(17.00 hodin)
(pokračuje Ťok)
Navrhováno je rovněž odstranění několika nedostatků právní úpravy, jež se v zákoně č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, objevily v průběhu projednávání návrhu novely tohoto zákona, následně publikované pod číslem 319/2016 Sb. Zejména dochází k novému vymezení veřejně přístupné i nepřístupné vlečky, k převedení působnosti ke schvalování návrhu plánu omezení provozování dráhy nebo její části z Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře na drážní správní úřad, nejde-li o dráhu celostátní nebo regionální nebo veřejně přístupnou vlečku. U vlečky veřejně nepřístupné se návrh plánu nově nebude zpracovávat, nebo k drobnému rozšíření kompetence Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře projednávat vybrané přestupky dle požadavků unijního práva.
Převážná většina těchto úprav je rovněž relevantní z hlediska právních předpisů Evropské unie. Stejně tak je navrhováno odstranění dílčích nedostatků právní úpravy, jež se v zákoně č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, objevily v průběhu projednávání návrhu novely tohoto zákona, následně publikované pod číslem 135/2016 Sb. Jde o opravu chybných odkazů na zákon 134/2016 o zadávání veřejných zakázek.
Děkuji za pozornost a žádám o podporu tohoto návrhu.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Také děkuji. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Martin Kolovratník. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Martin Kolovratník: Děkuji za slovo. Kolegyně, kolegové, dobrý podvečer. Teď ne v roli volební komise, ale zpravodaje tohoto návrhu zákona velmi krátce vystoupím, abych nezatěžoval vás, pro které drážní problematika není zásadní. Budeme to řešit na garančním hospodářském výboru.
Jak bylo řečeno panem ministrem, je to novela zákona č. 266/1994. Já ji vnímám jako zásadní. Je opravdu, možná mohu použít slovo, průlomová, protože ona přijímá, nebo implementuje do českého práva tzv. čtvrtý železniční balíček. Ten byl mezi orgány Evropské unie projednáván dlouho, jak to u této legislativy bývá, mezi léty 2013 až 2016. V rámci toho balíčku bylo vytvořeno šest návrhů právních předpisů Evropského parlamentu i Rady a primárně tady ten tzv. čtvrtý železniční balíček si dává za ambiciózní cíl revitalizovat železniční prostor, udělat železnici ještě atraktivnější, zvýšit její konkurenceschopnost oproti jiným druhům dopravy, především tedy silniční, a zavést cosi, čemu i eurokomisařka Violeta Bulc říká one single market, tedy jeden společný dopravní trh pro celou evropskou železnici.
Ty předpisy sestávají ze dvou pilířů. Jeden je technický a druhý je tržní. A to, co tady dnes s panem ministrem prezentujeme, je řešení právě toho tzv. tržního pilíře, tedy řešení problematiky liberalizace, postupného otvírání železničního trhu. A je potřeba vysvětlit, že tu část technickou, která řeší implementaci, popisuje implementaci technických norem, interoperabilitu a podobné otázky, zatím neřešíme, protože Česká republika využívá možnost prodloužení lhůty transpozice, a to až do 16. června 2020. Máme tedy vlastně rok a půl na to věnovat se pak následně těm technickým náležitostem.
Nebudu zdržovat a znovu číst čísla evropských dokumentů. Pan ministr je zmiňoval. Když to velmi zjednoduším, předložený návrh dává možnost otvírání železničního trhu, vytváří a popisuje právní prostředí pro liberalizaci železničních služeb, kterou už Ministerstvo víceméně postupně začíná realizovat, a teď jí to tedy dává jakýsi pevný právní rámec. A ještě musím říci, že i tato novela logicky navazuje na předchozí novelu, kterou jsme tady ve Sněmovně diskutovali a schválili v roce 2016, kdo jste tu v té době byl. V té době jsme i zaváděli existenci, vlastně vznikl tzv. Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře, který je vlastně tím nezávislým regulátorem a veškeré případné spory řeší v návaznosti na legislativu.
Určitě také se přimlouvám a prosím za schválení, za podporu. Případné pozměňovací návrhy budeme projednávat na hospodářském výboru. Mohu avizovat, že určité množství jich bude. Už jsem měl avizováno, že bude zájem otvírat debatu právě těch vleček, jestli mají být veřejné, nebo neveřejné. Takže určitě na hospodářském výboru se budeme snažit najít vysvětlení a stanovisko, které považujeme za správné. Diskutujeme na SŽDC i o tzv. institutu přetížené dopravní cesty, co dělat, když už při žádosti dopravců se vlastně nevejdou všechny vlaky na ten - v našem případě je to především ten hlavní koridor směrem z Prahy na Moravu, i když si myslím, že ještě nenajdeme shodu celého sektoru a nebudeme tento trochu citlivý bod nakonec zařazovat do této novely a že ho třeba necháme na nějaké případné další projednávání zmíněného zákona.
S panem ministrem jsme diskutovali, že nebude ministerstvo žádat o úpravu nebo zkracování lhůt. Měli bychom mít tedy dostatek času případné pozměňovací návrhy v rámci hospodářského výboru řádně projednat.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Také děkuji. Otevírám obecnou rozpravu, do které se mi přihlásil pan poslanec Adamec a paní poslankyně Matušovská. Jako první prosím pana poslance Adamce. Prosím, máte slovo.
Poslanec Ivan Adamec: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, vážené kolegyně, vážení kolegové, já trošku zdržovat budu a možná bych se vrátil i malinko do historie, kdy jsem působil ve Správní radě SŽDC, Správy železniční dopravní cesty, a už v té době jsme řešili liberalizaci železničního trhu, to znamená to, že nám Evropa nařídila oddělit koleje od vlaků. Ta jednání byla velmi intenzivní, nebyla úplně jednoduchá. A musím říct, že dodnes nejsem přesvědčen o tom, že Evropa toto dělá správně. A docela musím říct, když jsem byl na návštěvě za evropské peníze v rámci projektu ve Švýcarsku, kde jsme porovnávali švýcarskou železnici, která je takovým vzorem pro všechny svou přesností, svým výkonem, tak jak je to tam uděláno, tak když jsme otevřeli problematiku unbundlingu, to znamená oddělení kolejí od provozu, tak se nám Švýcaři trošku smáli a říkali, že to je jeden z hlavních důvodů, ne tedy jediný, kdy oni radši budou přidruženými členy Evropské unie, ale nikoli řádnými, protože oni nikdy na tuto praxi nepřistoupí. A já si myslím, že mají pravdu. Ale my jsme bohužel v tuto chvíli, v uvozovkách bohužel, členy Evropské unie, musíme se řídit evropským právem. Evropa to takto řeší. A já znovu opakuji, že si nemyslím, že to je úplně ideální.
Je pravda, co tady bylo řečeno. Tento návrh zákona je hlavně transpozicí tržní části čtvrtého železničního balíčku a ten byl právě schválen z důvodu vytvoření podmínek pro hospodářskou soutěž v železniční dopravě. A když vypíchnu ten hlavní cíl, který už tady byl řečen, že hlavním cílem navrhované právní úpravy je v obecné rovině v souladu se směrnicí EU/2016/2370 dokončit vytvoření jednotného evropského železničního prostoru se společnými pravidly, který zavedla směrnice 2012/34/EU, a umožnit ve zvýšené míře hospodářskou soutěž na vnitrostátním trhu železniční dopravy a rovný přístup k železniční infrastruktuře.
Tolik hovoří teorie. A teď se pojďme trochu podívat, jak to vypadá v praxi. V minulosti Ministerstvo dopravy, resp. v minulém roce, uskutečnilo několik tzv. rozstřelů neboli interních soutěží mezi provozovateli železniční dopravy na provozování několika rychlíkových linek, čímž stát ušetřil stovky milionů. To, že pak je rozdal na jízdném, nebo na slevy na jízdném, tak to bylo politické rozhodnutí, to bych tady nekritizoval, to je jenom moje takové povzdechnutí a omlouvám se za to. Ale pravda je, že podle mých informací v letošním roce s tímto formátem Ministerstvo dopravy už nepočítá a že - aspoň vycházím ze zprávy tiskového odboru Ministerstva dopravy, který říká, že institut tzv. rozstřelů v letošním roce zřejmě nevyužijeme, i po konzultacích s dopravci bude pro ministerstvo prioritou namísto rozstřelů nastartovat režim řádných nabídkových řízení, řekla Lenka Rezková, mluvčí Ministerstva dopravy. A teď nevím, jestli mám správnou informaci. Mám pocit, že zatím žádné nabídkové řízení neběží. Ale pokud se mýlím, tak samozřejmě rád uvěřím panu ministrovi, že je to jinak. A zajímalo by mě, v jaké době na jakou linku, kdy výběrové řízení vypíšete, a asi v tuto chvíli možná, jestli už nějaké bylo vypsáno v minulosti za vašeho působení, tak bych rád věděl, kde to bylo.***