(17.10 hodin)
(pokračuje Adamec)
Musím také říct, že tu ale máme národního dopravce, České dráhy, a ty se pochopitelně té liberalizaci brání. Já tomu rozumím na jednu stranu, je to národní dopravce. Na druhou stranu, pokud budeme tady pořádat otevřené soutěže, tak je potřeba i částečně toho národního dopravce chránit. Myslím si, že oni oprávněně křičí, že se jim to nelíbí a že je potřeba přijít s legislativními návrhy, které postavení Českých drah s těmi ostatními dopravci srovnají, a mám pocit, že zatím toto se nestalo. Pokud se mýlím, budu rád, že se tak stane, protože pokud chceme opravdu ten trh otevřít, tak musí mít podmínky všichni stejné. Musíme se s tím problémem nějak porovnat, abychom učinili zákonu, a hlavně té evropské legislativě.
Máme tady novelu zákona o dráhách, která je potřebná pro rovnou soutěž na poli železniční dopravy, ale konkrétní kroky, ty bych rád tady slyšel od pana ministra, které budou následovat tak, abychom neohrozili postavení Českých drah a zároveň proběhla liberalizace, proběhl ten trh na kolejích tak, abychom naplnili tento zákon, který je transpozicí skutečně evropské směrnice.
Děkuji panu ministrovi za případné odpovědi. A samozřejmě my ten návrh zákona chceme propustit do výborů. Myslím si, že je tam spousta odborných záležitostí, které je potřeba vyřešit v rámci jednání hospodářského výboru, nicméně to byly takové mé úvodní dotazy, protože si myslím, ta problematika je natolik vážná - a chápu, že ne všichni vědí, jak funguje železnice. Já vím, každý z nás někdy jel vlakem, ale nemusíme vědět, jak je to s tou soutěží a s těmi kolejemi, to je mi jasné. Ale rozhodně pokud chceme, abychom měli kvalitní železniční dopravu, osobní dopravu, aby vlaky měly jinou úroveň, jiné standardy, aby došlo k rozvoji, k investicím v této oblasti, tak je potřeba samozřejmě mít kvalitní zákon, který pak budeme tvrdě uplatňovat v praxi.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Také děkuji. Nevím, jestli bude chtít někdo reagovat s faktickou poznámku. Nevypadá to. Prosím paní poslankyni Matušovskou. Prosím.
Poslankyně Květa Matušovská: Děkuji, pane předsedající. Děkuji kolegovi Adamcovi za spoustu připomínek, které k tomu měl, prostřednictvím předsedajícího, protože ohledně liberalizace národního dopravce a stejných podmínek pro všechny, samozřejmě v tomhle se shodneme. Protože pan ministr dopravy spolu s panem zpravodajem vás informovali o hlavních cílech této novely zákona, já bych k této novele měla pár připomínek. Jedná se o následující oblasti.
Ráda bych, aby se zakotvila do zákona o dráhách existence hasičských záchranných služeb SŽDC, tj. Správa železniční dopravní cesty. Tato hasičská záchranná služba už v současnosti existuje, ale zákon na ni nemyslí nebo o ni nehovoří. Díky zákonnému zakotvení by se částečně usnadnilo obstarávání finančních prostředků na její provoz.
Dále, co bych ráda, aby v té novele bylo - stanovení limitu pro formu náhradní dopravy, za kterou je poskytována finanční náhrada provozovatelem dráhy, a to s odkazem na přiměřenost ve vztahu k původní dopravě. Úprava by měla zabránit zneužití zákonného ustanovení.
Doplnění práva drážního správního úřadu požadovat po provozovateli dráhy sběr čísel, licenci od strojvedoucích vlaků užívajících dráhu. Uvedené slouží ke znemožnění překračování povolených dob k vedení drážního vozidla strojvedoucím, když jiný nástroj není. Správa železniční dopravní cesty v praxi poskytovala tyto údaje drážnímu úřadu, právě data od dopravců, které sbírala na základě dohody, ale takový postup není možný pro neexistenci vysloveného zákonného zmocnění a byl právě některými dopravci napadán. To bych byla ráda.
Potom bych tady měla pár připomínek k paragrafům, kdy v paragrafu 32 odstavci 3 je definice nezávislého přídělce, ale v dalších paragrafech se hovoří pouze o přídělci. Tady také ještě navážu na pana zpravodaje, kdy mluvil o vlečkách. V těch přechodných ustanoveních je uvedeno, že nelze vlečku, která je nyní provozována jako veřejně přístupná, prohlásit za veřejně nepřístupnou, protože se významně změnily informace v paragrafu 22a. To může být vlastně i diskriminační pro dopravce, kteří v dobré víře prohlásili vlečky za veřejně přístupné, aniž by o tom musel rozhodovat Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře.
A potom mám tady další připomínky, ale myslím si, že to rozebereme více na hospodářském výboru. Myslím, že projednávání zákona o dráhách na hospodářském výboru nebude snadné a bude spousta pozměňovacích návrhů, a doufám, že Ministerstvo dopravy - i když v těch připomínkových řízeních byly některé vypořádány záporně, tak doufám, že se domluvíme a určitě je vypořádá kladně. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji paní poslankyni. Mám tady omluvenku. Pan ministr zdravotnictví Adam Vojtěch prodlužuje svoji omluvu od 17 hodin do konce jednacího dne z důvodu neodkladných pracovních záležitostí. V tuto chvíli nemám dalších přihlášek do rozpravy. Stejně tak to nevypadá, že by se někdo hlásil z místa, takže rozpravu končím. Svolám kolegy do sálu. Pardon. Prosím pana ministra o závěrečné slovo.
Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, cítím se povinen reagovat na to, co tady bylo řečeno, aspoň trošku. V každém případě vítám ty připomínky, protože si myslím, že jsou to přesně ty věci, které se mají řešit na hospodářském výboru. Na tu debatu tam se těším a jsem na ni připraven a budeme hledat nějaké kompromisní řešení, pokud to bude jenom trošku možné. Jenom bych chtěl možná odpovědět na tu jasnou otázku pana poslance Adamce, prostřednictvím pana předsedajícího.
Za prvé, trošku bych korigoval ten název rozstřely, že to byla nějaká soutěž. Ona to úplně soutěž nebyla. My jsme prostě se rozhodli, že Českým dráhám jako národnímu dopravci umožníme přímé zadání do té doby, dokud nám to Evropská komise dovoluje, tak abychom jim opravdu nachystali prostředí na to, aby se mohly připravit na liberalizaci. Mají spoustu věcí z minulosti, které musí řešit, a stejně jako ostatní národní dopravci v ostatních zemích prostě mají právo na to, aby ten čas využily na přípravu. Takže to jim chceme poskytnout.
Nicméně pro některé z těch tratí jsme dostali konkurenční nabídky a bylo jednoznačné, že ty konkurenční nabídky, pokud jsou srovnatelné, musíme vzít do úvahy. Některé z nich jsme vzali. Pro ty další, přímé zadání, které by měly probíhat v tomto roce, tu situaci vidíme jinak. Tam těch nabídek konkurenčních není. Tam spíše počítáme, že bychom Českým dráhám ty dálkové linky zadali přímým zadáním. Samozřejmě je tam ještě další balík tratí, které se zadávají ze strany regionálních tratí, to znamená ze strany krajů. Tam si to musí České dráhy obchodně vybojovat a pracují na tom velmi intenzivně a nevidím to nijak špatně. Já si myslím, že České dráhy budou mít docela velký prostor na to, aby se na liberalizaci připravily a aby nebyly znevýhodněny tím, že mají nějaké historické věci z minulosti.
To je v podstatě všechno. A jak jsem říkal, těším se na debatu v hospodářském výboru. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Má pan zpravodaj zájem o závěrečné slovo? Nevypadá to. Budeme hlasovat o přikázání výborům k projednání. Jak již zaznělo, organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu. Pokud nikdo nenavrhuje jiný výbor, což nevidím, přistoupíme k hlasování.
Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro přikázání garančnímu výboru. Kdo je proti přikázání hospodářskému jako garančnímu? Děkuji vám.
V hlasování číslo 141 je přihlášeno 179 poslanců a poslankyň, pro 144, proti nikdo. Konstatuji, že návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu.
Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Jsou návrhy na další výbor k projednání? Pan poslanec Růžička.***