(18.00 hodin)
(pokračuje Gazdík)
Zdůvodnění. Mládežnické organizace nejrůznějšího zaměření jsou dlouhodobě velmi málo financované ze strany státu, ač je to bezpochybně investice do budoucnosti země a ač jsou to nejefektivněji vynaložené prostředky v rámci výchovy dítěte, protože se jedná o dobrovolnickou činnost a všichni, kteří v těch organizacích pracují, to dělají bezplatně. Takže těch 20 mil. korun je mnohem lépe využito než mnohé evropské fondy či jiné dotace na práci s mládeží. Podotýkám, že školský výbor tento návrh schválil.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji. A nyní prosím, pan poslanec Koten, připraví se pan poslanec Bartoň.
Poslanec Radek Koten: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vládo, dámy a pánové, dovolte mi krátkou poznámku k věci, která letos doprovázela projednávání jednotlivých kapitol státního rozpočtu ve výborech. Bylo jí projednávání dotací nestátním neziskovým organizacím v působnosti jednotlivých rozpočtových kapitol. Pokud jsem byl informován, tak v minulých letech tento model ještě uplatňován nebyl. Výboru pro bezpečnost tak připadlo projednání těchto dotací v oblasti působnosti rezortu spravedlnosti a vnitra. Tuto možnost výbor pro bezpečnost využil a řada našich členů se nyní této záležitosti poměrně detailně věnuje a shání si další podklady, a byť zatím jsme své jednání v této věci neukončili, již jsme stihli učinit několik významných a po většinou znepokojivých zjištění. Aniž bych teď chtěl být jakkoliv adresný, neboť ještě nemáme přijeté usnesení, hlavním poznatkem je skutečnost, že stát vědomě poukazuje překvapivě velké peněžní prostředky organizacím, které za ně státu pak obratem zcela vědomě škodí.
Chci tedy poděkovat rozpočtovému výboru za tento krok. Umožnil nám věnovat se záležitosti, která naší pozornost již zjevně dávno vyžadovala. O výsledku jednání výboru pro bezpečnost pak budu paní předsedkyni rozpočtového výboru informovat. Skutečnost, že jsme tuto věc zatím nedoprojednali, samozřejmě nyní nebrání dalšímu projednávání návrhu státního rozpočtu na příští rok.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Také děkuji. Mám zde omluvenku. Omlouvá se nám pan ministr Toman od 18 hodin do konce jednacího dne z pracovních důvodů.
Nyní se hlásil s přednostním právem pan předseda Stanjura. Prosím, máte slovo.
Poslanec Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Často v médiích čtu, že státní rozpočet je zákon roku. Já tomu úplně nevěřím. Ani důležitost tomuto zákonu nepřikládám tak vysokou, že by to byl zákon roku. Podle toho, kolik je tady členů vlády a kolik je tady členů Poslanecké sněmovny a v jakém čase to projednáváme, tak je to spíš nezájem roku než zákon roku. Opravdu mi nepřijde normální, aby tady seděli tři ministři u rozpočtu. Opravdu není normální, abychom debatu ukončili někdy ve 22 nebo 23 hodin. To jsem nezažil. Vládní koalice neumí zorganizovat jednání tak, aby proběhlo např. druhé čtení státního rozpočtu v důstojné atmosféře.
Bývalo dobrým zvykem, že na druhé čtení byl vyčleněn celý jednací den, protože se pravidelně opakuje, že zejména ve druhém čtení jednotliví poslanci logicky obhajují své pozměňující návrhy. Nevím, kolik bude vystupujících. Možná čtyřicet, možná víc. Málokdy k málokterému zákonu vystupuje tolik diskutujících, a vy jste si radostně zvolili projednávání po 19. i 21. hodině. A po, já nevím, dvanácti, třinácti, čtrnácti hodinách jednání máme se úplně vážně tvářit, že tady argumentujeme a pokoušíme se přesvědčit své kolegyně a kolegy o případnou podporu svých pozměňovacích návrhů. Je to opravdu nedůstojné. Je to škoda. Divím se paní ministryni, že si nezařídila, abychom na to měli skutečně celý jednací den, tak jak to bývalo zvykem, protože není to nic překvapivého. Není to žádná obstrukce. Pokud jsem sledoval ta vystoupení dosavadní, tak opravdu byla věcná a logicky se jednotlivé poslankyně a poslanci snaží odůvodnit své pozměňující návrhy, když už máme dány ty základní parametry rozpočtu, se kterými neuděláme vůbec nic.
Já to své hlavní vystoupení, to si počkám, ve kterém vám představím těch 40,5 mld. úspor, které jsme tam našli, a to nejsou zdaleka všechny úspory, my jsme si dali hranici 40 mld., abychom ukázali, že poměrně jednoduše vláda mohla předložit návrh vyrovnaného rozpočtu, tak není to celkový výčet těch 40,5 mld. A určitě bychom našli víc. A ostatní pozměňující návrhy, návrhy z našeho klubu, už směřují k přesunům v kapitolách. To znamená, kromě těch úspor ještě navrhujeme přesuny.
Já jsem využil přednostního práva pouze k jedné věci, abych se přihlásil k sněmovnímu dokumentu 1913. Je to pozměňující návrh mé kolegyně paní poslankyně Němcové, která je služebně s delegací naší Sněmovny v Radě Evropy, tudíž se nemůže osobně účastnit projednávání druhého čtení. Já v jejím zastoupení přednesu její pozměňovací návrh a pokusím se vás přesvědčit, že by bylo dobré, abyste pak ve třetím čtení ten návrh podpořili. Nejedná se o žádnou velkou částku, jedná se o 15 mil. korun.
Členové volebního výboru vědí, že když opakovaně projednáváme problematiku ČTK, tak se setkáváme s otázkou digitalizace obrazového archivu ČTK. Aby to vlastně bylo možné, a já myslím, že to je v zájmu státu, tak na to musíme uvolnit finanční prostředky. Pokud je neuvolníme, tak ta digitalizace postupuje nesmírně pomalu a samozřejmě dochází k znehodnocení toho obrazového materiálu.
My navrhujeme snížit výdaje kapitoly 396 Státní dluh ve výdajovém ukazateli obsluha státního dluhu o 15 mil. Pro paní ministryni mám dobrou zprávu: v tom našem komplexním pozměňovacím návrhu navrhujeme tuto kapitolu posílit o 40,5 mld. korun. Takže tam určitě peníze chybět nebudou. A pak jsme hledali vlastně kapitolu, a já doufám, že jsme našli dobře, paní ministryně, protože dát peníze ČTK není tak jednoduché procedurálně, protože to je vlastně soukromá instituce. Takže jsme navrhli zvýšit výdaje kapitoly 334 Ministerstvo kultury, protože tam bezesporu problematika ČTK patří, ve výdajovém bloku kulturní služby, podpora živého umění, okruh 505002 - kulturní aktivity, paragraf ostatní záležitosti kultury. A tento paragraf zvýšit o částku 15 mil. s tím, že tato částka bude účelově vázána na činnosti spojené s digitalizací fotografického archivu České tiskové kanceláře.
Tento návrh má za cíl zrychlit zpřístupnění těchto fotografií z české a československé historie široké veřejnosti. Z debaty na volebním výboru - vidím tady pana předsedu volebního výboru - jsem měl pocit, že tento návrh má podporu členů volebního výboru, tak vás žádám jménem paní poslankyně Němcové, která je také členkou volebního výboru, o podporu tohoto návrhu ve třetím čtení.
To delší vystoupení, ve kterém budu odůvodňovat ty nalezené úspory, k tomu nevyužiji přednostního práva, to si počkám. Nevím, kdy to bude, ale připadá mi to opravdu nedůstojné. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Také děkuji, případně se při tom potkáme. A nyní prosím pana poslance Bartoně, připraví se pan poslanec Hrnčíř.
Poslanec Lukáš Bartoň: Děkuji za slovo. Vážené poslankyně, vážení poslanci, je málo témat, nad kterými se shodneme napříč všemi stranami. Jedno z těchto témat je zlepšení stavu školství a zejména zlepšení stavu platového ohodnocení učitelů.
Jak Poslanecká sněmovna, tak vláda si kladly jednu z priorit zvýšit platy učitelů. Bohužel, už se tak extra neshodneme na tom, které platy učitelů, kterých učitelů, a tak se stalo to, že v předloženém návrhu rozpočtu je zvýšení platů učitelů pouze v regionálním školství. Pozapomnělo se na platy učitelů ve vysokém školství. A ačkoliv vysoké školy jsou autonomní, mají vlastní rozpočty, mají vlastní mzdovou politiku, tak na platy učitelů, na položku, ze které univerzity mohou zvýšit platy učitelům na vysokých školách, jde pouze 717 mil. korun, což odpovídá zhruba tak okolo 5 %. Vysoké školy tedy jsou schopny zvýšit platy učitelů zhruba tak na úroveň inflace. ***