(Jednání pokračovalo ve 14.30 hodin.)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Dobré odpoledne, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, členové vlády, budeme pokračovat v našem přerušeném jednání.
Nejdříve mi dovolte konstatovat omluvy došlé předsedovi Sněmovny. Omlouvá se ministr kultury Ilja Šmíd na celý dnešní den, dále se omlouvá od 12.30 do 19 hodin pan poslanec Karel Schwarzenberg, omlouvá se také pan ministr zemědělství Jiří Milek od 11 hodin z pracovních důvodů a paní poslankyně Hyťhová od 13 hodin z osobních důvodů.
Nejdříve, než začneme pevně zařazené body a budeme pokračovat v bodě přerušeném, mi dovolte, abych vyzval místopředsedu volební komise pana Vojtěcha Munzara, který je členem volební komise, aby nás seznámil s výsledkem voleb. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Vojtěch Munzar: Dámy a pánové, dobrý den. Dovolte mi, abych vás z pověření volební komise seznámil s výsledky volby předsedy stálé komise Poslanecké sněmovny pro kontrolu činnosti Úřadu pro zahraniční styky a informace.
Počet vydaných hlasovacích lístků byl 141, počet odevzdaných platných i neplatných hlasovacích lístků byl 140 a počet neodevzdaných hlasovacích lístků tedy byl jeden. Pro Pavla Blažka bylo odevzdáno 132 hlasů. Konstatuji, že v prvním kole byl zvolen předsedou stálé komise. Gratuluji. (Potlesk.)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji, pane poslanče. Ještě asi lhůty. Prosím, máte slovo.
Poslanec Vojtěch Munzar: Ještě bych vás rád informoval o tom, že volební komise vyhlásila tři lhůty. Poslanecké kluby o tom budou samozřejmě písemně informovány.
První lhůta se týká podání návrhu na člena a náhradníka Dozorčí rady Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky, a to do úterý 13. 2. 2018 do 12 hodin.
Druhá lhůta se týká volby tří členů Rady České tiskové kanceláře, zase úterý 13. 2. 2018 do 12 hodin.
Poslední lhůta se vyhlašuje na změnu ve složení orgánů Poslanecké sněmovny do pondělí 26. 2. do 12 hodin.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Vojtěchu Munzarovi. Můžeme přejít k pevně zařazeným bodům. Prvním pevně zařazeným bodem je bod číslo 5, potom budeme pokračovat body 43 a 39.
Bodem číslo 5 je
5.
Senátní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 70/2013 Sb., kterým se mění
zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících
zákonů (zákon o léčivech), ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších
předpisů, a zákon č. 183/2017 Sb., kterým se mění některé zákony
v souvislosti s přijetím zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení
o nich a zákona o některých přestupcích, ve znění zákona č. 370/2017 Sb.
/sněmovní tisk 27/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Postupujeme tak, že jsme před rozhodnutím. Protože bylo podáno veto 23. ledna 2018 na postup jednání podle § 90 odst. 2, tak budeme postupovat řádným způsobem.
Předložený návrh z pověření Senátu uvede senátor Vladimír Plaček, kterého zde vítám. Než se ujme slova, ještě konstatuji, že zpravodajem pro prvé čtení je pan poslanec Bohuslav Svoboda, kterého požádám, aby zaujal místo u stolku zpravodajů. Pane senátore, máte slovo.
Senátor Vladimír Plaček: Pěkné odpoledne, vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně poslankyně, vážení kolegové poslanci. Jak pan předsedající sdělil, projednáváte senátní návrh zákona o léčivech, který měl řešit jeden základní a zásadní bod, a to oddálit všeobecnou povinnost vydávání elektronických receptů pro všechna zdravotnická zařízení kromě výjimek vyhláškou daných, a to o dva roky. Tento senátní návrh Senát přijal v minulém roce již 6. prosince, 7. prosince byl postoupen do Poslanecké sněmovny a 8. prosince jste měli možnost se s ním seznámit.
Pro naléhavost řešení této problematiky Senát požádal o projednání podle § 90 odst. 2, i když jsme teď slyšeli, že vetem už toto neplatí. Nicméně předpoklad byl ten, že se zákon projedná v době prosincové, jelikož návrh účinnosti tohoto zákona byl navržen od 31. prosince 2017. To datum nebylo náhodné, bylo stanoveno právě proto, aby ta povinnost, o které hovořím, vůbec k 1. 1. 2018 nenastala. Sněmovna tento návrh neprojednala a je teď tedy otázkou, zda tedy vůbec projednávat tento senátní návrh právě kvůli tomuto datu, nicméně pokud zase podle § 90 odst. 2 nebylo schváleno, takže se projednává běžným způsobem, a je otázkou, jestli by někdo nenačetl pozměňovací návrh, který by toto datum oddálil.
Kolem elektronických receptů máte určitě neskutečné množství informací. Každý je dostáváte od lékařů z vašich obvodů. Já je samozřejmě dostávám také a veskrze jsou bohužel negativní. Já bych s dovolením na začátek, než vás seznámím s tím, proč Senát přistoupil k tomuto návrhu, vás seznámil s takovými dvěma ohlasy. Budu citovat dva nejmenované lékaře, jakým způsobem funguje Státní ústav pro kontrolu léčiv:
Přes opakované pokusy za účasti operátorů firmy Medicus jsme se snažili zprovoznit eRecept marně. Systém hlásí, že máme vše v pořádku, ale tiskne jen čisté recepty. Operátoři na to nejsou schopni odpovědět a informují nás, že chyba je v SÚKLu. Byli jsme vyškoleni k léčení pacientů, mám tři atestace, ale kouzlit s profesionály ohledně softwaru neumím. Pokud to tak půjde dál - cituji - nedávám bolševikovi rok, ale tak maximálně týden, a to ještě s forenzními následky. - Opět cituji, omlouvám se. - Takový bordel ve zdravotnictví nebyl ani za éry komisí účelné farmakoterapie.
Druhý ohlas: Moje žádost na SÚKL je od listopadu, kdy nám bylo slíbeno, že budou rozhodně včas vyřízeny. Při setkání s náměstkem ředitele SÚKLu na celorepublikovém setkání praktických lékařů v Milovech bylo vše řečeno, vysvětleno, včetně obtíží s nefungujícími telefonními linkami atd. Naprosto bez odezvy. Prý "my za nic nemůžeme a vše funguje správně".
Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, Senátu je naprosto jasné, že elektronizaci se zřejmě zabránit nedá. Tady se nezpochybňuje samotná elektronizace jako taková, ale bohužel nepřipravenost toho všeho, co předvedl SÚKL v minulém roce.
Všeobecná povinnost všech lékařů až na výjimky z vyhlášky a všech pacientů je také samozřejmě k diskusi. Je otázkou, zda by to tak vůbec býti mělo. Když například pacient nedá souhlas s vystavením elektronického receptu - samozřejmě ne v letošním roce, když budu předjímat, že se přijme varianta nesankcionování lékařů, tak v příštím roce - když bude odmítat takovýto elektronický recept, jak bude ten lékař postupovat? ***