(12.20 hodin)
(pokračuje Vojtěch)
Ještě bych chtěl zmínit jednu věc. My jsme připravili velké osvětové akce po jednotlivých krajích. Každý měsíc chceme navštívit jeden kraj, kde budeme dělat skutečně semináře pro lékaře. Už jsme oslovili i příslušné odborné sdružení praktických lékařů, praktických lékařů pro děti a dorost, Českou lékařskou komoru. Chceme cílit na lékaře, kteří jsou na venkově, kteří jsou seniorního věku. Chceme jim to skutečně maximálně ulehčit, registraci, ovládání systému, skutečně jim to vysvětlit. Děláme skutečně maximum ve spolupráci se Státním ústavem pro kontrolu léčiv. Já doufám, že za rok se nám podaří systém vyladit tak, aby fungoval a byl ve prospěch jak lékařů, tak především pacientů.
Děkuji za pozornost. (V sále je velký hluk!)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministrovi za jeho závěrečné slovo. Jen ho upozorňuji, kdyby vystoupil ještě jednou, že otevře rozpravu. Nyní závěrečné slovo pana zpravodaje.
Poslanec Rostislav Vyzula: Děkuji, pane předsedající. Jenom z pozice zpravodaje velice krátce, jaký byl přínos tohoto druhého čtení pro novelu zákona o léčivech. V obecné rozpravě vystoupilo pět řečníků a několik faktických poznámek. V podrobné rozpravě byly načteny dva další pozměňovací návrhy pana poslance Dvořáka a pana poslance Nachera a byl načten návrh na zkrácení lhůty dalšího jednání na sedm dní. Usnesení jsem přečetl, takže myslím, že jsme se tohoto úkolu zhostili. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za závěrečné slovo zpravodaje. Protože nepadl žádný návrh, o kterém bychom hlasovali ve druhém čtení, mohu druhé čtení ukončit. Děkuji panu ministrovi, děkuji zpravodaji. (Nesouhlasný postoj zpravodaje.) Kromě tedy lhůty na zkrácení. Než tedy ukončím bod, budeme hlasovat o zkrácení lhůty na sedm dní s tím, že vás ale všechny odhlásím. Zagonguji, aby se ti, kteří mají zájem rozhodnout o tomto návrhu, mohli dostavit. Prosím, přihlaste se svými identifikačními kartami. (V sále je stále velký neklid!)
O zkrácení lhůty na sedm dnů rozhodneme v hlasování pořadové číslo 19, které zahájím, až tady bude trochu klidu.
Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 19. Ptám se, kdo je pro zkrácení lhůty? (Hlasy ze sálu: Nejde hlasovat.) Já vás ještě jednou odhlásím a požádám o novou registraci, protože se mi to nepodařilo. Ještě jednou. Prosím, přihlaste se svými identifikačními kartami.
Zahajuji hlasování pořadové číslo 19 a ptám se, kdo je pro zkrácení lhůty. Kdo je proti? Děkuji vám.
V hlasování pořadové číslo 19 z přítomných 140 pro 140, čili všemi hlasy schváleno zkrácení lhůty.
Teď je tedy možné, abychom bod ukončili. Končím bod č. 1. Děkuji panu ministrovi, děkuji zpravodaji.
Než budeme pokračovat, ještě konstatuji omluvu došlou předsedovi Poslanecké sněmovny, a to Roberta Plagy, ministra školství, mládeže a tělovýchovy.
Pan místopředseda vlády a ministr životního prostředí je přítomen. Podle programu opravdu začneme bodem, který je jeho. Je to
2.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 201/2012 Sb.,
o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 13/ - prvé čtení
Z pověření vlády ho skutečně uvede místopředseda vlády a ministr životního prostředí Richard Brabec. Pane místopředsedo vlády, máte slovo.
Místopředseda vlády ČR a ministr životního prostředí Richard Brabec: Já vám děkuji. Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, to jsem rád, že jsem se trefil. Nebývá to tak úplně zvykem.
Cílem návrhu zákona, o kterém jste hovořil, je provedení částečné transpozice směrnice Rady 2015/652/EU, kterou se stanoví metody výpočtu a požadavky na podávání zpráv podle směrnice Evropského parlamentu a Rady o jakosti benzinu a motorové nafty a také částečné transpozice směrnice Evropského parlamentu a Rady 2015/1513/EU, kterou se mění směrnice o jakosti benzinu a motorové nafty.
V souvislosti s prvně uvedenou směrnicí je třeba upozornit, že na přelomu května a června minulého roku bylo Evropskou komisí zahájeno infringementové řízení pro neprovedení transpozice této směrnice. Proč se tak stalo? Obsahově totožný návrh byl již předchozí vládou předložen Poslanecké sněmovně, která jej však do konce svého volebního období neprojednala. Návrh skončil v prvním čtení, respektive postoupil do výboru, kde byl projednán výborem pro životní prostředí, ale už se nedostal do dalšího projednávání. Nyní je tedy předkládán opětovně ve stejném znění, pouze s legislativně technickými připomínkami, neboť samozřejmě je v zájmu České republiky předejít postoupení řízení o porušení unijního práva do dalších fází.
A teď k samotného obsahu návrhu zákona. Návrh dává dodavatelům motorového benzinu a motorové nafty možnost do takzvaného minimálního povinného podílu biopaliv dvojnásobně zohlednit množství biopaliv, která jsou vyrobena z použitého kuchyňského oleje, kafilerních tuků a pokročilá biopaliva. Tato možnost tedy usnadní dodavatelům motorového benzinu a motorové nafty splnit povinnost zajištění minimálního podílu biopaliv v pohonných hmotách. Návrh také umožní, aby si dodavatelé motorového benzinu a motorové nafty mohli do povinného snížení emisí skleníkových plynů z jimi dodaných pohonných hmot zohlednit zemní plyn, ať už je to takzvaně CNG, nebo LNG, či zkapalněný ropný plyn LPG, čistá a vysokoprocentní biopaliva, elektřina a případně vodík, které pro dopravní účely dodali oni sami, či je dodala jiná osoba, se kterou uzavřou smlouvu o společném plnění povinností. Návrh vkládá také nové ustanovení, na jehož základě si dodavatelé motorového benzinu a motorové nafty budou nově moci snížit emise skleníkových plynů z pohonných hmot i prostřednictvím takzvaného snížení emisí z těžby. Tyto dvě možnosti, ať už zohlednění alternativních paliv a snížených emisí z těžby, rovněž usnadní dodavatelům motorového benzinu a motorové nafty plnit jejich povinnosti ve snižování emisí skleníkových plynů z pohonných hmot.
Návrh dále upravuje nově sankci za nesplnění povinnosti snížení emisí skleníkových plynů. Platné znění zákona umožňuje uložit pokutu pouze do výše 10 mil. korun, která by však u velkých dodavatelů motorového benzinu a motorové nafty nebyla odrazující, a naopak u malých dodavatelů by takto vysoká pokuta byla zcela likvidační. Nový způsob sankcionování, který výši pokuty stanoví na základě vyčíslení míry porušení povinností, to jest skutečného množství emisí skleníkových plynů, o které dodavatel nesplnil svou povinnost, bude spravedlivější. Obdobný způsob je využíván i v Německu. Konkrétně je to 10 korun za každé kilo CO2, kde dodavatel nesplnil svoji povinnost.
S ohledem na výše uvedený transpoziční termín bych pak ještě v obecné rozpravě požádal o zkrácení lhůty na projednání výbory Poslanecké sněmovny na 30 dní. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji místopředsedovi vlády a ministru životního prostředí Richardu Brabcovi. A nyní požádám zpravodajku pro prvé čtení paní poslankyni Markétu Pekarovou Adamovou o její zpravodajskou zprávu. Prosím, paní zpravodajko, máte slovo. (V sále je stále hluk!)
Poslankyně Markéta Pekarová Adamová: Děkuji za slovo. Vážené dámy, vážení pánové, dovolte, abych vás krátce seznámila se zpravodajskou zprávou ke sněmovnímu tisku 13.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů, obsahuje částečnou transpozici směrnice Rady 2015/652/EU, kterou se stanoví metody výpočtu a požadavky na podávání zpráv o jakosti benzinu a motorové nafty. Termín transpozice, jak už tady bylo uvedeno, jsme nedodrželi, protože byl do 21. 4. 2017, resp. 10. 9. 2017. Vládní návrh byl předložen v minulém volebním období, prošel prvním čtením v dubnu 2017 a k druhému čtení se již nedostal, takže se nyní po tři čtvrtě roce k němu vracíme. Navrhovaná účinnost je od 1. 7. 2018. ***