(11.30 hodin)
(pokračuje Zlatuška)

Odpovídá na dotaz, píše: Dotazovali jste se na způsob výběru společnosti, která by pozměňovací návrh do Poslanecké sněmovny předložila a zajistila jeho prohlasování. K výběru společnosti uvádím následující základní informaci, že se jedná o společnost PAN Solutions spol. s r. o., to je společnost bývalé poslankyně ODS Jany Marco. A píše: V současné chvíli je to jediná společnost, o které víme, že má přímou praxi s vytvářením a legislativním procesem pozměňujících návrhů, v této problematice se orientuje a která je schopna v takto šibeničním termínu pozměňovací návrh připravit a v současné době již připravuje pozměňovací návrhy k tomuto zákonu. Bohužel při současné smršti všech novel zákonů nám uniklo, že se pracuje na novele zákona o registru smluv a že jejich termíny běží, viz předchozí e-mail. Ten k dispozici nemám. Navrhovaný zákon jsme nedostali ani k připomínkám, a pokud nevyvíjíme naši iniciativu, mnohdy jdou i jiné zákony proti fungování vysokých škol.

Finanční hodnota požadovaná společností PAN Solutions spol. s r. o. za úspěšné prosazení pozměňovacího návrhu je s ohledem na zákon o veřejných zakázkách zakázkou malého rozsahu, kde zákon nestanovuje pravidla pro toto zadávání, ale stanovuje si je každý zadavatel sám. Vysoká škola chemicko-technologická Praha má pro zakázky malého rozsahu vytvořenu vlastní směrnici upravující toto zadávání, kdy lze veřejnou zakázku s předpokládanou hodnotou pod půl milionu korun zadat na základě provedení průzkumu trhu. Cena zakázky se společností PAN Solutions spol. s r. o., a to doporučuji pozornosti, byla vykalkulovaná následně: 150 tisíc paušálně za zprocesování plus 300 tisíc korun v případě úspěšného prosazení pozměňovacího návrhu. S ohledem na napjatý termín žádá rektor Melzoch ostatní rektory, aby přispívali na tady toto.

Tím konstatuji, že tady v tomto případě, pokud dojde k úspěšnému přijetí novely s tímto konkrétním pozměňovacím návrhem, tak se zasadíme za dobrou věc tady. Společnost bývalé poslankyně ODS Jany Marco PAN Solutions dostane 300 tisíc korun jako cílovou odměnu za to, že jsme zvládli přijmout tady tento zákon.

V souvislosti s tím by mě zajímalo, kde tady tyhle ty peníze skončí. Jestli je to jenom odměna této společnosti a poslanci, kteří se na tom ve výboru a při předkládání tohoto pozměňovacího návrhu podíleli, to dělali jenom pro dobré oči paní bývalé poslankyně z ODS, anebo jestli jsou zde konkrétní částky, které jsou vypláceny poslancům. Vzhledem k tomu, že je známa suma, kterou tady toto stálo, tak by při nejmenším v zájmu transparentnosti bylo zajímavé tady toto vidět.

Jinak když jsem včera zmínil své rozladění nad tím, že existují informace, že Rekonstrukce státu podporuje tady tento návrh, tak se mi dostalo ze strany Rekonstrukce státu informace, že tuto změnu nepodporuje. I tady toto mně připadá jako problematické. Nemyslím si, že ta příprava je transparentní. Respektive pokud by skutečně Rekonstrukce státu tuto netransparentní úpravu podporovala, tak bych tímhle chtěl vyjádřit veřejnou lítost nad podporou jakéhokoli z návrhů Rekonstrukce státu, protože bych se cítil Rekonstrukcí státu zmanipulován a vzat jenom jako jeden z prostředníků, kteří měli sloužit k tomu, aby se poté udělaly změny, které transparentní nejsou.

Děkuju. (V sále je ohromný hluk.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Také vám děkuji. Nyní má faktickou poznámku pan poslanec Urban. Prosím.

 

Poslanec Milan Urban: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vzhledem k tomu, že některé pozměňovací návrhy se tak trochu překrývají, chci říci následující věc. Já bych podporoval návrhy J5 a J6, které v podstatě řeší to, co jsem navrhoval ve svém pozměňovacím návrhu pod písmenem M, a preferoval bych přijetí toho znění, které je v návrzích J5 a J6, hlavně v té části, která se týká institucí, resp. firem, které mají obchodní či průmyslovou povahu.

Proto bych velmi žádal o to, aby postup hlasování byl takový, že nejdříve se bude hlasovat o návrzích J5 a J6, pokud je to možné, protože nejsem ponořen v detailu do té procedury. A pak bych samozřejmě považoval své pozměňovací návrhy pod písmenem M v podstatě za bezpředmětné a netrval bych na jejich přijetí.

Takže to je můj požadavek, prosba na proceduru, zda to je tak možné učinit, a snad pokus o zdůvodnění toho, proč bych to tak žádal. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám. Táži se, zda někdo další se hlásí do rozpravy. Pan poslanec Farský. Prosím.

 

Poslanec Jan Farský: Děkuji za slovo. Já bych chtěl vystoupit ne teď jako zpravodaj garančního klubu, ale jako jeden z autorů tohoto zákona. Chtěl bych poděkovat, že se dostal až sem. Jsem rád, že zatím zákon o registru smluv žije ve smyslu toho, že plní svoji funkci, od 1. července loňského roku je účinný, a byť říkáme mnozí chybně, že smlouvy zatím nebylo nutné zveřejňovat a že vlastně povinnost zveřejňovat přichází až 1. července letošního roku, není to tak. Ten zákon ve skutečnosti už svoji roli plní. Plní už ji osm měsíců. A sice internetové stránky Ministerstva vnitra nemusí být úplně přehledné, ale pokud byste chtěli využít možnosti vyhledávání, porovnávání, vidět, za jakých podmínek se kde nakupuje, jaké smlouvy se ve veřejné správě používají, jaké se tím pádem z veřejných prostředků financují, a teď nemyslím jenom jejich obsah, ale jejich formu a jejich znění, tak doporučuji k přehlednosti hlídačsmluv.cz, který z toho obrovského kvanta dat, která se nacházejí na stránkách Ministerstva vnitra na registru smluv, dělá smysluplný produkt.

A ten, kdo - v tom chci zároveň apelovat na to, že dnes máme předložených několik desítek pozměňovacích návrhů k tomuto zákonu, tím spouštěcím mechanismem bylo navržení vynětí národního podniku Budvar, který ale, musím říct, se debatoval už v průběhu přípravy tohoto zákona, bylo na něj reagováno, na připomínky toho jeho domnělého znevýhodnění na trhu, bylo reagováno už při přípravě zákona tím, že se zvýšila ochrana obchodního tajemství, a i v případě řetězení smluv tyto byly, je možné jako obchodní tajemství označit a zároveň je tam beneficium toho, že když obchodní tajemství je nadměrně využito, tak pokud rozhodne soud a v následujícím termínu napraví, tak ta smlouva není od počátku neplatná.

Přistupovalo se k tomu. Přesto obavy setrvaly. Zákon byl předložen. Tisk 699 pár dní po tom, co zákon o registru smluv vyšel ve Sbírce zákonů, vláda se k němu postavila způsobem, že vydala neutrální stanovisko k návrhu jednoho ze svých členů, když čtyři z pěti resortů, které se vyjadřovaly k tomuto tisku 699, řekly, že tento tisk by vůbec neměl být schválen, pro Budvar by neměla být schválena výjimka. Já s tímto názorem většiny resortů souhlasím, ale samozřejmě hegemonem a tím, kdo má poslední slovo, je Sněmovna a ta dnes zde vyjádří svoji vůli. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP