(18.00 hodin)
(pokračuje Ťok)
Důvod předložení a obsah návrhu zákona. Návrh zákona adaptuje český právní řád na nařízení Evropského parlamentu a rady o fluorovaných skleníkových plynech. Toto nařízení má za cíl postupně snížit emise fluorovaných skleníkových plynů, tzn. F-plyny, a to prostřednictvím omezení množství fluorovaných skleníkových plynů v zařízeních uváděných na trh.
Předmětný návrh zákona se zaměřuje na tři zásadní oblasti regulace. První z nich je zabránění neodborné manipulaci s fluorovanými skleníkovými plyny při provozu zařízení, která nejsou hermeticky uzavřena, a to za účelem eliminace rizik spojených s případným únikem nebezpečných látek. V praktické rovině se právní úprava dotkne zejména instalace klimatizačních zařízení. Uvedení do provozu bude možné pouze kvalifikovanou osobou a informace dokládající tuto skutečnost bude muset být prokazatelná již při koupi zařízení a následně archivovaná podobu pěti let.
Druhou agendou je systematizace certifikačního procesu a stanovení postupu k získání atestace. Hodnotícím subjektům je v této souvislosti uložena povinnost efektivnějšího sběru a poskytování dat ve vztahu k Ministerstvu životního prostředí.
Vzhledem k novým povinnostem stanoveným ve vztahu k používání fluorovaných skleníkových plynů je třetím tématem právní zakotvení pozice České obchodní inspekce a určení jejích pravomocí v oblasti upravené stávajícím zákonem. Kromě kontroly bude moci také ukládat opatření k nápravě zjištěných nedostatků a vést řízení o správním deliktu.
Vzhledem ke skutečnosti, že se jedná o adaptační povinnost uloženou evropskou legislativou, která zároveň přispěje ke zlepšení životního prostředí a bezpečnosti obyvatel, neproběhly v dosavadním procesu žádné výrazné názorové střety.
Ekonomické dopady aplikace zákona se liší podle povahy dotčeného subjektu a státní rozpočet ani rozpočty územních samosprávných celků nebudou přijetím zákona zatíženy. Naopak správnou a včasnou adaptací evropského nařízení se Česká republika vyhne potenciálně hrozícím sankcím ze strany orgánů Evropské unie.
Celkové náklady podnikatelské sféry na instalaci nehermeticky uzavřených zařízení plněných fluorovanými skleníkovými plyny budou podle odhadů představovat částku ve výši 100 mil. Kč ročně a dotknou se zejména zástupců potravinářského průmyslu a jiných odvětví využívajících průmyslové chlazení. Dotčeni budou také provozovatelé klimatizačních systémů budov, poskytovatelé servisních chlazení, klimatizace a subjekty zajišťující požární bezpečnost prostřednictvím chemického hašení. Přibližně 50 mil. bude nutné jednorázově investovat do instalace systémů detekce úniků fluorovaných skleníkových plynů u tisíce existujících zařízení. Lze tedy shrnout, že předkládaný vládní návrh zákona nepřináší ve svém souhrnu významné zvýšení finanční či administrativní zátěže pro podnikatelské subjekty ani orgány státní správy.
Návrh prošel prvním čtením v Poslanecké sněmovně dne 3. června tohoto roku. Dne 30. června byl návrh projednán ve výboru pro životní prostředí, který ve svém usnesení číslo 108 doporučuje Poslanecké sněmovně návrh zákona schválit bez pozměňovacích návrhů.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Také vám děkuji, pane ministře. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro životní prostředí jako výboru garančnímu. Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 754/1. Prosím, aby se ujal slova zpravodaj výboru pro životní prostředí poslanec Václav Zemek a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Václav Zemek: Děkuji za slovo, pane předsedající. Jak už bylo řečeno, výbor pro životní prostředí tuto novelu projednal na svém zasedání dne 30. července 2016 a přijal následující usnesení. Za prvé doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR, aby návrh schválila. Za druhé pověřuje předsedu výboru, aby toto usnesení předložil předsedovi Poslanecké sněmovny. Za třetí zmocňuje zpravodaje výboru, tedy mne, aby na jednání Poslanecké sněmovny podal zprávu o výsledcích projednávání tohoto návrhu zákona ve schůzi výboru pro životní prostředí, a za čtvrté zmocňuje zpravodaje výboru, aby ve spolupráci s legislativou odboru Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl příslušné legislativně technické úpravy.
Jak už bylo řečeno, nebyly žádné pozměňovací návrhy ani žádné úpravy. Tolik z mé strany asi v tuto chvíli vše.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám a požádám vás, abyste zaujal místo u stolku zpravodajů. Otevírám obecnou rozpravu a táži se, zda se do ní někdo hlásí. Nikoho nevidím, jestli je tomu tak, končím obecnou rozpravu. Táži se, zda pan zpravodaj nebo navrhovatel si chce vzít závěrečné slovo v tuto chvíli. Není tomu tak.
Zahajuji podrobnou rozpravu a táži se, jestli do podrobné rozpravy se někdo hlásí. Nikoho nevidím. V tom případě končím podrobnou rozpravu. I zde se táži pana navrhovatele nebo zpravodaje, jestli si chcete vzít závěrečné slovo. Není tomu tak. V tom případě vám děkuji a končím druhé čtení tohoto návrhu.
Otevírám další bod a tím je
19.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 182/2006 Sb.,
o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon),
ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
/sněmovní tisk 785/ - druhé čtení
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr spravedlnosti Robert Pelikán. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.
Ministr spravedlnosti ČR Robert Pelikán Děkuji. Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, jenom dříve, než se pustím do nějakého podrobného uvádění, tento návrh byl na ÚPV přerušen a nestihl ho ÚPV dosud doprojednat se všemi pozměňovacími návrhy, takže předpokládám, že ÚPV asi navrhne přerušení tohoto bodu, a v takovém případě bych možná nezdržoval přednesem.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Jedná se o to, že skutečně usnesení výboru je, že přerušuje, ale je potřeba, aby to přednesl zpravodaj nebo někdo, kdo zpravodaje nahradí, aby přečetl návrh usnesení ústavněprávního výboru.
Poslanec Jeroným Tejc: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, dovolíte-li, zastoupím pana zpravodaje Chvojku. Chtěl bych potvrdit to, co už sdělil pan ministr. My jsme se tomuto návrhu věnovali opakovaně ve výboru, nicméně návrh je poměrně rozsáhlý a jedná se o problematiku, která si zaslouží pozornost, protože může mít velké dopady na podnikatelské prostředí. Návrh jsme projednali v obecné rozpravě, nicméně nebyla dokončena rozprava podrobná a výbor se bude tímto zabývat 22. září.
Proto si dovoluji Sněmovně navrhnout přerušení projednávání tohoto tisku do příští schůze, případně do termínu 22. září, kdy bude zasedat ústavněprávní výbor, který tuto věc, předpokládám, dokončí. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Pane poslanče, ještě počkejte, protože dáváte procedurální návrh a ten může být pouze jeden. Já bych potřeboval, abyste upřesnil váš návrh, o kterém dáme hlasovat.
Poslanec Jeroným Tejc: Pokud nebudou námitky, tak do příští schůze Poslanecké sněmovny.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Dobře. Ještě přivolám kolegy a kolegyně z předsálí, s tím že procedurální návrh jste slyšeli.
Ještě přečtu omluvu, tzn., dnes od 18 do 19 hodin se omlouvá z jednání paní poslankyně Lorencová.
Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro návrh, aby projednávání tohoto bodu bylo přerušeno, tak jak zde zaznělo v procedurálním návrhu, zmáčkněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
Hlasování s pořadovým číslem 99, přihlášeno 119 poslankyň a poslanců, pro návrh 71, proti žádný. Konstatuji, že s návrhem byl vysloven souhlas a přerušili jsme projednávání tohoto bodu.
Chci se zeptat, pane poslanče - máte problémy se svým hlasovacím zařízením, nebo můžeme pokračovat v projednávání? Jedeme dál, dobře.
Otevírám tedy další bod a tím je
20.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník,
ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním
(trestní řád), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 753/ - druhé čtení
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr spravedlnosti Robert Pelikán. Prosím, pane ministře, ujměte se slova. ***