(17.30 hodin)

 

Poslanec Roman Procházka: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Rozpočtový výbor se s touto novelou zákona zabýval na své 45. schůzi 31. srpna 2016 a přijal usnesení číslo 500, se kterým vás teď seznámím.

Po rekapitulaci zpravodaje poslance R. Procházky a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, za prvé, doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 96/1993 Sb., o stavebním spoření a státní podpoře stavebního spoření a o doplnění zákona České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění zákona České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění zákona České národní rady č. 35/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk 782), schválila ve znění tohoto pozměňovacího návrhu. Ten pozměňovací návrh si dovolím nečíst, máte ho uložený v systému, nicméně jde o velice jednoduchou legislativně technickou úpravu. A za druhé, zmocňuje zpravodaje, aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu ČR, což tímto činím.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Já děkuji pane zpravodaji, a otevírám obecnou rozpravu, do které neeviduji žádnou přihlášku. Jestliže se nikdo nehlásí, končím obecnou rozpravu. Ptám se na závěrečná slova - není zájem. Neeviduji návrh na vrácení zákona garančnímu výboru, zahajuji tedy podrobnou rozpravu, do které taktéž neeviduji žádnou přihlášku. Proto podrobnou rozpravu končím. Jestliže také není zájem o závěrečná slova, tak končím druhé čtení tohoto návrhu zákona. Děkuji panu ministrovi i panu zpravodaji.

 

Dalším bodem našeho jednání je

 

13.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/1991 Sb.,
o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 812/ - druhé čtení

I tento návrh z pověření vlády uvede ministr financí a místopředseda vlády Andrej Babiš. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych stručně uvedl, že návrh novely zákona o účetnictví především řeší transpozici směrnice 2014/95/EU, pokud jde o uvádění nefinančních informací. Tato povinnost se bude týkat výhradně velkých podniků a velkých mateřských společností, které jsou zároveň subjekty veřejného zájmu. Uváděny budou zejména nefinanční informace týkající se sociální odpovědnosti podniků, jako jsou ochrana životního prostředí, sociální a zaměstnanecké otázky, dodržování a respektování lidských práv, boj proti korupci a úplatkářství. Hlavním důvodem této povinnosti je zvýšení srovnatelnosti nefinančních informací v rámci Evropské unie a stále se zvyšující požadavky na transparentnost podniků. Tato část novely zákona o účetnictví transponuje předpis Evropské unie, ve kterém není možnost diskrece, a současně návrh novely zákona nejde nad rámec požadavků směrnice EU.

Druhá problematika uvedená v návrhu novely zákona o účetnictví se týká rozšíření možnosti přeměn účetních jednotek, které nejsou obchodními korporacemi. Cílem tohoto rozšíření je zvýšení právní jistoty účetních jednotek, které nejsou obchodní korporací a procházejí procesem transformace.

Dovoluji si vás požádat, vážené kolegyně, kolegové, aby Poslanecká sněmovna návrh propustila do třetího čtení.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Já děkuji panu ministrovi. Návrh jsme přikázali k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu výboru, usnesení tohoto výboru vám byla doručena jako sněmovní tisk 812/1 a 812/2. Nyní prosím zpravodaje rozpočtového výboru pana poslance Karla Fiedlera - kterého ale nevidím. V tom případě hledám jiného zpravodaje rozpočtového výboru pro druhé čtení, aby nás informoval o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Pan poslanec Volný? Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jan Volný: Děkuji. Vážené dámy a pánové, tento tisk projednal rozpočtový výbor 31. srpna 2016.

Po rekapitulaci zpravodaje poslance K. Fiedlera a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR za prvé doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk 812), schválila bez připomínek. Za druhé zmocňuje zpravodaje, aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu, což jsem právě udělal. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu, do které neeviduji žádnou přihlášku. Jestliže se nikdo nehlásí, končím obecnou rozpravu. Ptám se na závěrečná slova - není zájem. Zahajuji podrobnou rozpravu. Také neeviduji žádnou přihlášku, končím tedy podrobnou rozpravu, a pokud není zájem o závěrečná slova pana ministra, případně pana zpravodaje, tak končím druhé čtení tohoto návrhu zákona.

 

Dalším bodem našeho jednání je

 

14.
Vládní návrh zákona o sběru vybraných údajů
pro účely monitorování a řízení veřejných financí
/sněmovní tisk 746/ - druhé čtení

Z pověření vlády tento bod také uvede ministr financí a místopředseda vlády Andrej Babiš. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR předkládám vládní návrh zákona o sběru vybraných údajů pro účely monitorování a řízení veřejných financí, který byl po projednání garančním rozpočtovým výborem postoupen do druhého čtení. Jedná se o vládní návrh zákona menšího rozsahu, nicméně podstatný z hlediska plnění závazků z členství v EU a v Mezinárodním měnovém fondu v oblasti výkaznictví a vládní finanční statistiky.

Zákon má nejen završit proces transpozice a implementace směrnice Rady 2011/85/EU ze dne 8. listopadu 2011 o požadavcích na rozpočtové rámce členských států, ale má také přímo navázat na zákon o pravidlech rozpočtové odpovědnosti. Z hlediska transparentnosti a jednotnosti právní úpravy stejně jako závaznosti a jisté míry pružnosti byla zvolena varianta nového zákona a prováděcí vyhlášky. Ostatní varianty by znamenaly velkou roztříštěnost či nesystémovost příslušné právní úpravy napříč českým právním řádem.

Hlavním smyslem předkládaného návrhu zákona je získávat údaje o hospodaření od, řekněme, zbývajících subjektů sektoru vládních institucí. Jedná se o velmi různorodou skupinu subjektů z hlediska právní formy, velikosti i předmětu činnosti, od nichž Ministerstvo financí dle platného právního řádu dosud buď žádná data nedostává, anebo jsou pro účely plnění závazků z členství v EU a v Mezinárodním měnovém fondu naprosto nedostatečná. Jejich seznam je uveden v důvodové zprávě na str. 8 nebo 14-15 sněmovního tisku č. 746, jejich zasazení v celém sektoru vládních institucí demonstruje schéma na str. 7. Z hlediska řádného plnění požadavků směrnice Rady 2011/85/EU i z hlediska plné slučitelnosti s právem EU je nezbytné, aby byl okruh adresátů i povinností této navrhované právní úpravy plně zachován či nebyl nijak modifikován.

Adresáti navrhované právní úpravy budou poskytovat informace o svých příjmech a výdajích v jednoduchém členění, které mimo jiné umožní konsolidaci dat. Ústřední vládní instituce musí dle směrnice Rady EU vykazovat údaje měsíčně. Abychom omezili nadměrnou administrativní zátěž, je dohodnuto s Evropskou komisí, že malé jednotky budou mít vykazovací povinnost na čtvrtletní bázi, stejně jako místní vládní instituce. Tyto jednotky budou vyselektovány na základě nákladového kritéria uvedeného v ustanovení § 3 odstavce 3.

Dále z hlediska systematiky právního řádu byla přesunuta povinnost z účetní legislativy do návrhu tohoto zákona ohledně vládních záruk - platí pro státní fondy, územní samosprávné celky, dobrovolné svazky obcí a regionální rady regionů soudržnosti - a projektů partnerství veřejného a soukromého sektoru - platí pro organizační složky státu, státní fondy, územní samosprávné celky, dobrovolné svazky obcí, příspěvkové organizace, veřejné vysoké školy a ústředně řízené veřejné výzkumné instituce.

Děkuji za pozornost.***




Přihlásit/registrovat se do ISP