(17.20 hodin)
(pokračuje Gazdík)
Pan poslanec Uhlík se omlouvá dnes do konce jednacího dne ze zdravotních důvodů. Paní poslankyně Helena Válková se omlouvá od 15 do 17 hodin z osobních důvodů. Pan poslanec Petr Adam se omlouvá od 16 hodin do konce jednacího dne bez udání důvodu. A pan ministr Herman se omlouvá dnes od 15.15 hodin, a to z osobních důvodů.
To byly omluvy a přejdeme k dalšímu bodu dnešního jednání. Je to
11.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 284/2009 Sb.,
o platebním styku, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 745/ - druhé čtení
Tento návrh z pověření vlády uvede místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš. Prosím, pane místopředsedo, ujměte se slova.
Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš: Děkuju za slovo, vážený pane předsedající. Vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych vám stručně představil vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 284/2009 Sb., o platebním styku, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Tímto návrhem zákona se do českého právního řádu implementuje evropská směrnice o platebních účtech a evropské nařízení o mezibankovních poplatcích za karetní transakce.
Návrh zákona přináší několik důležitých změn, které posilují postavení spotřebitele na trhu platebních služeb. Při uzavření smlouvy budou spotřebitelé dostávat standardizovaný dokument, v němž budou uvedeny poplatky, které banka v souvislosti s platebním účtem požaduje. Pomocí tohoto dokumentu budou moci klienti snáze srovnávat jednotlivé nabídky. Každoročně budou spotřebitelé dostávat celkový přehled všech poplatků, které za předcházející rok své bance v souvislosti s platebním účtem zaplatili. Banky budou povinny používat ve svých sazebnících a obchodních podmínkách jednotnou terminologii, což usnadní orientaci klientů.
Budou existovat pravidla pro provozování internetových stránek, které srovnávají poplatky za vedení platebních účtů. Spotřebitelé budou mít možnost si snadno převést účet do jiné banky, přičemž jim zůstane zachováno nastavení trvalých příkazů a inkas. Cílem je, aby spotřebitelé mohli banku jednoduše změnit, jestliže v jiné bance dostanou lepší nabídku. Další změnou bude povinnost bank nabízet tzv. základní platební účet za přiměřenou cenu. Na základní platební účet bude mít nárok každý spotřebitel legálně pobývající v Evropské unii bez ohledu na státní příslušnost, bydliště, minimální příjem či jiné omezující podmínky. Návrh zákona počítá s tím, že přiměřenost ceny za základní platební účet se bude posuzovat podle obsahu konkrétního účtu, a to především s ohledem na cenu obvyklou na trhu.
Dalším důvodem předložení novely je přizpůsobení českého právního řádu evropskému nařízení o mezibankovních poplatcích. Toto nařízení stanoví maximální přípustnou výši tzv. mezibankovních poplatků a některé další povinnosti v souvislosti s prováděním karetních transakcí. Nařízení je přímo účinné, návrh zákona pouze stanoví pokuty za jeho porušení a určuje příslušné orgány dohledu, jimiž jsou Česká národní banka, Česká obchodní inspekce a Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu ministrovi. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu. Usnesení výboru vám byla doručena jako sněmovní tisky 745/1 a 2. Prosím nyní zpravodaje rozpočtového výboru pana poslance Adolfa Beznosku, aby nás informoval o projednání návrhu v tomto výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím, pane zpravodaji.
Poslanec Adolf Beznoska: Děkuji za slovo, pane předsedající. Rozpočtový výbor tento vládní návrh zákona projednal na své 43. schůzi dne 9. června 2016 a přijal poměrně obšírný pozměňující návrh, který bych představil, který jste dostali na své stoly. S tím, že bych s dovolením necitoval všechny pozměňovací návrhy, které jsou tam uvedeny, resp. citaci z usnesení rozpočtového výboru, spíš bych se zaměřil na to, že vám řeknu proč a co obsahuje tento pozměňovací návrh.
Za prvé, vzhledem ke složitosti a nákladnosti sporů v oblasti karetních transakcí se navrhuje, aby byly tyto spory mezi podnikateli řešeny v rámci standardního rozhodčího řízení. V souvislosti s tím se stanoví právo každého podnikatele po bance požadovat uzavření rozhodčí doložky tak, aby mohl případné spory s bankou řešit v rámci rozhodčího řízení.
Druhá připomínka rozpočtového výboru. Finanční arbitr by nadále řešil pouze spory mezi bankou a spotřebitelem, což odpovídá stávající koncepci zákona o finančním arbitrovi. Zároveň se navrhuje rozšířit pravomoc finančního arbitra o spory vyplývající z vedení jiného než platebního účtu a ze smlouvy o jednorázovém vkladu, jež jsou upraveny v občanském zákoníku. Podle stávajícího znění není finanční arbitr k jejich rozhodování příslušný, ačkoliv pro to není žádný věcný důvod, a ochranu spotřebitelů je třeba zajistit i u těchto finančních produktů.
Dále se návrh týká toho, že provádí technickou změnu týkající se změny platebního účtu, která má zajistit větší ochranu soukromí klientů při přechodu k jiné bance.
A v poslední části se pozměňovací návrh týká délky legislativního procesu. Návrh navrhuje posunout účinnost části zákona týkající se platebních účtů z 18. září 2016 tak, jak bylo v materiálu, na první den třetího kalendářního měsíce po dni vyhlášení zákona.
K tomuto pozměňovacímu návrhu, který přijal rozpočtový výbor, se vyjádřilo i Ministerstvo financí a vyjádřilo s ním souhlas.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu zpravodaji. Otvírám obecnou rozpravu, do které neeviduji žádnou přihlášku. Jestliže se nikdo nehlásí, končím obecnou rozpravu. Ptám se na závěrečná slova. Není zájem. Zahajuji podrobnou rozpravu. Pan zpravodaj, prosím.
Poslanec Adolf Beznoska: Jenom velmi stručně. Připomínám, že je v systému pozměňovací návrh rozpočtového výboru.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji. Pokud se nikdo další nehlásí do podrobné rozpravy, podrobnou rozpravu končím. Ptám se na závěrečná slova pana ministra, případně pana zpravodaje. Není zájem, a protože neeviduji návrhy na vrácení či zkrácení lhůty, končím druhé čtení tohoto návrhu zákona. Děkuji panu ministrovi i panu zpravodaji.
Další bod našeho jednání je
12.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 96/1993 Sb., o stavebním
spoření a státní podpoře stavebního spoření a o doplnění zákona
České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění
zákona České národní rady č. 35/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 782/ - druhé čtení
I tento návrh z pověření vlády uvede pan ministr financí Andrej Babiš. Prosím, pane ministře.
Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych stručně shrnul to, co jsem již uvedl v rámci prvního čtení k novele zákona o státním spoření a státní podpoře stavebního spoření. Znovu bych rád zdůraznil, že se jedná pouze o technickou novelu, která nijak nezasahuje do výše státní podpory či podmínek jejího získání.
Důvodem předložení této technické novely zákona je zejména zefektivnění výkonu dozoru nad dodržováním podmínek pro poskytování státní podpory stavebního spoření. Ministerstvo financí získá možnost pružněji reagovat na individuální podněty občanů, neboť bude mít zákonnou oporu v získání potřebných informací od stavebních spořitelen mimo režim kontrolního řádu, tedy rychleji a s menší byrokracií. Proces se zjednoduší i pro samotné účastníky stavebního spoření, kteří nebudou muset své individuální podněty doplňovat o úředně ověřený podpis. Jedná se např. o stížnosti občanů, že neobdrželi státní podporu. Standardní kontroly ve stavebních spořitelnách samozřejmě nadále poběží dle kontrolního řádu. Navrhované změny dále upravují terminologii a zpřesnění ustanovení v oblasti předávání informací o vrácené státní podpoře mezi stavební spořitelnou a Ministerstvem financí.
Dopad na účastníky stavebního spoření je tedy minimální, a to pozitivní, neboť mezi další změny plynoucí z této novely patří doplnění registrovaného partnera mezi osoby blízké. Proto bude nově umožněno poskytnout úvěr ze stavebního spoření také na financování bytových potřeb této osoby. Tím dochází k odstranění neodůvodněné diskriminace registrovaných partnerů.
Na závěr bych chtěl uvést, že s pozměňovacím návrhem, který je čistě legislativně technického charakteru a který byl 31. srpna schválen rozpočtovým výborem, Ministerstvo financí souhlasí. S ohledem na řečené vás žádám o vyslovení souhlasu s předkládaným návrhem zákona. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu ministrovi. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu. Usnesení vám byla doručena jako sněmovní tisky 782/1 a 2. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj tohoto rozpočtového výboru pan poslanec Roman Procházka, informoval nás o jednání ve výboru a odůvodnil pozměňovací návrhy. Prosím, pane zpravodaji. ***