(15.50 hodin)
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová: Děkuji, pane zpravodaji, a nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pro zdravotnictví pan poslanec Vyzula. Prosím, máte slovo.
Poslanec Rostislav Vyzula: Děkuji za slovo, paní předsedající. Dovolte, abych vám přednesl usnesení výboru pro zdravotnictví z 24. schůze ze dne 14. října roku 2015.
Po úvodním slově ministra zdravotnictví Svatopluka Němečka, dále ředitelky odboru financování kapitoly státního rozpočtu Ministerstva financí Ing. Marie Bílkové a zpravodajské zprávě poslankyně Soni Markové a po rozpravě výbor pro zdravotnictví přerušuje tento bod v obecné rozpravě bez jakéhokoli závěru.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová: Já děkuji, a v tuto chvíli otevírám sloučenou obecnou rozpravu k bodům 8, 9 a 10.
Sloučená rozprava k bodům 8, 9, 10
/sněmovní tisky 411, 412, 413/
Registruji dvě přihlášky, pana poslance Votavy a pana poslance Plíška. Poprosím nejprve pana poslance Votavu. Prosím, máte slovo.
Poslanec Václav Votava: Já děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, kolegové, kolegyně, velice krátce.
Nacházíme se ve druhém čtení ústavního zákona o rozpočtové odpovědnosti, tzv. finanční ústavy, i souvisejícího zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti a zákonech s tím souvisejících. Vracejí se na plénum po více než roce a půl.
Chci říci, že Česká republika je povinna implementovat směrnici Rady 211 85 - o tom tady hovořil i pan ministr Babiš -, a ta implementace měla být již do konce roku 2013, takže jsme v určitém zpoždění.
K přijetí ústavního zákona je třeba třípětinové většiny Poslanecké sněmovny. Vládní koalice tři pětiny nemá, chybí jí možná devět hlasů, možná osm hlasů, možná deset hlasů, s tím, jak se mění poměry a jak přecházejí někteří poslanci z jednoho klubu do druhého - v čemž se pomalu už sám neorientuji, kam kdo patří a jak budou hlasovat -, nicméně hlasy koalici chybí.
Já jsem tady zmínil, že proběhla schůzka zástupců jednotlivých klubů, a to už v prosinci loňského roku. Zmínil jsem i ve svém posledním vystoupení, kdo se té schůzky účastnil, a tam jednotliví zástupci jednotlivých klubů přednesli své požadavky, kdy podmiňují vlastně přijetím těchto požadavků to, aby přidali své hlasy k tomu ústavnímu zákonu.
Je třeba říci také, že Evropská unie nevyžaduje striktně, aby byl přijat ústavní zákon o rozpočtové odpovědnosti. Jsme povinni přijmout zákon o rozpočtové odpovědnosti, může to být tedy i běžný zákon. Nicméně samozřejmě ústavní zákon má svoji vážnost a nelze ho tak jednoduše měnit, rušit atd., budoucí politické reprezentace by neměly možnost tak snadno do toho zasahovat, kdežto normální zákon tuto možnost dává. Ale bohužel nedošlo zatím k dohodě. Mohu přivítat i návrh pana kolegy Plíška, aby se znovu začalo jednat. Samozřejmě my se tomu nebráníme, naopak, jak říkám, byli bychom rádi, kdyby došlo k přijetí toho ústavního zákona a bylo to tedy schváleno ústavní většinou.
Jenom bych se zmínil možná k těm požadavkům poslaneckých klubů jednotlivých parlamentních stran, možná že mě doplní nebo budou o tom hovořit sami, abych to třeba nezkresloval, ta vyjádření, jsou obsažena v zápisu z toho jednání. Například Občanská demokratická strana požadovala - řeknu to velice stručně -, aby to, co je uvedeno v pravidlech rozpočtové odpovědnosti, bylo také uvedeno v ústavním zákonu, což je ale legislativně problém. Proto jsme řekli na základě vyjádření našich legislativců, že to možné naprosto není, že bychom neměli ústavní zákon zaplevelovat, že by měl být obecný a to ostatní by mělo být tedy v pravidlech. Ale vidím, že pan kolega Stanjura kroutí hlavou, takže zřejmě si k tomu řekne své.
Co se týká TOP 09, tak TOP 09 měla zásadní požadavek přistoupení u smlouvy tzv. fiskálkompaktu k hlavě tři rozpočtového paktu - (hlas z pléna) a čtyři, ano, děkuji za připomenutí -, kde jsme, a teď mluvím za sociální demokracii, řekli ano, budeme povinni tak učinit, až budeme v eurozóně. Že nevidíme v současné době důvod, proč bychom k tomu přistupovat měli, nikdo nás k tomu nenutí. Až vstoupíme do eurozóny, bude naší povinností do toho vstoupit. I když jsme se přihlásili k fiskálkompaktu.
Zástupce Úsvitu vznesl požadavek v podstatě formou pozměňovacího návrhu - on je dán i do systému -, aby byla opatření související s návrhy státního rozpočtu a rozpočtů státních fondů a jejich výsledků doplněna o zákaz zvyšování daně z příjmů.
Zástupci Komunistické strany Čech a Moravy se toho jednání nezúčastnili, nevím, zdali byli pozváni, nebo nebyli pozváni, to nevím. Nicméně jejich názory samozřejmě znám a znám je i z projednávání v rozpočtovém výboru, kdy tedy - pokud to budu zkreslovat, zase mě doplňte - byli toho názoru, že ta úprava je příliš tvrdá pro celý veřejný sektor, a především chtěli vyjmout zdravotní pojišťovny ze sektoru veřejných institucí. To znamená, aby se ty požadavky netýkaly, co se týká dluhové brzdy, zdravotních pojišťoven.
Takže jenom velice stručně jsem shrnul ty podmínky jednotlivých parlamentních stran. Pokud tedy nedojde k tomu, aby prošel ústavní zákon o rozpočtové odpovědnosti, koalice má sílu, aby prohlasovala - věřím tomu, že má sílu, aby prohlasovala - ta pravidla, obecný zákon, takže by platil obecný zákon. Já jsem už společně s kolegy z KDU-ČSL a ANO připravil pozměňovací návrh, resp. pozměňovací návrhy, které jsou uvedeny v systému a které by na to reagovaly. To znamená, že by některé věci, které jsou v tom ústavním zákonu, přenesly do toho zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti. V podrobné rozpravě se potom k těmto pozměňovacím návrhům přihlásím.
Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová: Já děkuji, pane poslanče, a prosím s přednostním právem pana předsedu klubu ODS Zbyňka Stanjuru. Prosím, máte slovo.
Poslanec Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Mé vystoupení bude poněkud delší. Chtěl bych představit a podrobně zdůvodnit pozici Občanské demokratické strany a nabídnout vládě kompromis, který by mohlo podpořit více než 120 poslanců naší Sněmovny.
Chci říct, že finanční ústava - pokud mohu používat tento podle mého názoru přesnější a ne úplně právně formální název - je naším dlouhodobým programovým cílem. V minulém volebním období jsme ve vládě prosadili a do Poslanecké sněmovny poslali návrh finanční ústavy, pak jsme vedli jednání s tehdejší opozicí, nedospěli jsme ke kompromisu, tudíž ten zákon po rozpuštění Sněmovny skončil. ***