(16.10 hodin)
(pokračuje Kučera)
Já chci říct, že dnes tímto zákonem z těch sto staveb dopravní infrastruktury za více než 230 mld. zachraňujeme deset. Ze sta staveb za 230 mld. zachraňujeme deset dnes. Už tady zaznělo, že existuje seznam těch deseti prioritních staveb, které byly podle nějakého klíče vybírány. Zaznělo tady, a myslím, že celkem jednoznačně správně, že z toho vypadly stavby, jako je Pražský okruh, které jsou naprosto důležité a naprosto klíčové. Proto mě překvapují některé tiskové zprávy, které vydávali poslanci hnutí ANO. Ty tiskové zprávy zní například: Nedokončený obchvat byl díky poslancům z hnutí ANO zařazen mezi prioritní stavby v České republice. Poslancům Martinu Kolovratníkovi a Davidu Kasalovi, oba hnutí ANO, se podařilo prosadit zařazení atd. Tak já samozřejmě nechci zpochybňovat, jakým způsobem bylo oněch deset staveb vybíráno. Ale prosím pěkně, samo hnutí ANO potom zpochybňuje, jakým způsobem ty stavby byly vybírány, jestli to skutečně bylo na základě lobbingu jednotlivých poslanců, anebo na základě těch kritérií, která tady říkal pan ministr Brabec. Já věřím, že převážila ta kritéria a jedná se pouze o nějaký promotion ze strany pana poslance Kolovratníka.
Samozřejmě ta pochybení byla i u předchozí vlády, já se tomu samozřejmě nebráním a rozhodně neříkám, že vše padá pouze na tuto vládu. Ale pokud se budeme bavit o našem volebním období, tzn. o tom, za které jsme odpovědní, tak jednání pana premiéra Sobotky mělo proběhnout v době, kdy do Poslanecké sněmovny byla předložena novela zákona o životním prostředí. To znamená v tu dobu, když jsme to projednávali tady v Poslanecké sněmovně, a v době, kdy nám pan ministr Brabec tvrdil, že nedojde k zastavení žádné stavby, měl vyrazit premiér Sobotka do Bruselu a měl skutečně vyjednávat o těch výjimkách, o kterých vyjednává dnes.
To znamená, kde vznikla chyba. První chyba dle mého vznikla v době, že měl ministr Brabec jednoznačně identifikovat v době projednávání a upozornit na to, že schválením tohoto zákona dojde k zastavení dopravních staveb. Tohleto měl říct skutečně ministr Brabec před těmi dvěma lety. Pokud by tohle zaznělo, tak na základě toho mohl pan premiér Sobotka vyrazit do Bruselu před dvěma lety a mohl vyjednávat. Možná že by vyjednal podstatně více než dnes. Dnes zachránil deset staveb ze sta. Bohužel k tomu nedošlo. Bohužel k tomu nedošlo. Říkám znovu, bavím se o tomto volebním období. Ta další mně přísluší hodnotit pouze z venku.
Jak už říkal pan poslanec Laudát, TOP 09 tento zákon se skřípěním zubů podpoří. Víme, že se pohybujeme na hraně. Víme, že jsou tam rizika, o kterých tady už mluvil pan kolega, já je dál nebudu zmiňovat, a věřím, že vláda je připravena tato rizika maximálně eliminovat. Věřím, že se nám podaří oněch deset dopravních staveb z toho sta dopravních staveb, které jsou dnes zastaveny, tak aspoň těch deset se nám podaří zachránit a začít stavět.
Chci upozornit, že mezi těch dalších zhruba 90 staveb, které se nebudou stavět, patří např. naprosto kriticky ohrožená dálnice D7, dálnice Chomutov - Louny - Praha, která má jednu z největších nehodovostí v České republice, kde je téměř nejvíce smrtelných nehod v České republice. Tato nepatří mezi prioritní stavby a její zpoždění bude zhruba v několika letech.
Já vám děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Kučerovi. Nyní pan poslanec Leo Luzar, připraví se pan poslanec Zahradník. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Leo Luzar: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, vážený pane ministře... (Po chvilce vzhledem k nepozornosti ministra:) Vážený pane ministře, první má slova povedou k vám. Poslouchal jsem velice pozorně vaše úvodní slovo... Poslouchal jsem velice pozorně vaše úvodní slovo a musím říct, že to byl velice dobrý projev krizového manažera, který přesně ví, co to způsobilo, přesně ví, jaké kroky učinit, a přesně ví, kdy ty kroky učinit a jak je realizovat. Bohužel tento proslov postrádal tu sebereflexi, že je činil člověk, jehož ministerstvo má z větší části to máslo na hlavě.
Nejenom v této sněmovně zaznívala už dlouhou dobu slova o problémech s dopravními stavbami v rámci projednávání EIA. Zaznívala tak tato slova i na krajích, kterých se to markantně týká. Můj Moravskoslezský kraj patří mezi postižené regiony. Tady si dovolím politicky nekorektní vsuvku. Díky panu ministrovi Bártovi, předchůdci, xx předchůdci pana ministra Ťoka coby šéfa Dopravních staveb Moravskoslezský kraj přišel o desítky miliard korun v rámci zastavených staveb. Tyto peníze již se v životě v našem rozpočtu neobjeví. Mě by tedy zajímalo, zda pana Bártu bude někdy - tady se vyjádřím - skupina plukovníků stíhat za tyto škody, které jsou jasně zmapované a jasně zdokumentovatelné na českém hospodářství. Toto neumětelské rozhodnutí od zeleného stolu bez jakýchkoli argumentů nás stálo miliardy a stálo taky při zahájení těchto problémů s EIA. Protože většina těch staveb, o kterých se dnes bavíme, jsou stavby, které již dávno mohly být dokončeny a nespadly by pod tento režim Evropské unie.
Abych nenatahoval tuto záležitost, již od prosince minulého roku Zastupitelstvo Moravskoslezského kraje vyslalo oficiální stanovisko svým usnesením vůči vládě o žádosti o činnost ministerstva vůči i panu ministru Ťokovi i panu ministru životního prostředí, aby činili kroky, aby Moravskoslezský kraj nebyl postižen. Opakovaně tuto žádost poslali za dva měsíce nato, v únoru. Zase nebylo činěno ze strany obou ministerstev nic. Až na březnovou žádost, již zoufalou, bylo reagováno ze strany Ministerstva životního prostředí. Přesto dodnes Ministerstvo životního prostředí nezačalo systematicky, řekl bych systémově, řešit tuto záležitost v rámci obecných pravidel pro vydávání verifikačních stanovisek. Tato pravidla ministerstvo dle mého názoru dluží krajům a mělo by je velice urychleně začít dávat ve známost, protože toto jsou pravidla, která jsou schopna posunout tuto problematiku plošně dále.
Dále by mělo ministerstvo deklarovat - nazvu to v uvozovkách - polehčující okolnosti pro vydávání verifikačních stanovisek u staveb podle zákona z roku 1992. To jsou ty zákony předtím, než jsme vstoupili do Evropské unie. Ty stavby jsou mnohdy již rozestavěné, těsně před dokončením, popř. jsou z různých majetkoprávních důvodů většinou ve stadiu nedokončenosti. Verifikační stanovisko na základě těchto dvou dokladů, tzn. jak těch v uvozovkách polehčujících okolností, tak těch obecných pravidel, by mělo ministerstvo vydávat - možná že už je vydává. Byl bych velice mile překvapen, kdyby mně pan ministr řekl, že již jsou vydávána. Ale bojím se, že stanovisko kraje je přece jen přesnější a že momentálně na ministerstvu jsou v úvahách.
A čtvrtá věc, která míří do budoucna - a pane ministře, vím, že připravujete novelu zákona o posuzování vlivu na životní prostředí -, aby třeba v rámci stavebního zákona - teď nemyslím, že by to ta novela musela přímo řešit - byl dotčeným orgánům a občanům, nebo osobám, abych byl konkrétní, dán jasný statut, aby tyto osoby byly účastníky řízení oficiálně a vztahovaly se na ně všechny podmínky jak stavebního zákona, tak popř. správního řádu. Jejich nejistá zákonná pozice jim právě dneska umožňuje svými dalšími a opakujícími se, nechci-li použít výraz stížnostmi, prodlužovat stávající řízení, blokovat stavby, a to jenom proto, že jejich statut tady v těchto zákonech není přesně upraven, a tudíž se vymykají normám a časovým normám, které tyto zákony stanoví.
Tolik můj příspěvek. Pane ministře, doufám, že se aspoň těch deset staveb podaří realizovat a že ten příslib, který tady z vašich úst zazněl, bude realizovaný. Děkuji. ***