(16.00 hodin)
(pokračuje Laudát)
Co se týká toho, kdybyste k tomu měli nějaké připomínky, ale já skutečně chci, aby to byl široký konsenzus, protože upozorňuji na to, že se blíží krajské a senátní volby. Myslím si, že alespoň k tomuto byste se měli přihlásit všichni. Změní to život vám všem, protože všichni jezdíte do Prahy a z jakéhokoli směru. Nejvíc to pomůže Praze. Skutečně chci, aby to nebyla prázdná fráze na hospodářském výboru, s tím, že první informaci bych tam očekával dejme tomu někdy začátkem září. Pan ministr kýve, že ano. A od toho by se odvíjely tříměsíční cykly, kde bychom dostávali písemné informace a případně řešili tu situaci.
Jenom upozorňuji na to, že nebudu váhat a v okamžiku, kdy bude jasné, že neděláte dostatečně manažersky dramatické kroky ke zrychlení přípravy, tak budu shánět opětovně podpisy pro svolání mimořádné schůze, jak jsem to udělal posledně. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Také vám děkuji, pane poslanče. Přečtu omluvu. Dnes od 20 hodin do konce jednacího dne se z pracovních důvodů omlouvá pan poslanec Pavel Havíř a také od 16 hodin ruší svoji omluvu paní poslankyně Hnyková.
Požádám vás, pane poslanče Laudáte, abyste mi návrh doprovodného usnesení dodal v písemné podobě, protože jsem si ho nestačil poznamenat, a budeme pokračovat v obecné rozpravě. Jako další řádnou přihlášenou je paní poslankyně Semelová. Předávám řízení schůze.
Poslankyně Marta Semelová: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, navázala bych ve svém vystoupení na pana kolegu Laudáta. Také bych se chtěla vyjádřit k výběru prioritních staveb, resp. k jedné stavbě, která ze seznamu vypadla, a to je Pražský okruh. Já jsem 4. prosince už v roce 2014 interpelovala předsedu vlády Bohuslava Sobotku ve věci dostavby vnějšího silničního okruhu, který má odvést tranzitní automobilovou dopravu z vnitřní Prahy.
Nemá cenu se tady přesvědčovat o tom, že jde o naléhavou potřebu hlavního města, kam denně přijíždí či jím projíždí desetitisíce osobních aut a kamionů nejen z ČR, ale také ze zahraničí. Tyto automobily a kamiony přijíždějí z nejvytíženější dálnice D1 se záměrem pokračovat ve směru na sever nebo zpět na východ. Z důvodu neexistence obchvatu musí vjíždět přímo do Prahy a využít Spořilovskou, Jižní a Štěrboholskou spojku. To samozřejmě komplikuje dopravu v metropoli a výrazně zatěžuje životní prostředí. Občané především dotčených městských částí si dlouhodobě stěžují na hluk, emisemi znečištěné ovzduší a další problémy, které způsobují zdravotní problémy obyvatel města. V současné době podepisují další petici, v níž požadují, a oprávněně požadují, urychlené řešení.
Nemyslím si, že by bylo potřeba problémy, které zmiňuji, široce rozebírat. Osobně se s nimi seznámil dokonce i předseda vlády, když hovořil v rámci své tehdejší předvolební kampaně s občany Spořilova. Ve své předvolební řeči i na následné tiskové konferenci také ochotně slíbil konkrétní pomoc při řešení tohoto problému včetně zafinancování. Svůj předvolební slib potvrdil i tady ve Sněmovně v odpovědi na moji interpelaci.
V květnu letošního roku zařadila vláda Pražský okruh mezi prioritní stavby i do dopravní části vládního memoranda. To znamená, že u těchto prioritních staveb se bude při procesu EIA vycházet z již připravené aktuální projektové dokumentace, a nebude se tedy začínat od nuly.
To, že do seznamu prioritních staveb byla zařazena i stavba 511 D1 - Běchovice, tedy stavba, která ještě před Prahou napojí vnější Pražský okruh na D1 a kamiony s auty tak nebudou muset do Prahy vůbec zajíždět, uvítali nejen občané Spořilova. Následovala však studená sprcha. Ministr životního prostředí tuto stavbu z prioritních staveb vyřadil, což znamená, že se musí celý proces EIA zopakovat. Tím dojde ke zdržení začátku stavby o dva až čtyři roky, navíc se může prohloubit i problém s jejím financováním. Dopady si jistě umí každý představit. Postihnou obyvatele Prahy, návštěvníky metropole i projíždějící řidiče.
Nutnost dostavby chybějící části Pražského okruhu byla tento týden podpořena starosty jihovýchodních pražských městských částí. Cílem setkání bylo dohodnutí dalšího postupu pro dostavbu komunikace 511 ve zkráceném řízení. Znovu zdůrazňuji, že dostavba této chybějící části Pražského okruhu má význam pro ulehčení dopravy nejenom v jihovýchodní části Prahy, ale doslova v celé metropoli. Na dostavbu Pražského okruhu navazují další komunikace, jako Hostivařská spojka, a ta se zase dotýká Dolních Měcholup, Štěrbohol, Dubče, Prahy 15, Prahy 22 a Petrovic. Celkově jde o 16 obcí s více než 80 tisíci obyvateli. Současně pokud Praha zakáže vjezd kamionů do města, se výrazně zhorší v části Středočeského kraje.
Z důvodů, které jsem uvedla, proto navrhuji stavbu Pražského okruhu 511, tedy úsek D1 - Běchovice, znovu mezi prioritní stavby zařadit. Pokud k tomu nebude vůle, podpoříme všechny kroky, které povedou k urychlené dostavbě, tzn. včetně usnesení, s nímž jsme tady byli před chvílí seznámeni.
Děkuji za pozornost. (Potlesk několika poslanců KSČM.)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Martě Semelové a pokračujeme v diskusi poslancem Michalem Kučerou. Připraví se Leo Luzar. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Michal Kučera: Dobrý den, vážené dámy, vážení pánové, vážený pane předsedající. Dovolte také mně, abych se krátce vyjádřil k projednávanému bodu, k novele zákona o posuzování vlivu na životní prostředí. Myslím si, že vše podstatné už tady řekl můj předřečník a kolega pan poslanec František Laudát. Já bych možná doplnil pár některých postřehů, které jsou myslím nezbytné k tomu, abychom si uvědomili celý rozsah a dopad novely zákona o posuzování vlivu na životní prostředí.
Dnes jsme byli svědky toho, že pan premiér Sobotka na své tiskové konferenci celkem pompézně oznamoval, že zachránil miliardy a významné dopravní stavby v ČR. Ano, to je skutečně pravda. Chtěl bych upozornit, že se jedná pouze o deset dopravních staveb z téměř stovky dopravních staveb a že premiér Sobotka dnes hasí požár, který způsobil pan ministr Brabec. Samozřejmě nechci vyloženě komentovat to, že nejdříve víceméně neschopností ve vyjednávání se zastaví stovka dopravních staveb a potom se celkem pompézně oznamuje to, že ty stavby, že deset z nich jsme zachránili. Myslím si, že bychom k tomu měli, zejména ze strany vlády bychom k tomu měli přistupovat s větší pokorou.
Já bych se tady chtěl odvolat na důvodovou zprávu k tomuto tisku, a zmíním tady některá čísla, která jsou myslím důležitá pro to, abychom si uvědomili, v jakém rozsahu jsou dopravní stavby zastaveny a co to znamená pro ČR. Důvodová zpráva, teď z ní budu citovat, říká: Pokud se nenalezne řešení pro tyto vybrané stavby se stanoviskem EIA vydaným dle zákona č. 244/1992 Sb., jejichž připravenost je v nejpokročilejším stadiu, vznikne v letech 2016-2018 proluka v zahajovaných dopravních stavbách, tzn. oddálení již téměř připravených staveb, se kterými bylo pro toto období počítáno. A dále říká: Obecně se jedná o více jak 100 staveb dopravní infrastruktury za více než 230 mld. korun, avšak v různém stadiu přípravy. ***