(15.50 hodin)
(pokračuje Laudát)
Ten druhý, ten je, když to vezmu bagatelně, od severu na jih Moravy. Ty další, to je potom podřazená skupina. A musím konstatovat, že všechny stavby, které tam jsou, s výjimkou jedné, jsou na té nižší skupině, nejsou na těch klíčových transevropských koridorech. Takže při diskusích jsem se obával, jestli náhodou to není jinak, když se tam mluví jako o podmínce, že to je na transevropské dopravní síti. Byl jsem ubezpečen, že nikoliv.
Ale zpátky k 511. Ta pětsetjedenáctka je důležitá z několika důvodů. Jednak ona spojuje většinu, nebo kdyby existovala, tak by spojovala většinu dálnic, protože dneska už rychlostní silnice nemáme, které ústí do Prahy, to znamená, začíná to u hotových úseků u Ruzyně D7, pokračuje to přes karlovarskou D6, potom je D5 od Plzně, potom je strakonická D4, pak je Pankrácká radiála a následně D1, pak je D11 - hradecká dálnice, pak je na Mladou Boleslav D10 a vlastně po čtyřpruhové komunikaci už by existovalo spojení, byť ještě tedy vnitřní Prahou, ale přece jenom tím vnějším koridorem na teplickou nebo ústeckou D8.
Navíc v tomto směru je obrovský, nebo velký podíl nejtěžší nákladní dopravy - z jednoho prostého důvodu. Jednak tedy že propojuje řadu dálnic, které jsem tady jmenoval, a za druhé, ona vlastně je spojnicí, po které se vozí průmyslové produkty snad z nejprůmyslovějších oblastí ČR, což je Kolínsko, Mladoboleslavsko, to znamená, všude jsou montována auta. Pak je tam ještě řada segmentů ze strojírenského průmyslu ve východní části dnešního Středočeského kraje. Pak to samozřejmě zachytává i transport zboží z Hradecka, Pardubicka apod. atd. Pokud by tato silnice existovala, tak by zároveň už přece jenom přispěla, byť ještě chybí velká část D35 mezi Opatovicemi a Olomoucí nebo Litovlí, tak by stejně redistribuovala dopravu v celé ČR a zároveň by redistribuovala dopravu na Pražském okruhu. Bohužel dneska jeden z klíčových středoevropských dopravních koridorů vede vnitřním městem. To se realizuje po Štěrboholské radiále, realizuje se po Jižní spojce, na ulici 5. května to najíždí na Pankráckou radiálu a vlastně pak to pokračuje na D1. Každé auto, které jede touto cestou, ať už nákladní, nebo osobní, tak jede o deset kilometrů více, než by jelo v plánované stopě té pětsetjedenáctky.
Pro Prahu je to obrovské politikum, protože s menší či větší intenzitou význam této části okruhu ve spojení s tím, co bylo uděláno v uplynulých obdobích a historicky dokonce i v éře socialismu, tak absence této stavby znamená, že nepříjemnými dopady automobilové dopravy je podle některých odhadů s různou intenzitou zasaženo 300, podle některých větších studií až 400 tisíc lidí. Podotýkám, že vnější okruh, Pražský okruh, jak je oficiální název s velkým P, nefunguje a objízdná nebo transportní doprava kolem Prahy je jenom menší část, má zejména zhruba z 75 % - dříve to tak bývalo, nevím, jestli se trošku upřesnily výpočty - přenášet vnitroměstskou dopravu, nasávat na sebe tu dopravu, to znamená, že i tato osobní doprava vnitroměstská zůstává v uliční síti.
Proto vás nepřekvapím, postoj TOP 09 bude takový, že tedy samozřejmě nebudeme pro veto režimu paragrafu 90. Za další, že v případě, že tady pan ministr ubezpečí, pan Sobotka už na to svolává tiskové konference, jak jsem někde viděl - Juncker s tím souhlasí. Souhlas Junckera ještě neznamená, že s tím musí souhlasit nutně DG Envi, nicméně i s tímto rizikem my aktivně, protože nechceme škodit a chceme se podílet na hledání jakýchkoliv cest, nejenom aby se stavěly potřebné komunikace v ČR a ta jedna železnice, aby se i dál nepropadalo dramaticky české stavebnictví, tak my pro to ruku zvedneme. Doufáme, že budete tak zodpovědní - a velmi mně tady chybí paní ministryně Šlechtová, aby nám tady řekla svůj názor na tuto podobu zákona - nicméně doufám, že budete tak zodpovědní a budete postupovat tak, aby nedošlo k případnému ohrožení čerpání všech tvrdých operačních programů pro toto programovací období, kde se hraje o 650 mld. korun.
A moc bych vás vyzval, protože v Praze skutečně, a vy už jste něco o tom slyšeli, já nejsem příznivec nějakých póz, protože zakazovat někam dopravu, když nemám náhradu, na to nedoplatí jenom dopravci, to by bylo to nejmenší, ale mohlo by to položit firmy. My jsme tady v minulosti, teď mluvím za Pražany, také vyhrožovali státu, ať koná ve věci silničních staveb kolem Prahy rychleji. Nestalo se tak a sám vím, co si asi můžou pražské samosprávy dovolit a co si nemůžou dovolit. Nicméně prosím, abyste ještě věnovali pozornost tomu, že bych chtěl, až schválíme ten zákon, tak následně hlasovat o doprovodném usnesení, které si vám tady dovoluji přečíst, a pak bych ho ještě jednou detailně načetl před hlasováním. Usnesení by bylo:
1. Poslanecká sněmovna ČR vyjádřila hluboké znepokojení nad skutečností, že bude nutné opakovat proces posuzování vlivů na životní prostředí u projektu D0 (R1) - protože se překlápěly, tak aby to bylo zcela zřejmé a byli jsme v intencích - silničního okruhu kolem Prahy 511, úsek D1 - Běchovice, čímž dojde k oddálení realizace této klíčové stavby.
2. Poslanecká sněmovna ČR považuje současný stav, kdy je transevropská doprava realizována na místních komunikacích hl. m. Prahy, za situaci mající vážné negativní dopady na zdraví a kvalitu lidí a životní prostředí v místech dotčených současnou dopravou.
3. Poslanecká sněmovna vyzývá vládu, aby vyvinula maximální úsilí k odstranění tohoto negativního stavu, k zajištění potřebných finančních prostředků a k co nejrychlejšímu zahájení stavby D0 (R1) silničního okruhu kolem Prahy, stavba 511, úsek D1 - Běchovice.
4. Poslanecká sněmovna žádá Ministerstvo dopravy o informování hospodářského výboru Poslanecké sněmovny ČR jednou za čtvrt roku o postupu přípravy této stavby.
Já bych si vás dovolil, není to agresivní, není to útočné usnesení, kterým vás tady chci deklasovat. Samozřejmě bych jich mohl napsat celou řadu jiných, celou řadu tvrdších, kde bych se dotýkal i toho, kdo za tuto situaci může. Nedělám to a moc prosím, abychom směrem k hl. m. Praze a k pražským samosprávám na jihovýchodě a východě Prahy a přilehlým obcím vyslali jasný signál, že tato akce bude prioritní a že vláda použije všech řádných i případně legislativně možných mimořádných prostředků k tomu a případně zajistí státní zdroje, národní zdroje, aby stavba tohoto důležitého segmentu Pražského okruhu začala pokud možno zítra. Děkuji a moc bych prosil, abychom alespoň toto usnesení směrem k té stavbě přijali. ***