(17.40 hodin)
(pokračuje Pleticha)

A dále totéž, a to se týká trolejbusových tratí, protože i ty trolejbusové tratě plní stejnou úlohu zase v jiných městech, a tady si dovolím vyjmenovat například Chomutov, Jirkov, Mariánské Lázně, Velká Hleďsebe, Pardubice, Lázně Bohdaneč, Zlín, Otrokovice. Rovněž i řada měst má záměr na rozšiřování těchto tratí. A i zde pomůže velice status veřejné prospěšnosti, a to nejenom u budování nových tratí, ale třeba i rekonstrukcí a modernizací stávajících, kdy se řeší nová telematika, je potřeba tahat nová vedení, vstupovat na různé pozemky, takže i zde tento institut dokáže velice usnadnit průběh stavebního řízení před zvláštním úřadem. Není mi zcela známo, proč když jsem se bavil s úředníky Ministerstva dopravy, proč zrovna u těchto drah nevyjádřili podporu statusu veřejné prospěšnosti, nicméně právě proto to činím a radši odděleně, aby mělo šanci projít aspoň něco, když ne všechny tyto dráhy.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu kolegu Pletichovi. Ještě jednou se omlouvám, že jsem ho přehlédl. Nyní pan poslanec Foldyna, připraví se pan poslanec Kolovratník. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jaroslav Foldyna: Děkuji za slovo, pane předsedající. Pane ministře, přihlašuji se ke dvěma pozměňovacím návrhům. Oba se týkají zpřesnění definice. Jeden pozměňovací návrh je: výše přirážky stanoví dopravce. Tam se definice zpřesňuje. Je to pozměňovací návrh 4452, ke kterému se přihlašuji.

Druhý pozměňovací návrh zpřesňuje definici souvisle zastavěného území. K stejnému zpřesnění definice se přihlásili jak slovenští zákonodárci, tak rakouští zákonodárci. Stejně tak je to v Německu. Tento pozměňovací návrh nese číslo 4451, ke kterému se také přihlašuji. To je vše. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Foldynovi. Nyní pan poslanec Kolovratník v podrobné rozpravě. Připraví se pan kolega Laudát. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Já za slovo děkuji. Za prvé jako zpravodaj se hlásím k návrhu na legislativně technické úpravy. Za druhé se formálně hlásím ke svému pozměňovacímu návrhu číslo 4463, přetížená dráha. Dále 4457 - trakční elektrická energie, 4459 - mimořádné události, 4460 - platnost jízdního řádu, 4461 - oddělené účtování sankce. A konečně se hlásím k návrhu 4478, tedy pod číslem sněmovního dokumentu 4478 - možnost výpovědí pojistné smlouvy ze strany pojišťoven. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Kolovratníkovi. Nyní pan poslanec František Laudát, připraví se pan kolega Birke. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec František Laudát: Děkuji. Já jenom krátce se hlásím k pozměňovacímu návrhu 4453.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci. Nyní poslední přihlášený v podrobné rozpravě, pan poslanec Jan Birke. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jan Birke: Děkuji mnohokrát. Já bych se rád přihlásil k poslednímu pozměňovacímu návrhu pod sněmovním číslem 3406. Velmi krátké zdůvodnění. Jedná se o to, že provozovatel dráhy je povinen odstraňovat dřeviny na základě bezpečnosti dráhy. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Birkemu a ptám se, jestli chce ještě někdo vystoupit v podrobné rozpravě. Není tomu tak. V tom případě děkuji panu ministrovi, děkuji panu zpravodaji a končím bod číslo 20.

 

Pan ministr ještě bude na svém místě a pan zpravodaj také, protože dalším bodem našeho jednání je bod číslo 21, kterým je

 

21.
Vládní návrh zákona o Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře
/sněmovní tisk 609/ - druhé čtení

Požádám pana ministra dopravy Dana Ťoka, aby tisk uvedl. Prosím, pane ministře.

 

Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, návrh zákona o Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře souvisí se souběžně předloženým návrhem novely zákona o dráhách a implementuje rovněž právo Evropské unie, zejména směrnici o vytvoření jednotného evropského železničního prostoru. Tento návrh byl rovněž představován a podrobně projednáván v hospodářském výboru i na semináři v podvýboru pro dopravu. Dovolte mi i zde pouze stručný úvod.

Jedná se o rozsahem nevelký návrh, jehož předmětem je zřízení nového ústředního orgánu státní správy, vymezení jeho základní kompetence a organizace. Konkrétní a podrobné vymezení působnosti a pravomoci úřadu se pak nachází v příslušných dopravních zákonech, zejména v zákoně o dráhách. Tento nový úřad by měl vykonávat především působnost tzv. regulačního subjektu podle směrnice o vytvoření jednotného evropského železničního prostoru. Směrnice tomuto subjektu svěřuje především rozhodování sporů mezi provozovatelem drážní infrastruktury a zařízení služeb a dopravci při přístupu a užívání dopravní infrastruktury, kontrolní pravomoc a rovněž možnost ukládat sankce. Ve vztahu k postavení a organizaci regulačního subjektu pak směrnice klade důraz zejména na široce pojatou nezávislost regulačního subjektu na podnikatelských subjektech i na ostatních úřadech a klade určité požadavky i na osoby v čele tohoto subjektu.

S ohledem na tyto požadavky navrhujeme ustavit nový úřad jako nezávislý ústřední správní orgán v čele s předsedou jmenovaným vládou. Na předsedu návrh pak klade určité požadavky pro jeho jmenování, zejména pak vzdělání a praxi, stanoví neslučitelnost funkcí a omezuje možnost jeho odvolání. Vedle uvedené působnosti v oblasti drážní dopravy navrhuje Ministerstvo dopravy rozšířit působnost úřadu i na dílčí oblasti v rámci letecké dopravy - cena za užívání letišť a pozemních komunikací, zavádění evropské služby elektronického mýta. Jedná se o krok, který je v souladu s evropskou směrnicí, a působnost nového úřadu by tak v sobě sloučila všechny typově obdobné rozhodovací pravomoci, které stávající dopravní zákony obsahují. Je ovšem třeba zdůraznit, že i tak se naprostá většina činnosti úřadu bude soustředit v oblasti provozování drah a drážní dopravy. Obě uvedené oblasti jsou rozsahem nevelké.

Při projednávání v hospodářském výboru byly navrženy pozměňovací návrhy i v oblasti podoby úřadu, kdy se mimo jiné navrhovalo zúžení jeho působnosti pouze na drážní dopravu, ovšem tyto Ministerstvo dopravy nepodporovalo a nebyly přijaty. Koncepce nového úřadu, jeho působnosti a pravomoci byla rovněž podrobně vysvětlena na semináři na podvýboru pro dopravu v minulém týdnu.

Vážené poslankyně, vážení páni poslanci, jsem si vědom jisté kontroverze návrhu na zřízení nového úřadu. Ministerstvo nicméně zvažovalo různé přístupy pro převedení regulačního subjektu do vnitrostátního práva a provedlo rovněž komparaci vybraných zahraničních úprav. Nejedná se tedy o rozhodnutí ukvapené či nepromyšlené. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministru dopravy Danu Ťokovi a konstatuji, že návrh jsme v prvém čtení přikázali hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Usnesení výboru máte doručeno jako sněmovní tisk 609/1 a 2. Žádám zpravodaje hospodářského výboru Martina Kolovratníka, aby nás informoval o projednání ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Pane zpravodaji, máte slovo.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Já za slovo děkuji a i v tomto případě budu velmi stručný, protože cesta tohoto zákona Sněmovnou je naprosto totožná jako u předchozího zákona. Ty dva návrhy jsou spolu tzv. spřažené, takže i tento zákon tu máme od 23. září loňského roku.

Jak už bylo řečeno, garančním výborem je výbor hospodářský, kde tento návrh byl projednán. Pro stenozáznam upřesním a vlastně i opravuji chybu z předchozího vyjádření. To jednání hospodářského výboru k oběma zákonům bylo 11. května a potom 20. 5. bylo vydáno dotyčné usnesení. V tomto případě, jak bylo řečeno, usnesení číslo 609/2. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP