(15.20 hodin)
(pokračuje Jermanová)
Přistoupíme k projednávání bodu
14.
Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím
zákona o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce, zákon
č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších
předpisů, a zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech
souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů
(autorský zákon), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 764/ - druhé čtení
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr vnitra Milan Chovanec. Prosím, ujměte se slova.
Ministr vnitra ČR Milan Chovanec Děkuji za slovo. Vážená paní předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, velmi krátce mi dovolte, abych tedy okomentoval i tento návrh. Jedná se o sněmovní tisk číslo 764, který je doprovodným zákonem k vládnímu návrhu zákona o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce.
Cílem předkládaného návrhu zákona je reflektovat změny, které přináší nařízení Evropského parlamentu a Rady o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu. To znamená, jedná se o čistě doprovodný zákon k tomu zákonu předešlému. Vše ostatní bylo řečeno. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Já děkuji. Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisk 764/1 až 3. Prosím, aby se slova ujala zpravodajka výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj poslankyně Věra Kovářová, informovala nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Věra Kovářová: Vážené kolegyně, vážení kolegové, jenom připomínám, že první čtení proběhlo dne 20. 4. na 44. schůzi a jako ten předchozí tisk byl i tento přikázán výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu. Ten přijal usnesení včetně pozměňovacího návrhu a legislativně technických úprav, který můžete najít pod tiskem 764/2.
Hospodářský výbor tento tisk projednal 28. 4. a přijal usnesení, které najdete jako tisk 764/1, a přerušil projednání a následně potom hospodářský výbor projednal návrh zákona dne 12. 5. a vydal usnesení, které bylo doručeno poslancům jako tisk 764/3.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji a nyní prosím zpravodaje hospodářského výboru pana poslance Jiřího Valentu, aby se ujal slova a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím, máte slovo.
Poslanec Jiří Valenta: Děkuji za slovo. Dovolte mi, abych vám přednesl usnesení hospodářského výboru z 38. schůze ze dne 11. května 2016.
Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR po vyslechnutí úvodního slova náměstka ministra vnitra Petra Mlsny, zpravodajské zprávy poslance Jiřího Valenty a po obecné a podrobné rozpravě
I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky projednat a schválit sněmovní tisku 764 ve znění schválených pozměňovacích návrhů. Ty jsou uvedeny ve sněmovním tisku 764/3;
II. zmocňuje zpravodaje výboru, aby ve spolupráci s navrhovatelem a legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny PČR provedl v návrhu zákona legislativně technické úpravy, které nemají dopad na věcný obsah navrhovaného zákona;
III. pověřuje zpravodaje výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky přednesl zprávu o výsledcích projednávání tohoto návrhu zákona v hospodářském výboru;
IV. pověřuje předsedu výboru, aby předložil toto usnesení předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji, pane zpravodaji a otevírám obecnou (sloučenou) rozpravu.
Sloučená rozprava k bodům 13 a 14
/sněmovní tisky 763 a 764/
Eviduji přihlášku pana poslance Pilného. Prosím, máte slovo.
Poslanec Ivan Pilný: Děkuji za slovo, paní předsedající. Vážené kolegyně a kolegové, já vím, že zákon, který má takový kouzelný titul a který má směrnici eIDAS, vyvolává poměrně mdlý zájem, málokdo tomu rozumí. Já bych se vám ve svém příspěvku pokusil vysvětlit, o co jde, protože tento zákon se bude týkat každého občana České republiky.
Tak především tento zákon nezavádí jednotnou elektronickou identitu, tak jako mají v Estonsku. To prostě není možné, v současné době na to není infrastruktura, existuje celá řada soukromých služeb, víte, jak vytahujete své PINy nebo máte elektronické bankovnictví. Nejsme připraveni na to něco takového zavést.
Tento zákon zavádí poměrně jednoduchou věc. Při styku s veřejnou nebo státní správou zrovnoprávňuje elektronické dokumenty, tzn. že musíte dokázat, že vy jste ten, kdo ten dokument podává, a že máte oprávnění k této transakci. To je všecko, co by měl tento zákon splňovat. A není to o tom, že nám ho tlačí Evropská unie. Je to zákon, který by určitě měl být přijat. Ovšem zákon v této podobě vypadá úplně jinak. Za prvé je do něj přilepena taková přímá novela nebo nepřímá novela zákona 106 o informacích obecného data. Je to Národní katalog otevřených dat, který vlastně má vytvářet linky na všechna otevřená data, která by měla přístupná jakémukoli občanovi nebo komerční společnosti, která by je chtěla využívat. Je to de facto něco, co je částečně obsaženo v tom zákoně 106. Toto do toho zákona za prvé nepatří, za druhé naivní představa, že to bude řešeno linky a že se v tom zákoně předepisuje určitý formát dat, který mají ty textové informace splňovat, je pohledem do zpětného zrcátka. Ty informace samozřejmě existují i v grafické podobě, existují fotografie, videa, územní rozhodnutí, která jsou prostě grafická atd. Na to zákon nepamatuje. Těch dat, která jsou v současné době k dispozici, jsou ziliony. Desetitisíce subjektů vytvářejí tato data. A tento přílepek k zákonu nedoprovází žádná RIA, ani kolik to bude stát stát, ani kolik to bude stát veřejnou správu. Do toho zákona to prostě nepatří.
Dál. Hospodářský výbor sice projednával tento zákon, ale neměl vůbec k dispozici pozměňovací návrhy. Takže jedním z pozměňovacích návrhů paní poslankyně Kovářové je také, aby jeden odbor na Ministerstvu vnitra, který spravuje registr, mohl vykonávat hospodářskou činnost. To už tady bylo. Odlučovali jsme z České pošty závod, který se stal potom nakitem, jehož definice a to, co vlastně bude dělat, je trošku šedá zóna. V tomto případě tento odbor získává jenom hospodářskou činnost, kterou můžeme buď zřídit zřizovacím dekretem, což se nestalo, nebo zvláštním zákonem. Nevím, jak tento odbor tu hospodářskou činnost bude vykonávat, protože lidí, kteří rozumějí elektronickým certifikacím, je tady v této zemi tak, že bych je spočítal na prstech dvou rukou. To je první problém. Druhý problém je prostě, proč by měl vykonávat hospodářskou činnost, když tady jsou certifikační autority. Já chápu, že Ministerstvo vnitra musí mít dozor nad tím, jak ty certifikace vypadají, a má je monitorovat, ale to nesouvisí s hospodářskou činností.
Dál. Pokud se týká sjednocení těch důvěryhodností dokumentů, které budou předkládány státní správě, tak tento zákon přímo novelizuje několik desítek zákonů. Ta identifikace je provedena tzv. zvláštním právním předpisem. Tento zvláštní právní předpis se liší kus od kusu, tzn. nejedná se o nějaký jednotný předpis. Já vás teď nebudu unavovat elektronickým podpisem, zaručeným elektronickým podpisem, elektronickou pečetí a dalšími věcmi, které budou, které mají prokazovat vaši identitu. Chápu, že v té krátké době, protože byla zkrácena lhůta na projednání zákona, pokusit se sjednotit tu identifikaci je úkol téměř nemožný. Je to také důvod, proč jsem žádal opakovaně pana ministra vnitra, aby nezkracoval lhůtu k tomuto zákonu. Poslední jednání o této záležitosti iniciované ICT unií proběhlo v pondělí na Ministerstvu vnitra a neskončilo žádným závěrem.
Zákon, který teď máme schvalovat, také novelizuje zákon o občanským průkazech. Jak vypadá dnešní občanka? Můžete si dnes koupit občanku s čipem, zaplatit poplatek, na tom čipu není nic. Po přijetí tohoto zákona budeme mít občanku s čipem, za kterou nebudete platit, ale vůbec není známo, co na ní bude. Jakékoliv konkrétní představy o tom, co tam bude, prostě neexistují. Já jsem na to upozorňoval už při tom, když jsme se tímto zákonem zabývali. ***