(18.20 hodin)
Poslanec Zdeněk Soukup: Já ještě jednou a naposled. Chtěl bych se obrátit na svoji předřečnici vaším prostřednictvím, na paní Rujbrovou. Ona v podstatě říkala, mluvila o tom - nezlobte se, paní Rujbrová, ale vy jste si sama protiřečila. Ona přece mluvila o tom, že bylo tisíce případů, kdy ten ombudsman pomohl, a bez pravomocí. Tak je vidět, že síla té autority nějakým způsobem zafungovala. To je v podstatě jedna věc.
A potom chci navázat ještě na další, na to tvrzení, že ombudsman potřebuje nějakým způsobem právo se sám obracet na Ústavní soud. Zákony, které přijímáme, tak tady přijímáme, 200 lidí o nich rozhoduje, 150 lidí v Senátu o nich rozhoduje, potom to podepisuje prezident. A na základě jednoho... Vidíme, jakým způsobem to může prezident předat Ústavnímu soudu sám, on tu pravomoc má. Proč by měl mít ombudsman, někdo jiný, tak jak říkal pan Stupčuk vaším prostřednictvím, měl by mít pravomoc se sám přímo obracet? Já si myslím, že ta pojistka, těch 41 poslanců a 17 senátorů, kteří, když se bude jednat o skutečně důležitou věc, když tu pojistku v podstatě - ono se tomu říká, já nejsem právník, ale říká se tomu právní pojistka nebo právní filtr - když tam něco takového existuje, tak je to naprosto logické. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Já děkuji a táži se, zda se ještě někdo hlásí do obecné rozpravy. Není tomu tak, tudíž obecnou rozpravu končím a zahajuji podrobnou rozpravu. (Ministr Dienstbier mimo mikrofon.) Prosím? Ještě není závěrečné slovo, ještě je podrobná rozprava, pane ministře, abychom načetli případné pozměňovací návrhy.
Zahajuji tedy podrobnou rozpravu. Připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. Nyní prosím k mikrofonu pana poslance Soukupa... Pan poslanec Schwarzenberg? Prosím, máte slovo.
Poslanec Karel Schwarzenberg: Mnozí si myslí, že ke zneužívání moci dochází pouze v exekutivním odvětví, ale dvacáté století nám dokázalo, že i v legislativním procesu se mohou páchat zločiny. Nejenom blbé zákony, nýbrž i zločinné zákony prošly mnoha parlamenty. Já jsem měl velkého učitele, Karla Poppera, a ten mě vždycky učil, že kvalita demokracie nezávisí na nejvyšším stupni demokratičnosti, o čem všem se hlasuje, nýbrž na existenci check imbalances, aby právě moc byla vždy vyvažovaná. Ty check imbalances jsou nejdůležitější pro fungující demokracii. K tomu patří i instituce ombudsmana. Děkuji mnohokrát.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Já děkuji a nyní prosím k mikrofonu pana poslance Soukupa, připraví se pan poslanec Pleticha. Prosím, máte slovo.
Poslanec Zdeněk Soukup: Já jsem ten svůj pozměňovací návrh už zdůvodnil, teď už bych ho zdůvodnil potřetí, tudíž mi zbývá jenom jedno jediné - přihlásit se k němu. Je zanesen pod číslem 2301.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji. Poprosím k mikrofonu pana poslance Pletichu a potom s přednostním právem pan poslanec Sklenák. Prosím, máte slovo.
Poslanec Lukáš Pleticha: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, kolegové, hlásím se ke svému pozměňovacímu návrhu v systému pod číslem 3538. Odůvodnil jsem ho již na předchozím jednání v obecné rozpravě.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Já děkuji. Nyní s přednostním právem pan poslanec Sklenák.
Poslanec Roman Sklenák: Děkuji za slovo. Já jsem jen chtěl ocitovat § 66 odst. 2 jednacího řádu Poslanecké sněmovny: "Po ukončení rozpravy udělí předsedající závěrečné slovo navrhovateli a zpravodaji." Takže když se pan ministr hlásil o závěrečné slovo, tak ho samozřejmě měl dostat. Ale on je tolerance sama, takže určitě si své řekne po podrobné rozpravě.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Já samozřejmě postupuji... Chápu to, ale mám v prezidiálce - možná se stala chyba, omlouvám se, ale po podrobné rozpravě určitě přijde prostor pro závěrečné slovo, pane poslanče. Nyní poprosím k mikrofonu paní poslankyni Adamovou.
Poslankyně Markéta Adamová: Dobrý den, dámy a pánové. Já bych se také ráda přihlásila ke svým pozměňovacím návrhům, které jsou v systému nahrány pod sněmovní dokumenty číslo 2551 a 2552 a odůvodněny byly v diskusi v minulém projednávání tohoto bodu ve druhém čtení, takže jsem už k tomu nevystupovala. Můžete tam určitě najít všechny podrobnosti. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Ano, děkuji. Prosím k mikrofonu paní poslankyni Hnykovou. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Jana Hnyková: Děkuji za slovo. Já bych se chtěla přihlásit ke svému pozměňovacímu návrhu, který je v systému pod číslem 4149 a který v článku I za bod 2 vkládá nový bod 2a, který zní:
V § 1 se na konci odstavce 9 doplňují - teď budu citovat: "a musí přitom upřednostňovat hygienické předpisy a předpisy bezpečnosti a ochrany zdraví při práci před náboženskými pravidly pro odívání." Tento pozměňovací návrh reaguje na kauzu, kdy ombudsmanka kritizovala rozhodnutí Střední zdravotnické školy v Praze 10, která nedovolila studentce ze Somálska nosit ve škole tzv. hidžáb, jímž si muslimky zakrývají vlasy, krk a někdy i poprsí. Veřejná ochránkyně práv tentokrát dospěla k závěru, že škola nepřímo diskriminovala studentku, neboť jí na základě neutrálně formulovaného školního řádu zakázala nosit muslimský šátek, který je projevem jejího náboženského přesvědčení navenek.
Já naprosto nesouhlasím s tímto postupem, naopak si myslím, že ředitel školy má mít právo tyto věci určovat, zejména pokud jde jako v tomto případě o dodržování hygienických předpisů. Proto navrhujeme vložit do zákona ustanovení, že pokud ochránce zasahuje do činnosti úřadů a zařízení, musí přitom upřednostňovat hygienické předpisy a předpisy bezpečnosti a ochrany zdraví při práci před náboženskými pravidly pro odívání. Základním požadavkem na úpravu zevnějšku žáků a studentů by mělo být to, aby nebránil ve výuce a nebyl rizikový z hlediska hygieny nebo vzniku úrazu. Odmítám, aby u nás náboženské symboly byly jakýmkoli způsobem privilegovány. Pro všechny musí platit stejná pravidla. Právě ve zdravotnictví je hygiena maximálně důležitá a nelze ji nijak podmiňovat. Pokud chce někdo dělat zdravotní sestru nebo doktora, musí akceptovat, že to s sebou přináší určité požadavky. Jsme ve střední Evropě, v České republice, a rozhodně zde nemáme teokratický stát. Proto chci, abychom se podle toho chovali všichni a nepodlézali náboženství, které je pro nás cizí. Děkuji za pozornost.
A ještě bych vás, paní předsedající, chtěla požádat - já jsem tam přihlášená ještě jednou, ale to se týká tohoto. Tak se omlouvám, protože to vzniklo z toho minulého jednání. Děkuji vám.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Ano, děkuji, a nyní prosím k mikrofonu paní poslankyni Maxovou.
Poslankyně Radka Maxová: Děkuji, paní předsedající. Já bych se ráda přihlásila k pozměňovacímu návrhu pod číslem 2808, který jsem vložila do systému a který se týká možné odvolatelnosti ombudsmana či ombudsmanky, protože v současné době tuto stať nebo tuto část, která se týká odvolatelnosti, považuji za nedostatečnou, protože zákon zde nepamatuje na situaci, kdy by např. ochránce či ochránkyně nemohli vykonávat svou funkci z důvodu špatného zdravotního stavu. Stejně tak zákon pomíjí možnost odvolání ochránce v případě, že se při výkonu své funkce dopustí závažného pochybení, což samozřejmě znamená zavinění porušení povinnosti ochránce či takové jednání, které ohrožuje důvěru ve funkci ochránce, případně snižuje vážnost této funkce. ***