(Schůze pokračovala v 9.00 hodin.)
Předseda PSP Jan Hamáček: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, zahajuji třetí jednací den přerušené 37. schůze Poslanecké sněmovny a všechny vás vítám.
Prosím, abyste se všichni přihlásili svými identifikačními kartami a případně mi oznámili, kdo žádá o vydání karty náhradní.
Pan poslanec Rykala hlasuje s kartou číslo 3, já hlasuji s kartou číslo 8, paní poslankyně Bebarová-Rujbrová hlasuje s kartou číslo 13, pan poslanec Okleštěk hlasuje s kartou číslo 17.
Chtěl bych vám sdělit, že o omluvení své neúčasti na jednání požádali tito poslanci a poslankyně: pan poslanec Adam - zdravotní důvody, pan poslanec Adamec - bez udání důvodu, paní poslankyně Balaštíková - zdravotní důvody, pan poslanec Běhounek - pracovní důvody, pan poslanec Birke - bez udání důvodu, paní poslankyně Černochová - pracovní důvody, pan poslanec Černý - pracovní důvody, pan poslanec Číp - osobní důvody, pan poslanec Fiedler - osobní důvody, paní poslankyně Fischerová - bez udání důvodu, pan poslanec Foldyna - osobní důvody, pan poslanec Gabrhel - pracovní důvody, paní poslankyně Golasowská - pracovní důvody, pan poslanec Grebeníček - pracovní důvody, pan poslanec Horáček - pracovní důvody, paní místopředsedkyně Jermanová - pracovní důvody, pan poslanec Kalousek - osobní důvody, pan poslanec Karamazov - osobní důvody, pan poslanec Kostřica - osobní důvody, paní poslankyně Matušovská - zdravotní důvody, paní poslankyně Maxová do 10. hodiny - pracovní důvody, paní poslankyně Němcová - zdravotní důvody, pan poslanec Novotný - zdravotní důvody, pan poslanec Nykl - zdravotní důvody, paní poslankyně Nytrová - osobní důvody, pan poslanec Opálka - zdravotní důvody, pan poslanec Pfléger - zahraniční cesta, pan poslanec Plzák - osobní důvody, pan poslanec Pražák - zahraniční cesta, pan poslanec Šarapatka do 10.30 - pracovní důvody, pan poslanec Šenfeld - osobní důvody, paní poslankyně Wernerová - zdravotní důvody.
Z členů vlády se omlouvá pan ministr Chovanec - pracovní důvody, pan ministr Jurečka - pracovní důvody, pan ministr Mládek - pracovní důvody, pan ministr Němeček - pracovní důvody, pan ministr Ťok - pracovní důvody, paní ministryně Valachová - pracovní důvody a pan ministr Zaorálek rovněž pracovní důvody. (Hluk v sále.)
Pan poslanec Tejc hlasuje s kartou číslo 20.
Tolik tedy omluvy. Kolegyně, kolegové, já vás prosím o klid ve sněmovně. Prosím, abyste se usadili na svá místa a věnovali pozornost jednání.
Nyní se budeme zabývat body 1 a 2, což jsou tisky 513 a 514 schváleného pořadu schůze, u nichž byla přerušena sloučená rozprava.
Sloučená rozprava k bodům 1 a 2
/sněmovní tisky 513 a 514/
S přednostním právem se hlásí pan ministr financí. Pane ministře, prosím, máte slovo. (Hluk v sále.)
Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš: Děkuji za slovo. Dobrý den, vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení kolegové, vážení pánové. Nejdříve bych vám chtěl popřát v novém roce hodně zdraví, štěstí, rodinné pohody a pokud možno také přeji této Sněmovně, aby v tomhle roce jednala pokud možno konstruktivně a věcně. Doufejme, že se nám to povede.
Já bych ve svém vystoupení rád reagoval na to poslední čtení - evidence tržeb v rámci třetího čtení, které, jak se zdá, už trvá asi 26 hodin. Takže bych chtěl uvést na pravou míru mnoho dezinformací o EET, které byly ať už záměrně, nebo neúmyslně vyřčeny a rozšířeny.
Předseda PSP Jan Hamáček: Pane ministře, já se velmi omlouvám. Prosím sněmovnu o klid. Prosím, abyste se usadili, abyste nediskutovali a věnovali pozornost vystoupení pana ministra. Prosím.
Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš: Nejdříve bych chtěl reagovat na opakovaná tvrzení, že Ministerstvo financí tzv. loví malé ryby. Tedy že neřešíme velké daňové úniky a soustředíme se pouze na výběr ze zatajených tržeb, které jsou navíc podle názoru autorů těchto výroků zanedbatelné. Není to pravda. Chtěl bych k tomu uvést dva fakty.
Za prvé, elektronická evidence tržeb je pouze jedním z projektů, kterým chceme přispět k lepšímu, efektivnějšímu, a tedy i spravedlivějšímu výběru daní v naší zemi. Ministerstvo financí samozřejmě připravilo a dále připravuje další legislativní i nelegislativní projekty, které zlepšují výběr daní a omezují daňové úniky, tedy daňovou kriminalitu. Jedná se např. o rozšíření režimu reverse charge u daně z přidané hodnoty, které zabrání karuselovým podvodům u komodit, u kterých to předpisy EU dovolují. Proti karuselovým podvodům a zároveň proti fiktivním dokladům je také namířeno kontrolní hlášení, které začalo platit od 1. ledna tohoto roku a které může zabránit daňové kriminalitě v rozsahu až 10 mld. ročně. To je 10 mld., které místo toho, aby končily na kontech organizovaných gangů, skončí v peněženkách občanů ČR. (Řečník se odmlčel pro hluk v sále.)
Předseda PSP Jan Hamáček: Kolegyně, kolegové, já se velmi omlouvám a znovu prosím o klid. Prosím levou stranu sálu a některé konkrétní poslance, aby nediskutovali.
Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš: Zaměřujeme se na zlepšení výběru spotřebních daní, ať už je to lepším prověřováním daňových subjektů, které nakládají s citlivými komoditami a jejich ekonomické stability, nebo specifickými projekty, jako je omezení daňových úniků na speciálních olejích, které byly zneužívány přimícháváním do motorové nafty. Zaměřujeme se na nezákonné odlévání zisků nadstandardních korporací, a to prostřednictvím lepšího zaměření kontrol převodních cen. Soustředíme se na odstranění fenoménu Praha - daňový ráj, a to prostřednictvím uvolnění kontrolních kapacit pražského finančního úřadu. Například přesunem některých aktivit do jiných regionů nebo usnadnění změny správce daně, který kontroluje firmy na virtuálních sídlech. (Opět odmlka pro hluk v sále.)
Předseda PSP Jan Hamáček: Já se velmi omlouvám. Kolegyně, kolegové, pokud nebude klid v Poslanecké sněmovně, tak přeruším tuto schůzi. Dám vám prostor, abyste si prodiskutovali věci, které potřebujete prodiskutovat, a pak budeme pokračovat. Je to závažné téma a prosím, věnujte pozornost panu ministrovi financí.
Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš: V této Poslanecké sněmovně je předložen také zákon o prokazování původu majetku, který umožní správci daně postihovat zatajené příjmy, které mají v řadě případů pochybný zdroj, formou srovnání příjmů vykázaných správci daně s majetkem poplatníka.
Samozřejmě se soustředíme i na posílení Finanční a Celní správy, a to jak z personálního, tak i z technického hlediska. Jelikož se nacházíme v 21. století, musí být Finanční a Celní správa schopna efektivně pracovat s daty, která má k dispozici. Soustřeďujeme se na posilování elektronizace správy daní, aby náplní práce finančního úředníka nebylo přepisování dat z papírového formuláře do počítače, ale naopak kontrola vykazovaných dat. Inspirací na Slovensku nám byla daňová Kobra, tedy technicky vybavené a efektivně spolupracující týmy lidí Finanční správy, Celní správy a Policie ČR. Daňová Kobra si už připsala řadu úspěšných zásahů, v celkovém objemu přes 4 mld. korun.
Takže my zásadně odmítáme obvinění, že se soustředíme pouze na EET. EET je pouze jedním z kamínků v mozaice opatření proti daňovým únikům. Je namířena na specifický fenomén zatajování hotovostních plateb, ať už jsou malé, nebo velké. Jde o významný projekt, avšak zdaleka nejde o projekt jediný. Také díky dalším projektům, z nichž jsem uvedl ty nejvýznamnější, jsme již podstatně zlepšili a dále zlepšíme výběr daní.
A já se ptám: co udělala ODS za období své vlády pro zlepšení výběru daní? Co udělala strana, která zde prohlašuje, že jediným receptem na lepší výběr daní je snížení daňových sazeb? Pro zlepšení výběru daní udělala to, že zvýšila DPH z 5 na 15 %. Zavedla superhrubou mzdu a solidární zvýšení daně. Takže peníze, které měla sebrat podvodníkům, vytáhla místo toho z kapes všem občanům této země. ***