(9.40 hodin)
(pokračuje Heger)

Protože ty spoluúčasti, pokud jsou rozumně nastavené, vedou k tomu, že bohatší de facto solidarizují ještě o krok výše s chudšími, přispívají do systému a ten jejich příspěvek pomůže následně k tomu, aby ten základní standard, který se nemusí hradit, byl vyšší a odpovídal nějaké evropské úrovni. Proto znovu opakuji - za podmínky, že tady bude konstatováno, že to bylo konzultováno s právníky, kteří jsou to schopni potom obhajovat případně u Ústavního soudu, tak my budeme pro. Tolik tedy k tomu bodu C1.

A ještě jednu věc, kterou řeknu možná předběžně, protože se k ní bude teprve dodatečně vyjadřovat pan zpravodaj a předseda profesor Vyzula, to je jeden z bodů schválených zdravotním výborem jakožto garančním výborem. Ten bod by měl být po mnoha konzultacích s legislativními experty jak Ministerstva zdravotnictví, tak Poslanecké sněmovny vyjmut bez následků a z věcných důvodů je důvod pro to ho vyjmout, on se o tom pan zpravodaj zmíní. Jenom jsem tady chtěl avizovat, že vzhledem k tomu, že na tomto bodu jsem participoval já - ten bod je teď součástí návrhu výboru zdravotnického - tak přesto budu souhlasit s tím, aby byl vyjmut a při příštím otevření zákona ještě dopracován.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: I já vám děkuji a poprosím k mikrofonu pana poslance Janulíka.

 

Poslanec Miloslav Janulík: Děkuji za slovo, paní předsedající. Vážené kolegyně, dámy a pánové, abychom se vůbec dostali k meritu věci, o co tady jde, dneska se problematika zákona 48 vlastně zdrcla jakoby do jednoho bodu, který má označení C1. Zcela nesprávně se mu říká "o nadstandardech". Vůbec to o nadstandardech není. Je to samozřejmě o možnosti připlatit si na něco lepšího. Bylo tady mnohé o tom řečeno. Já bych jenom pro kolegu předřečníka rád sdělil, že samozřejmě jsme na tom strávili spousty hodin, protože je to zejména právnická problematika, s těmi právníky. Samozřejmě se tam jednalo hlavně o tu ústavní konformitu. Takže dovolte, pane docente, já vám prostřednictvím paní předsedající ocituji nález Ústavního soudu. Je to číslo 328/2013. Ten nález má číslo 3611, kde se říká, že samotné rozdělení zdravotních služeb hrazených z prostředků veřejného zdravotního pojištění na variantu základní, z veřejného pojištění plně hrazenou, a variantu ekonomicky náročnější je v souladu s naším ústavním pořádkem. To je bod 43 nálezu. Čili já si myslím, že k tomu není příliš co dodat.

Ten zákon samozřejmě obsahuje obrovskou spoustu velmi pozitivních věcí, které naše zdravotnictví potřebuje, a na druhou stranu, kolegové, v tuto vteřinu spousty mých kolegů léčí, sponzorské dary se vybírají, prostě život jde dál. Zelený strom života, šedá teorie. V úterý budu v ordinaci, jestli zákon bude, nebo nebude, budu prostě léčit dál, tak jak léčím. Takže on se svět nezboří, jestli bude C1, nebo C5, nebo 48, nebo nebude. My jenom prostě tímto chceme otevřít tu možnost a hlavně zlegalizovat současný stav, který je veskrze nelegální a denně, každou vteřinu se děje.

Takže jenom rozum do hrsti. Selský rozum, nic jiného. Děkuji vám. (Potlesk z pravé části sálu.)

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji a prosím k mikrofonu s faktickou pana poslance Nykla. Připraví se s faktickou paní poslankyně Maxová. Prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Igor Nykl: Pěkné dopoledne. Děkuji za slovo. Bavíme se tady o transparenční novele, což je jakási vlajková loď Ministerstva zdravotnictví, o které se mluvilo dlouho. A my se teď vlastně v té novele dostáváme do tolika oblastí typu pneumokoků atd., které jsou vedlejší, ale to hlavní tam bylo uveřejňování smluv. To je splněno. Takže to je fajn, že jsme se posunuli v jedné věci, která je strašně důležitá. Uvidíme, kolik přinese peněz do zdravotnictví a jestli splní to, co třeba řekla šéfka Světové zdravotnické organizace, že lze snížit náklady ve zdravotnictví až o 30 %. Uvidíme, kolik toto přinese.

Ale já se chci zeptat pana ministra na tu věc, která rozbouřila tady ty davy, a vím, že se dneska nedobereme pravdy. Ale můj dotaz zní: Jestli je pro sociální demokraty coby pro stranu, která je symbolem zdravotnictví, které nechce poplatky regulační, a to víme a proti tomu nic nemusíme namítat, a která nechce doplatky - jestli je vůbec schůdné to, aby na tom skutečně začali dělat. Ať nám veřejně tady řekne "ano, tato myšlenka je fajn". Já sám k tomu nemám ještě názor jednotný, ale myšlenkově jsem pro. Jestli nám to tu veřejně řekne, a kdy by si zhruba představovala časově, že by se to dalo stihnout. Když on uváděl, že třeba pak by se daly platit nadstandardy - já jako kardiolog udělám ultrazvuk srdce na americkém přístroji a budu za to chtít pět set korun a někdo to udělá na japonském a řekne já za tři sta. To jsou takové absurdní případy, to bych neuváděl. Ale jestli myšlenka toho, že za ekonomicky náročnější variantu je možno doplatit, je vůbec schůdná pro sociální demokracii jako takovou stranu, která má ten duch toho zdravotnictví trošku jiný, než máme my. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Já děkuji a prosím k mikrofonu paní poslankyni Maxovou. Připraví se pan poslanec Svoboda. Prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslankyně Radka Maxová: Jenom v krátkosti. Za mnou se rozčilovali kolegové, že kolega Janulík neodpověděl na to, zdali to bylo konzultováno. Bylo to konzultováno s právníky, kteří pracovali v pojišťovně. Bylo to konzultováno s právníky, kteří pracovali v nemocnici. Takže oba řetězce se na tom podílely.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji a poprosím k mikrofonu pana poslance Svobodu. Prosím, pane poslanče, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Bohuslav Svoboda: Hezký, dobrý den, paní předsedající, hezký, dobrý den, dámy a pánové. To dnešní jednání je skutečně zásadní a průlomové. Musíme rozhodnout o tom, zda naše zdravotnictví bude ufinancovatelné, nebo nebude. Prostě proto, že je řada činností v té medicíně, které zdravotní pojištění není schopné financovat, a na druhou stranu máme řadu pacientů, kteří jsou ochotni si na tuto zdravotní činnost připlatit. Je to velmi zásadní věc. To není otázka nadstandardu. My musíme vydefinovat to, co hradíme ze zdravotního pojištění. A pak je tady řada činností, tak jak o tom hovořil můj předřečník, které jsou mimo sféru tohoto zdravotního pojištění, a budeme hlasovat o tom, jestli někomu umožníme, aby tuto možnost využil. Znamená to, že do zdravotnictví připlynou nějaké další peníze, znamená to, každý bude moci o svém zdraví rozhodovat ještě navíc, nad rámec zdravotního pojištění. To je věc, která je úplně zásadní. To není žádná spoluúčast nebo platba o něčem. To je o tom, že existují zdravotní činnosti nebo zdravotní výkony, které pojišťovna nehradí, ale přesto existují. Ony existují, dělají se, jenom náš pojištěnec na ně nikdy nedosáhne.

Když si řekneme ten jednoduchý příklad nějakého kyčelního kloubu, samozřejmě pojišťovna hradí kyčelní kloub v nějaké hodnotě, v nějakém nákladu. Ale on existuje o něco lepší kloub, který znamená, že budete moci tou nohou hrát třeba fotbal, nejenom chodit do práce. Jestli se někdo rozhodne, že to chce, tak v současné době má jedinou možnost, že to zaplatí v celém rozsahu. A to, co bychom chtěli, je to, že tu poměrnou část -

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Pane poslanče, váš čas. Je mi líto, dvě minuty uplynuly. (Děkuji.) Poprosím k mikrofonu paní poslankyni Markovou s faktickou poznámkou. Prosím, máte slovo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP