Pátek 19. června 2015, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Petr Gazdík)

31.
Vládní návrh zákona o evidenci tržeb
/sněmovní tisk 513/ - prvé čtení
 

Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Jaroslav Klaška. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jaroslav Klaška: Vážený pane místopředsedo, milá vládo, kolegyně, kolegové, já se velmi omlouvám. Omluvil jsem se v průběhu dopoledne z průběhu jednání Sněmovny, a to z vážných rodinných důvodů, a to jak písemně, tak ústně panu místopředsedovi Filipovi. Bohužel skutečně musím odjet, proto bych stál o to, abych mohl předat svou zpravodajskou zprávu panu předsedovi rozpočtového výboru Votavovi. A zároveň se omlouvám, že jsem ještě udýchaný, abych vás tady stihl co nejdříve.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Pan poslanec Klaška navrhuje změnu zpravodaje, jestli to dobře chápu, na pana poslance Votavu. A pan poslanec Votava s tím evidentně nemá problém, ale já o tom dám hlasovat.

Zahajuji hlasování o změně zpravodaje z pana poslance Klašky na pana poslance Votavu. Kdo je pro, ať zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti?

Je to hlasování pořadové číslo 147, přihlášeno je 133 poslankyň a poslanců, pro 110, proti 1. Návrh byl přijat.

 

Já tedy prosím pana zpravodaje pro prvé čtení, jímž jsme stanovili poslance Václava Votavu, aby se ujal slova. Prosím, pane zpravodaji.

 

Poslanec Václav Votava: Ach jo, pane místopředsedo. (Veselost v sále.)

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: To bylo slovo do pranice.

 

Poslanec Václav Votava: Chápu to, že jsem zpravodaj náhradní pro dnešní jednání. Pak samozřejmě pověřím někoho jiného, aby byl zpravodajem, protože jenom předseda rozpočtového výboru nemůže zpravodajovat všechny věci, také by se měli střídat jiní poslanci. Nechci tady nijak hrotit to, co se událo. Nicméně jestliže tedy zpravodaj samozřejmě nemůže z vážných důvodů, tak by měl za sebe určit náhradu, to je takhle vždycky, a dám mu samozřejmě své podklady, aby se ujal funkce náhradního zpravodaje. To jenom pro vysvětlenou. Já myslím, že to takhle vždycky fungovalo a že to může fungovat nadále.

Pane místopředsedo, myslím si, že by se měla sloučit obecná rozprava k oběma tiskům.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: To já si myslím také. Ale beru to jako žádost, že žádáte o sloučení rozpravy.

 

Poslanec Václav Votava: Ano, ano. Pochopil jste to dobře. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Budeme tedy hlasovat o návrhu zpravodaje pana poslance Václava Votavy na sloučení rozpravy ke sněmovním tiskům 513 a 514, jestli jsem to řekl dobře, pane zpravodaji. Je to tak? (Zpravodaj: Ano, přesně tak.) Děkuji. Znovu přivolám naše kolegy z předsálí.

 

Zahajuji hlasování o sloučení rozpravy sněmovních tisků 513 a 514 do společné rozpravy. Kdo je pro, ať zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti?

Je to hlasování číslo 148, přihlášeno 137 poslankyň a poslanců, pro 130, proti žádný. Návrh byl přijat a my jsme sloučili rozpravu.

 

Děkuji, pane zpravodaji. Prosím o vaši zpravodajskou zprávu.

 

Poslanec Václav Votava: Není to moje zpravodajská zpráva. Je to zpravodajská zpráva, kterou tedy přebírám od řádného zpravodaje. Budu z ní citovat samozřejmě určité pasáže.

Zpravodajská zpráva tisku 513 - elektronická evidence tržeb. Jedná se samozřejmě o vládní návrh, který je takovým pilířem koaliční smlouvy a programového prohlášení vlády, nebo mimo jiné patří mezi základní pilíře. Jsou dva cíle, proč se zavádí elektronická evidence tržeb. Jednak je to narovnání tržního prostředí v české ekonomice, kdy poctiví podnikatelé v různých oborech ekonomiky nejsou schopni konkurovat těm, kteří řádně neplatí daně. To je první z cílů. Druhým cílem je omezení šedé ekonomiky a efektivnější výběr daní, zejména daní z příjmů a daně z přidané hodnoty. Hovořil o tom již předkladatel pan ministr Babiš.

Daňové úniky poskytují nezaslouženou konkurenční výhodu těm, kteří daňově unikají, proti poctivým podnikatelům a pokřivují trh. Poctiví podnikatelé tak mají zhoršenou možnost se na trhu prosadit. Jedním z cílů je tedy férové tržní prostředí. Daňové úniky mají negativní dopad nejen na poctivé podnikatele, ale na všechny občany České republiky, kteří nesou daňovou zátěž na svých bedrech. Z daní se hradí služby státu všem, tedy aby fungovala policie, hasiči, armáda, školství, zdravotnictví, sociální oblast, doprava, opravy státního majetku, například silnice a dálnice, které využíváme všichni. Je tedy fér, abychom daně platili všichni, kdo jsme výdělečně činní.

Podle důvodové zprávy (nesrozumitelné) návrhu zákona, pokud se podaří omezit šedou ekonomiku a lépe plnit příjmovou stranu státního rozpočtu, nebude nutné zvyšovat daně, ba naopak může dojít ke snížení daňové zátěže. Zároveň bude větší prostor pro investice, pro vzdělání, zdravotní péči, sociální oblasti a podobně. Profitovat by pak z toho měli všichni, nejen úzká skupina nepoctivých jako dosud. Zavedení elektronické evidence tržeb by v kombinaci s dalšími opatřeními mělo být efektivním nástrojem, který by k danému cíli, to znamená zejména k omezení šedé ekonomiky, měl také významně přispět.

Tolik tedy jsem čerpal z podkladu, který mi předal řádný zpravodaj. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu zpravodaji. A než otevřu sloučenou rozpravu k bodům 513 a 514, přerušuji bod číslo 513 (správně: bod 31 = tisk 513) a budeme pokračovat v bodu číslo 514 (správně: bod 32 = tisk 514), který jsme přerušili po úvodním slově pana ministra Andreje Babiše.

Aktualizováno 31. 10. 2017 v 17:59.




Přihlásit/registrovat se do ISP