(15.30 hodin)
(pokračuje Jermanová)
Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Já se táži, zda má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru, případně výborům k projednání. Není tomu tak, tudíž uzavírám projednávání tohoto bodu. A předám řízení.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Hezké dobré odpoledne, milé kolegyně, milí kolegové. Než přejdeme k bodu číslo 28, přečtu ještě omluvy, které tady mám. Pan poslanec Jiří Holeček se omlouvá dnes od 14.45 z důvodu nemoci, dále pan poslanec Robin Böhnisch se omlouvá dnes od 15 do 16 hodin z důvodu jednání s prvním radou francouzské ambasády, dále paní poslankyně Martina Berdychová se omlouvá dnes od 17.30 z osobních důvodů a pan ministr obrany Martin Stropnický se omlouvá dnes do 19 hodin, a to z pracovních důvodů.
My jsme dnes měli pevně zařazen bod číslo 130, který byl přerušen do doby přítomnosti pana ministra dopravy. Pan ministr, jak vidím, je již přítomen, takže tato podmínka byla splněna, a budeme se tedy zabývat bodem číslo
130.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních
komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 361/2000 Sb.,
o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů
(zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů,
a další související zákony
/sněmovní tisk 374/ - druhé čtení
Z pověření vlády tento návrh uvede ministr dopravy Dan Ťok. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, obsahem předkládaného vládního návrhu zákona jsou zejména:
1. ochrana veřejně přístupné účelové komunikace před znečišťováním, ničením a poškozováním;
2. úprava působnosti obecních úřadů v oblasti výkonu státní správy, přesun působnosti silničního správního úřadu z obecních úřadů obcí na obecní úřady obcí s rozšířenou působností;
3. změny v pojetí a vymezení kategorií a tříd dálnic, silnic a navazující úprava nejvyšších dovolených rychlostí;
4. nakládání s odtaženými motorovými vozidly, popř. jejich vraky;
5. možnost vyloučení tranzitní nákladní dopravy u silnic II. a III. třídy;
6. úpravy směřující k usnadnění právní a majetkové přípravy výstavby pozemních komunikací, veřejná prospěšnost k užití obecné úpravy vyvlastňování, oceňování věcných břemen;
7. úprava procesu stanovování místní a přechodné úpravy provozu na pozemních komunikacích.
Návrh dále obsahuje dílčí úpravy vycházející z praxe: křížení pozemních komunikací s dráhami, kontrolní vážení, správa pozemní komunikace, změny v oblasti mýta, propadání předplaceného mýtného. Součástí návrhu je rovněž zrušení platné, ale dosud neúčinné novely zákona o pozemních komunikacích, kterou se měl změnit způsob prokazování úhrady časového poplatku za užití vybraných pozemních komunikací, a to z papírové dálniční známky na elektronické zařízení.
Hospodářský výbor ve svém usnesení ze dne 16. února 2015 doporučil návrh schválit ve znění celkem 11 pozměňovacích návrhů. Tyto návrhy lze zčásti podpořit za předkladatele, ovšem nemohu podpořit návrhy směřující k úpravě navrhovaných změn výkonu státní správy na úrovni obcí a zejména s navrhovanými změnami postavení dopravní policie v procesu stanování dopravního značení.
Vládní návrh tedy obsahuje souhrn změn, které jsou pro aplikační praxi velmi potřebné, a proto mi dovolte vás požádat o podporu tohoto sněmovního tisku. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu ministrovi. Dne 23. 1. 2015 na 25. schůzi Poslanecké sněmovny byl tento tisk přikázán k projednání hospodářskému výboru. V přechodném ustanovení novely našeho jednacího řádu se uvádí, že není-li při projednání návrhu zákona předloženého Poslanecké sněmovně před účinností novely zřejmé, který výbor je garančním výborem, určí garanční výbor Poslanecká sněmovna. V daném případě byl návrh zákona přikázán pouze hospodářskému výboru jako jedinému výboru, a je proto zřejmé, že tento výbor je výborem garančním. Nemusíme tedy o určení garančního výboru hlasovat.
Usnesení výboru vám byla doručena jako sněmovní tisk 374/1 a 374/2 a já nyní prosím zpravodaje hospodářského výboru pana poslance Karla Šidla, aby nás informoval o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Karel Šidlo: Děkuji, pane místopředsedo, za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, členové vlády, dovolte mi, abych se už nevracel ke zprávě zpravodaje z prvního čtení, kdy jsem podrobně komentoval z pohledu zpravodaje navržené novelizační body, které zasahují jak do zákona č. 13, tak do zákona č. 361, o provozu na pozemních komunikacích, a věnoval se pouze tomu, k čemu jsem byl nyní vyzván, a to je seznámit anebo zde uvést usnesení hospodářského výboru ze 17. schůze z 26. února 2015. Toto usnesení k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 13, o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a změnách některých zákonů, pod sněmovním tiskem 374, hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po vyslechnutí úvodních slov náměstka ministra dopravy Milana Ferance a zpravodajské zprávě poslance Karla Šidla, po obecné a podrobné rozpravě doporučil Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky projednat a schválit sněmovní tisk číslo 374 ve znění schválených pozměňovacích návrhů.
Jak tady již uvedl pan ministr dopravy, je zde skutečně 11 pozměňovacích návrhů. Pokud je mám nějakým způsobem okomentovat, tak musím jako zpravodaj objektivně sdělit, že byly přijaty i pozměňovací návrhy, které neměly po připomínkovém řízení Ministerstva dopravy jako podané pozměňovací návrhy na hospodářském výboru plnou podporu. Týkalo se to skutečně těch ustanovení novely zákona, která měla být upravena pozměňovacími návrhy, které souvisí s rozšířenou působností obecních úřadů, s vypuštěním pojmu silniční vegetace, nebyly podpořeny, resp. byly přijaty ještě další pozměňovací návrhy, které souvisely s tím, že neměly plnou podporu Ministerstva dopravy.
Mohu říci, že důležitým faktem je, že pokud jsem podrobně sledoval přípravu dnešního druhého čtení, že již v současné době je uvedeno dalších šest pozměňovacích návrhů na sněmovních dokumentech, které budou určitě ve druhém čtení načteny, a k těm se budeme postupně vyjadřovat až v průběhu dalšího jednání gesčního hospodářského výboru a já jako zpravodaj ve třetím čtení. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první s přednostním právem přihlásil předseda poslaneckého klubu Občanské demokratické strany Zbyněk Stanjura. Prosím, pane předsedo, máte slovo.
Poslanec Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Nejprve chci říct, že náš klub tento návrh zákona podporuje. To je to základní, co bych chtěl říct. Není divu, když sněmovní tisk 1001 z minulého volebního období je takřka totožný - takřka, není úplně - s tímto tiskem.
Chci zmínit několik věcí. Návrh zákona, a bylo to i v tom původním, umožňuje zvýšit rychlost na silnicích I. třídy o 20 kilometrů tam, kde to podmínky dovolují. To je třeba říct a já myslím, že ten návrh je správný. Současně chci tady připomenout návrh svého kolegy Ivana Adamce, který je dneska řádně omluven. Já se pak v podrobné rozpravě přihlásím k jeho pozměňovacímu návrhu tak, abychom splnili veškerou proceduru.***