(15.00 hodin)
(pokračuje Pavera)
Myslím si, že je velká škoda nevyužít jejich potenciálu a jejich zkušeností s evropskými dotacemi, aby nemohli pokračovat dál a aby jenom dolaďovali končící programy, to je opravdu velká škoda. A znovu přibírat nové, nezkušené lidi do center pro regionální rozvoj, která už v každém kraji existují, si myslím, že je možná bohulibý záměr paní ministryně, ale nevím, zda zase nebudeme mít několik let zpoždění při čerpání dotací, když tito noví zaměstnanci budou mít problémy vůbec chápat některé dotační tituly a metodiku, která se vymyslí na ústředí. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji. Další přihláška je s přednostním právem pan poslanec Stanjura. Potom se připraví pan poslanec Kučera. Prosím, máte slovo.
Poslanec Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Tak nejprve nějaká zkušenost z tohoto programového období, zejména z přeshraničních operačních programů. Polským kolegům - jsem z česko-polského pohraničí - procházelo ale úplně všechno. Opravdu úplně všechno. Stačilo, když tam napsali, že to má přeshraniční dopad, a peníze čerpali. Naše centrum regionálního rozvoje opravdu naprosto vážně zkoumalo každý detail každého projektu, zda to česko-polským vztahům prospívá, nebo ne. Pak si stěžujme na Brusel, ale tady jsme si čerpání ohrožovali my sami Češi, žádný Brusel. To je třeba říct.
Návrh zákona je fakt zbytečný. Mně to nedá, abych neocitoval několik vět z navrženého znění zákona. A řekněme si, jestli to vážně chceme mít v zákoně. To je taková politická proklamace, většinou v obecné rovině, proti které se nedá ani protestovat. Tomu já rozumím. Takové obecné cíle, že chceme, aby se měli lidé dobře, aby se ekonomika měla dobře. To přece podpoří v téhle obecné rovině každý.
Jenom abychom věděli. Část druhá, Podpora regionálního rozvoje, § 3. A teď prosím, kdo to nečetl, aby to fakt sledoval, zda potřebujeme tyto paragrafy v zákoně: "Cílem podpory regionálního rozvoje je zajistit dynamický a vyvážený rozvoj území České republiky se zřetelem na kvalitu života a životního prostředí, přispět ke snižování regionálních rozdílů a zároveň umožnit využití místního potenciálu pro zvýšení hospodářské a sociální úrovně jednotlivých regionů." Na tom se asi shodneme úplně všichni. Škoda, že náhradní pan zpravodaj mě neposlouchá. (K poslanci Petrů.) Chtěl bych, aby na to případně reagoval. Omlouvám se, ale myslím si, že zejména zpravodaj by mohl dávat pozor. Já chci vědět, k čemu tam tento odstavec máme.
A můžu pokračovat: "Oblasti podpory regionálního rozvoje na území České republiky podrobněji vymezí strategie regionálního rozvoje České republiky (dále jen strategie regionálního rozvoje) a na úrovni kraje strategie rozvoje územního obvodu kraje." To se trošku bije s § 2, kdy říkáme, že to může být trošku jinak, ale proč ne.
A odstavec 3: "Strategie regionálního rozvoje a strategie rozvoje územních obvodů krajů jsou zpracovávané s platností pro programové období Evropské unie." To znamená, že už máme zpoždění skoro rok a půl a nic se neděje, když to nemáme. Opravdu se nic neděje.
"Ministerstvo pro místní rozvoj ve spolupráci s ostatními dotčenými ústředními správními úřady a kraji navrhuje vymezení regionů, jejichž rozvoj je třeba podporovat s ohledem na dynamický" - to už je podruhé - "a vyvážený rozvoj České republiky," takže dynamický a vyvážený rozvoj České republiky už máme na šesti řádcích dvakrát - v zákoně, ne politickém programu nebo programovém prohlášení, "zvyšování hospodářské a sociální úrovně územních samosprávních celků a udržování jejich hospodářské, sociální a územní soudržnosti (dále jen státem podporované regiony)." A takhle bych mohl číst dál. Například obsah strategie regionálního rozvoje tvoří zejména: "analyzuje stav regionálního rozvoje, stanovuje republikové priority a strategické cíle regionální politiky", a tak dále, a tak dále.
Paní ministryně, když nastupovala, říkala, že chce bojovat proti zbytečné byrokracii. A ke zbytečné byrokracii patří i zbytečné paragrafy. Já se ptám, k čemu tyto deklaratorní paragrafy máme. Teď nechci mluvit o tom, že regionální rozvoj budeme řešit z úrovně centra. Kdo tam cítí rozpor jako já, tak se musí podívat a ptát, proč z úrovně centra budeme řešit regionální rozvoj.
A pak už jenom takový postesk z důvodové zprávy. Když se mluví o strukturálně postižených územích a severní Moravě a severních Čechách, tak tam patří i Slezsko. Patří tam i Slezsko, paní ministryně. Není to jenom severní Morava, jak píšete v důvodové zprávě. Já jsem ze Slezska. Nezlobte se na mě. Myslím si, že tam patříme, že jsme integrální součástí Moravskoslezského kraje. Vím, že se říká, zejména vy z Prahy, že jedete všichni na Moravu. Velmi často mi ministerští úředníci v Opavě říkají, že u nás na Moravě je hezky. To je fajn, ale nejsme na Moravě. Ale to je detail. Mě skutečně zajímá, k čemu máme v zákoně tolik a tolik zbytečných vět a deklarací. Opravdu si musíme uzákonit, že usilujeme o dynamický a vyvážený rozvoj České republiky? Není to věc samozřejmá? Potřebujeme to v zákoně? Já si myslím, že ne. Zákon může být o 50 % seškrtaný, nic se nestane. Podle mě je rozpor, že centra budou řešit regionální rozvoj. Nevím.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji. Dalším přihlášeným je pan poslanec Kučera. Prosím, máte slovo.
Poslanec Michal Kučera: Dobrý den. Děkuji za slovo. Výhodou toho mluvit po poslancích s přednostním právem je to, že už toho nemusíte tolik říct, jelikož mnohé řeknou za vás. Já se tady musím ztotožnit s panem předsedou Stanjurou, že v mnohém je tato novela skutečně zbytečná a přináší jak administrativní zátěž nejen pro ministerstvo, ale samozřejmě i pro kraje a obce.
Snažil jsem se přečíst důvodovou zprávu. Nevím, jestli ji někdo z vás četl. Toto je ten tisk. (Poslanec ukazuje materiál.) Celý jsem ho ani nevytiskl, ale snažil jsem se tím alespoň prokousat na počítači. A skutečně, ač jsem se snažil paní ministryni Šlechtové porozumět, a opravdu to myslím upřímně, jsou věty, kterým jsem vůbec nerozuměl. Třeba na straně 17 důvodové zprávy - cituji: "Praxe vyžaduje, aby specifikace postavení rolí a vzájemné spolupráce relevantních regionálních aktérů, států, krajů, měst, obcí a jejich sdružení byla v zákoně o podpoře regionálního rozvoje nastavena rámcově s respektováním obecných kompetencí ústředních a územních správních úřadů nadčasově s ohledem na stabilitu právního řádu a dostatečně flexibilně, neboť v jednotlivých programových obdobích EU se v součinnosti dotčených aktérů mění vymezení funkcí subjektů zapojených do řízení a kontroly programu." Konec věty a citace.
Tady musím dát skutečně za pravdu kolegovi Stanjurovi. (Potlesk z řad poslanců TOP 09.)
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji. S faktickou přichází k mikrofonu pan poslanec Benešík. Prosím, pane poslanče, vaše dvě minuty.
Poslanec Ondřej Benešík: Vážená paní místopředsedkyně, dámy a pánové, vážená vládo, nevím, jestli je nezbytně nutné, abychom měli v zákoně uzákoněné, že máme vyvážený regionální rozvoj. Ale v České republice není vyvážený regionální rozvoj. To všichni víme. Regiony se vyvíjejí různě a bohužel v novém plánovacím období Evropské unie hrozí, že tyto disparity se paradoxně budou prohlubovat, protože máme privilegované regiony, které jsou takzvaně ITI, jinými slovy jsou to regionální centra, městské aglomerace, které budou mít omašličkované peníze. To je třeba Brno, Ostrava, Plzeň a podobně, které si sáhnou na opravdu peníze, které jsou ve škatulce z evropských fondů jenom pro ně. A potom máme ten zbytek, kam třeba například patří i můj kraj, který je Zlínský kraj. Tento stav skutečně hrozí, že vyvážený regionální rozvoj bude jaksi nadále jenom čirou fikcí.
Chtěl bych také zdůraznit, že tento stav, kdy toto hrozí, paní ministryně Šlechtová zdědila. Myslím si, že Poslanecká sněmovna a ministerstvo se touto záležitostí mělo zabývat už hodně dávno, možná před dvěma třemi lety, kdy se začala tvořit architektura pro rozdělování evropských dotací. A i náš podvýbor pro evropské fondy a přeshraniční spolupráci ve spolupráci s Ministerstvem pro místní rozvoj se tento neblahý stav snaží alespoň mírnit. Otázka je, kolik máme času a možností tohoto dosáhnout. Děkuji. ***