(14.30 hodin)
(pokračuje Stanjura)
Já navrhuji přerušit projednávání toho bodu do přítomnosti pana ministra dopravy. To není zlomyslnost Poslanecké sněmovny a už vůbec ne opozice. On si vybral úterý 7. dubna jako první bod na zařazení bodu, který jsme vůbec neměli na pořadu schůze. Takže věřím, že to podpoří i vládní poslanci, není to od opozičních schválnost. Já myslím, že u takového bodu máme několik dotazů, i k usnesení, které přijal hospodářský výbor. Chceme znát stanovisko ministra a ministerstva, bohužel se ho nedozvíme, pokud začneme projednávat ihned. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji, eviduji váš návrh. Je to procedurální návrh, kolegy z předsálí jsem svolala.
Tedy zahajuji hlasování o přerušení projednávání tohoto bodu do přítomnosti pana ministra Ťoka.
Zahajuji hlasování. Táži se, kdo je pro, zmáčkněte tlačítko, zvedněte ruku. Proti?
Hlasování končím. Je to hlasování s pořadovým číslem 107, přihlášeno 167 přítomných, pro 157. Konstatuji, že tento návrh byl přijat.
Nyní tedy přistoupíme k projednávání dalšího bodu a tím je bod číslo 24. Je to
24.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 582/1991 Sb.,
o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění
pozdějších předpisů, zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 406/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. Z pověření vlády předložený návrh uvede ministryně práce a sociálních věcí paní Michaela Marksová. Prosím, paní ministryně, ujměte se slova.
Ministryně práce a sociálních věcí ČR Michaela Marksová Děkuji za slovo. Vážená paní předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, tímto předloženým návrhem zákona jsou novelizovány čtyři zákony v působnosti Ministerstva práce a sociálních věcí. Podstatou právní úpravy je upřesnění právního rámce pro poskytování údajů, které mají charakter osobních a citlivých údajů, z informačních systémů České správy sociálního zabezpečení a Ministerstva práce a sociálních věcí řídicím orgánům a koordinačnímu orgánu, které jsou určeny pro operační programy financované z evropských strukturálních a investičních fondů k plnění jejich povinností stanovených právem Evropské unie, čímž bude zajištěno, že poskytování těchto údajů o jednotlivých fyzických osobách podpořených v projektech realizovaných v rámci operačních programů spolufinancovaných z prostředků Evropské unie je v souladu s principy ochrany osobních údajů.
Protože ta účinnost zákona je navržena v souladu s očekáváním realizace operačního programu Zaměstnanost od 1. července 2015, tak si dovoluji požádat Poslaneckou sněmovnu, aby s posuzovaným vládním návrhem zákona vyslovila souhlas již v prvém čtení. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: I já děkuji a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Miroslav Opálka. Prosím, máte slovo.
Poslanec Miroslav Opálka: Děkuji, paní místopředsedkyně. Vážení členové vlády, kolegyně, kolegové, jak již bylo řečeno, důvodem novelizace je potřeba změnit ustanovení uvedených zákonů upravujících předávání informací z informačního systému České správy sociálního zabezpečení a Ministerstva práce a sociálních věcí či Úřadu práce České republiky tak, aby řídicímu orgánu a koordinačnímu orgánu, určeným pro operační programy financované z evropských strukturálních a investičních fondů, bylo možné předávat z těchto systémů údaje o jednotlivých fyzických osobách, které budou podpořeny v projektech realizovaných v rámci operačních programů spolufinancovaných prostředky Evropské unie, a aby tak tyto orgány mohly plnit povinnosti stanovené jim právem Evropské unie. Osobní údaje budou řídicí orgány získávat primárně od subjektů údajů, tedy od podpořených fyzických osob, a to prostřednictvím příjemců realizujících jednotlivé projekty. Jeho pozitivním efektem je, že v důsledku nepřijetí navrhované právní úpravy by bylo ohroženo čerpání prostředků alokovaných Evropskou unií do České republiky v rámci pomoci ze strukturálních a investičních fondů. Pozitivum je tedy ve finančních prostředcích zajišťujících větší zaměstnanost.
Jako negativum vidím širší nakládání mimo území České republiky s citlivými osobními údaji, což však posoudil příslušný Úřad na ochranu osobních údajů. Každá podpořená osoba bude před vstupem do projektu písemně informována o skutečnosti, že budou pro účely kontrol, rekordingu a dalších případných potřebných informací tyto zdroje informací posouvány Evropské unii. Sdělování osobních údajů v úpravě, kterou přináší návrh zákona, je založeno na zákonem stanoveném opatření, resp. plyne z povinnosti stanovené právem Evropské unie.
Navrhovaná úprava je dle Ministerstva práce a sociálních věcí i Úřadu na ochranu osobních údajů slučitelná s právními předpisy Evropské unie, judikaturou soudních orgánů Evropské unie i mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána. Náklady budou vynaloženy na základě nařízení Evropské unie. Jednorázově se předpokládá výdaj na vybudování informačního systému za cca 10 mil. korun.
V důvodové zprávě se však neuvádí, že zákonitě dojde k dalšímu administrativnímu zatížení pracovníků České správy sociálního zabezpečení. Ministerstvo práce a sociálních věcí si už nějak v minulosti zvyklo, že jeho organizace vždy a vše zajistí. Vzpomeňme jen na řešení problému s pozdním vyplácením nemocenských dávek a mateřské po nečekané změně zákona iniciované exministrem Petrem Nečasem. Česká správa sociálního zabezpečení vedle důchodového a nemocenského pojištění navíc každoročně zúřadovává příspěvky na státní politiku zaměstnanosti a správu šesti odškodňovacích zákonů. Dále administrativu pro 70 000 klientů postižených exekucemi, dalších 70 000 pracujících starobních důchodců musí po novele zákona každoročně přepočítávat při zvýšení jejich důchodů, což jim uložil také nový zákon. Značná je agenda pro cca 81 000 účastníků druhého pilíře důchodového pojištění, což za náklady státu vlastně dělá pro privátní banky. Nová je i agenda spojená s novelou zákona o zaměstnanosti a evidenci zdravotně znevýhodněných. Nyní máme před sebou sněmovní tisk 406, který přidává další administrativní zátěž. Vše se mělo a má zajišťovat stávajícím počtem zaměstnanců a bez zvýšení finančních nákladů. Náklady na všechny agendy jsou navíc odpočítávány z příjmu na tzv. důchodovém účtu. To samozřejmě není proces, který je možno zajišťovat donekonečna. Věřím, že i tyto problémy bude ministerstvo zvažovat při přípravě rozpočtu na příští rok.
Jinak pokud se týká merita věci, mohu doporučit projednání ve zkrácené lhůtě, to je podle § 90 jednacího řádu. Děkuji vám za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji. Otevírám obecnou rozpravu, kde eviduji přihlášku s přednostním právem pana poslance Stanjury. Prosím, máte slovo. ***