(9.10 hodin)
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Dobrá. Tímto jste tedy znovu otevřel rozpravu a já pouštím pana poslance Čípa. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Dříve než zahájíte své slovo, opravdu prosím sněmovnu o klid, protože hladina hluku je velmi vysoko. Děkuji. Prosím, máte slovo.
Poslanec René Číp: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedající, vážené kolegyně a kolegové, rád bych zopakoval některé argumenty, které k tomuto tisku již v Poslanecké sněmovně v rámci diskuse zazněly.
V této smlouvě si Česká republika na revizní konferenci vyjednala podmínku, kterou do změn článku 8 Římského statutu Mezinárodního trestního soudu zahrnula ustanovení, že zákaz střel, které se v lidském těle snadno rozpínají či zplošťují, např. střel s tvrdým pláštěm, který zcela nezakrývá jádro nebo je perforován zářezy, se pro ni netýká činnosti policejního charakteru v rámci vynucování práva a zajišťování veřejné bezpečnosti, které nezakládají přímou účast v ozbrojeném konfliktu, jako je např. záchrana rukojmí a zneškodnění únosců civilních letadel. Tyto dvě situace jsou zde uvedeny jako příklad vynucování práva a zajištění veřejné bezpečnosti. To jsou však pojmy, pod které bychom mohli zahrnout v podstatě jakoukoli policejní činnost. (V sále je silný hluk,)
V celé Evropě se ctí zákaz nelidského zacházení a mučení. Nikdo si nedovolí, žádná země, o tomto zákazu pochybovat. Nikdo nesjednává výjimky. Zákon číslo 119/2002 Sb., o střelných zbraních a střelivu, v § 4 odst. b) uvádí zakázané střelivo -
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Pane poslanče, já se znovu omlouvám, že vás přerušuji, ale hluk je opravdu veliký, tak počkáme do té doby, než se sněmovna zklidní... Děkuji, pokračujte prosím.
Poslanec René Číp: Uvádí jako zakázané střelivo toto: za prvé se střelou průbojnou, výbušnou nebo zápalnou a za druhé pro krátké kulové zbraně se střelou šokovou nebo střelou určenou ke zvýšení ranivého účinku. Expanzivní střely byly pro válečné účely zakázány Haagskou konvencí z roku 1899, ale jsou legální pro policejní a lovecké účely. Záleží na vnitrostátní zákonné úpravě daného státu. Česká legislativa ovšem tyto střely nepovoluje. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji. Táži se, zda se ještě někdo hlásí do rozpravy. Není tomu tak.
Pan ministr zřejmě chce závěrečné slovo. Já uzavírám rozpravu a dávám závěrečné slovo panu ministrovi. Prosím.
Ministr zahraničních věcí ČR Lubomír Zaorálek Děkuji. Já jenom, protože jsem přesvědčen, že není důvod, aby Sněmovna tuto úpravu statutu nepřijala, tak jenom možná pro zopakování toho, co je podstatou věci. Aby to bylo jasné, že můžete s čistým svědomím pro to zvednout ruku, tak jenom řeknu, že se jedná o zákaz používání určitých typů munice, které způsobují mimořádné utrpení. Myslím si, že Česká republika patří k zemím, které takovéto věci dlouhodobě podporuje, protože se jedná o něco, co je humánní.
Výhrada, která tady je, že si vymiňuje třeba policie, aby mohla některých typů třeba těchto projektilů a munice používat, jenom vám chci znovu připomenout, že ta výjimka je spojena s tím, že pokud potřebuje policie zasáhnout třeba proti teroristům v letadle nebo proti teroristům v davu, tak policie používá speciálních střel, u kterých, když ta střela někoho zasáhne, tak už potom nikoho dalšího nezraní, protože zůstane jednoduše v těle. To znamená, je to de facto tak, že kdyby policie nemohla používat těchto střel, tak proti teroristovi nemůže zasahovat, protože vždycky bylo obrovské riziko zranění také dalších lidí kolem. Ať je to letadlo, nebo je to třeba ten dav. Nejsem specialista na zbraně, jenom vám říkám, že za sebe, svým amatérským rozumem, chápu, že mít možnost zasahovat proti teroristům přesnou střelou i uprostřed davu nebo v letadle pokládám za něco, co není ve sporu s humánním přesvědčením, že podobné typy munice by se používat neměly a je správné je zakázat. A to je obsah toho - zakázat tuto munici s výjimku, kterou si chce ponechat i Česká republika, aby v případě takovýchto mimořádných událostí speciální jednotky mohly tento zvláštní typ munice používat. A to je výhrada, která může být vznesena.
A potom ta jediná, která tady v rozpravě také zaznívala, že je výhrada v tom, že to neratifikují např. Spojené státy a Rusko, tak mi dovolte, abych k tomu řekl, že mě to samozřejmě mrzí, protože je tady 120 zemí, které to ratifikují. Spojené státy a Rusko byly spojené, jak víte, s norimberským trestním tribunálem, takže se podílely na vytváření Mezinárodního trestního soudu, a já doufám, že se k tomuto také vrátí jako zjednodušeně, protože já předpokládám, že tohle hnutí zemí, které se snaží odstranit tyto nehumánní věci, je hnutí, které by se mělo ve světě prosadit, a doufám, že se k němu přidají i ti, kteří ještě zůstávají bokem.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji. Nyní přikročíme k hlasování o navržených usneseních. Pokud zde není námitek, navrhuji hlasovat o návrhu usnesení zahraničního výboru, které zní: "Poslanecká sněmovna dává souhlas k ratifikaci změny čl. 8 Římského statutu trestního soudu přijaté dne 10. června 2010 na Revizní konferenci Římského statutu v Kampale."
Ptám se - je námitka vůči tomuto postupu, vůči tomuto návrhu usnesení? Není tomu tak. budeme tedy pokračovat.
Protože se jedná o prezidentskou smlouvu ve smyslu čl. 10a zákona č. 1/1993 Sb., Ústava ČR, je k jejímu přijetí zapotřebí třípětinové většiny všech poslanců, čl. 39 odst. 4 Ústava ČR. Prosím tedy o nastavení potřebného počtu 120. Svolám ještě kolegy z předsálí, pokud tam někteří jsou.
Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí s návrhem usnesení? Kdo je proti?
Hlasování končím. Je to hlasování s pořadovým číslem 52, do kterého je přihlášeno 169 přítomných, pro 123, proti 4. Konstatuji, že s návrhem usnesení byl vysloven souhlas. Uzavírám projednávání tohoto bodu.
Nyní přistoupíme k projednávání bodu
88.
Vládní návrh zákona o státních dluhopisových programech na úhradu
části schodku státního rozpočtu za rok 2013, části rozpočtovaného
schodku státního rozpočtu na rok 2014 a některých dluhů státu
splatných v letech 2015 a 2016
/sněmovní tisk 329/ - třetí čtení
Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal zástupce vlády pan ministr životního prostředí Richard Brabec a zpravodaj rozpočtového výboru pan poslanec Václav Votava. Návrh na zamítnutí ani pozměňovací návrhy nebyly předneseny.
Otevírám rozpravu, do které se hlásí s přednostním právem pan poslanec Kalousek. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Miroslav Kalousek: Dámy a pánové, chápu, že to je naprostá marginálie, protože budete schvalovat pouhých 630 mld., to vlastně o nic nejde. Nicméně přesto se domnívám, že ta částka je do té míry zajímavá, že o ní nelze hlasovat bez ministra financí, který je předkladatelem tohoto návrhu. Navrhuji přerušení do okamžiku, než se pan ministr dostaví, ať už dnes, nebo příští týden. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji. Jelikož se jedná o procedurální návrh, budeme o něm hlasovat ihned.
Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro přerušení projednávání tohoto bodu do přítomnosti pana ministra financí. Proti?
Hlasování končím, je to hlasování s pořadovým číslem 53, do kterého je přihlášeno 169 přítomných, pro 140, proti 1. Konstatuji, že návrh byl přijat.
Přerušuji proto projednávání tohoto bodu až do doby přítomnosti pana ministra financí Andreje Babiše. ***