(19.10 hodin)

 

Senátor Petr Gawlas: Já bych chtěl jenom poděkovat za slova a vystoupení pánů poslanců, kteří tento návrh podpořili. Měl jsem jeden velký dotaz. Zajímal by mě pak termín, kdy by vláda připravila ten komplexní návrh. Takže děkuji za podporu.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Ano, děkuji. Pan zpravodaj závěrečné slovo nežádá. Tím pádem můžeme přistoupit k hlasování. Žádný návrh ve smyslu požadavku na vrácení nebo zamítnutí nepadl, takže se budeme zabývat pouze návrhy na přikázání.

Já jsem svým rozhodnutím navrhl přikázat návrh k projednání hospodářskému výboru. A vidím zde přihlášku pana poslance Schwarze.

 

Poslanec Bronislav Schwarz: Dobrý večer ještě jednou. Poprosil bych, pane předsedo, navrhuji ještě ústavněprávní výbor. Děkuji.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Ano, budete velmi populární v ústavněprávním výboru. Registruji. Další návrhy nejsou, takže můžeme hlasovat.

 

Zahajuji hlasování o přikázání hospodářskému výboru. Ptám se, kdo je pro, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Hlasování 96, přihlášeno 167, pro 149, proti nebyl nikdo. Návrh byl přijat.

 

Nyní návrh pana kolegy Schwarze na přikázání ústavněprávnímu výboru.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování 97, přihlášeno je 167, pro 70, proti 25. Tento návrh nebyl přijat.

 

Návrh na zkrácení lhůt nepadl. Tím pádem jsme ukončili první čtení tohoto tisku a já konstatuji, že byl přikázán výboru hospodářskému. Končím bod číslo 49. Děkuji panu senátorovi i panu zpravodaji.

 

Bod

 

50.
Senátní návrh zákona o prodejní době v maloobchodě a velkoobchodě
/sněmovní tisk 275/ - prvé čtení

Stanovisko vlády jsme obdrželi jako tisk 275/1. Předložený návrh odůvodní pan senátor František Bublan, kterého tady vítám. (Hluk v sále.) A rovnou ho prosím, aby se ujal slova. Pane senátore, je to na vás. A já prosím o klid, aby ti, kteří byli nadšení z projednání minulého bodu, své nadšení přenesli mimo sál. Prosím hlouček vlevo ode mě vedený ministrem zahraničních věcí, aby se také rozpustil. (Nevnímají. Jsou proto upozorňováni poslanci v okolí.) Pane ministře a další! (Už zareagovali.) Prosím.

 

Senátor František Bublan: Vážený pane předsedo, vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych vám představil senátní návrh zákona o prodejní době v maloobchodě a velkoobchodě, jinak také bývá nazýván zákonem o omezení prodejní doby ve vybraných svátcích.

Jedná se o redukci prodejní doby ve vymezených prodejnách velkoobchodu a maloobchodu v zákonem určených státních svátcích, jak jsou definovány v zákoně č. 245/2000 Sb. Podle tohoto zákona jsou státní svátky a ostatní svátky dny pracovního klidu a zaměstnavatel může podle zákoníku práce nařídit práci v tuto dobu jen pro výkon vyjmenovaných nutných prací, které nemohou být provedeny v pracovních dnech. Záměrem tohoto zákona je upravit tento vztah a přiblížit se alespoň částečně k normám, které jsou naprosto běžné, možná ještě trochu silnější, v ostatních evropských zemích. (Velký hluk v sále.)

Hlavním cílem tohoto zákona je omezit prodejní dobu v maloobchodě a velkoobchodě tak, aby byl stanoven obecný zákaz prodeje ve vyjmenovaných svátcích a zkrácen prodej na Štědrý den do 12 hodin. Jedná se o tyto dny: 1. leden, tedy Nový rok a Den obnovy samostatného českého státu, Velikonoční pondělí, 8. květen - Den vítězství, 28. září - Den české státnosti, 28. říjen - Den vzniku samostatného československého státu, 25. prosinec - 1. svátek vánoční, 26. prosinec - 2. svátek vánoční. Na Štědrý den by byl prodej omezen do 12 hodin. Navrženo je tedy zakázat prodej pouze v sedmi dnech roku. Nejdeme tedy cestou některých okolních států, kde je zakázán prodej každou neděli plus ve vybraných svátcích.

Toto omezení by se netýkalo prodejen, jejichž plocha nepřesahuje 200 metrů čtverečních, čerpacích stanic, lékáren, prodejen na letištích, vlakových a autobusových nádraží, prodejen ve zdravotnických zařízeních a zákaz by neplatil v době, kdy by byl vyhlášen stav nebezpečí, nouzový stav, stav ohrožení státu nebo válečný stav. Omezení by se však vztahovalo i na zastavárny, sběrny odpadů a provozovny obchodující s použitým zbožím, a to bez ohledu na velikost prodejní doby.

Hospodářský dopad. Na první pohled se může zdát, že dojde ke snížení příjmů státního rozpočtu ze zdanění zisku z tržeb, nicméně lze předpokládat, že se možné tržby v těchto sedmi dnech přesunou na menší prodejce nebo do ostatních pracovních dnů, takže k výpadku zdanění nemusí dojít. Navíc lze předpokládat vyšší příjmy v oblasti turismu a jiných služeb volného času.

Sociální dopad předpokládám velmi příznivý. Volné dny budou nejenom pro zaměstnance dotčených obchodů, ale i pro ostatní obyvatelstvo příležitostí pro intenzivnější rodinný život a pro společné výlety, kulturní akce, sport a jiné aktivity.

Navrhované řešení -

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Pane senátore, já se velmi omlouvám, ale hladina hluku je zase vysoká. (Senátor Bublan: Děkuji.) Prosím.

 

Senátor František Bublan: Navrhované řešení je v souladu s ústavním pořádkem České republiky, neodporuje mezinárodním smlouvám, jimiž je Česká republika vázána. Právo Evropské unie nemá společný předpis týkající se prodejní doby, avšak klade důraz na sladění pracovního a rodinného života.

Vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych vás požádal o projednání tohoto návrhu a případně propuštění do dalšího čtení. Děkuji.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji, pane senátore. Zpravodajkou byla určena paní poslankyně Květa Matušovská, která má slovo.

 

Poslankyně Květa Matušovská: Děkuji, pane předsedo. Vážená vládo, vážený pane senátore, kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych vás seznámila se svou zpravodajskou zprávou k sněmovnímu tisku 275, senátnímu návrhu zákona o prodejní době v maloobchodě a velkoobchodě.

Jak už bylo řečeno, tento návrh zákona řeší problematiku, jak upravit prodejní dobu v maloobchodě a velkoobchodě, a tím stanovit obecný zákaz prodejní doby ve vyjmenované svátky, které tady již zmínil pan předkladatel, a omezení samozřejmě i prodejní doby na Štědrý den. Zákaz se nebude týkat prodejen, které už byly také zmíněny - čerpací stanice, autobusová a vlaková nádraží, zdravotnická zařízení. Omezuje prodejní dobu pouze prodejní plochou 200 metrů čtverečních.

Pokud se zaměřím na dopady na občany. Omezení prodejní doby bude mít jiné dopady na zaměstnance příslušných maloobchodů a velkoobchodů na jedné straně a na straně druhé to budou dopady na občana, spotřebitele, zákazníka.

Dopady na zaměstnance. Předkladatelé upozorňují na příznivé sociální dopady na zaměstnance, kteří se budou moci více věnovat své rodině a odpočinku, na což EU klade zvýšený důraz. Je ovšem fakt, že většina zaměstnanců bere o svátcích příplatky, které by odpadly. Při velmi malých mzdách v tomto odvětví nejsou zdaleka zanedbatelné.

Dopady na spotřebitele mohou být vnímány různorodě jak z pohledu občana velkého města, tak z pohledu občana z periferií a venkovských oblastí. Parlamentní institut se zaměřil na tuto problematiku již v minulých letech ve své srovnávací studii, která se zaměřuje na Dánsko, Německo, Norsko, Rakousko a Slovensko. V dané studii zjistíme, že každý stát má tuto problematiku upravenu po svém, ale ve většině států o svátcích a v některých i v neděli mají zavřeno. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP