(15.10 hodin)

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Já bych ještě rozuměl tomu, když některý z ministrů řekne, že taková podrobnost se nedá uvést do zákona, a v tom zákoně je zmocnění vydávat nějakou podzákonnou normu, například nařízení vlády. To si myslím, že mnohdy je to lepší, je to pružnější, zejména když se to týká technických věcí. Ale tady podle mne je to absolutní novum v legislativě. My projednáváme zákon a jako argument je, že vyjde interní metodický pokyn ministra dopravy. Ale ten nemá žádnou váhu! Možná na ŘSD, ale to je tak všechno. Nebo na SŽDC, abych nebyl obviněn, že jsem někoho zapomněl. Takže ne že bych to podpořil, ale aspoň to mohlo být nařízení vlády a ne interní metodický pokyn ministra dopravy. Co to je v legislativě? Já tomu rozumím, že se neodvoláváte v tom textu na interní metodický pokyn. To by ta legislativní pravidla prostě nezvládla. Tak ale potom o tom prosím nehovořte! Protože vy tady dáváte pravidla, jak říkal Martin Novotný, 1 až 16, a chcete je regulovat interním metodickým pokynem a rozhodovací pravomocí jednoho jediného člověka. Ani do nařízení vlády jste to nedali. Ani té vládě nevěříte. Já sám budu cenotvůrce. Já jsem to říkal na hospodářském výboru. Pan ministr dopravy se rozhodl, že bude cenotvůrce na celém území České republiky. Současně jsme kladli mnozí v té debatě otázky, co to udělá, když se třeba použije ten šestnáctinásobek, s cenou obvyklou v tom regionu. Že není pouze ta komunikace. Tam probíhají obchody jiné, ať už mezi privátními vlastníky, nebo mezi veřejnou správou a privátními vlastníky, a velmi často je podkladem k vyjednávání či k prodejní ceně nebo kupní ceně cena v místě obvyklá. Tímhle způsobem, pokud se tam uplatí až ten šestnáctinásobek, razantně změníme podmínky pro jiné obchody a pro jiné majetkové přesuny. A nevím, jestli to zrovna je naším cílem.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji. Dalšího do rozpravy nemám. Zeptám se tedy ještě jednou, zda je zájem o další závěrečná slova. Pan zpravodaj, ano.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Já se k závěrečnému slovu přihlásím. Děkuji za ty připomínky, vnímám je. Chci také poděkovat za zmínění silnice R35. Jak víte, já jsem z Pardubického kraje, kterého se ta silnice bytostně dotýká. Děsí mě zprávy o tom, jak dnes silnice opět stála, jak se tam nedávno stala smrtelná nehoda. Tohle je pro mě prostě priorita nejvyšší, kdy musíme něco udělat. A vy všichni dobře víte, že to je nejenom kvůli silnici R35. Přesto za tu zmínku chci panu poslanci Stanjurovi poděkovat.

Za sebe osobně musím říci, že sám jsem se také ptal a čekal vysvětlení, jak to bude s onou výjimkou, a ze strany ministerstva jsem přesvědčen a věřím, že to prostě bude fungovat, a bude to fungovat tak, abychom prodeje těch pozemků, resp. výkupy pozemků ze strany státu, prostě rozjeli. To je nejvyšší priorita k dnešku. A snad vás ještě chci přesvědčit nebo předběžně informovat o tom, že už teď se diskutuje mnohem větší změna. Je to další fáze přípravných prací, zákon o liniových dopravních stavbách, který by na toto měl nějakým způsobem navázat. Jestli se nepletu, tak je v legislativním plánu vlády někdy na podzim tohoto roku. Omlouvám se, nevím přesně na kdy.

Každopádně teď k tomuto zákonu registruji pozměňovací návrhy č. 951, 958 a 957 v tomto pořadí, jak bylo navrhovateli požádáno o ně hlasovat ve třetím čtení.

Pane předsedající, požádal jsem o zkrácení lhůty mezi druhým a třetím čtením na 48 hodin. Takže budu prosit o hlasování tohoto návrhu. Předpokládám, že v pátek v tomto týdnu se dostaneme ke třetímu čtení. Děkuji.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Ano, vím o tom, a pokud si pan ministr nepřeje závěrečné slovo, tak právě teď je prostor na hlasování o návrhu na zkrácení. Já jsem tady asi před 15 minutami zaznamenal návrh na odhlášení, tak abych nebyl obviněn z toho, že jsem někoho přehlédl, tak vás poprosím o novou registraci.

 

Budeme tedy hlasovat o návrhu, který přednesl pan zpravodaj, abychom v tomto tisku zkrátili lhůtu pro třetí čtení na 48 hodin.

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování má číslo 92, přihlášeno je 149, pro 108, proti 21. Tento návrh byl přijat a já končím druhé čtení tohoto návrhu.

 

Děkuji panu ministrovi i panu zpravodaji a předám řízení schůze.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Dobré odpoledne, dámy a pánové. Budeme pokračovat projednáváním bodu

 

6.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb.,
o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů
(zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů, a zákon
č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti
k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonů,
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 173/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr dopravy Antonín Prachař. Pane ministře, prosím, ujměte se slova.

 

Ministr dopravy ČR Antonín Prachař Děkuji, paní předsedající. Vážené poslankyně, vážení poslanci, vládní návrh novely zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, zákon o silničním provozu, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zajišťuje zejména řádnou implementaci právních předpisů Evropské unie do českého právního řádu. Vládní návrh dokončuje transpozici evropské směrnice 2011/82/EU o usnadnění přeshraniční výměny informací o dopravních deliktech v oblasti bezpečnosti silničního provozu a směrnici 2006/126/ES o řidičských průkazech a jejich dvou novel.

Z věcného hlediska obsahuje předložený návrh zejména poskytování základních informací o dopravním přestupku v úředním jazyce jiného členského státu Evropské unie, není-li přestupce občanem České republiky. Jedná se o dokončení transpozice směrnice 2011/82/EU. Výměna informací o udělených řidičských oprávněních a řidičských průkazech mezi členskými státy Evropské unie souvisí se zahájením provozu elektronického systému výměny těchto informací v rámci Evropské unie. Je to tzv. systém RESPER. Tady bych chtěl podotknout, že několikrát už byla Česká republika kritizována ze strany Spolkové republiky Německo o neposkytování takovýchto informací, resp. nemožnosti poskytování takovýchto informací.

Dílčí úpravy dále ve vymezení skupin vozidel, pro která se udílí řidičská oprávnění, navazují na jednání s Evropskou komisí a odstraňují některé drobnější technologické nedostatky. Tady je příklad řidičského oprávnění skupiny D1 mikrobusů, kde je potřeba učinit nápravu. Dále jsou to dílčí úpravy vymezení výcvikových a zkušebních vozidel v souvislosti se změnami směrnice 2006/126/ES. Mění technické parametry vozidel a umožňují i širší využití automatizovaných a poloautomatizovaných řadicích systémů.

Vládní návrh projednal hospodářský výbor, který nakonec doporučil Poslanecké sněmovně vládní předlohu přijmout bez pozměňovacích návrhů. Přijetí vládního návrhu je nezbytné z hlediska plnění povinností, které České republice plynou z jejího členství v Evropské unii. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru. Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisk 173/1 a 2. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj hospodářského výboru pan poslanec Pavel Čihák. Prosím, máte slovo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP