(15.00 hodin)
(pokračuje Prachař)

Co se týká vystoupení pana poslance Laudáta. Říká, že v tom vidí riziko, že někdo může tento zákon napadnout, odvolat se k Ústavnímu soudu. Já se musím zeptat: Proč tak neučinili v roce 2009, kdy byl tento zákon přijímán? A jediný instrument změny bonusu tam už byl zakotvený. Byl tam dvakrát. A my říkáme šestnáctkrát proto, abychom lidi motivovali k prodeji těchto pozemků.

A co se týká poslední připomínky, kterou jsem si zaznamenal. Jeden člověk, ministr dopravy, bude rozhodovat. Není tomu tak. Ministr dopravy pouze bude zvažovat žádost ředitele investorské organizace písemně doloženou o udělení výjimky. Není to tak, že ministr dopravy se podívá z okna na Vltavu a řekne "bude to čtrnáctkrát". Tento proces má svá pravidla. Děkuji. (V sále je obrovský neklid.)

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji, pane ministře. Ještě než přistoupíme k hlasování, s přednostním právem pan předseda Stanjura. Prosím o klid!

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Děkuji. Já bych fakt chtěl, abyste mě poslouchali, protože jsem nechtěl vystupovat, ale pan ministr projevil absolutní neznalost. Tak kdo z vás kdy slyšel o regionálních operačních programech, prosím, řekněte panu ministrovi, že gros těch peněz jde na silnice druhé a třetí třídy. A pan ministr tady řekne: "Kraje nemohou čerpat evropské peníze na silnice." Neuvěřitelná věta. Nechte si to spočítat u své kolegyně z MMR. Ta vám řekne, kolik miliard který region a který operační program vyčerpal v tomto operačním období 2007 až 2013. Neříkejte, že kraje a obce nemohou čerpat na silnice. Není to pravda! Můžete kývat hlavou. Já vám můžu citovat třeba Moravskoslezský kraj. Kus jižního obchvatu Opavy zhruba za 400 mil. korun vybudoval Moravskoslezský kraj a asi 75 % získal z regionálního operačního programu. Takže není pravda, co jste takhle autoritativně řekl, že kraje nemohou čerpat. Čerpají, a velmi úspěšně. Zeptejte se v kterémkoliv z těchto regionů. Je to jedna z nejúspěšnějších součástí sedmi regionálních operačních programů. To za prvé.

Za druhé. Proč města ve valné většině případů vykupují, jak vy říkáte, drážně stát? Protože nastavila jasná transparentní pravidla, nejsou tam výjimky a nechtějí vydělat na vlastnících půdy a chtějí se se svými občany domluvit. Proto je to o něco dražší a taky je to mnohem rychlejší, protože se nesnažíme ušetřit na nepravém místě. A teď se musím pana ministra zeptat, ať mi řekne, co je pravda. Nejdřív nám tady popisoval, jak on bude moudře postupovat s tím koeficientem až šestnáctinásobku. Dovolím si připomenout jeho slova asi před pěti minutami. Říká: "Vezmeme cenu, která byla platná před novelou." Myslím, že jste říkal 160 korun. "Teď vyjde 15 x 8 je 120. Já mohu rozhodnout, že těch 40 korun přidám, nebo ne." V pořádku. A pak řekne: "Odmítám návrh poslance Stanjury, který by jasně říkal, že ten člověk dostane 160 korun." Protože říkám, že se vrátíme k tomu, co bylo. A vy říkáte: "Ano, ale já rozhodnu, jestli to tak bude. A když to vyjde jinak, tak můžu přidat, anebo nemusím." A když my navrhujeme jasná pravidla a říkáme to samé, protože před chvílí jste řekl, že musíme dát cenu stejnou, jako byla, a když navrhnu, aby to bylo legislativně, čistě, bez toho, že někdo může, či nemusí, tak je to špatně. Ale když to udělá pan ministr s tím, že on bude ten dobrák, který tam připadá těch 40 korun, tak je to dobře.

Tak sami zvažte, co je lepší, co je transparentnější, která z metod má menší korupční prostor a která z metod má větší korupční prostor. Kdyby o tom pan ministr nemluvil, jak on tuto zjevnou nespravedlnost svým rozhodnutím napraví, tak s ním nepolemizuji, že má dostat 160 korun. Jenom říkám, že to má být v zákoně a má to být znalcem, a ne individuálním rozhodnutím ministra nebo ředitele. A sami si poslouchejte ty věty: "Ředitel investorské organizace bude mít kompetenci navrhnout zvýšenou cenu." No to je všechno, jen ne jasná pravidla! Bude mít kompetenci nějaký ředitel investorské organizace. Samozřejmě generální ředitel ŘSD to posune na závody, protože samozřejmě nemůže posuzovat celou republiku, takže několik ředitelů ve druhé nebo třetí řídicí linii ŘSD bude mít kompetenci navrhovat vlastníkům cenu. A když se s tím Pepou bude znát, tak mu nabídne lepší cenu, a když se s ním bude znát a nebude mu sympatický, tak mu může nabídnout horší cenu. Já neříkám, že to udělá, ale ten zákon to umožňuje a pan ministr to takhle zdůvodňuje.

A my říkáme: dejme jasná pravidla bez možného vstupu ředitelů, ať už generálního, či lokálního, bez toho, aby pan ministr konal dobro. Možná jsem to teď pochopil, jestli je to tak, nechce se mi tomu věřit. My jsme chtěli jasná pravidla a tam žádný dobrák není, maximálně Sněmovna, že schválila zákon, kdežto pan ministr chce, aby on byl ten dobrák, který těch 40 korun k této nespravedlivé ceně svým individuálním rozhodnutím vlastníkovi přidá. To by bylo, aby to vlastník neocenil a pak ho příště nezvolil, když to byl on, kdo mu cenu zvýšil! (Potlesk z řad poslanců ODS.)

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Pane ministře, já vám sice nebudu bránit ve vystoupení, pouze upozorňuji, že znovu otevřete rozpravu, pokud vystoupíte. Prosím. (Neklid v sále.)

 

Ministr dopravy ČR Antonín Prachař Už se nechci vyjadřovat k výpočtům a podobně. Myslím si, že si za tím stojím, a nejde o to, abych byl zvolen. Skutečně ne. Jenom chci uvést na pravou míru. Já jsem použil operační program Doprava a ten skutečně není na financování silnic druhé a třetí třídy, nicméně regionální operační program použitelný je. To jenom na vysvětlení.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Musím se zeptat, zda se ještě někdo hlásí do obecné rozpravy. Prosím, pane poslanče. Pan poslanec Novotný.

 

Poslanec Martin Novotný: Kolegyně a kolegové, já bych přece jenom chtěl vyzvat zejména zástupce nových politických subjektů v této Sněmovně, aby se zamysleli nad tím, že jedním je základních atributů činnosti Sněmovny by mělo být, že by v naší zemi vytvářela víceméně stejné podmínky a víceméně stejný přístup pro nejrůznější úrovně rozhodování. Já se svou zkušeností ze samosprávy jsem zažil v poslední době ona léta vývoje, kdy jakákoliv tolerance k zohledňování veřejného zájmu, jakékoliv hýbání cenami ve veřejném rozhodování bylo v podstatě nejprve velmi omezeno legislativně či různými metodickými pokyny ministerstev a podobně, a v poslední době je tahle praxe velmi často předmětem nejrůznějších výslechů a podobných věcí.

Jedno z prvních opatření, které zavádíte, je, že jednomu ze svých vyvolených tuto pravomoc dáváte. Zároveň tyto týdny a měsíce zástupci vašich různých regionálních volebních štábů obesílají radnice podle příslušných zákonů s žádostí o informace o nejrůznějších majetkoprávních operacích, které radnice dělají. Chystáte se do volební kampaně, připravujete se na to, jak budete komunální politiky zkoušet z toho, jestli neměla nějaká cena být o 15 korun vyšší, a zároveň tady vytváříte prostor, který je řádově úplně jiný v zohledňování pro individuální osoby, které jsou zákonem dokonce definovány. Zkuste se nad tím zamyslet. A já vám říkám, že my, až vy nás budete obviňovat na komunální úrovni, vám budeme vracet to, že jakékoliv vaše výroky budou nevěrohodné ve chvíli, kdy teď schválíte toto jako princip.

Čím se liší strategické rozhodování samosprávy o podstatných věcech rozvoje měst? Proč ta samospráva nemůže zohlednit nic a najednou jsou tady rovní a rovnější a ministr dopravy či zástupci investorských organizací budou mít toto právo? Zkuste se zamyslet sami nad sebou a všechny vaše výroky, kterými budete osočovat ty, kteří rozhodovali v minulých letech, budou po tomto vašem rozhodnutí naprosto nevěrohodné. Buď platí stejná pravidla pro všechny, anebo vy jste si rovnější. (Potlesk z řad poslanců ODS.)

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Mám tady faktickou poznámku pana poslance Borky. Není tomu tak. To byl omyl. Pan poslanec Stanjura. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP