(14.50 hodin)
(pokračuje Laudát)
Vidím v tom obrovské riziko a prosím proto, před třetím čtením zvažte, zda nejít zatím tou jednoduchou cestou, kterou navrhuje kolega Stanjura, Adamec a já. Prostě radši jít tou jistou cestou než riskovat. Já to nebudu a nebude to tady asi nikdo, ale sami víte, jak obrovské úsilí je vynaloženo na zabránění realizace prakticky dnes už všech staveb, nejen silničních, ale už i železničních a dalších. Takže prosím, byla by velká náhoda, pokud by se toho nějaká nevládní organizace nebo jedinci nechytili, nedali to k soudu a ten zablokuje další až do nějakého rozhodnutí. Opravdu se toho hodně obávám. Děkuji.
Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji. Pan poslanec Vácha s faktickou poznámkou? (Poslanec Vácha souhlasí.) Tak v tom případě máte dvě minuty, pane poslanče. Prosím.
Poslanec František Vácha: Děkuji, pane předsedo. Dámy a pánové, to není ani tak faktická poznámka, jako spíš upozornění nebo dotaz. My se teď rozhodneme - nebo vy s největší pravděpodobností schválíte to, že jeden jediný člověk rozhodne o tom, jestli metr pozemku bude stát 100 korun, nebo 1 600 korun. Lusknutím prsty rozhodne o tom, jestli bude stát jeden metr 100 korun, nebo 1 600 korun. Bez jakékoli kontroly.
Já bych se chtěl zeptat pana... (Zprava nápověda: Je možné přímo.) Přímo můžu? Já bych se chtěl pana ministra zeptat, jestli je schopen odolat pokušení rozhodovat sám o takovýchto částkách a jaké budou na ministerstvu mechanismy, které ho budou kontrolovat v tom, aby toto rozhodnutí nebylo možno zneužít různými zájmovými skupinami. Děkuji.
Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji. Tolik tedy k obecné rozpravě. Žádného dalšího přihlášeného nemám. Končím obecnou rozpravu a otevírám rozpravu podrobnou. Mám zde přihlášku pana poslance Šidla a registroval jsem přihlášku pana poslance Stanjury. Pan poslanec Šidlo, potom pan poslanec Stanjura.
Poslanec Karel Šidlo: Děkuji za slovo, pane předsedo. Vážené kolegyně, kolegové, já se přihlašuji k mému pozměňovacímu návrhu, který je uveden jako sněmovní dokument 951. Děkuji.
Předseda PSP Jan Hamáček: Ano. Pan poslanec Stanjura.
Poslanec Zbyněk Stanjura: Já se formálně přihlašuji ke dvěma pozměňovacím návrhům, které jsou uvedeny jako sněmovní dokument číslo 957 a 958.
Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji. Zeptám se, kdo se dále hlásí do podrobné rozpravy. Pan poslanec Kolovratník, pan zpravodaj. Prosím.
Poslanec Martin Kolovratník: Kolegyně, kolegové, já bych teď rád k další proceduře. Já bych podal návrh na zkrácení lhůty mezi druhým a třetím čtením této novely na 48 hodin. Děkuji.
Předseda PSP Jan Hamáček: Ano. Budeme o tom hlasovat. Pokud v podrobné rozpravě nikdo nechce vystoupit, tak podrobnou rozpravu končím a umožním závěrečná slova, zeptám se - asi pan ministr si přeje - ano, přeje si závěrečné slovo. Máte prostor, pane ministře.
Ministr dopravy ČR Antonín Prachař Vážený pane předsedo, paní poslankyně, páni poslanci, já jsem si v rychlosti napsal pár poznámek a budu se snažit vám vysvětlit a vyvrátit některé námitky, které tady byly.
Co se týká šestnáctinásobku a obavy, že každý z občanů bude čekat na šestnáctinásobek a automaticky se nebude věnovat navrženým lhůtám a bonusu, které jsou v kompetenci ředitele investorských organizací. Já bych chtěl připomenout, že pořád tady máme zákon a náš návrh neruší institut vyvlastnění. To znamená, my nemáme za povinnost čekat na nabídku šestnáctinásobku, ale v odůvodněných případech se můžeme dostat hned do procesu vyvlastňování. K tomu, co je odůvodněný případ, se dostanu ve svém vystoupení na jednom příběhu.
Říká se - zákon 416, jestli se jedná o zemědělskou či jinou půdu. Skutečně zákon 416 se zabývá výkupem zemědělské a lesnické půdy a tato půda je vykupována v tom, jak je zapsaná v katastru. To znamená, tento zákon, který byl přijat v roce 2009, vyřešil jednu podstatnou věc - zabránil spekulacím. Fungovalo to tak, že se vykupovala zemědělská půda a podle územního plánu se následně prodávala jako stavební. Tento zákon tomuto zabránil a my tento princip neměníme, tzn. pořád se bavíme o zemědělské půdě.
Co se týká počtu vyvlastnění. (Velký hluk v sále.) Omlouvám se, ale nemám tady aktuální přehledy ohledně počtu vyvlastnění, jenom vím, že na silnici R35, o které tady byla zmínka, se řádově jedná o stovky potenciálně vyvlastňovacích řízení. Nicméně z minule tady mám jednu informaci pro vás, abyste si udělali srovnání. Obchvat Kolína, silnice 1/38, tam bylo 72 vyvlastňovacích případů ze 104 katastrálních pozemků a ten proces trval čtyři roky. Takže pokud půjdeme do vyvlastňovacích řízení a budeme respektovat obecně soudní lhůty, tak se bavíme v řádu let. Toto není na urychlení dopravní výstavby, dopravní infrastruktury. Toto je definitivní zastavení. Plus náklady občanů a náklady státu ve správních řízeních.
Co se týká úpravy zákona, my navrhujeme ze stávajícího dvojnásobku maximálně šestnáctinásobek. My žádné jiné změny neděláme. Omezujeme to třemi čtvrtinami ceny stavebních pozemků v cenách a místech obvyklých.
Co se týká podmínek oceňování. Zákon 416 neřeší způsoby oceňování. Ani tady nedochází k žádné změně. Toto je otázka jiného právního předpisu.
A teď si dovolím vám povědět příběh, kde je ten šestnáctinásobek a proč to tak je. Dříve, před účinností tohoto zákona, se prodávala zemědělská a lesnická půda v řádu sto korun, v rozmezí 120 až 250 korun. Vyberme si příklad, že cena této půdy se prodává za 160 korun. Dneska má cenu podle katastru, ceny a místa obvyklé, 15 korun. Pokud použijeme osminásobek v kompetenci ředitele podle přesně stanovených pokynů, dostaneme se na částku 120 korun. Tady vidíme rozdíl 40 korun a to je zjevná nespravedlnosti podle toho, co se prodávalo před účinností. To znamená, na základě písemné žádosti a zdůvodněné ředitelem investorské organizace ministr dopravy může udělit výjimku. Může udělit výjimku a zvýšit tak tu bonifikaci na dvanáctinásobek, a tím dorovná tuto cenu, která byla před účinností zákona. Toto je smyslem. Neznamená to automaticky, že používáme šestnáctinásobek. A pokud by někdo čekal na šestnáctinásobek, tak půjdeme do režimu vyvlastňovacího řízení.
Co se týká poznámky pana poslance Kučery, jak probíhá legislativní proces. Ministerstvo dopravy navrhlo změnu. Požádalo vládu a Legislativní rada vlády dala doporučení. To znamená, že zákon byl projednán řádně v Legislativní radě vlády a bylo dané souhlasné stanovisko.
Co se týká připomínky nebo pozměňovacího návrhu pana poslance Šidla. Já bych jenom chtěl říct, že dneska obce a města vykupují pozemky dráž, než je to ustanoveno v zákoně. Na obce a města se toto pravděpodobně nevztahuje. Dokladem toho jsou i výrazné aktivity a pomoc obcí vůči Ředitelství silnic a dálnic, které se aktivně vkládají samy a vykupují tyto pozemky, které následně potom prodávají pro stát. Skutečně se jedná o výkup v zájmu státu, tzn. jedná se o výkup pro silnice, dálnice a silnice první třídy, které jsou financovatelné z operačního programu Doprava ze spolufinancování Evropské unie, což silnice a dopravní stavby v majetku obcí a krajů financovatelné nejsou. To jsou pravidla používání fondů Evropské unie.
Co se týká námitky, resp. pozměňovacího návrhu pana poslance Stanjury. Já si skutečně nemyslím, že by bylo dobré vracet ceny výkupu pozemků před účinnost tohoto zákona, protože bychom se mohli dostat do situace tak, jak je uvedeno v pozměňovacím návrhu, nebo tak, jak jsem to pochopil, že znovu se nám rozběhnou záležitosti kolem spekulací a budeme vykupovat pozemky určené pro dopravní infrastrukturu podle územních plánů. Tady se skutečně jedná o zemědělskou půdu a na tom nic neměníme. ***