(10.10 hodin)
Poslanec Jan Volný: Vážený pane předsedo, vážení kolegové, při novele zákona o hnojivech v roce 2013 vlivem změn legislativních procesů a zřejmě i mylnou interpretací nařízení bylo přijato zbytečně přísné usnesení, které evropská legislativa vůbec nevyžaduje. Proto si myslím, že to je první krok k tomu, abychom náš legislativní systém zjednodušovali a činili ho přijatelnějším pro naše orgány i pro jejich uživatele. Proto doporučuji tento pozměňovací návrh, nebo tento návrh přijmout. Děkuji.
Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji, pane zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu. Mám zde přihlášku pana předsedy klubu ODS a tuším, co nám chce říci.
Poslanec Zbyněk Stanjura: To je dobře, že pan předseda to tuší. Jménem dvou poslaneckých klubů, a to ODS a TOP 09, vetuji projednávání zákona podle § 90 odst. 2.
Předseda PSP Jan Hamáček: Ano, děkuji, registruji. Ptám se, kdo se dále hlásí do obecné rozpravy. Nikdo. Pan zpravodaj se hlásí? Ano. Prosím.
Poslanec Jan Volný: Dobrý den. V tomto případě já navrhuji zkrátit lhůtu na projednávání na 30 dní. Děkuji.
Předseda PSP Jan Hamáček: Na třicet dní, dobře. Děkuji. Pan poslanec Blažek se hlásil? Není tomu tak. Děkuji. Já jsem měl informaci, že ano, tak se omlouvám. (Reakce na poznámku poslance Blažka z místa:) Já vám také kynu.
Budeme tedy v této fázi rozhodovat o přikázání výboru k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání zemědělskému výboru. Zeptám se, zda je zde jiný návrh. Není tomu tak. Takže přistoupíme k hlasování.
Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo souhlasí s přikázáním výboru zemědělskému, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování má číslo 30, přihlášeno je 179, pro 129, proti nebyl nikdo. Tento návrh byl přijat.
A ještě rozhodneme o návrhu o zkrácení lhůty na 30 dní.
Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
Hlasování má číslo 31, přihlášeno je 179, pro 120, proti byl jeden. Tento návrh byl přijat.
Konstatuji, že jsme tento tisk přikázali výboru zemědělskému a lhůta byla zkrácena na 30 dní. Končím projednávání bodu 21. Děkuji panu ministrovi i panu zpravodaji.
Budeme pokračovat bodem 11, což je
11.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 266/2006 Sb.,
o úrazovém pojištění zaměstnanců, ve znění pozdějších předpisů,
a další související zákony
/sněmovní tisk 100/ - druhé čtení
Místo paní ministryně Marksové se slova ujme pan ministr vnitra Milan Chovanec. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr vnitra ČR Milan Chovanec Vážený pane předsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi ve stručnosti uvést vládní návrh zákona, kterým se mění zákon číslo 266/2006 Sb., o úrazovém pojištění zaměstnanců, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Předložený návrh zákona je technického charakteru, kdy se ustanovení o nabytí účinnosti zákona o úrazovém pojištění zaměstnanců posunuje o jeden rok, tedy s účinností od 1. ledna 2016. Obdobné úpravy se provádějí též v zákonech, které se na zákon o úrazovém pojištění zaměstnanců odkazují a navazují na něj. Důvodem tohoto odložení účinnosti je potřeba získat čas nezbytný zejména pro to, aby mohly být celkově zhodnoceny všechny možnosti zabezpečení zaměstnanců při pracovním úrazu a případně při nemoci z povolání. Pokud bude rozhodnuto o nejvhodnějším způsobu zabezpečení zaměstnanců v těchto případech, zvolené řešení bude promítnuto do právního řádu České republiky.
Mohu vás informovat, že v současné době Ministerstvo práce a sociálních věcí projednává materiál nelegislativní povahy s objektivním popisem současného stavu zabezpečení při pracovním úrazu a nemoci z povolání a se zhodnocením reálných variant budoucího věcného řešení tohoto zabezpečení. Tento materiál by měl být předložen vládě České republiky k rozhodnutí, a to nejpozději ve třetím čtvrtletí letošního roku.
Návrh zákona byl projednán výborem pro sociální politiku, který doporučuje návrh zákona schválit s tím, že navrhuje účinnost zákona o úrazovém pojištění zaměstnanců posunout o dva roky. Mohu uvést, že s tímto pozměňovacím návrhem souhlasím a považuji jej za racionální, neboť vytvoří dostatečný časový prostor pro budoucí právní řešení, ať bude vybrána jakákoliv varianta, neboť vždy bude potřeba rozsáhlého legislativního zásahu.
Děkuji za vaši pozornost.
Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji, pane ministře. My jsme tento tisk přikázali k projednání výboru pro sociální politiku. Usnesení bylo doručeno jako tisk 100/1. Prosím pana poslance Opálku, který je zpravodajem výboru, aby nám odůvodnil usnesení. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Miroslav Opálka: Děkuji, pane předsedo. Vážené kolegyně a kolegové, náš výbor pro sociální politiku se zabýval tímto tiskem na své 6. schůzi dne 10. dubna t. r. a přijal usnesení pod číslem 34, které jste dostali jako sněmovní tisk 100/1, jak již říkal pan předseda Poslanecké sněmovny.
Chci říci, že jsme posunuli termín, tak jak zaznělo i z úst pana ministra vnitra. Osobně si myslím, že čas pro zpracování nového legislativního návrhu je docela napjatý a jsem sám zvědav, jak se s tím ministerstvo a vláda popasují. Chtěl bych však upozornit, že kromě tohoto posunu termínu jsme ještě odsouhlasili doporučení Poslanecké sněmovně na čtyři doprovodná usnesení, která by měla být hlasována ve třetím čtení.
Tolik má zpravodajská zpráva. Jinak se přihlašuji do podrobné rozpravy.
Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji panu zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu. Žádnou přihlášku nevidím, končím obecnou rozpravu. Otevírám podrobnou a slovo má opět pan zpravodaj.
Poslanec Miroslav Opálka: Děkuji ještě jednou. Dovolil jsem si nad rámec usnesení výboru vložit do systému pod číslem 912 pozměňovací návrh, který řeší výši, kterou za zprostředkování úrazového pojištění dostává Kooperativa a Česká pojišťovna. Doposud je tomu tak, že tato provize činí 9 %, přičemž činnosti spojené s tímto pojištěním jsou proti zdravotním pojišťovnám v případě správců důchodového pojištění podstatně menší, neb nemusí získávat ani klienty, ani zhodnocovat jejich úspory. Mají v podstatě jeden hlavní úkol - od zaměstnanců vybrat pojistné, což je povinností zaměstnavatele, který platí toto pojistné ze své režie, a pak po vypořádání si nechat těch 9 % a zbytek poukázat do státního rozpočtu.
Já navrhuji to, co již bylo schváleno v minulém volebním období, ale vzhledem k zásahu Senátu a diskusím kolem koncepce nakonec spadlo pod stůl, to je snížení této režie z 9 na 4 %, což je stále více, než mají pojišťovny, které jsem zmiňoval. Zvažoval jsem i nižší hranici, ale vzhledem k tomu, že v tom minulém volebním období, kdy se hlasovalo, ze 147 poslanců se pro tuto variantu vyslovilo 139, napříč všemi politickými kluby tento návrh byl schválen, zůstal jsem u té předlohy 4 % a budu věřit, že získá podporu i této naší Sněmovny. Je to návrh, který předkládal v minulém volebním období kolega Michal Doktor, a já věřím, že i když to vlastně předkládám za něj já, získá vaši podporu.
Děkuji za pozornost. ***