Středa 11. června 2014, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Jan Hamáček)

11.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 266/2006 Sb.,
o úrazovém pojištění zaměstnanců, ve znění pozdějších předpisů,
a další související zákony
/sněmovní tisk 100/ - druhé čtení

Místo paní ministryně Marksové se slova ujme pan ministr vnitra Milan Chovanec. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr vnitra ČR Milan Chovanec Vážený pane předsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi ve stručnosti uvést vládní návrh zákona, kterým se mění zákon číslo 266/2006 Sb., o úrazovém pojištění zaměstnanců, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Předložený návrh zákona je technického charakteru, kdy se ustanovení o nabytí účinnosti zákona o úrazovém pojištění zaměstnanců posunuje o jeden rok, tedy s účinností od 1. ledna 2016. Obdobné úpravy se provádějí též v zákonech, které se na zákon o úrazovém pojištění zaměstnanců odkazují a navazují na něj. Důvodem tohoto odložení účinnosti je potřeba získat čas nezbytný zejména pro to, aby mohly být celkově zhodnoceny všechny možnosti zabezpečení zaměstnanců při pracovním úrazu a případně při nemoci z povolání. Pokud bude rozhodnuto o nejvhodnějším způsobu zabezpečení zaměstnanců v těchto případech, zvolené řešení bude promítnuto do právního řádu České republiky.

Mohu vás informovat, že v současné době Ministerstvo práce a sociálních věcí projednává materiál nelegislativní povahy s objektivním popisem současného stavu zabezpečení při pracovním úrazu a nemoci z povolání a se zhodnocením reálných variant budoucího věcného řešení tohoto zabezpečení. Tento materiál by měl být předložen vládě České republiky k rozhodnutí, a to nejpozději ve třetím čtvrtletí letošního roku.

Návrh zákona byl projednán výborem pro sociální politiku, který doporučuje návrh zákona schválit s tím, že navrhuje účinnost zákona o úrazovém pojištění zaměstnanců posunout o dva roky. Mohu uvést, že s tímto pozměňovacím návrhem souhlasím a považuji jej za racionální, neboť vytvoří dostatečný časový prostor pro budoucí právní řešení, ať bude vybrána jakákoliv varianta, neboť vždy bude potřeba rozsáhlého legislativního zásahu.

Děkuji za vaši pozornost.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji, pane ministře. My jsme tento tisk přikázali k projednání výboru pro sociální politiku. Usnesení bylo doručeno jako tisk 100/1. Prosím pana poslance Opálku, který je zpravodajem výboru, aby nám odůvodnil usnesení. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Miroslav Opálka: Děkuji, pane předsedo. Vážené kolegyně a kolegové, náš výbor pro sociální politiku se zabýval tímto tiskem na své 6. schůzi dne 10. dubna t. r. a přijal usnesení pod číslem 34, které jste dostali jako sněmovní tisk 100/1, jak již říkal pan předseda Poslanecké sněmovny.

Chci říci, že jsme posunuli termín, tak jak zaznělo i z úst pana ministra vnitra. Osobně si myslím, že čas pro zpracování nového legislativního návrhu je docela napjatý a jsem sám zvědav, jak se s tím ministerstvo a vláda popasují. Chtěl bych však upozornit, že kromě tohoto posunu termínu jsme ještě odsouhlasili doporučení Poslanecké sněmovně na čtyři doprovodná usnesení, která by měla být hlasována ve třetím čtení.

Tolik má zpravodajská zpráva. Jinak se přihlašuji do podrobné rozpravy.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji panu zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu. Žádnou přihlášku nevidím, končím obecnou rozpravu. Otevírám podrobnou a slovo má opět pan zpravodaj.

 

Poslanec Miroslav Opálka: Děkuji ještě jednou. Dovolil jsem si nad rámec usnesení výboru vložit do systému pod číslem 912 pozměňovací návrh, který řeší výši, kterou za zprostředkování úrazového pojištění dostává Kooperativa a Česká pojišťovna. Doposud je tomu tak, že tato provize činí 9 %, přičemž činnosti spojené s tímto pojištěním jsou proti zdravotním pojišťovnám v případě správců důchodového pojištění podstatně menší, neb nemusí získávat ani klienty, ani zhodnocovat jejich úspory. Mají v podstatě jeden hlavní úkol - od zaměstnanců vybrat pojistné, což je povinností zaměstnavatele, který platí toto pojistné ze své režie, a pak po vypořádání si nechat těch 9 % a zbytek poukázat do státního rozpočtu.

Já navrhuji to, co již bylo schváleno v minulém volebním období, ale vzhledem k zásahu Senátu a diskusím kolem koncepce nakonec spadlo pod stůl, to je snížení této režie z 9 na 4 %, což je stále více, než mají pojišťovny, které jsem zmiňoval. Zvažoval jsem i nižší hranici, ale vzhledem k tomu, že v tom minulém volebním období, kdy se hlasovalo, ze 147 poslanců se pro tuto variantu vyslovilo 139, napříč všemi politickými kluby tento návrh byl schválen, zůstal jsem u té předlohy 4 % a budu věřit, že získá podporu i této naší Sněmovny. Je to návrh, který předkládal v minulém volebním období kolega Michal Doktor, a já věřím, že i když to vlastně předkládám za něj já, získá vaši podporu.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji panu zpravodaji. Mám zde faktickou poznámku. Prosím, pan poslanec Plzák.

 

Poslanec Pavel Plzák: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, kolegové, vážený předsedající, tento pozměňovací návrh má své opodstatnění. Možná bychom se mohli zabývat i tím, jestli by procento nemohlo být ještě nižší. Jedná se vlastně o to, že tyto pracovní úrazy byly odškodňovány podle jakési vyhlášky 244, ale teď nevím přesně, která pozbyla své platnosti, a v podstatě lékaři mají problémy s tím, jak pro pojišťovnu bolestné nebo odškodnění dneska uplatňovat, protože dříve to bylo jednoduché. Napsala se diagnóza a vyhláška vám sama vyhodila body. V současné době se se souhlasem pacienta může postupovat pořád podle tohoto způsobu, ale není to, řekl bych, v souladu se zákonem, protože se řeklo, že tyto úrazy bude odškodňovat soud, a je tendence, že částky budou mnohem a mnohem vyšší, než byly doposud. Takže si myslím, že snížení procentuálního zisku pojišťovny eventuálně ještě o něco níž by stálo za úvahu. Děkuji.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Pan zpravodaj. Prosím.

 

Poslanec Miroslav Opálka: Děkuji. Já bych rád reagoval. Samozřejmě že je možno předložit i další pozměňovací návrh, případně pozměňovací návrh k mému pozměňovacímu návrhu, ale musí to zaznít v tuto chvíli v podrobné rozpravě ve druhém čtení. Jinak to bude věcí samozřejmě přípravy nové legislativy, aby tyto věci vzala v úvahu a zohlednila. Pokud však schválíme 4 %, tak pro státní rozpočet to bude představovat ročně příjem navíc - škoda, že tu není pan ministr financí - půl miliardy korun. Takže za dva roky, než dojde k novele, to bude miliarda pro státní rozpočet. Určitě vás budou oslovovat zanedlouho přes maily, možná i osobně, zástupci Kooperativy a České pojišťovny, ale věřím, že budete tak stateční, jak byli minule poslanci v minulém volebním období.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji. Žádná další přihláška do podrobné rozpravy není. Podrobnou rozpravu končím. Závěrečná slova si pan ministr ani pan zpravodaj nežádají, takže vzhledem k tomu, že nepadlo nic, co by bylo hlasovatelné, končím druhé čtení tohoto návrhu a předám řízení schůze.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Dobré dopoledne. Budeme pokračovat projednáváním bodu

Aktualizováno 31. 10. 2017 v 17:59.




Přihlásit/registrovat se do ISP