(11.30 hodin)
(pokračuje Fichtner)
Nejprve tedy k základním faktům. V dané věci probíhají aktuálně, pokud je mi známo, dvě trestní řízení. Jedno pro skutek vymezený údajně nezákonným zadáním veřejné zakázky v rámci výběrového řízení na projekt servisního kartového střediska Opencard, to jest původní zakázky, tedy té, která byla zadána ještě v době primátorování pana Pavla Béma. A druhé pro skutek vymezený údajně nezákonným zadáním veřejné zakázky na prodloužení servisních služeb Opencard bez soutěže, to jest v režimu jednacího řízení bez uveřejnění. To už bylo za éry pana primátora Bohuslava Svobody. Přičemž v obou případech měla být hlavnímu městu Praze způsobena škoda velkého rozsahu.
Podle dostupných informací je současný stav v obou trestních řízeních zhruba následující - nebudu to příliš rozvádět, nicméně to první trestní řízení, které se týká původní zakázky, je ve fázi řízení před soudem, přičemž soud prvního stupně nepravomocně odsoudil všechny obžalované. Vzhledem k podanému odvolání těchto nepravomocně odsouzených, tedy stále obžalovaných, bude případ posuzován tedy druhoinstančním soudem.
To druhé trestní řízení je tedy stále ve fázi vyšetřování, kdy v podstatě podle dostupných informací to vyšetřování víceméně již skončilo a policejní orgán, tedy právě Útvar pro odhalování organizovaného zločinu, expozitura České Budějovice, umožňuje obviněným seznámit se se spisem a činit návrhy na doplnění vyšetřování. Lze očekávat, že dalším krokem bude předání spisu státnímu zástupci s návrhem na podání obžaloby.
Nyní k návrhu na zřízení vyšetřovací komise. Ten návrh vychází z přesvědčení části poslanců, že průběh vyšetřování kauzy Opencard nese nestandardní znaky, které mohou indikovat systematické ovlivňování vyšetřování ve prospěch politického vedení hlavního města Prahy v letech 2006 až 2010. Zároveň se někteří poslanci domnívají, že toto systematické ovlivňování mělo za následek zaměření trestního řízení směrem, kterým jít nemělo. A to už tady bylo řečeno ze strany pana poslance Korteho, tzn. proti někdejším úředníkům Magistrátu hlavního města Prahy, kteří se podíleli na zadání původní zakázky firmě Haguess, tedy nikoliv proti politickému vedení hlavního města Prahy, tedy proti panu Pavlu Bémovi a spol. A dále, že to trestní řízení nemělo být vedeno proti politickému vedení hlavního města Prahy reprezentovanému bývalým primátorem panem Bohuslavem Svobodou. Tyto výtky zazněly i na jednání mandátového a imunitního výboru ze strany pana poslance Bohuslava Svobody během projednávání jeho vydání k trestnímu stíhání a zároveň na jednání výboru pro bezpečnost, kde se v obdobném duchu vyjádřil nyní tedy obžalovaný, nepravomocně odsouzený Jiří Chytil, který byl přizván k jednání výboru paní poslankyní Janou Černochovou.
V zásadě pokud se jedná o ty výtky, pouze bych to v pěti bodech krátce zrekapituloval, možná mě někdo doplní. Nicméně tomu trestnímu řízení je vyčítáno jednak to nepostihnutí bývalého vedení hlavního města Prahy, dále údajné - já říkám údajné, protože komise ještě nevznikla a ještě nic nevyšetřila, čili je potřeba být skutečně v těch tvrzeních z naší strany velmi opatrní v tuto chvíli. Údajné prozrazení utajovaného svědka Jiřího Chytila ze strany Policie České republiky a jeho následná údajně nespravedlivá kriminalizace. Dále údajná vysoká fluktuace vyšetřovatelů, kteří měli případ Opencard na starosti. Údajná podjatost státní zástupkyně Dagmar Machové. Údajná účelovost a příliš tvrdý postup vůči právě tomu politickému vedení hlavního města Prahy v čele s Bohuslavem Svobodou. Možná jich je více, to jsou zhruba ty výtky, které vedou právě k návrhu na zřízení vyšetřovací komise.
Nyní řeknu svůj názor. Nelze vyloučit samozřejmě, že kauza Opencard je vedena účelově. Nevím, jestli v současné době to někdo ví, já to tedy nevím. Na druhou stranu to nelze ani potvrdit v současné době, protože ty informace nemáme. Zřízení parlamentní vyšetřovací komise je asi v tomto případě vhodné, nicméně takové zřízení vyšetřovací komise má určitá úskalí. Vyšetřovací komise by se měla především vystříhat kroků, které mohou ve svém důsledku průběh trestního řízení ovlivnit. Přece jen - opět zcela subjektivně - ti poslanci, kteří budou součástí vyšetřovací komise, tak to není jejich hlavní pracovní náplň. Je to jedna část spektra práce poslance, a když to porovnáme s objemem práce, který byl na té kauze odveden na všech stupních orgánů činných v trestním řízení, to znamená jak u policejního orgánu ÚOOZ, tak u státního zastupitelství, tak v té první kauze i soudního projednávání, tak samozřejmě je tady určitá dysbalance a existuje určité riziko, že ti poslanci, kteří budou zaujímat nějaký kategorický názor v této věci, se budou rozhodovat na základě neúplných informací. To je samozřejmě jeden aspekt, který je třeba mít na paměti.
Otázka viny a trestu také není věcí politickou, ačkoliv to tak možná z některých vystoupení mých předřečníků mohlo vypadat, ale je otázkou právní a její řešení by skutečně mělo být ponecháno na soudu. Vyšetřovací komise by neměla tuto funkci soudu žádným způsobem suplovat. Z tohoto důvodu by se vyšetřovací komise měla soustředit na hledání odpovědi na ty otázky, které samotným trestním řízením odpovězeny nejsou. Také by neměla suplovat činnost státního zástupce nebo naopak obhajoby. To bychom skutečně měli ponechat orgánům činným v trestním řízení.
A to, co považuji asi za největší riziko, je to, že vyšetřovací komise se stane nástrojem pro prezentování politických názorů a vytváření mediálního obrazu, který nemusí nutně odpovídat skutečnosti. Zkrátka měli bychom být opravdu v tomto opatrní a dávat si pozor na vyjádření, která jako poslanci, případně někteří jako členové vyšetřovací komise, budou dávat. Na druhou stranu je pravda, že toto riziko nemůže být důvodem pro nezřízení té vyšetřovací komise. Ale skutečně ta vyšetřovací komise - to je asi poslední věta - by se měla soustředit na to, k čemu je zřízena, to znamená čistě zjištění stavu věci a informování Poslanecké sněmovny. Znovu opakuji - nikoliv k jakékoliv snaze o ovlivňování trestního řízení. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Fichtnerovi. Ještě než budeme pokračovat, omlouvá se z dnešního jednání od 11.30 z důvodu pracovního jednání předseda Poslanecké sněmovny až do 13 hodin.
Budeme pokračovat v diskusi. Podle mých záznamů je nyní na řadě s řádnou přihláškou pan poslanec Pavel Blažek. Připraví se pan poslanec Ludvík Hovorka. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Pavel Blažek: Děkuji za slovo. Dobrý den. Já jsem z té diskuse trošku nešťastný a řeknu vám rovnou proč. Poslanecká sněmovna je politický orgán, její vyšetřovací komise nebude nikdy ničím jiným než politickým orgánem politického orgánu. Rád bych upozornil všechny, kteří byli, než sem dnes přišli, pro to, aby ta komise vznikla, že to asi myslí dobře, pokud jde o odkrytí jednoho případu. Ale ze slov paní ministryně Válkové jsem pochopil politický cíl tohohle orgánu. A to jsou ta slova "kontrola státního zastupitelství".
Dovolte, abych vám řekl jednu věc, která je zásadně nepřijatelná. Jestliže chceme kontrolovat státní zastupitelství, tak musíme zkontrolovat buďto - což je fyzicky nemožné - všech sto tisíc zhruba zahájených trestních řízení, anebo žádné. Není možné si jedno vybrat, které budeme strašidelně kontrolovat, že se dopustíme toho, čemu se nedá říct jinak než selektivní spravedlnost. Já teď nereaguji pouze na tu komisi, ale mě ta slova paní ministryně docela překvapila a řeknu rovnou, že vyděsila. Pochopil jsem, že cíl toho, proč ta komise vzniká, u některých z nás spočívá v tom - v uvozovkách - nabourat se do soustavy státního zastupitelství, pokud to nejde jinak. Je lhostejné, jde-li o Městské státní zastupitelství v Praze, nebo jde o nějaké Státní zastupitelství v Brně.
Bohužel jsem sledoval v neděli televizní debatu Otázky Václava Moravce, kde jsem také ze slov první náměstkyně ministryně spravedlnosti, a to mě vyděsilo ještě víc než to, co jsem slyšel dnes, slyšel slova, jako že veřejné mínění nerozumí spravedlnosti, mediální stránka spravedlnosti je složitá. A to je přesně ten směr, kudy se za žádných okolností nesmí jít. ***