(12.40 hodin)
(pokračuje Kováčik)

Já jsem přesvědčen o tom, že pokud se tam najdou nějaké drobnosti, nejasnosti, např. se mi jeví, že by bylo dobře přesněji vymezit některé pojmy, dovoz nebo nákup z cizích zemí nebo z cizích států, zkonkretizovat, aby nemohla být ustanovení obcházena, tak že v zemědělském výboru, kam doporučuji přikázat tento materiál, dojdeme ke shodě a v nejbližším možném termínu, kde se nedoporučuje nějak prodlužovat lhůty, předložíme Poslanecké sněmovně ve druhém čtení a následně ve třetím čtení k hlasování materii, za kterou se nebudeme muset stydět a kterou nebudeme muset vzápětí do půl roku zase novelizovat. Doporučuji, aby návrh zákon byl propuštěn do druhého čtení.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu. Slova se ujme paní poslankyně Dana Váhalová, připraví se paní Olga Havlová a poté pan poslanec Petr Bendl. Prosím, paní kolegyně, máte slovo.

 

Poslankyně Dana Váhalová: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolím si vystoupit na podporu vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon číslo 110/1997 Sb., o potravinách. Tento návrh má za cíl změnit negativní situaci v zajištění bezpečnosti a jakosti potravin, která se vytvořila za posledních patnáct let. Tato novela však má také přinést důležitý podnět k postupnému obnovení potravinové soběstačnosti České republiky.

Podle nedávno zveřejněného výzkumu každý týden nejméně 77 % obyvatel České republiky nakupuje potraviny a více než 40 % z těchto potravin je z dovozu. Dle společnosti Stenmark potraviny ze zahraničí nakupují nejčastěji Pražané a lidé z velkých měst. Největším konzumentem zahraničních potravin je hlavně mladší generace, která nakupuje až třikrát častěji než generace jejich rodičů.

Dovozy potravin do České republiky se od roku 2000 ztrojnásobily a za stejnou dobu české zemědělství ztratilo téměř 82 tisíc pracovních míst, což představuje 30% pokles zaměstnanosti. Hlavním důvodem tohoto negativního vývoje je činnost obrovských obchodních řetězců, které kontrolují skoro 70 % prodeje potravin v České republice. S ohledem na to, že jsou převážně v zahraničních rukou, dávají přednost nákupu potravin ze zahraničí a dovozy potravin nadále rostou. Téměř polovina zahraničních potravin dovezených do České republiky pochází z Německa a Polska. A co je alarmující, do České republiky se stále více dostávají nekvalitní potraviny. V minulém roce Státní potravinářská a zemědělská inspekce udělila pokuty z důvodu nekvalitních potravin a dalších prohřešků asi za 64 mil. korun. Pro srovnání, v roce 2011 to bylo 35 mil. korun.

Český spotřebitel potřebuje účinnou ochranu proti nekvalitním potravinám a hlavně možnost si se znalostí věci potraviny vybrat. Jde o to, aby spotřebitel měl co nejvíce informací o tom, co si kupuje. U nebalených výrobků je důležité, aby bylo jasné, kdo výrobek vyrobil, z které země pochází, co výrobek obsahuje, tzv. hlavní složku. Z mého pohledu je také důležitá povinnost uvádět pět zemí, které se podílejí nejvíc na prodeji potravinářských výrobků v jednotlivých obchodech s tržbami nad 5 mld. korun. Pokud přijmeme navrhovanou novelu, český spotřebitel bude vědět, co nakupuje a odkud které výrobky pocházejí.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Daně Váhalové. Slova se ujme paní poslankyně Olga Havlová a připraví se pan poslanec Petr Bendl, poté pan poslanec Michal Hašek. Prosím, paní kolegyně, máte slovo.

 

Poslankyně Olga Havlová: Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, jsem přesvědčená, že zákon o potravinách je velmi důležitým nástrojem kontroly kvality potravin, protože se týká všech občanů v této republice. Každý týden čteme v novinách, jak nebyly u prodejců potravin dodrženy předpisy, jak prodávají zkažené maso, prošlé jogurty a v horší případě potraviny prolezlé červy. Vítám tento zákon, protože má potenciál tuto neblahou praxi řešit.

Důležité není jen přesně stanovovat povinnosti o uváděných informacích na obalech. Není až tak důležité to, jaké mají potraviny splňovat požadavky, aby byly uvedené na fyzikální, chemickou nebo mikrobiologickou jakost, a jaký musí být dodržen přístupný obsah toxikologických látek. Ale důležité také je, jak potrestáme ty, kteří předpisy nedodržují. Myslím, že praxe v České republice bohužel ukazuje, že postih za porušení zákona není dostatečný. U nás to bohužel není zákazník, který potrestá nepoctivého prodejce tím, že u něj přestane nakupovat. Bohužel u nás pro zákazníka stále na prvním místě je rozhodující cena, nikoliv kvalita.

Návrh zákona mj. řeší i udělování pokut za správní delikty, tedy za prodávání potravin, které nesplňují předpisy. Nicméně zde si vůbec nejsem jistá, jestli jsou opatření dostatečná. Problém je už v samotném principu výpočtu pokuty. Trest za prodávání zkažených potravin je totiž stanoven maximální výší pokuty, což je špatně. Tato maximální výše nebere ohled na to, zda je pokutovaný podnik malý domácí prodejce, nebo nadnárodní kolos. Právě v případě nadnárodních společností si myslím, že maximální výše pokuty není pro tyto subjekty podnětem ke změně chování, protože výše pokuty v rámci jejich zisku jsou zanedbatelné, naopak pro soukromníky mnohdy likvidující. Myslím, že stojí za úvahu, aby byly výše pokut stanovovány jako procento z ročního obratu dané firmy. Jen tak by se dosáhlo toho, že každá pokuta by byla takříkajíc ušita na míru. Byla by to jedna z cest, jak změnit chování prodejců, které nám tolik vadí.

Je třeba, aby tento návrh o udělování pokut a jejich výši byl projednán v zemědělském výboru a aby se opětovně neschválil zákon, který by nic neřešil a naopak by byl účinný pro všechny.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Havlové. S faktickou poznámkou se přihlásil pan poslanec Rostislav Vyzula. Takže pan kolega Bendl ještě chviličku počká. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Rostislav Vyzula: Já děkuji, pane předsedající. Vzhledem k tomu, že se jedná o tak závažnou záležitost a slyším tady, že se návrh bude projednávat jen v zemědělském výboru, tak dávám návrh, aby se tento vládní návrh také projednal ve výboru pro zdravotnictví.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za poznámku. Prosím, pan zpravodaj ještě předběhl řádně přihlášeného pana poslance Bendla. S přednostním právem pan zpravodaj. Prosím, pane zpravodaji.

 

Poslanec Pavel Kováčik: Děkuji za slovo. Já bych poprosil zvážit ten návrh. Samozřejmě každý má právo projednat jakoukoli normu v jakémkoli výboru, když se jí iniciativně chopí. Podle jednacího řádu to možné je. Ale v tom minulém projednávání v minulém volebním období to šlo do zdravotního výboru na můj návrh jako zpravodaje a šlo to proto, že tam byly nejasnosti. Teď tam žádné nejsou. Myslím si, že by to bylo zbytečné. Ale je to vaše vůle, vůle Sněmovny, pokud to zdravotnímu výboru dáte.

Tolik v této chvíli jenom bezprostřední reakce. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Nyní pan poslanec Petr Bendl, připraví se pan poslanec Michal Hašek. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Petr Bendl: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené poslankyně a vážení poslanci, zákon o potravinách je zákon, který byl připravován velmi dlouhou dobu, protože to není jednoduchá právní úprava. Byl připravován zhruba dva roky, a tak nevím, jestli mám poděkovat všem těm, kteří říkají, že tento návrh podporují, protože gros připravila ještě Nečasova vláda. Ale vím, že jsme o tom komunikovali poměrně podrobně v zemědělském výboru v minulém volebním období s nevládními organizacemi a se všemi, kterých se tato problematika dotýkala a myslím, že se podařilo připravit návrh zákona, který ve své podstatě je dobrým návrhem zákona. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP