(12.30 hodin)
(pokračuje Filip)
Podle pořadu našeho jednání dalším bodem bude
9.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 110/1997 Sb., o potravinách
a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 72/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr zemědělství Marian Jurečka. Prosím, než se ujme slova, aby se dostavil ke stolku zpravodajů i zpravodaj pro prvé čtení Pavel Kováčik. Pane ministře, prosím.
Pane ministře prosím ještě malinký moment, paní ministryně Válková chce něco sdělit do stenoprotokolu. Prosím, paní ministryně, máte slovo.
Ministryně spravedlnosti ČR Helena Válková Děkuju velmi za umožnění. Já se přiznávám, že v rámci svého závěrečného slova jsem si sice přehodila kartičku, ale zapomněla jsem si vypnout ten přístroj, takže bych byla jediná, která se zdržela hlasování. Marně jsem tady to tlačítko - mám svědka zpravodaje - tlačila na ANO. Hlasovala jsem také pro, nezdržela jsem se hlasování a bylo to mým technickým nedopatřením. Prosím, aby to bylo zaprotokolováno. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji, paní ministryně. Budete mít ve stenoprotokolu, že jste hlasovala pro.
Nyní pana ministra Mariana Jurečku žádám o úvodní slovo k tisku 72. Prosím, pane ministře.
Ministr zemědělství ČR Marian Jurečka Děkuji. Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Dovolte mi, abych uvedl vládní návrh zákona, kterým se mění zákon číslo 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a o doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Návrh zákona je předkládán jako iniciativní materiál ministra zemědělství. Původní návrh zákona, sněmovní tisk 1017, nebyl Poslaneckou sněmovnou z důvodu jejího rozpuštění projednán.
Účelem navrhované právní úpravy je přizpůsobení českého potravinového práva předpisům Evropské unie, především novému nařízení na označování potravin. Současně se provádějí změny s cílem zlepšení informovanosti spotřebitele, zvýšení bezpečnosti potravin a efektivního výkonu dozoru nad trhem s potravinami. Předpokládaný návrh obsahuje zejména adaptaci na přímo použitelné předpisy Evropské unie, především adaptaci na nařízení Evropského parlamentu a Rady Evropské unie číslo 1169/2011 o poskytování informací o potravinách spotřebitelům a úpravu terminologie podle předpisů Evropské unie, dále zlepšení informovanosti spotřebitele.
Stanovuje se rozsah a způsob uvádění údajů u nebalených potravin, například údaj o adrese výrobce nebo u druhu potravin, které budou stanoveny prováděcím právním předpisem, údaj o množství hlavní složky. Zavádí se nová povinnost pro provozovatele potravinářských podniků, kteří přijímají stanovené potraviny na území České republiky z jiného členského státu Evropské unie nebo třetích zemí, informovat orgán dozoru o jejich příchodu. Druhy potravin budou stanoveny na základě analýzy rizika prováděcím právním předpisem. Zavádí se nová informační povinnost pro provozovatele potravinářských podniků, jejichž tržby z prodeje přesahují pět miliard korun za účetní období, viditelně a čitelně zpřístupnit při vstupu do prodejny seznam pěti zemí, které mají největší podíl na tržbách. Navýšení maximální sazby sankce u uvádění na trh potravin, které nesplňují požadavky na správné označení nebo kvalitativní parametry. Zvyšuje se zde maximální sankce z tří milionů korun na 10 milionů korun. U uvádění na trh potravin, které nejsou bezpečné, platí již od roku 2008 sankce maximální výše 50 milionů korun. Dále návrh obsahuje rozšíření kompetence Státní veterinární správy na úřední kontrolu zvěřiny v celém potravinovém řetězci. Tedy kontrolu zvěřiny bude Státní veterinární správa provádět také při poskytování stravovacích služeb.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuju panu ministrovi a žádám nyní pana zpravodaje Pavla Kováčika, aby přednesl svou zpravodajskou zprávu.
Poslanec Pavel Kováčik: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážená vládo, paní a pánové, když se mění potravinová legislativa, tak by měli všichni být ve střehu, protože neexistuje jiný zákon, který by provázel všechny občany doslova od kolébky až po hrob. Jíst musíme všichni a víme, že zejména v posledních letech dochází občas k situacím, kdy si občan není jist přinejmenším tedy tím, co skutečně spotřebovává, nebo dokonce není jist úplně ochranou zdraví při konzumaci potravin, kde může být porušen ať už ten základ, to znamená suroviny, nebo technologická kázeň, nebo jakýkoliv jiný postup, který by zaručoval, že občan spotřebovává skutečně potraviny kvalitní, potraviny bezpečné, potraviny nezávadné, tedy zdravotně nezávadné, a také potraviny, které obsahují skutečně to, co by obsahovat měly.
Těch případů byla řada. Já musím říci, že díky tomu, že naše kontrolní instituce jsou dosavadním zákonem o potravinách a jeho dalšími novelami a konkretizacemi řekněme usazeny v tom systému tak dobře, tak díky tomu u nás, na území České republiky, nevznikla žádná závažnější kauza. Všechny kauzy, které byly dosud šetřeny a o kterých jsou občané mediálně informováni velmi dobře, tak vznikly na území jiných států, ať už Evropské unie, nebo třetích zemí. Myslím si, že to je hodno pozornosti a že díky tomu je třeba bedlivě střežit tu ochranu spotřebitele, spočívající v dobrém systému kontroly, také v dobrém výkonu činnosti jednotlivých kontrolních institucí, ať už se jedná o Státní veterinární správu, ať už se jedná o Českou zemědělskou a potravinářskou inspekci, ať už se jedná o hygienickou službu, ať už se jedná i o další kontrolní instituci, například Českou obchodní inspekci a všechny další, které jsou do toho systému kontrol zapojeny.
Možná někdy má někdo pocit, že těch kontrol je příliš a že by se neměli zatěžovat podnikatelé, tedy zejména obchodníci, ale i výrobci. Výrobci nejsou příliš zatíženi, ale zejména obchodníci těmi kontrolami. Já jsem přesvědčen o tom, že jde-li o zdraví spotřebitele, zdraví občana, jde-li o zamezení klamání spotřebitele, tedy klamání občana, tak není kontrol vždycky dost, a vždy se dá najít systém, který by ty kontroly racionalizoval, aniž by poškodil to hlavní, a to jest jejich důslednost, jejich výsledek, že tedy nebude možné, anebo se na nezbytné minimum omezí možnost porušování práv spotřebitele.
Tato novela, tak jak již řekl pan ministr, a já nehodlám opakovat to, co tady říkal, jednak implementuje evropské normy, nebo adaptuje nařízení Evropského parlamentu a Evropské rady s tím, že jejím výsledkem, a je připravována doopravdy velmi dlouho. Proběhla diskuse, proběhl kompetenční spor v minulém volebním období, proběhlo projednání nejen v zemědělském výboru, ale i ve výboru pro zdravotnictví. A jsem přesvědčen o tom, že tedy pokud nedošlo k nějakým zásadním změnám přístupů, že by její projednávání nemělo být až tak velmi problematické.
Co je důležité, novela by měla ještě zvýšit komfort spotřebitele, práva spotřebitele dozvědět se původ potravin, dozvědět se, jaký je obsah hlavní složky, dozvědět se, zřetelně být informován o všech náležitostech, které mají být občanovi sděleny, spotřebiteli sděleny. Zvyšuje komplexnost kontroly průběhu zboží celým tím řetězcem od surovin přes výrobce přes obchod až cestu ke spotřebiteli. ***