Středa 5. února 2014, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Vojtěch Filip)
9.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 110/1997 Sb., o potravinách
a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 72/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr zemědělství Marian Jurečka. Prosím, než se ujme slova, aby se dostavil ke stolku zpravodajů i zpravodaj pro prvé čtení Pavel Kováčik. Pane ministře, prosím.
Pane ministře prosím ještě malinký moment, paní ministryně Válková chce něco sdělit do stenoprotokolu. Prosím, paní ministryně, máte slovo.
Ministryně spravedlnosti ČR Helena Válková Děkuju velmi za umožnění. Já se přiznávám, že v rámci svého závěrečného slova jsem si sice přehodila kartičku, ale zapomněla jsem si vypnout ten přístroj, takže bych byla jediná, která se zdržela hlasování. Marně jsem tady to tlačítko - mám svědka zpravodaje - tlačila na ANO. Hlasovala jsem také pro, nezdržela jsem se hlasování a bylo to mým technickým nedopatřením. Prosím, aby to bylo zaprotokolováno. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji, paní ministryně. Budete mít ve stenoprotokolu, že jste hlasovala pro.
Nyní pana ministra Mariana Jurečku žádám o úvodní slovo k tisku 72. Prosím, pane ministře.
Ministr zemědělství ČR Marian Jurečka Děkuji. Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Dovolte mi, abych uvedl vládní návrh zákona, kterým se mění zákon číslo 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a o doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Návrh zákona je předkládán jako iniciativní materiál ministra zemědělství. Původní návrh zákona, sněmovní tisk 1017, nebyl Poslaneckou sněmovnou z důvodu jejího rozpuštění projednán.
Účelem navrhované právní úpravy je přizpůsobení českého potravinového práva předpisům Evropské unie, především novému nařízení na označování potravin. Současně se provádějí změny s cílem zlepšení informovanosti spotřebitele, zvýšení bezpečnosti potravin a efektivního výkonu dozoru nad trhem s potravinami. Předpokládaný návrh obsahuje zejména adaptaci na přímo použitelné předpisy Evropské unie, především adaptaci na nařízení Evropského parlamentu a Rady Evropské unie číslo 1169/2011 o poskytování informací o potravinách spotřebitelům a úpravu terminologie podle předpisů Evropské unie, dále zlepšení informovanosti spotřebitele.
Stanovuje se rozsah a způsob uvádění údajů u nebalených potravin, například údaj o adrese výrobce nebo u druhu potravin, které budou stanoveny prováděcím právním předpisem, údaj o množství hlavní složky. Zavádí se nová povinnost pro provozovatele potravinářských podniků, kteří přijímají stanovené potraviny na území České republiky z jiného členského státu Evropské unie nebo třetích zemí, informovat orgán dozoru o jejich příchodu. Druhy potravin budou stanoveny na základě analýzy rizika prováděcím právním předpisem. Zavádí se nová informační povinnost pro provozovatele potravinářských podniků, jejichž tržby z prodeje přesahují pět miliard korun za účetní období, viditelně a čitelně zpřístupnit při vstupu do prodejny seznam pěti zemí, které mají největší podíl na tržbách. Navýšení maximální sazby sankce u uvádění na trh potravin, které nesplňují požadavky na správné označení nebo kvalitativní parametry. Zvyšuje se zde maximální sankce z tří milionů korun na 10 milionů korun. U uvádění na trh potravin, které nejsou bezpečné, platí již od roku 2008 sankce maximální výše 50 milionů korun. Dále návrh obsahuje rozšíření kompetence Státní veterinární správy na úřední kontrolu zvěřiny v celém potravinovém řetězci. Tedy kontrolu zvěřiny bude Státní veterinární správa provádět také při poskytování stravovacích služeb.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuju panu ministrovi a žádám nyní pana zpravodaje Pavla Kováčika, aby přednesl svou zpravodajskou zprávu.
Poslanec Pavel Kováčik: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážená vládo, paní a pánové, když se mění potravinová legislativa, tak by měli všichni být ve střehu, protože neexistuje jiný zákon, který by provázel všechny občany doslova od kolébky až po hrob. Jíst musíme všichni a víme, že zejména v posledních letech dochází občas k situacím, kdy si občan není jist přinejmenším tedy tím, co skutečně spotřebovává, nebo dokonce není jist úplně ochranou zdraví při konzumaci potravin, kde může být porušen ať už ten základ, to znamená suroviny, nebo technologická kázeň, nebo jakýkoliv jiný postup, který by zaručoval, že občan spotřebovává skutečně potraviny kvalitní, potraviny bezpečné, potraviny nezávadné, tedy zdravotně nezávadné, a také potraviny, které obsahují skutečně to, co by obsahovat měly.
Těch případů byla řada. Já musím říci, že díky tomu, že naše kontrolní instituce jsou dosavadním zákonem o potravinách a jeho dalšími novelami a konkretizacemi řekněme usazeny v tom systému tak dobře, tak díky tomu u nás, na území České republiky, nevznikla žádná závažnější kauza. Všechny kauzy, které byly dosud šetřeny a o kterých jsou občané mediálně informováni velmi dobře, tak vznikly na území jiných států, ať už Evropské unie, nebo třetích zemí. Myslím si, že to je hodno pozornosti a že díky tomu je třeba bedlivě střežit tu ochranu spotřebitele, spočívající v dobrém systému kontroly, také v dobrém výkonu činnosti jednotlivých kontrolních institucí, ať už se jedná o Státní veterinární správu, ať už se jedná o Českou zemědělskou a potravinářskou inspekci, ať už se jedná o hygienickou službu, ať už se jedná i o další kontrolní instituci, například Českou obchodní inspekci a všechny další, které jsou do toho systému kontrol zapojeny.
Možná někdy má někdo pocit, že těch kontrol je příliš a že by se neměli zatěžovat podnikatelé, tedy zejména obchodníci, ale i výrobci. Výrobci nejsou příliš zatíženi, ale zejména obchodníci těmi kontrolami. Já jsem přesvědčen o tom, že jde-li o zdraví spotřebitele, zdraví občana, jde-li o zamezení klamání spotřebitele, tedy klamání občana, tak není kontrol vždycky dost, a vždy se dá najít systém, který by ty kontroly racionalizoval, aniž by poškodil to hlavní, a to jest jejich důslednost, jejich výsledek, že tedy nebude možné, anebo se na nezbytné minimum omezí možnost porušování práv spotřebitele.
Tato novela, tak jak již řekl pan ministr, a já nehodlám opakovat to, co tady říkal, jednak implementuje evropské normy, nebo adaptuje nařízení Evropského parlamentu a Evropské rady s tím, že jejím výsledkem, a je připravována doopravdy velmi dlouho. Proběhla diskuse, proběhl kompetenční spor v minulém volebním období, proběhlo projednání nejen v zemědělském výboru, ale i ve výboru pro zdravotnictví. A jsem přesvědčen o tom, že tedy pokud nedošlo k nějakým zásadním změnám přístupů, že by její projednávání nemělo být až tak velmi problematické.
Co je důležité, novela by měla ještě zvýšit komfort spotřebitele, práva spotřebitele dozvědět se původ potravin, dozvědět se, jaký je obsah hlavní složky, dozvědět se, zřetelně být informován o všech náležitostech, které mají být občanovi sděleny, spotřebiteli sděleny. Zvyšuje komplexnost kontroly průběhu zboží celým tím řetězcem od surovin přes výrobce přes obchod až cestu ke spotřebiteli.
Já jsem přesvědčen o tom, že pokud se tam najdou nějaké drobnosti, nejasnosti, např. se mi jeví, že by bylo dobře přesněji vymezit některé pojmy, dovoz nebo nákup z cizích zemí nebo z cizích států, zkonkretizovat, aby nemohla být ustanovení obcházena, tak že v zemědělském výboru, kam doporučuji přikázat tento materiál, dojdeme ke shodě a v nejbližším možném termínu, kde se nedoporučuje nějak prodlužovat lhůty, předložíme Poslanecké sněmovně ve druhém čtení a následně ve třetím čtení k hlasování materii, za kterou se nebudeme muset stydět a kterou nebudeme muset vzápětí do půl roku zase novelizovat. Doporučuji, aby návrh zákon byl propuštěn do druhého čtení.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu. Slova se ujme paní poslankyně Dana Váhalová, připraví se paní Olga Havlová a poté pan poslanec Petr Bendl. Prosím, paní kolegyně, máte slovo.
Poslankyně Dana Váhalová: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolím si vystoupit na podporu vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon číslo 110/1997 Sb., o potravinách. Tento návrh má za cíl změnit negativní situaci v zajištění bezpečnosti a jakosti potravin, která se vytvořila za posledních patnáct let. Tato novela však má také přinést důležitý podnět k postupnému obnovení potravinové soběstačnosti České republiky.
Podle nedávno zveřejněného výzkumu každý týden nejméně 77 % obyvatel České republiky nakupuje potraviny a více než 40 % z těchto potravin je z dovozu. Dle společnosti Stenmark potraviny ze zahraničí nakupují nejčastěji Pražané a lidé z velkých měst. Největším konzumentem zahraničních potravin je hlavně mladší generace, která nakupuje až třikrát častěji než generace jejich rodičů.
Dovozy potravin do České republiky se od roku 2000 ztrojnásobily a za stejnou dobu české zemědělství ztratilo téměř 82 tisíc pracovních míst, což představuje 30% pokles zaměstnanosti. Hlavním důvodem tohoto negativního vývoje je činnost obrovských obchodních řetězců, které kontrolují skoro 70 % prodeje potravin v České republice. S ohledem na to, že jsou převážně v zahraničních rukou, dávají přednost nákupu potravin ze zahraničí a dovozy potravin nadále rostou. Téměř polovina zahraničních potravin dovezených do České republiky pochází z Německa a Polska. A co je alarmující, do České republiky se stále více dostávají nekvalitní potraviny. V minulém roce Státní potravinářská a zemědělská inspekce udělila pokuty z důvodu nekvalitních potravin a dalších prohřešků asi za 64 mil. korun. Pro srovnání, v roce 2011 to bylo 35 mil. korun.
Český spotřebitel potřebuje účinnou ochranu proti nekvalitním potravinám a hlavně možnost si se znalostí věci potraviny vybrat. Jde o to, aby spotřebitel měl co nejvíce informací o tom, co si kupuje. U nebalených výrobků je důležité, aby bylo jasné, kdo výrobek vyrobil, z které země pochází, co výrobek obsahuje, tzv. hlavní složku. Z mého pohledu je také důležitá povinnost uvádět pět zemí, které se podílejí nejvíc na prodeji potravinářských výrobků v jednotlivých obchodech s tržbami nad 5 mld. korun. Pokud přijmeme navrhovanou novelu, český spotřebitel bude vědět, co nakupuje a odkud které výrobky pocházejí.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Daně Váhalové. Slova se ujme paní poslankyně Olga Havlová a připraví se pan poslanec Petr Bendl, poté pan poslanec Michal Hašek. Prosím, paní kolegyně, máte slovo.
Poslankyně Olga Havlová: Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, jsem přesvědčená, že zákon o potravinách je velmi důležitým nástrojem kontroly kvality potravin, protože se týká všech občanů v této republice. Každý týden čteme v novinách, jak nebyly u prodejců potravin dodrženy předpisy, jak prodávají zkažené maso, prošlé jogurty a v horší případě potraviny prolezlé červy. Vítám tento zákon, protože má potenciál tuto neblahou praxi řešit.
Důležité není jen přesně stanovovat povinnosti o uváděných informacích na obalech. Není až tak důležité to, jaké mají potraviny splňovat požadavky, aby byly uvedené na fyzikální, chemickou nebo mikrobiologickou jakost, a jaký musí být dodržen přístupný obsah toxikologických látek. Ale důležité také je, jak potrestáme ty, kteří předpisy nedodržují. Myslím, že praxe v České republice bohužel ukazuje, že postih za porušení zákona není dostatečný. U nás to bohužel není zákazník, který potrestá nepoctivého prodejce tím, že u něj přestane nakupovat. Bohužel u nás pro zákazníka stále na prvním místě je rozhodující cena, nikoliv kvalita.
Návrh zákona mj. řeší i udělování pokut za správní delikty, tedy za prodávání potravin, které nesplňují předpisy. Nicméně zde si vůbec nejsem jistá, jestli jsou opatření dostatečná. Problém je už v samotném principu výpočtu pokuty. Trest za prodávání zkažených potravin je totiž stanoven maximální výší pokuty, což je špatně. Tato maximální výše nebere ohled na to, zda je pokutovaný podnik malý domácí prodejce, nebo nadnárodní kolos. Právě v případě nadnárodních společností si myslím, že maximální výše pokuty není pro tyto subjekty podnětem ke změně chování, protože výše pokuty v rámci jejich zisku jsou zanedbatelné, naopak pro soukromníky mnohdy likvidující. Myslím, že stojí za úvahu, aby byly výše pokut stanovovány jako procento z ročního obratu dané firmy. Jen tak by se dosáhlo toho, že každá pokuta by byla takříkajíc ušita na míru. Byla by to jedna z cest, jak změnit chování prodejců, které nám tolik vadí.
Je třeba, aby tento návrh o udělování pokut a jejich výši byl projednán v zemědělském výboru a aby se opětovně neschválil zákon, který by nic neřešil a naopak by byl účinný pro všechny.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Havlové. S faktickou poznámkou se přihlásil pan poslanec Rostislav Vyzula. Takže pan kolega Bendl ještě chviličku počká. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Rostislav Vyzula: Já děkuji, pane předsedající. Vzhledem k tomu, že se jedná o tak závažnou záležitost a slyším tady, že se návrh bude projednávat jen v zemědělském výboru, tak dávám návrh, aby se tento vládní návrh také projednal ve výboru pro zdravotnictví.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za poznámku. Prosím, pan zpravodaj ještě předběhl řádně přihlášeného pana poslance Bendla. S přednostním právem pan zpravodaj. Prosím, pane zpravodaji.
Poslanec Pavel Kováčik: Děkuji za slovo. Já bych poprosil zvážit ten návrh. Samozřejmě každý má právo projednat jakoukoli normu v jakémkoli výboru, když se jí iniciativně chopí. Podle jednacího řádu to možné je. Ale v tom minulém projednávání v minulém volebním období to šlo do zdravotního výboru na můj návrh jako zpravodaje a šlo to proto, že tam byly nejasnosti. Teď tam žádné nejsou. Myslím si, že by to bylo zbytečné. Ale je to vaše vůle, vůle Sněmovny, pokud to zdravotnímu výboru dáte.
Tolik v této chvíli jenom bezprostřední reakce. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Nyní pan poslanec Petr Bendl, připraví se pan poslanec Michal Hašek. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Petr Bendl: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené poslankyně a vážení poslanci, zákon o potravinách je zákon, který byl připravován velmi dlouhou dobu, protože to není jednoduchá právní úprava. Byl připravován zhruba dva roky, a tak nevím, jestli mám poděkovat všem těm, kteří říkají, že tento návrh podporují, protože gros připravila ještě Nečasova vláda. Ale vím, že jsme o tom komunikovali poměrně podrobně v zemědělském výboru v minulém volebním období s nevládními organizacemi a se všemi, kterých se tato problematika dotýkala a myslím, že se podařilo připravit návrh zákona, který ve své podstatě je dobrým návrhem zákona.
Vítám ta kladná slova, která zde padají, protože opravdu zjednodušujeme - nebo tento návrh předpokládá zjednodušení potravinové legislativy. Potravináři budou moci snižovat některé své zbytné náklady, které měli s byrokracií, která vycházela z dvojkolejnosti prokazování některých věcí, protože ty dva resorty, Ministerstvo zdravotnictví a Ministerstvo zemědělství, se ne vždy byly schopny dohodnout, jak to vlastně udělat. Dopláceli na to potravináři. Směr, který naznačuje zákon o potravinách, myslím, je dobrý, protože bude snižovat náklady a duplicitní platby potravinářů. Dílem zvyšuje náklady zpracovatelů masa, ale to na úkor, řeknu, kvality. Ten návrh zákona vždycky myslel prvotně na kvalitu, padni komu padni. Bez ohledu na to, jestli je ta potravina odkudkoli. To, co nás má zajímat primárně, je, aby státní organizace měly dostatek nástrojů na to, aby ohlídaly kvalitu.
Samozřejmě zákazník má mít šanci se lépe orientovat v tom, co nakupuje a odkud to je. I toto ten zákon přináší. Byť dopředu tady říkám, že i když je tam povinnost jednou za dvanáct měsíců pro toho, kdo má nad pět miliard obrat, říci, odkud, kolik procent zboží bere, prosím, vezměte v úvahu, že to s kvalitou nemá vůbec nic společného. Že to není o kvalitě, ale je to spíš taková možná trošku snaha ukázat to domácí. Já v tom vidím - nemám s tím zásadní problém, jenom chci tady zdůraznit, že to nemá s kvalitou zboží nic společného. Na kvalitu zboží se obracejí jiné paragrafy a jsem rád, že se tam zvyšuje zejména šance lidí v tom zákoně něco se dozvědět o potravině, kterou kupují.
Posilují se kompetence Státní veterinární správy, tak jak zde bylo řečeno, protože statistika ukazuje, že zejména u zvěřiny, přestože odloveno je jí čím dál tím více, kompetentních osob oprávněných k tomu, aby zvěřinu kontrolovaly - prokazuje, že těch kontrol probíhá čím dál tím méně. Zvěřina je velkým problémem a naši veterináři už dlouhou dobu upozorňují na to, že v jisté fázi, řeknu, toho potravinového řetězce prodeje zvěřiny té kontroly není dostatek a mohlo by to znamenat nepříjemné věci spojené s ohrožením zdraví lidí. Proto je potřeba, aby naši veterináři získali kompetence v oblasti kontroly zvěřiny.
A ještě jedna, poslední poznámka. Ano, pan zpravodaj měl absolutní pravdu, že naše státní orgány a organizace v resortu zemědělství svoji roli tady plnily dobře a v podstatě žádné kauzy nebyly, až na jednu, a to bych připomněl, to byl ten metylalkohol. Ale tam si nemyslím, nebo dlouhodobě si nemyslím, že to byla chyba resortu zemědělství, ale celní správy. Tam já si myslím, že byl hlavní zdroj toho problému, který dneska bohužel dodatečně řešíme.
Jinak děkuji za předložení tohoto návrhu zákona a věřím, že ho pustíme do druhého čtení.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Nyní zatím poslední přihlášený do rozpravy pan poslanec Michal Hašek. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Michal Hašek: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, nemějte obavy, nebudu příliš prodlužovat jednání Sněmovny krátce před polední pauzou, ale přesto si dovolím ještě několik fakt k tomuto návrhu zákona.
Za prvé chci vystoupit také na jeho podporu. Zákon o potravinách máme patnáct let. Je to velmi citlivé téma, o kterém málokdo před rokem věřil, že bude třeba hýbat i volební kampaní a následně volebními výsledky. Realitu známe všichni. Já jsem velmi rád, že se tady podařilo prosadit předložení tohoto vládního návrhu zákona Poslanecké sněmovně. Nebudu rozebírat jednotlivá ustanovení, o těch hovořil pan ministr, pan zpravodaj, ale dovolím si několik čísel jako širší kontext.
Novela má reagovat na otázky zajištění kvality a bezpečnosti potravin, a jsem přesvědčen, také pomoci otevřít možnosti dodávky českých kvalitních potravin na náš trh. Takže v přeneseném slova smyslu to může být určitý nástroj podpory naší potravinové soběstačnosti a českého zemědělství jako takového.
Bohužel z Výroční zprávy o stavu českého zemědělství za rok 2012 vyplývá, že i nadále pokračuje spíše jeho pokles. Pro vaši představu, z hlediska odhadu produkce naše zemědělství, dámy a pánové, je na 65 procentech stavu ze začátku transformace našeho zemědělství. Z hlediska nasazení pracovní síly dnes pracuje v agropotravinářském komplexu ve srovnání s rokem 1990 asi 25 % lidí. Jednou z příčin tohoto stavu jsou také masivní dovozy potravin do České republiky, které se od roku 2000 ztrojnásobily. Zatímco schodek obchodu s potravinami a živými zvířaty se pohyboval v letech 1999 až 2001 vždy zhruba pod 20 miliardami Kč, tak v letech 2009 až 2012, tedy o deset let později, překonával tento schodek už 33 miliard Kč ročně. K prohlubování tohoto deficitu vedly zejména silné dovozy zeleniny, ovoce, masa a masných výrobků. V roce 2003 činila hodnota dovozu masa a masných výrobků 4 miliardy, v roce 2012 už obrovských 26 miliard Kč. Fakticky to jsou také věci, které vedou k postupnému útlumu a likvidaci živočišné výroby v České republice, která významným způsobem podporuje také zaměstnanost v našem zemědělství. Celkově se dovoz potravin za posledních několik let ztrojnásobil, z 53 miliard v roce 2000 na zhruba 145 miliard Kč v roce 2012.
Už jsme tady slyšeli z úst mých předřečnic to, jakým způsobem si vybírají potraviny naši spotřebitelé. Zda jsou preferovány, ať už jimi, nebo obchodními řetězci, značky domácí, nebo zahraniční a jakou roli při tom hraje otázka ceny.
Když se podíváme ještě jednou na dovozy potravin, je zarážející, že jsou dováženy dříve typicky české plodiny a komodity, jablka, zelenina, vepřové maso. Jsou dováženy za poměrně nízkou cenu, je otázka v jaké kvalitě, a zda ze zahraničí nedochází také k dovozům za takzvaných skrytých dotací. To samozřejmě vedlo k tomu, že v minulých letech české a moravské podniky končily s pěstováním ovoce a zeleniny, s chovem prasat, a návrat k původnímu stavu je velmi obtížný, prakticky nemožný.
Díky svému monopolnímu postavení jsou obchodní řetězce schopny si zajišťovat poměrně nadstandardní výhody. Není to jenom problém České republiky. Zájemce o tuto problematiku chci odkázat na takzvanou Zelenou knihu o nekalých praktikách mezi podniky v Evropě v dodavatelském řetězci v oblasti potravinového a nepotravinového zboží. Tento dokument vydala Evropská komise v roce 2013.
Samostatnou otázkou by byla také záležitost marží u obchodních řetězců. Tyto marže značně omezují v některých případech pro spotřebitele možnost výběru, protože kvalitní a specializované výrobky jsou díky takové obchodní politice pro zákazníky cenově méně dostupné, dá se říci, v některých případech možná i nevýhodné. To je samozřejmě alarmující fakt s ohledem na bohužel se snižující kupní sílu českého obyvatelstva ve srovnání s populací v Evropě, a rozhodujícím kritériem při výběru zboží minimálně pro třetinu českých spotřebitelů je pak, dámy a pánové, pouze a jenom cena.
Já jsem rád, že se do této novely dostalo povinné zveřejňování údajů o zemi původu všech nebalených potravin, údaje o výrobci, hlavní složce také v případě pultového prodeje a také to, že obchodní řetězce budou mít za zákonem stanovených okolností povinnost zveřejnit procentuální podíl dovozu potravin, aby se u každé významné komodity zákazník dozvěděl, že v takovém obchodě se prodává takové či jiné procento domácích produktů a takové či jiné procento produktů dovozových.
Také já vítám zvýšení sankcí, například maximální pokuty za nedodržení požadavku na označování potravin nebo kvalitativní parametry, kde pokuta narůstá více než trojnásobně na 10 milionů Kč.
V současné době Evropská unie čelí nebezpečnému trendu falšování potravin. Na rozdíl od amerického práva není řešena tato záležitost v České republice jako otázka dokonce i trestněprávní. Nicméně odhady hovoří o tom, že podvodníci s potravinami způsobí v Evropské unii, dámy a pánové, ročně škodu v přepočtu za bilion korun ročně. Slyšíte dobře: za bilion korun ročně!
Na závěr velmi vítám, že novela - doufám, že bude podpořena - zlepší informovanost českých spotřebitelů a snad povede k tomu, aby se lépe orientovali a postupně třeba dali zase přednost také naší národní produkci.
Dámy a pánové, chtěl bych požádat vás všechny, abyste umožnili propuštění této novely do dalšího čtení, její projednání v zemědělském výboru, a věřím, že budeme hlasovat pro dobrou věc. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. To byl poslední písemně přihlášený do rozpravy. Ptám se, jestli se někdo hlásí z místa. Vidím pana poslance Františka Laudáta. Prosím, pane poslanče, máte slovo ještě v rozpravě.
Poslanec František Laudát: Děkuji, pane místopředsedo. Zjevně spěcháte, omlouvám se. Já jenom abyste při projednávání ve výboru dali pozor na lidovou tvořivost poslanců Úsvitu, protože jestli s uvědomujete, co tady paní Olga Havlová řekla, že by se pokutovalo podle velikosti prodejce. Mně je jedno a myslím, že všem zákazníkům, jestli si koupí shnilou bramboru nebo rajče ve velkoobchodu, respektive v nějakém řetězci, anebo u nějakého drobného dodavatele. Před tím bych varoval, protože to už tady zase něco chtějí rozjíždět, co snad se vymyká zdravému rozumu.
Jestliže si necháte postavit dům a on vám spadne na hlavu, když to přežijete, tak taky asi nebudete řešit, jestli si máte po eseročku, které vám to postavilo, říkat o menší pokutu za nápravu škod než u nějaké nadnárodní velké firmy. Takže prosím, jenom před tím bych varoval.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Rozprava nekončí. S faktickou poznámkou paní poslankyně Olga Havlová a s přednostním právem pan ministr, místopředseda vlády - po té faktické poznámce, pane místopředsedo. Prosím, paní poslankyně, máte slovo k faktické poznámce.
Poslankyně Olga Havlová: Vážené kolegyně, vážení kolegové, pan poslanec asi nepochopil, o co mi šlo, protože tady se vůbec nejedná, jestli si koupíme shnilou bramboru u někoho, malého prodejce, nebo ve velkém supermarketu, ale jde o to, že ty sankce nejsou dostatečné pro ty velké a zase jsou likvidující pro ty malé podnikatele. Takže tady jde o to, aby se to nějak upravilo a aby to motivovalo, hlavně motivovalo ty prodejce, aby se tohoto nedopouštěli. A ne že budeme kupovat shnilé brambory u malého nebo velkého podnikatele. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Pan vicepremiér Pavel Bělobrádek. Prosím, pane místopředsedo vlády.
Místopředseda vlády ČR Pavel Bělobrádek: Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, já jen chci upozornit, že tak jak tady zaznělo, problematika zvěřiny je velmi choulostivá i z toho důvodu, že velká část produkce je v prodejnách, resp. ve stravovacích zařízeních z produkce pytláků. Je tady také otázka toho, že zvěřina na rozdíl od jiných komodit je velmi obtížně kontrolovatelná v průběhu jejího vzniku. To znamená, nikde nevíte, kde se ta zvěř pohybovala, čím se živila apod. Samozřejmě máme nějaký monitoring apod. To znamená, předpokládám a chtěl bych apelovat na to, aby právě trh zvěřinou byl velmi přísně kontrolován právě z tohoto důvodu, protože v rámci řetězce je to komodita velmi obtížně monitorovatelná. Například u hospodářských zvířat ta kontrola od vidlí po vidličku je celkem jasná, u zvěřiny je to složitější. Takže vítám, že bude i otázka zvěřiny daleko lépe kontrolovatelná. Chtěl bych, aby tam bylo zohledněno i toto riziko, které z hlediska bezpečnosti potravin má svoje úskalí.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu místopředsedovi vlády Pavlu Bělobrádkovi. Nemám jinou přihlášku do rozpravy, takže rozpravu končím. Ptám se na závěrečná slova. Pan ministr? Má zájem. A pan zpravodaj také má zájem o závěrečné slovo. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr zemědělství ČR Marian Jurečka Děkuji, pane předsedající. Já bych jenom ve stručnosti zareagoval na některé zde vyřčené věci.
Pokud jde o podíl potravin, které jsou k nám dováženy a u nás spotřebovány, tak samozřejmě víme všichni, že ten problém je docela velký. My budeme dělat maximum pro to, abychom zvýšili a postupně zvyšovali naši soběstačnost a také ten podíl potravin z domácí produkce, které budou u nás zákazníci nakupovat.
Jenom drobnou odbočku. Minulý týden, když jsem byl tady v jedné restauraci v rámci Poslanecké sněmovny, tak i nealko pivo, které jsem si objednal, bylo původem z Německa. Takže měli bychom začít možná i tady sami u sebe.
Obecně k otázce výše pokut bych chtěl jenom ujasnit: Není problém v současnosti tak zásadním problémem výše pokut, která je definovaná v zákoně, protože již dnes v některých případech může být uložena pokuta až 50 milionů korun. Je problém, jak je ve správních řízeních postupováno, nakolik jsou úředníci odvážní, aby sáhli k vyšším částkám pokut, protože nejvyšší pokuta, pokud se nepletu, v roce 2012, protože data za 2013 jsem ještě neviděl, byla v částce 750 tisíc korun jednomu obchodnímu řetězci, což opravdu s ohledem na obrat je žalostně málo. Takže říkám za resort zemědělství budeme usilovat o to, aby úředníci v rámci správních řízení opravdu byli svobodní v rozhodování a přistupovali k tomu tak, že pokuty nemají z mého pohledu v prvé řadě někoho šikanovat, mají vychovávat. A pokud nevede ta výchova k výsledkům, tak potom opravdu mají být pokuty velice tvrdé a o to budeme usilovat.
Opravdu bych vás, vážené kolegyně a kolegové, chtěl požádat, abyste dobře zvážili, jestli je nutné, aby tento návrh zákona byl určen k doprojednávání do zdravotního výboru, ale je to samozřejmě na vás.
Otázka, kterou tady zmínil pan poslanec Bendl, a to že zveřejňování těch pěti zemí, které mají největší podíl na tržbách v daném řetězci nebo v daném podniku, zdali to má souvislost s kvalitou potravin - na první pohled se může zdát, že nemá. Ale pokud se podíváme na výsledky kontrol Státní zemědělské a potravinářské inspekce, kde zjistíte, že potraviny z domácí produkce České republiky mají nejmenší procento pochybení, tak to určitou souvislost samozřejmě má.
Samozřejmě všechny ty věci, které tady teď vyplývají v oblasti kvality potravin, bezpečnosti, potravinové soběstačnosti, tak to jsou věci, které má současná koalice i resort zemědělství ambici intenzivně řešit. Takže děkuji a prosím o uložení k projednání do zemědělského výboru. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministrovi za závěrečné slovo. Nyní závěrečné slovo pana zpravodaje. Prosím, pane zpravodaji.
Poslanec Pavel Kováčik: Děkuji za slovo, pane předsedající. Paní a pánové, vím, že je čas oběda a mluvit zrovna o potravinách je trošku morbidní, teď trošku se může nelíbit. Ale dobře, využijme Pavlovův reflex pro to, aby byla řeč co nejkratší.
Chci se zastat paní Havlové, paní kolegyně poslankyně Havlové, protože jsem skutečně nevnímal její vystoupení tak, jak to pan kolega, který to tady upozorňoval, že si musíme dát pozor, pochopil. Jde o to, co je skutečně bolestí, o čem mluvil i pan ministr. Vymahatelnost těch pokut, sankcí, účinnost těch sankcí a je možná namístě, i když ne při projednávání této konkrétní věci, ale do velmi brzké budoucnosti zamyslet se nad poněkud jiným systémem. Protože pokud nepomáhá upozornění, pokud nepomáhá malá pokuta, pokud nepomáhá střední pokuta, pokud ani velkou pokutu nevymůžeme, no tak je namístě, aby byl ještě další stupeň sankce. Odnětí licence. Prostě napříště pokud opakovaně subjekt porušuje zákon, tak pohrůžka a následně odnětí licence k prodeji nebo k podnikání na území České republiky. To si myslím, že účinnost mít bude, a ještě rádi budou zejména ti, kteří se opakovaně vyznačují tím, že porušují zákon, ještě rádi budou pokuty platit. A koneckonců je nepříjemné být už jen na černé listině těch, kteří ne úplně dodržují zákon. Tak jsem pochopil, že to paní kolegyně Havlová myslela. A myslím si, že řada z nás má podobný názor.
Pan kolega Bendl tady mluvil neustále o kvalitě potravin. Chci jenom upozornit, že když se - také už něco pamatuji, byl jsem u zrodu původní stodesítky, tedy zákona o potravinách, tak slovo jakost tehdy bylo považováno téměř za sprosté slovo. A jsem rád, že v posledních letech nebo v posledním období se začínáme vracet taky k pojmu kvalita potravin a že je potřeba na ni dohlížet, že je potřeba ji hlídat, protože koneckonců ne vždycky spotřebitel je vůbec schopen posoudit, co v daném produktu je a jak je to kvalitní. Čili tam si myslím, že je dobře, že trend se poslední dobou obrátil a že kontrola nejde jenom prostřednictvím zdravotní nezávadnosti, ale že jde také prostřednictvím jakosti, nebo chcete-li kvality.
Poprosím, abychom se soustředili na druhé čtení, abychom se v rámci druhého čtení také pokusili nenabourat zásadní věci pozměňovacími návrhy, a doporučuji tedy, aby byl návrh přikázán zemědělskému výboru. A koneckonců jednáme o potravinách v čase oběda, přeji všem dobrou chuť v okamžiku, kdy se přeruší projednávání dopoledního jednání. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Chtěl jsem poděkovat panu zpravodaji, ale bohužel vás připravím minimálně o deset minut přestávky. Protože nepadl žádný návrh na vrácení ani na zamítnutí, budeme se zabývat návrhem na přikázání. Předložený návrh rozhodl předseda Poslanecké sněmovny přikázat zemědělskému výboru. V rámci rozpravy padl návrh na přikázání zdravotnímu výboru. Má ještě někdo jiný návrh? Není tomu tak.
Odhlásím vás. Požádám vás o novou registraci. Prosím, přihlaste se svými hlasovacími kartami. (Nesouhlasné hlasy v sále.) Měl jsem takový požadavek z pléna. Jestli se to někomu nelíbí, tak musíme respektovat přání kolegů, že se změnil stav v Poslanecké sněmovně. Už se počet poslanců ustálil.
V hlasování pořadové číslo 28, které jsem právě zahájil, se ptám, kdo je pro přikázání zemědělskému výboru. Kdo je proti? Děkuji vám.
V hlasování pořadové číslo 28 z přítomných 148 pro 148. Návrh byl přijat.
Návrh na přikázání zdravotnímu výboru.
Rozhodneme v hlasování pořadové číslo 29, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro přikázání výboru pro zdravotnictví. Kdo je proti? Děkuji vám.
V hlasování pořadové číslo 29 z přítomných 149 pro 48, proti 68. Návrh nebyl přijat.
Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání zemědělskému výboru, a končím tento bod.
Před polední přestávkou chci sdělit, že ve 13.15 se sejde organizační výbor a od 13 hodin probíhá zasedání pod patronací Stálé delegace Meziparlamentní unie a ustavování jednotlivých skupin přátel v místnosti u klavíru.
Přeji všem dobrou chuť, členy organizačního výboru žádám o včasný příchod na jednání organizačního výboru. Děkuji.
(Jednání přerušeno ve 13.13 hodin.)
(Jednání pokračovalo ve 14.30 hodin.)
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Hezké dobré odpoledne, milé kolegyně poslankyně, milí kolegové poslanci. Dovolte mi, abych vás po dobrém obědě přivítal u pokračování dnešního jednání.
Na začátek si dovoluji přednést omluvu pana poslance Ivana Adamce, který se z dnešního odpoledního jednání omlouvá ze zdravotních důvodů.
Dostáváme se k bodu osm, který jsme ráno schválili jako pevně zařazený bod, jako první bod dnešního odpoledního jednání.
Aktualizováno 31. 10. 2017 v 17:59.