(17.10 hodin)
(pokračuje Müllerová)

Chci říci, že samozřejmě vláda na svých zasedáních dne 10. a také 2. května projednala návrhy zákonů, jejichž cílem byla právě zmíněná úprava celého systému vyplácení dávek prostřednictvím sKaret a zejména reakce na výtky již tady zmiňovaného Úřadu pro ochranu osobních údajů. Dále jsme měli za cíl dopřesnit identifikační funkci karet sociálních systémů a modifikovat systém v tom smyslu, aby zřízení účtu, tak jak to tady bylo také zmiňováno, u České spořitelny bylo dobrovolné a nebylo povinné. Výše uvedené návrhy nebyly vládou přijaty a poslední jednání vlády, které se tímto zabývalo, bylo 2. května 2013, kdy mi vláda svým usnesením doporučila zahájit intenzivní jednání a kroky vedoucí k ukončení projektu sKaret.

Musím říci, že jsem ta jednání okamžitě zahájila. Taková jednání samozřejmě musí probíhat s naším partnerem, to znamená s Českou spořitelnou. Probíhají také velmi intenzivně jednání uvnitř Ministerstva práce a sociálních věcí a také mezi Úřadem práce.To znamená jsou to složitá jednání a vyplývá z nich doposud, že Česká spořitelna je připravena zajistit hladký průběh výplat dávek i po přechodné období, které by souviselo s přechodem na jiný způsob výplaty dávek.

Jak jste již zaznamenali v médiích, tak jsem vytvořila pracovní tým, pracovní skupinu, která se touto problematikou zabývá. Má posoudit nejen legislativní řešení, ale má posoudit také porovnání nákladů na pokračování projektu či jeho zrušení, a že to není vůbec jednoduché, to dokládají i otázky, v nichž tato pracovní skupina řeší přechodná ustanovení, řeší již mnohdy zmiňované průkazy osob se zdravotním postižením a v neposlední řadě také nutnou změnu v rámci informačních systémů, které jsou nastaveny dnes podle platné legislativy.

Nyní mi dovolte několik poznámek ke stanovisku a konkrétním připomínkám, které měla vláda k návrhu, k senátnímu návrhu, který dnes projednáváme.

Takže ano, byla tady zmiňována ujednání, smlouva s Českou spořitelnou a Ministerstvem práce a sociálních věcí. Musím říci, že zrušení využívání sKaret bude znamenat určitě smluvní porušení závazků, nevím, jestli ze strany MPSV a tak dále, ale v případě porušení závazků Ministerstva práce a sociálních věcí, které jsou uvedeny právě ve smlouvě, by byla Česká spořitelna oprávněna od smlouvy ať už odstupovat, anebo také požadovat po Ministerstvu práce a sociálních věcí náhradu škody způsobené právě porušením povinnosti Ministerstva práce a sociálních věcí.

Co se týče ekonomických dopadů ve vztahu Úřadu práce České republiky a Ministerstva práce a sociálních věcí, zcela nepochybně si uvědomujeme všichni, že právě rozpočet Úřadu práce má nějaké mantinely a že zde nejsou pro rok 2013 plánovány zvýšené provozní náklady, které by byly spojené s přechodem či zrušením sKaret, a tím pádem přechodem na nový způsob výplaty dávek v případě úplného zrušení sKaret. To znamená náklady na poštovné a podobně.

Zrušení systému sKaret, v těchto případech také přenastavení výplat dávek na jiný způsob, bude znamenat značné administrativní zatížení pro Úřad práce, v jehož důsledku hrozí snížení kapacity pro výkon běžných agend tohoto úřadu, a podle tohoto senátního návrhu by bylo nutné v řádu dvou měsíců obsloužit více než 280 tisíc klientů. Čili nepovažuji to úplně za jednoduché. Samozřejmě dopad, jak jsem tady již zmiňovala, to bude mít i na úpravu informačních technologií v rámci jednotlivých agendových systémů.

No a co se týče legislativních a věcných dopadů přechodných ustanovení, tak v předkládaném senátním návrhu zákona je upravena nevyhovující konstrukce právě těch zmiňovaných přechodných ustanovení, a to zejména ve dvou směrech. Po legislativně technické stránce nepokládá Ministerstvo práce a sociálních věcí za správnou konstrukci přechodných ustanovení komplexně k celému souboru novel, a to s ohledem právě na specifika nepojistných sociálních dávek a podpor v nezaměstnanosti. Pokládáme za určitě vhodnější, aby přechodná ustanovení byla zpracovávána ke každému relevantnímu zákonu zvlášť, čili stejným způsobem, jak tomu bylo právě u sKarty při zavádění sKarty.

Po věcné stránce i z výše uvedených připomínek vyplývá, že technicky není možné, a vlastně i prakticky není možné ve stanovené lhůtě v tomto návrhu transformovat systém do původní podoby. Proto tedy vláda a potažmo Ministerstvo práce s tímto návrhem nevyslovuje souhlas. Lze upozornit především na skutečnost, že návrh trpí již mnou zmíněnými nedostatky právě legislativně technické povahy, které by především s ohledem na nedostatečné propracování přechodných ustanovení a také při minimálních lhůtách pro realizaci náběhu celého systému mohly vést ke značným problémům při výplatě sociálních dávek.

Chci říci, že pokud se tedy Poslanecká sněmovna rozhodne přijmout návrh, senátní návrh, tak bude nutné tuto předlohu zásadně přepracovat. O tom tady už byla řeč. To znamená přepracovat ji tak, aby nedocházelo k vážným problémům při výplatě dávek. Náš úřad je připraven na této předloze spolupracovat a přispět k jejímu úspěšnému přijetí. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP