(16.00 hodin)
(pokračuje Sklenák)
Mně se tedy nechce věřit, paní ministryně, že toto myslíte vážně. Dovolte, abych vás upozornil, že v tomto státě kromě vás chtějí sKartu zrušit téměř všichni. A všichni vědí proč. Pokud tedy skutečně myslíte, že většina národa neví, proč tento projekt považuje za nesmyslný a zbytečný, tak já vám několik důvodů uvedu.
Já považuji za vůbec největší problém tohoto projektu to, že se pohybuje za hranou zákonnosti. Já bych se velmi rád dočkal odpovědi na to, jak chcete řešit rozhodnutí Úřadu pro ochranu osobních údajů, který jednoznačně konstatoval, že v souvislosti s projektem sKaret je porušován zákon o ochraně osobních údajů, a dal ministerstvu lhůtu do konce června tohoto roku, aby buď projekt uvedlo do souladu se zákony, nebo aby jej zrušilo. To rozhodnutí je staré již několik měsíců a v podstatě ze strany ministerstva jsme pořád ve stejném bodě, kdy avizujete vznik nějakých skupin, které o těchto otázkách budou jednat a budou hledat řešení. Konec června je za šest týdnů. I když Sněmovna schválí tento senátní návrh, tak do konce června legislativně projekt zrušen nebude. Takže jak se vypořádáte s tímto rozhodnutím Úřadu pro ochranu osobních údajů?
Druhá otázka je, a vyvstává čím dál naléhavěji s postupem času, jestli bylo v pořádku z dnešního pohledu výběrové řízení, resp. veřejná obchodní soutěž, kterou se vybral dodavatel. Protože ty podmínky na počátku a představa o projektu byla úplně jiná než situace, do které jsme se dnes dostali. Já jen uvedu, že v té veřejné obchodní soutěži na výběr dodavatele tehdy byla kladena největší váha na počet bankomatů dodavatele a na počet nasmlouvaných míst, kde bude možno sKartu uplatnit. Ale my jsme se dnes dostali přece úplně někam jinam. O počtu bankomatů už řeč nevedeme, už nevedeme řeč ani o obchodech, kde se bude sKartou platit. My se v podstatě dnes bavíme o nějaké průkazce, bavíme se o tom, zda dnes na státních úřadech, ve zdravotnických zařízeních, ve veřejné dopravě nebo třeba i Policii České republiky se zdravotně postižení budou prokazovat dokladem privátní banky. O tom je dnes řeč.
Ten projekt je, paní ministryně, nefunkční. To je další důvod. Vždyť od toho původního záměru, který byl kdysi v roce 2010 deklarován, totiž že se má zamezit zneužívání dávek v hmotné nouzi, zneužívání, řekl bych, je v uvozovkách, ale bylo tím myšleno to, aby dávky v hmotné nouzi nebyly využívány na nákup alkoholu nebo nebyly prohrávány v hernách apod., tak se záhy ukázalo, že sKarty tomuto nezamezí.
Mluvilo se o úsporách. Je zajímavé, že to byl v určité fázi ten hlavní důvod. Tím se argumentovalo, kolik se uspoří tímto projektem. A uplynulo několik měsíců a dnes už se o úsporách nehovoří. Dnes už se hovoří o škodách a o nákladech a mezi koaličními partnery se vede spor o to, kdo má tyto škody uhradit. Čili jaký je smysl sKaret?
Kolegyně a kolegové, já vás prosím, podpořte tento senátní návrh. Nepodporujte návrh na zamítnutí. Pokud jsem slyšel nějaké výhrady k textu návrhu, tak jistě ve druhém čtení bude prostor vznést pozměňující návrhy. A občany bych vyzval: Podívejte se, jak hlasují vaši poslanci. Jak budou ti, kteří veřejně deklarují, že chtějí projekt sKaret zrušit, hlasovat a jestli skutečně ten verbální projev potvrdí i při hlasování.
Děkuji vám za pozornost. (Potlesk zleva.)
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Teď bych požádal paní poslankyni Drastichovou a připraví se pan poslanec Laudát.
Poslankyně Jana Drastichová: Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych se i já vyjádřila k několika problémů z mnoha, provázejících systém sKaret.
Chci upozornit, že osoby zdravotně postižené jsou odsouzeny vládou Petra Nečase k prokazování se až do smrti sKartou. Nehledě na to, že nejsou příjemci rodičovských příspěvků, mají zaměstnání a netrpí hmotnou nouzí. Pokud sKarta proti vůli sněmovního usnesení nahradí stávající průkazy vymezující stupeň postižení, pan hendikepované čeká prokazování se sKartou v dopravních prostředcích, při nákupu jízdenek na meziměstské spoje, na kulturních akcích a na dalších místech či v situacích, kde jsou vedeny slevy na ZTP. Budou tedy nuceni kartu propojenou s nezaměstnaností a stavem nouze ukazovat opakovaně a často na veřejnosti, tedy ne pouze na úřadech, jako osoby bez zdravotního postižení. Ve výsledku tak namísto pomoci hrozí posílení jejich společenské izolace a stigmatizace hendikepovaných. Navíc pouze u těchto karet, tedy pro tělesně postižené, musí být fotografie. Na ostatních ne.
Připomínám, že cena plastové sKartičky stojí v reálu cca 80 korun. Proč tedy stát velkopansky skrze MPSV nabízí výrobci trojnásobnou cenu 240 korun? To totiž není výrobní cena. Ta je jen při ztrátě průkazu. Výrobní cena je prý tajemstvím. Není ani provedena seriózní analýza ekonomických dopadů celého projektu zavádění sKaret. Nikde není zmíněno, zda s identifikátorem budou spojeny další náklady, např. čtečky na úřadech práce.
Není zřejmé, jak se klient bude prakticky identifikovat. Na drtivé většině karet totiž, jak už jsem zmínila, nebude fotografie. Vážně pochybuji, zda bude skutečně funkční provázání na již vybudované informační systémy státní správy, základní registry, CzechPOINT. Dosavadní vývoj nasvědčuje, že půjde opět o zbytečné duplikování.
Chci také upozornit, že navíc pro čtení kódu je třeba pořízení velkého množství čteček, což dále zvýší náklady spojené s realizací tak tvrdošíjně prosazovaného zbytečného karetního systému. Další vysoké náklady vzniknou v souvislosti s využíváním karty sociálních systémů jako průkazu osoby se zdravotním postižením. S ohledem na předpokládanou čtyřletou životnost sKarty bude nutné vynakládat významné prostředky na výměnu karet, nemluvě již o dalších nákladech vzniklých případným novým posouzením zdravotního stavu.
Naprosto zásadní problém však představuje skutečnost, že z šetření Úřadu pro ochranu osobních údajů jednoznačně vyplývá, že údaje pro sKartu byly a jsou shromažďovány a poskytovány v rozporu se zákonem. Přece není možné, aby si stát dovolil nutit své občany k využívání monopolní služby, navíc od soukromého objektu. Nemluvě o tom, že stát nesmí nutit občany proti jejich vůli k předání osobních údajů soukromému subjektu, když si přejí využívání služeb státu. Vždyť kvůli tomu si poctivě a systematicky roky platí stát.
Děkuji vám za pozornost. (Potlesk poslance Skokana.)
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. A teď bych požádal pana poslance Laudáta, připraví se Antonín Seďa. Prosím, pane poslanče. Vás to překvapilo, vidím (s úsměvem). Mám to nějak změnit? Ne. Prosím máte slovo. ***