(15.30 hodin)
(pokračuje Nečas)

Stát aktivizoval všechny své represivní i kontrolní složky. V pohotovosti v danou dobu byly tisíce policistů, hasičů, celníků, pracovníků Státní zemědělské a potravinářské inspekce, České obchodní inspekce, pracovníci krajských hygienických stanic, vyšetřovatelé služby kriminální policie. Vláda zřídila krizový štáb, ve kterém byli náměstci ministra vnitra, zdravotnictví, zemědělství, průmyslu a obchodu, generální ředitel celní správy a policejní prezident. Navrhli řešení, které bylo nezbytné ihned realizovat. Tento krizový štáb operativně a pravidelně zhodnocoval aktuální situaci v oblasti intoxikace metylalkoholem. Šlo především o zjištění efektivity realizovaných opatření. Štáb vždy bezodkladně informoval vládu o výstupech jednání a o přijatých opatřeních. Má také za úkol navrhnout legislativní kroky, které do budoucna eliminují výskyt obdobných událostí.

Ministerstvo zdravotnictví České republiky ihned po zřízení krizového štábu vyhlásilo mimořádné opatření v podobě zákazu stánkového prodeje alkoholu. Ten byl poté rozšířen na plošný zákaz prodávání, prodeje a reklamy na lihoviny s více než 20 objemovými procenty alkoholu. Byl také sestaven speciální policejní tým Metyl, který stále pracuje. Vyšetřování se nyní dostalo do mediálního útlumu, což je pro další postup nutností a je to dobře.

Ihned jsme se také vrhli na přípravu nové legislativy. Maximální velikost spotřebitelského balení lihu by se měla snížit. Všichni výrobci a distributoři, kteří označují lihoviny kolkem, by měli jako jednu z podmínek pro registraci k podnikání s lihem složit kauci. Hotova by měla být také nová generace kontrolních pásek s novými ochrannými prvky, přičemž se nebráníme jejich elektronizaci.

V provozovnách, kde se kolkuje tvrdý alkohol, mají být nově kamery propojené s celní správou. Zpřísnit by se měl režim kontroly nakládání s kolky a měly by být zavedeny vyšší sankce za porušování zákona. Nově by měla být zavedena také povinnost vracet sejmuté neporušené kontrolní kolky celníkům. Nejde nám přitom o to, abychom omezili vstup na trh, ale aby stát měl přehled, kde prodej alkoholu probíhá. To je zásadní pro možnost rychlé reakce v podobných situacích i v budoucnu.

Policie stále rozkrývá rozsáhlou síť distributorů, prodejců a výrobců alkoholu. Obviněny byly desítky osob. Několika z nich hrozí výjimečné tresty za úmyslné obecné ohrožení. Vyšetřování bude trvat ještě několik měsíců. Soudní řízení s hlavními obviněnými začne pravděpodobně ve druhé polovině letošního roku. Situace byla opravdu mimořádná. Jedná se, nebo spíše bude se jednat o poměrně rozsáhlý případ, který v historii České republiky nemá obdoby.

Forma částečné a omezené prohibice, kterou jsme v České republice zvolili, klasickou prohibicí rozhodně není. Historické příklady měly řešit především alkoholismus. My jsme řešili technický problém, jak z trhu vytlačit lihoviny neznámého původu. Nemyslím si ale, že za tímto problémem stojí například vysoké zdanění alkoholu. Srovnávací studie Evropské komise z července loňského roku týkající se alkoholických nápojů jasně ukazuje, že většina vyspělých evropských zemí má vyšší zdanění tohoto typu alkoholu než Česká republika. Většina těchto zemí má navíc srovnatelnou či vyšší úroveň daně z přidané hodnoty, takže alkohol tam je reálně zatížen daněmi jednoznačně více než v České republice.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já chci skutečně zdůraznit, že považuji tento problém za závažný. Chci zdůraznit, že v něm nevidím nějaký politický podtext. Jsem přesvědčen, že napříč politickým spektrem bychom měli mít zájem na tom, aby se černá část obchodu s alkoholem v naší zemi minimalizovala, aby především byla omezena zdravotní rizika a ohrožení životů spočívající v konzumaci otráveného alkoholu v podobě metylalkoholu, ale abychom nezapomínali na to, že i legálně prodávaný klasický alkohol (upozornění na čas) je pomalu působícím jedem.

 

Místopředseda PSP Jan Hamáček: Děkuji. Pan poslanec Kubata má prostor ke svému doplňujícímu dotazu. Prosím, pane poslanče, máte minutu.

 

Poslanec Jan Kubata: Děkuji, pane místopředsedo. Pane premiére, děkuji za ujištění, že to vláda nebere na lehkou váhu, neb je nám všeobecně známo, že otráveného alkoholu v různých sklepích domácností ještě může být nepřeberné množství a riziko úmrtí neustále zůstává a zůstávat bude a je zcela jistě bez rozdílu politických stran naším zájmem vytlačit takovéto "podnikatele" mimo trh, a ne jenom v komoditě s alkoholickými látkami.

Nicméně můj doplňující dotaz zní, zdali má vláda nějakou představu, jaký ekonomický dopad měla zavedená opatření právě na případně zemědělce, distributory, výrobce, to znamená nějaký finanční odhad. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Jan Hamáček: Také děkuji. Pan premiér má prostor pro odpověď.

 

Předseda vlády ČR Petr Nečas: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, existuje několik forem dopadů. Je jasné, že s obnovením důvěry spotřebitelů mají výrobci, distributoři i provozovatelé restauračních zařízení určité náklady. Rozumím tomu, že výrobci musí investovat do reklamních kampaní, že administrace s vytvořením rodného listu si žádá náklady. Alkohol bez dohledatelné historie, který si podnikatelé koupili v dobré víře a museli jej zničit, je pro ně určitě zátěží a ztrátou. Dále je logické, že výpadky poptávky způsobily škody i dovozcům, distributorům a také výrobcům.

Pro ekonomické nesnáze poctivých výrobců mám samozřejmě pochopení a stále hledáme cestu, jak jim ztráty minimalizovat. Musíme si ale také uvědomit, že tzv. částečná prohibice existovala jen po omezenou dobu, a to pouze od 14. do 27. září loňského roku. Z následků prohibice mohou vzejít české lihovary nakonec posíleny, neboť razie eliminovala akceschopnost černého trhu.

Podle listopadového průzkumu společnosti KPMG se o značku a původ tvrdého alkoholu více zajímá téměř 70 % jeho konzumentů. Přes 61 % kupuje jen prověřené značky od tradičních českých a zahraničních výrobců, což představuje zhruba třetinový nárůst proti situaci před metanolovou kauzou. A já pevně doufám, že tato čísla, to znamená i zodpovědnější spotřebitelské chování, tady zůstanou. Soukromý sektor navíc paralelně se státní správou připravuje opatření, jak důvěru ve svou produkci mezi spotřebiteli obnovit. Věřím tedy, že soukromý sektor se z rány, kterou lihovarnickému odvětví uštědřili především nepoctivci, brzy uzdraví. Rovněž pevně věřím (upozornění na čas), že tento de facto dvoutýdenní výpadek prodejů nebude znamenat propad zaměstnanosti v tomto odvětí.

 

Místopředseda PSP Jan Hamáček: Děkuji, to byla odpověď panu poslanci Kubatovi. Paní poslankyně Konečná, sedmá v pořadí, ve věci účasti členů vlády na interpelacích. Prosím.

 

Poslankyně Kateřina Konečná: Děkuji, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, kolegové, vážený pane premiére, dovolte mi, abych trošku pozměnila svou interpelaci v tom, že se budu věnovat čistě vaší maličkosti a účasti na písemných interpelacích.

Dle jednacího řádu Poslanecké sněmovny podle § 112 odst. 5 je totiž zřejmé, že o odpovědi na písemnou interpelaci zařazenou na pořad schůze Sněmovny se koná rozprava. To je věc, kterou my od vás v písemných interpelacích čekat nemůžeme, protože, jak jsem zjistila ze stenoprotokolů Poslanecké sněmovny, byste si minimálně v písemných interpelacích mohl říkat mikulášský premiér. Poslední den a poslední čtvrtek, kdy jste byl účasten na interpelacích, byl 6. prosinec 2012. O tom, že jste nebyl účasten na interpelacích od července loňského roku, ani nemluvě.

Vážený pane premiére, dovolte mi se vás zeptat: Je to tím, že je považujete za tak zbytečné, přestože v nich podle mého názoru kolegové otevírají poměrně závažné věci pro Českou republiku, anebo pouze tím, že pohrdáte Poslaneckou sněmovnou a tímto institutem? ***




Přihlásit/registrovat se do ISP