(17.20 hodin)
(pokračuje Chvojka)

Takže já vás prosím o to, abyste hlasovali pro senátní verzi, protože ta je správná. Ta se alespoň nějakým způsobem věnuje veřejným zakázkám. Samozřejmě korupce bude vždycky a korupce je v každé zemi a vždycky bude. Ale senátní verzí alespoň minimálně ztížíme těm různým zlodějům a solárním baronům to, aby mohli krást dál. Takže ještě jednou, já vás žádám o podporu senátního návrhu. Je stokrát lepší než ten původní, který nic neřeší. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Hamáček: Děkuji panu poslanci Chvojkovi. Další přihlášenou je kolegyně Váhalová, připraví se pan poslanec Babák. Paní kolegyně, máte slovo.

 

Poslankyně Dana Váhalová: Pane předsedající, děkuji za slovo. Pěkné odpoledne, dámy a pánové.

Tento návrh vnímám jako malý krok vpřed. Cílem návrhu je omezit anonymitu některých akcionářů, která může být využita pro korupci nebo legalizaci výnosů z trestné činnosti. Na druhé straně od tohoto zákona nemůžeme očekávat zázraky. Experti se totiž shodují, že prostřednictvím například daňových rájů se ti, kteří se chtějí ukrývat, budou schovávat i dál. I na tomto ne úplně ideálním zákoně je vidět, že se dnešní vládě příliš nedaří efektivní boj proti korupci. Pokud vláda skutečně bojovat chce. Nedávno bylo v médiích prezentováno, že paní Karolína Peake, místopředsedkyně vlády a předsedkyně vládního výboru pro koordinaci boje s korupcí, nemá ani pořádnou kancelář. Což naznačuje, jak velkou prioritu má boj s korupcí a šedou ekonomikou u naší současné vlády. Zato v likvidaci zbytku sociálního státu a ohrožení sociálně slabších občanů si vede mnohem lépe.

Proč podporuji návrh Senátu? Myslím si, že je nezbytné, aby akciové společnosti se sídlem v České republice ucházející se o veřejné zakázky, případně podporu v oblasti obnovitelných zdrojů, musely mít výlučně zaknihované akcie. U zahraničních akciových společností se bude očekávat, že dodají potvrzení o vedení evidence zaknihovaných akcií. Pokud veškeré akcie zaknihovány nejsou, předloží čestné prohlášení o tom, které osoby jsou vlastníky akcií, jejichž souhrnná jmenovitá hodnota přesahuje 10 % základního kapitálu.

Skutečným problémem dnešní rozpočtové krize není sociální stát, ale daňové úniky, a to nejenom u nás, ale i v celé Evropské unii. Chtěla bych připomenout studii, kterou si objednal sociálně demokratický klub v Evropském parlamentu, studii o daňových únicích, kterou vypracoval tým odborníků pod vedením ředitele institutu Tax Research UK pana Richarda Murphyho. Podle této studie únik kapitálu, šedá ekonomika a různé daňové optimalizace, kterými se podniky snaží vyhnout daním, připraví státy Evropské unie každoročně o zhruba jeden bilion eur na daňových výnosech. Tato ztráta veřejných příjmů hraje podstatnou roli ve výši deficitu státních rozpočtů a nárůstu státních zadlužení, což nepříznivě ovlivňuje úroveň veřejných investic, růstu a zaměstnanosti. Podle této britské studie jenom české veřejné rozpočty přišly v roce 2009 o 230 mld. korun. To jsou peníze, o které by měla vláda usilovat. Proto doufám, že tento první krok není krokem posledním, a očekávám další vládní návrhy, které budou efektivně bojovat s šedou ekonomikou v součinnosti s dalšími členy Evropské unie.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Hamáček: Děkuji. Já tady mám teď faktickou poznámku pana poslance Štětiny, ale vyrozuměl jsem, že ji chce uplatnit až po vystoupení pana poslance Babáka. Takže pane poslanče, máte slovo. Prosím.

 

Poslanec Michal Babák: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já se pokusím být velmi stručný, protože mnohá slova tady zazněla již od mého kolegy, takže je pouze zopakuji. Dovolím si to zopakovat, protože pravděpodobně Sněmovna, respektive někteří poslanci, kteří se chystají schválit tu novelu bez pozměňovacího návrhu senátního, tak si neustále neuvědomují, že se schvaluje něco, co stejně nenaplňuje ten požadavek zrušení anonymních akcií, respektive ztransparentnění anonymních akcií.

Jak tady již zaznělo, ten problém já vidím v tom, stejně jako u mých kolegů ze sociální demokracie, že vládní novela, která je připravená a která prošla vlastně třetím čtením tady na Poslanecké sněmovně bez našeho pozměňovacího návrhu, počítá s třemi variantami.

Ta první varianta, jak tady již bylo řečeno, tak ta, si myslím, by zčásti mohla fungovat, a to je to zaknihování, respektive zapsání do centrálního depozitáře. Což ten institut tady již dávno máme. Ten institut se používá v určitých komoditách, jako například jsou odpady, pojišťovnictví, bankovnictví a tak dále. Takže by se ten institut pouze samozřejmě rozšířil a nebyl by to žádný velký problém.

Nicméně já spatřuji ten problém v těch ostatních dvou variantách. Jednak varianta zaknihování, respektive imobilizace akcií v těch komerčních bankách, a nejen v komerčních bankách, ale i u investičních společností se mi zdá příliš, řekněme, nepřísná. Je tam spousta možností, jakým způsobem ovlivnit to zaknihování, a to nemyslím u těch bank jako takových, u těch komerčních bank, ale zejména u těch investičních společností a zahraničních investičních společností.

Nicméně třetí a řekněme nejlehčí možnost, která spočívá v tom, že akcie přepíšeme z doručitele na majitele, si myslím, že v praxi absolutně, ale absolutně vůbec nic neřeší. Řeší to akorát v tom smyslu, že ty akcie, které spravuje samotná akciová společnost, nebudou napsány na doručitele, ale na nějaké konkrétní jméno, které vůbec nemusí být jménem toho pravého akcionáře, to zaprvé, ale za další to, že ty akcie bude vypisovat samotná akciová společnost, tak to samozřejmě může vést k tomu, že akcie budou vypsány například ex post nebo nebudou dopsány. Prostě těch variant, jak to ovlivnit a jak obejít tu třetí variantu, je tolik, že nechápu, proč vůbec ta vládní novela vznikla, když tu transparentnost tímto způsobem vůbec neřeší.

Proto samozřejmě jsou Věci veřejné rozhodnuty podpořit senátní pozměňovací návrh, který samozřejmě taky neřeší tu věc ze sta procent. Řeší to pouze u společností, které budou žádat státní zakázky, což samozřejmě je velké pozitivum.

Nicméně já chci zopakovat to, že když tato novela zákona byla ještě ve Sněmovně a mezi druhým a třetím čtením jsme měli připravený pozměňovací návrh, který řešil tuto, řekněme, nejpřísnější variantu, to znamená pouze tu jednu variantu přepsání akcií do depozitáře, a v podstatě by tím bylo vyřešeno absolutně všechno. Samozřejmě nebylo by to sto procent, to, jak tady zaznělo, jistě by byla spousta společností, které by ty akcie mohly mít napsány například v nějakých daňových rájích, nicméně rozhodně by to zpřísnilo ten systém daleko víc než teď, jak je vládní novela zákona nachystaná, a zejména třetí varianta, která je absolutně, ale absolutně s prominutím k ničemu.

To znamená, že za Věci veřejné my, jak jsem již říkal, podpoříme novelu zákona jako celek stejně, i když samozřejmě to řešení tam nevidíme, nebo vidíme opravdu jen velice částečné. Ale zejména chci říct, že bychom podpořili senátní pozměňovací návrh. Děkuji za pozornost.***




Přihlásit/registrovat se do ISP