(16.40 hodin)
(pokračuje Sobotka)
Proč? Prostě na firmy, které mají anonymní akcionářskou strukturu, klade větší požadavky z hlediska ztransparentnění jejich vlastníků než na jiné. Vyžaduje tam povinnou registraci v centrálním depozitáři, což bude vyžadovat smlouvu s centrálním depozitářem, a chci upozornit na fakt, že centrální depozitář má ohlašovací povinnost podobně jako banky. To znamená v případě, že dojde k podezřelé transakci, tak musí informovat finančně analytický útvar a já si myslím, že tady už máme první šanci na to, aby v rámci standardních procesů bez toho, aniž by do nich primárně musela zasahovat policie, státní zastupitelství nebo kdokoliv jiný, v rámci standardních procesů už mohou být některé věci standardně hlášeny na finančně analytický útvar, následně postoupeny policii k řešení a může potom stát v některých nestandardních situacích zasáhnout. Proto si myslím, že by bylo dobře, abychom ten návrh schválili v této podobě.
Bohužel návrh Senátu ani návrh vládní neobsahuje podmínku ztransparentnění těchto společností formou například registrace v centrálním depozitáři u příjemců dotací. To je ještě věc, která dořešena není, a podle mě by se měla dořešit do budoucna. Ale já si nemyslím, že to je věc, kterou bychom nebyli v budoucnu schopni zvládnout. A pokud schválíme dnes tento návrh v té přísnější, striktnější podobě, což je znění, které přišlo ze Senátu, tak do budoucna bych navrhoval, abychom podobné pravidlo uplatnili nejenom u firem, které se účastní veřejných zakázek, ale také u všech firem, které získávají jakékoliv veřejné dotace.
Už tady dnes bylo hodně řečeno v této Poslanecké sněmovně o solárním tunelu, o fotovoltaice. Ano, řada firem, které dneska získávají podporu v rámci podpory obnovitelných zdrojů, má anonymní strukturu. Slavný příklad Amun.Re, o kterém určitě ještě uslyšíme a o kterém v budoucnu nepochybně bude ještě řeč tady ve Sněmovně i v ČR ve veřejné debatě, slavný příklad Amun.Re byl do značné míry založen na principu anonymní akciové společnosti. To je ona operace, kdy ČEZ odkoupil formou Amun.Re solární kapacity za velmi zajímavých podmínek, které by podle mého názoru měly být předmětem šetření policie a především zájmu akcionářů ČEZu, kterými je vláda.
Čili určitě bychom měli navázat také tím, že zpřísníme podmínky pro příjemce dotací, a určitě bychom se speciálně měli věnovat také těm, kdo provozují obnovitelné zdroje na anonymní bázi tak, aby se jasně zjistilo, kdo za těmito subjekty stojí, a aby se vyloučilo možné podezření z nějakého střetu zájmů, které je mediálně velmi často naznačováno. Já jsem si třeba všiml, že na internetu kolují seznamy politiků, kteří údajně vlastní solární elektrárny, a určitě by bylo dobře, kdyby se odkrylo vlastnictví solárních elektráren a bylo jasné, jaká vlastnická struktura u nich existuje.
Vážené kolegyně, vážení kolegové, přimlouvám se za tu striktnější úpravu právě proto, že čas ukázal, že v okamžiku, kdy se zachováme kompromisně, kdy se zachováme nedůsledně, tak nás události vždycky doženou. A pak se Poslanecká sněmovna k těm tématům vrací, opravuje návrhy, zpřísňuje návrhy. Myslím si, že v této věci bychom si to další kolečko debaty mohli ušetřit.
Chtěl bych vás proto požádat, abyste podpořili senátní verzi návrhu zákona. Ano, je přísnější, ale je přísnější na ty, kdo chtějí veřejné peníze v rámci veřejných zakázek. Tam je to podle mého názoru namístě, aby tam byly dodatečné povinnosti, a ta přísnost povede k tomu, že bude mnohem jednodušší dohledat například pro orgány činné v trestním řízení vlastnickou strukturu a jakékoliv majetkové a finanční převody, které se budou těchto akciových společností týkat, protože jakmile jednou budou donuceny, aby se registrovaly, bude tady existovat elektronická stopa a ta elektronická stopa bude moci sloužit jako velmi důležitý podklad pro případná vyšetřování v jakékoliv kauze podezření z korupce nebo z jiného trestního jednání v souvislosti s veřejnými zakázkami.
Také dnes tady byla řeč o tom, že klesá důvěra veřejnosti v instituce, včetně Poslanecké sněmovny. Já si myslím, že tím, že bychom dnes schválili striktnější verzi zákona o transparentnosti akciových společností, bychom nepochybně mohli posílit důvěru veřejnosti v to, že tady na půdě Poslanecké sněmovny se snažíme s těmi negativními jevy, které doprovázejí naši společnost, důsledně vypořádat.
Děkuji a děkuji zejména těm, kdo najdou odvahu a budou hlasovat pro senátní verzi zákona. (Potlesk poslanců ČSSD.)
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová S přednostním právem nyní žádám o slovo místopředsedu Sněmovny Lubomíra Zaorálka a poté je přihlášena... Paní poslankyně Váhalová měla faktickou poznámku? Neměla. Tak po něm je přihlášen pan poslanec Paroubek.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji. Také vám přeji dobré odpoledne.
Já bych chtěl vlastně navázat na to, co tady bylo řečeno. My jsme tady před chvílí slyšeli prezidenta Miloše Zemana. Pokud si dobře vzpomínám, tak on navrhoval, abychom vytvořili nějakou komisi. Úplně si nepamatuji, jak by ta komise měla být složena, ale přiznám se, že mě to překvapilo, protože je vidět, že skutečně o solárním byznysu mluví každý a zní to velmi často tady ve Sněmovně. Kdybych měl uvažovat o nějaké komisi, tak bych si vždy myslel, že vyšetřovací komise Sněmovny má pravomoci ze zákona a daleko větší možnosti než jakákoliv jiná, ale zaznívají tady výhrady a někdo může říct, komise nemusí být úspěšná. Já nemám rád paušální odsudky, ale říkám budiž. Pokud máte pocit, že komise funguje zdlouhavě, tak je třeba něco udělat hned. Přece důvod, proč se tady zabýváme zákonem o transparentnosti akciových společností, je ten, že nám tady utíkají spousty miliard ve veřejných zakázkách, ve kterých nemáme tušení, kam ty peníze vlastně padají. Víte dobře, že nás to potkalo u kauzy ProMoPro, u zdravotnické knížky IZIP, kauzy Opencard, Viamont pana ministra Řebíčka bohatě krmený penězi nebo tunel Blanka. Máme prostě sérii kauz, ve kterých skutečně jako do černých děr mizí veřejné peníze. A fotovoltaiky a solární baroni, to je teď nejčastěji skloňovaný příklad, kam plynou peníze, a přitom každá pátá solární firma má neznámého vlastníka. Tak pravděpodobně proto se takto často mluví o solárních baronech, protože to je jedna z nejmasivnějších cest úniku veřejných peněz.
Já jsem ten vládní návrh, který se tady předkládá a který už byl schválen ve Sněmovně, nazval takovým acylpirinem na těžkou nákazu. A za tím si stojím. Sice tady říkáme často, že to je krok správným směrem, ale všichni dobře víte, že co se týče čerpání veřejných peněz, ten vládní návrh neřeší v podstatě nic. To je prostě pravda. On si toho problému nevšímá. A já bych tady chtěl říct, že pro mě je docela zásadní, jestli Sněmovna se dnes bude ochotna postavit kladně k tomu návrhu senátnímu, protože ten nedělá nic jiného, než plní slib vlády. To je paradoxní! Já si dobře pamatuji, jak mi to tady sliboval ministr Pospíšil, ještě když byl ministr, že ve Sněmovně bude předložen návrh, ve kterém se bude řešit právě to parazitování na veřejných penězích a transparentnost těch, kteří budou chtít dostat veřejné peníze. Místo toho jsme tady dostali tento návrh, který mně připadá opravdu jako ten acylpirin na těžkou nemoc. A to, co udělal Senát, přátelé, to není nic jiného, než že Senát vlastně se snaží splnit za vládu slib, který dokonce Sněmovně dala. Nic víc, nic méně! To je to, co se tady překládá. A tady už to bylo řečeno. Když bude chtít někdo veřejné peníze, tak bude muset akcie elektronicky uložit v centrálním depozitáři a bude se na něj vztahovat zákon o praní špinavých peněz. To je opravdu věc nesrovnatelně významnější, když nám jde o veřejné peníze, než to, co předkládá vládní návrh. ***