(12.10 hodin)

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: K tomu ještě tedy říkáte, že vystoupíte v obecné rozpravě, jak jsem pochopil. Ano. Já bych obecnou rozpravu otevřel. Hlásí se pan poslanec Benda. Prosím, máte slovo. Tuším, co řeknete. Prosím.

 

Poslanec Marek Benda: Vážený pane místopředsedo, vážené dámy, vážení pánové, já bych jménem poslaneckých klubů ODS a TOP 09 a Starostové chtěl vznést veto na projednávání tohoto návrhu zákona v režimu § 90.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, zaznělo veto vůči tomu, aby prvé čtení proběhlo podle § 90 odst. 2.

Nyní se zeptám, kdo se dále hlásí do obecné rozpravy. Je tady přihlášený pan poslanec Opálka, takže poprosím pana poslance, aby se ujal slova.

 

Poslanec Miroslav Opálka: Děkuji, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, kolegové, dovolte mi krátké vystoupení.

Předložený návrh se snaží zmírnit dopad zákona č. 367/2011 Sb., který zpřísnil podmínky pro nárok na podporu v nezaměstnanosti a na podporu při rekvalifikaci. Před 1. lednem 2012 bylo potřebné k nároku na podporu v nezaměstnanosti získat v rozhodném období tří let před zařazením do evidence uchazečů o zaměstnání důchodové pojištění celkem v rozsahu nejméně dvanácti měsíců. Toto rozhodné období, žel, bylo k 1. lednu 2012 zkráceno na dva roky, což přineslo nejenom problém, o kterém hovořil pan předkladatel. Zkrácení rozhodného období mimo jiné nepříznivě dopadlo na zaměstnance, kterým vznikla dlouhodobá, avšak dočasná pracovní neschopnost s nárokem na dávky nemocenského pojištění těsně před skončením pracovního poměru či v ochranné lhůtě sedmi dnů. Stává se pak, že vzhledem k tomu, že tato doba se již nezapočítává do doby důchodového pojištění a může trvat i více než rok, nevznikne po jejím skončení nárok na podporu v nezaměstnanosti a občan je odkázán jen na dávky ze sociálních nepojistných systémů či na podporu blízkých, protože sociální dávky v rámci hmotné nouze jsou testovací dávky, týkají se celé domácnosti a občan na ně nemusí dosáhnout.

Předkladatelé navrhují krýt dobu pobírání nemocenských dávek tak, že období nemocenské bude považováno za náhradní dobu zaměstnání. Vláda však, jak zdůraznil pan zpravodaj, s tímto řešením vyslovila nesouhlas, jednak z důvodu nerovných podmínek pro různé skupiny občanů, jednak z důvodu zvýšení výdajů ze státního rozpočtu na dávky podpory v nezaměstnanosti.

Je skutečností, že "odchod na nemocenskou" je občany v prvních měsících nezaměstnanosti nezřídka využíván. Často tak dochází k řešení individuálních sociálních problémů na úkor veřejných prostředků z nemocenského pojištění. Jde však vždy o suverénní rozhodnutí ošetřujícího lékaře a těžko s těmito událostmi polemizovat z pozice laika.

Osobně bych navrhoval vrátit se k původnímu rozsahu tří let rozhodného období a k tomu ještě - třeba jen pro určitou skupinu - zkrátit potřebné doby pojištění z dvanácti na šest měsíců. Proč to říkám? Umožnilo by to totiž i absolventům škol, kteří v prázdninových měsících pracovali tři roky po dobu dvou měsíců a přitom po absolvování školy nenašli pracovní místo, aby získali i oni, právě ti aktivní a pilní, nárok na podporu v nezaměstnanosti, neboť neměli šanci odpracovat za tři roky více měsíců než šest a ze své mzdy odváděli mimo jiné i příspěvek na státní politiku zaměstnanosti.

Doufám, že neprojde návrh na zamítnutí a že mi veto na § 90 jednacího řádu, tedy zrychlené čtení, umožní tento svůj návrh předložit k posouzení výboru pro sociální politiku, pokud mu bude tisk Poslaneckou sněmovnou přikázán.

Děkuji za pozornost. (Potlesk zleva.)

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Zpravodaj může vystoupit ihned. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Miroslav Jeník: Já bych chtěl jenom zopakovat, že chápu, že to individuálně mohou být složité případy, nicméně z důvodů, které jsem zde uvedl, a z důvodů systému navrhuji zamítnutí v prvém čtení.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Teď bych požádal pana poslance Antonína Seďu, dalšího přihlášeného do rozpravy, aby se ujal slova.

 

Poslanec Antonín Seďa: Děkuji, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, jak bylo řečeno, ustanovení § 41 odst. 1 zákona o zaměstnanosti bylo s účinností od 1. ledna 2012 novelou provedenou zákonem č. 367/2011 Sb. změněno tak, že rozhodným obdobím pro posuzování nároků na podporu v nezaměstnanosti a podporu při rekvalifikaci jsou poslední dva roky před zařazením do evidence uchazečů o zaměstnání, přičemž do této doby délka rozhodného období činila tři roky. Navrhovaná změna, kterou máte před sebou, odstraňuje negativní důsledky platné právní úpravy, která fakticky popírá snahu státu, aby uchazeči o zaměstnání mimo jiné i nastavenými podmínkami pro podporu v nezaměstnanosti našli v co možná nejkratší době znovu uplatnění na trhu práce. Stav, kdy uchazeč o zaměstnání a jeho rodina zůstanou zcela bez prostředků, vede k zadlužování domácností a ohrožení sociálním vyloučením. Brání tak rychlé reintegraci na trh práce a podporuje svou konstrukcí dlouhodobou nezaměstnanost.

Zároveň navrhovaná změna naplňuje jak požadavek na adekvátní sociální zabezpečení osob v pojistném systému, které se po přechodnou dobu ocitly - a opakuji, nikoliv vlastní vinou - ve finanční tísni, tak také požadavek na minimální rozpočtové náklady.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, vláda vyslovila nesouhlas s návrhem zákona s tím, že by navrhovaná změna vedla k nerovnému přístupu při posuzování nároků na podporu v nezaměstnanosti. Zároveň vláda upřednostňuje dávky v hmotné nouzi či dávky státní sociální podpory před podporou v nezaměstnanosti, a to bez ohledu na skutečnost, že dotyčný celý život platil pojistné a nyní se dostal - a znovu opakuji, nikoliv vlastní vinou - do finanční tísně.

Vláda upozorňuje na to, že změna zákona o zaměstnanosti by znamenala rozšíření okruhu osob, kterým by mohl vzniknout nárok na podporu v nezaměstnanosti, a tudíž i dopad na státní rozpočet.

Já osobně s vládou nemohu souhlasit, protože pokud někdo je podle zákona poškozen a jsou mu upírána práva daná základní Listinou práv a svobod, pak je povinností každé demokratické vlády a zejména demokratického parlamentu tuto chybu napravit. A právě tohle svým návrhem změny zákona poslanci za sociální demokracii navrhují.

Takže já také doporučuji postoupit návrh zákona do druhého čtení.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Pan poslanec Drábek se hlásí o slovo. Prosím.

 

Poslanec Jaromír Drábek: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dobré poledne, vážené kolegyně, vážení kolegové. Diskuse k návrhu zákona, jak je vidět, se rozvíjí spíše kolem pojetí podpory v nezaměstnanosti, dávek státní sociální podpory a dávek v hmotné nouzi než ke konkrétnímu návrhu. Já jsem nucen k tomu říci pár slov, protože jsem byl předkladatelem těch úprav časového vymezení podpory v nezaměstnanosti, resp. časového testu.

Je potřeba především říci, že podpora v nezaměstnanosti má sloužit k dočasnému překrytí té části časového období, kdy ten, kdo ztratil zaměstnání, buď nalezne nové zaměstnání, nebo musí přizpůsobit své výdaje sníženým příjmům, než se po období poskytování podpory v nezaměstnanosti dostane do standardní sociální sítě, to znamená do období, kdy čerpá prostředky ze systému státní sociální podpory nebo ze systému hmotné nouze. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP