(9.10 hodin)

 

Místopředseda PSP Jiří Pospíšil: Já vás poprosím o klid v sále. Jedná se o zařazení nových bodů. Dejte prosím prostor panu předsedovi Bártovi, ať může zdůvodnit tyto nově navrhované body. Prosím o klid v sále!

Pane předsedo, prosím, pokračujte.

 

Poslanec Vít Bárta: Děkuji, pane místopředsedo.

Tím, že se snížily státní hmotné rezervy, bylo na trh vyexpedováno obrovské množství obilí, které bylo prodáváno pod cenou. A o toto levné obilí byl samozřejmě velký zájem. Nanejvýš podezřelé je, že malým obchodníkům nebylo vůbec umožněno koupit toto obilí. Naopak, všechna zrníčka onoho obilí si podle dostupných zdrojů koupil pan Babiš. Toto obilí pak buď pan Babiš přímo spotřeboval, anebo bylo prodáno do zahraničí.

V konkrétních číslech: běžná cena na trhu v té době se pohybovala kolem 4800 Kč za tunu a cena, za kterou bylo toto obilí ze státních hmotných rezerv prodáváno, byla poloviční, a to 2400 Kč za tunu.

Tímto způsobem získal Agrofert oproti konkurenci obrovskou výhodu ve zdroji levného obilí, se kterým v tomto směru mohl manipulovat při držení takřka 50 % všech skladovacích prostor českého obilí zásadním způsobem ceny obilí na českém trhu. A samozřejmě následně s ohledem na jeho významné postavení v celém vertikálním oligopolu, nebo chcete-li v celém výrobním řetězci, nejde z tohoto hlediska jenom o toto skladování, ale následně mletí, to znamená jeho postavení v mlýnech a následně jeho postavení v pekárnách. (Trvalý silný hluk v sále.)

Je třeba v tomto směru říci, že státní fond hmotných rezerv, a proto v tomto směru se obracím na pana premiéra, je institucí řízenou velmi řekněme svébytným způsobem, kdy jenom podle zákona - připomínám, že šéfa státního fondu hmotných rezerv na návrh ministra průmyslu se souhlasem ministra financí schvaluje následně vláda, stejně tak případně odvolává šéfa státních hmotných rezerv. Vzhledem k tomu, že se státní hmotné rezervy v tomto duchu výrazně jaksi zpovídají ze své činnosti Bezpečnostní radě státu -

 

Místopředseda PSP Jiří Pospíšil: Přátelé, hluk v sále narůstá. Nezmenšil se ani není stabilní. Narůstá. Já vás opravdu prosím, nechte pana předsedu Bártu odůvodnit návrh nového bodu, ať o tom můžeme seriózně hlasovat. Jak na pravici, tak na levici, prosím, uklidněte se. Já nedám slovo panu předsedovi, dokud zde nebude klid. Já vás prosím, uklidněte se! (Chvíli čeká.) Ještě trošku! (Čeká.)

Pane předsedo, prosím, pokračujte.

 

Poslanec Vít Bárta: Děkuji vám, pane místopředsedo.

Já si dovolím pokračovat trošku z jiného období, nikoliv z roku 2010. Připomenu zásadní informace časopisu Euro z prosince loňského roku. Je velmi evidentní, že minimálně došlo ke snaze opakovat stejnou situaci, ke které došlo v roce 2010. V tomto směru byl podle informací časopisu Euro předložen vládě návrh, aby došlo k uvolnění 100 tis. tun obilí, a vzhledem k tomu, že strategické zásoby by byly sníženy pod povolený limit, museli o této transakci rozhodnout na vládě. Nicméně cena v tomto směru se opětně výrazně lišila od ceny na trhu. Materiál kalkuloval s cenou krmné pšenice ve výši 4500 Kč za tunu, na volném trhu se ovšem obilí prodávalo za 6000 Kč za tunu a více.

Jinými slovy řečeno, existují zde opakovaně jednoznačné zásadní informace o tom, že dochází k nevýhodnému levnému prodeji, k spekulativnímu prodeji obilí ze státních hmotných rezerv, se kterými tady spekuluje někdo, kdo drží 50 % všech skladovacích prostor obilí v České republice, a v tomto směru Agrofert dokonce je aktivním účastníkem onoho rozhodovacího a manažerského procesu při skladování a uvolňování obilných rezerv.

Proto s ohledem na tyto vážné informace mi dovolte znovu žádat zařazení bodu Informace předsedy vlády k machinacím se státními obilnými rezervami, s žádostí o předložení zprávy o tom, jak je možné, že tady existuje tak zásadní podezření z manipulací v řádu až 200 mil. Kč. To je bod první.

Druhý bod, který mi dovolte navrhnout k zařazení na dnešní jednání Poslanecké sněmovny, je též směřován na účet pana premiéra Nečase. A v tomto duchu nutno říci, že si dovoluji požádat o zařazení bodu Informace předsedy vlády o přípravě novely zákona o významné tržní síle.

Proč se v tomto duchu obracím na pana premiéra a nikoliv na ministra průmyslu, kam logicky z hlediska dikce patří volná obchodní soutěž i kompetence k tomuto zákonu? Obracím se na pana premiéra, protože podle nového legislativního plánu vlády má býti právě on, pan premiér, předkladatelem tohoto zákona, a to na podzim tohoto roku. Já považuji za velmi pozitivní, že pan premiér si tuto zásadní normu stáhl pod sebe, protože je zapotřebí připomenout, že ještě v dobách, kdy Věci veřejné byly v koalici, tak mezi Úřadem pro hospodářskou soutěž, mezi Ministerstvem průmyslu, mezi Ministerstvem zemědělství existovala pracovní skupina, která se zabývala zrušením tohoto zákona. A dokonce tato pracovní skupina předložila legislativní návrh, který však následně vládou nebyl přijat. Jinými slovy řečeno, odvažuji si tvrdit, že lobbistické kruhy a síly, které chrání tento zákon o významné tržní síle, tak jako v mnoha jiných případech blokují omezení tohoto zákona a rozkládají ve státní byrokracii vlády této koalice na úrovni ministerstev a zapojeného Úřadu pro hospodářskou soutěž jaksi pozitivní posun při změně této normy.

Dovolte mi v tomto směru žádat od pana premiéra jasné vyjádření právě pro omezení onoho zákulisního poskakování a blokování při úpravě této pro české hospodářství velmi destruktivní normy, aby nám pan premiér sdělil předtím, než na podzim tohoto roku předloží finální podobu tohoto zákona, jaké jsou výchozí teze při přípravě tohoto dokumentu, za který do podzimu tohoto roku pan premiér převzal odpovědnost. Představení takovýchto výchozích tezí a parametrů by silně omezilo možné lobbistické snahy napříč zainteresovanými ministerstvy působit destruktivně proti prosazení a předložení jasné úpravy této normy, kterou Věci veřejné opakovaně žádaly a která v tomto směru, musím říci znovu, pozitivně je v legislativním plánu vlády. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP