(18.50 hodin)
(pokračuje Chlad)

Prostě nejsou povinni dělat to, co dělají, a platíme je z vlastních kapes. A teď to má jít z kapes motoristů, ne navýšením, ale z toho, co ty pojišťovny vybírají, ty miliardy, aby mohly uklízecí práce dělat za peníze jiné, než jsou občanů. Čili je to opravdu úplně jinak. Já prostě nevím, jak už bych to jinak měl říct.

A ještě jednou říkám: nejmenší pojišťovna Slávie - čtvrt miliardy čistého zisku za rok. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Hamáček: To bylo závěrečné slovo pana předkladatele. Nic dalšího k projednání či hlasování v tomto bodu nemáme a já ukončím druhé čtení tohoto návrhu.

Dalším bodem je bod číslo 18, nicméně obdržel jsem omluvu pana senátora Nenutila, který se nemůže účastnit projednávání tohoto bodu, a tudíž tento bod propadá na konec bloku druhých čtení. Velmi se omlouvám všem těm, kteří jsou přihlášeni, ale budou muset s touto přihláškou a promluvou vydržet až na konec tohoto bloku.

 

Budeme pokračovat bodem číslo 20, což je

 

20.
Návrh Zastupitelstva Ústeckého kraje na vydání zákona, kterým se mění
zákon č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění
pozdějších předpisů, zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích,
ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 565/1990 Sb.,
o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 495/ - druhé čtení

Poprosím, aby se slova ujal z pověření Zastupitelstva Ústeckého kraje jeho člen a poslanec pan Josef Šenfeld. Pane poslanče, prosím, máte slovo.

 

Poslanec Josef Šenfeld: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, vážení kolegové, návrh projednávaný Poslaneckou sněmovnou jako sněmovní tisk číslo 495 byl součástí původního tzv. ústeckého balíčku, připravovaného Ústeckým krajem od počátku roku 2010 v zájmu zlepšení sociální situace občanů na lokální a regionální úrovni.

Návrh zákona o provozování sázkových her připravovaný Ministerstvem financí byl předložen k projednání vládě opakovaně, přičemž naposledy vláda na svém jednání dne 15. srpna 2012 sice návrh schválila s úpravami podle připomínek předsedkyně Legislativní rady vlády ze dne 7. května 2012, ale uložila návrh zákona podrobit notifikační proceduře o slučitelnosti návrhu zákona s právem Evropské unie. Podstatou notifikace je eliminace překážek řádného fungování vnitřního trhu s cílem se vyhnout zavedení zpětných opatření k nápravě. Nyní se tímto zákonem měla naposledy zabývat vláda dne 13. 3. tohoto roku. Ministerstvo financí navrhlo vládě revokaci usnesení vlády č. 597 ze dne 15. 8. 2012, kterým byl schválen návrh zákona o provozování sázkových her a udělení mandátu k jejich přepracování v souladu s právem Evropské unie.

Vládou připravovaný návrh zákona, byť má ambici komplexně a koncepčně nahradit stávající právní úpravu loterijního zákona, jde proti základním trendům, které je nutno v oblasti regulace hazardu sledovat. Na zvýšení netransparentnosti podnikání v této oblasti a vytváření podmínek pro nežádoucí praní špinavých peněz upozornila mimo jiné organizace Transparency International a další neziskové organizace, které se ve své činnosti zabývají řešením negativních dopadů hazardu do lidských životů, např. pomocí osobám propadlým gamblerství. Na řadu nedostatků stávající podoby návrhu zákona výslovně upozornila sama jeho důvodová zpráva. (V sále je velký hluk.)

Z pohledu Ústeckého kraje je zcela nepřijatelné zejména potlačování vlivu obcí na to, které hazardní aktivity budou na jeho území provozovány, nedostatečná úprava bezúhonnosti osob oprávněných k podnikání na hazardním trhu a nedostatečný podklad pro regulaci novodobých forem hazardu realizovaných prostřednictvím sítě internet. Závaznou vyhlášku nevztahuje... až do 31. prosince 2014... Pardon...

Jsem přesvědčen, že návrh ve stávající podobě není přijatelným podkladem pro koncepční změnu právní úpravy všech v úvahu přicházejících forem hazardu na území České republiky. A jak je již dnes zcela zjevné, cesta vedoucí k jeho dopracování a přijetí bude ještě velmi dlouhá. Proto považuji i za stávající situace za zcela nezbytné zabývat se návrhem Ústeckého kraje, který reaguje z pozice vyššího územního samosprávného celku na nejzásadnější problémy spojené s provozováním loterií a dalších forem hazardu, které neodstranily ani novelizační zásahy přijaté v nedávné době. Je od počátku vědomým záměrem předkladatele řešit jen některé problémy související s regulací loterií a jiných podobných her, neboť považujeme za zodpovědné realizovat svou zákonodárnou iniciativu výlučně ve vztahu k těmto problémům, o nichž získáváme při výkonu svých kompetencí přímé poznatky.

Ve svém návrhu se Ústecký kraj zaměřil na řešení otázek palčivých pro úroveň regionální a lokální a pro občany jako takové. Za výchozí princip nebyl zvolen úzce ekonomický pohled. Zaměření Ústeckého kraje je mnohem širší, zejména na problematiku vztahu hazardního byznysu k ochraně veřejného pořádku a bezpečnosti a na eliminaci negativních sociálních jevů spojených s provozováním loterií, na skutečné posílení role obecních samospráv v problematice povolování heren v jednotlivých obcích a problémy úzce související.

Vzhledem k urgentnosti problémů, které má návrh Ústeckého kraje řešit -

 

Místopředseda PSP Jan Hamáček: Já se velmi omlouvám. Kolegyně a kolegové, prosím o klid! Já vás potěším zprávou, že toto bude poslední bod dnešního jednání, další bod otvírat nebudeme. Ale prosím, ještě vydržme a nechme pana předkladatele v důstojné atmosféře pronést svou zprávu. Děkuji.

 

Poslanec Josef Šenfeld: Děkuji. Vzhledem k urgentnosti problémů, které má návrh Ústeckého kraje řešit, nelze přijetí tohoto řešení odkládat, přestože v době relativně nedávné proběhly již některé novelizační zásahy.

Nyní k zásadním změnám zákona o loteriích obsažených v návrhu kraje.

Je nezbytné, aby obec mohla regulovat všechny pro obec rizikové druhy loterií a podobných her prostřednictvím účastenství ve všech povolovacích řízeních a v rámci vydávaných obecně závazných vyhlášek, a to včetně těch, které v budoucnu přinese technologický vývoj. Toto má oporu v nálezu Ústavního soudu ze dne 7. září roku 2011. Obec, na jejímž území má být loterie nebo jiná podobná hra provozována, je účastníkem všech řízení o vydání povolení k provozování loterie nebo jiné podobné hry podle tohoto zákona pouze s výjimkou řízení, v nichž obecní úřad pro svůj správní obvod přímo povoluje tombolu nebo loterie s omezenou herní jistinou. Obci není předem omezováno, jakými argumenty je povinna své stanovisko v řízení odůvodnit. Nyní platná právní úprava rovněž obsahuje přechodné ustanovení, že na vymezenou množinu povolení, která byla vydána mimo jiné podle § 50 odst. 3 zákona o loteriích ve znění účinném před 1. lednem 2012, se zmocnění obce vydávat obecně závaznou vyhlášku nevztahuje až do 31. prosince 2014. Návrh Ústeckého kraje obsahuje pro obce mnohem příznivější přechodné ustanovení, které jim umožní řešit obecně závaznou vyhláškou vymezené hazardní aktivity na svém území v mnohem kratším časovém horizontu. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP