(Jednání pokračovalo v 16.45 hodin.)

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Kolegyně a kolegové, čas na přestávku uplynul. Je 16.45, pokračovali bychom v jednání schůze. Poprosím předsedkyni volební komise paní kolegyni Suchou, aby nás seznámila s výsledky voleb. Prosím.

 

Poslankyně Jana Suchá: Děkuji, pane předsedající. Dovolte mi, abych vás seznámila s výsledky voleb. (Bod 2.)

Bylo vydáno 175 hlasovacích lístků. Počet odevzdaných platných i neplatných hlasovacích lístků byl 175. Pro kandidáty bylo hlasováno takto: pan Miloslav Kala obdržel 108 hlasů a pan Miloslav Vaněk 49 hlasů. V prvním kole byl zvolen kandidátem Miloslav Kala. Tím volba končí. (Potlesk poslanců ČSSD.)

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji. Prosím.

 

Poslankyně Jana Suchá: Zároveň s ohledem na tuto volbu si dovoluji vyhlásit lhůtu pro podávání návrhů na viceprezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu, a to do pátku 15.00.

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji s konstatováním, že prezidentem Nejvyššího kontrolního úřadu byl zvolen pan Ing. Kala. (Nesouhlasné hlasy ze sálu.) Kandidátem, omlouvám se. Byla vyhlášena lhůta na podávání kandidatur na místopředsedy do pátku.

Prosím, pan poslanec Filip.

 

Poslanec Vojtěch Filip: Děkuji, pane předsedající. Já sice respektuji, že volební komise vyhlásila lhůtu pro podávání návrhů, nijak to nezpochybňuji, jenom upozorňuji, že předtím, než se kandidát stane prezidentem Nejvyššího kontrolního úřadu, musí na funkci viceprezidenta rezignovat a být jmenován prezidentem republiky. Poslanecká sněmovna zažila, že tady byl zvolen kandidát, kterého Václav Havel nikdy nepodepsal, až na přímou urgenci Poslanecké sněmovny teprve Kancelář prezidenta republiky napsala, že to pan prezident nepodepíše, a já tedy považuji vyhlášení lhůty za poměrně předčasné.

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Prosím, pan poslanec Vidím.

 

Poslanec Jan Vidím: Pane předsedající, paní a pánové. - Ten žert slýchám, pane poslanče Babáku, od školky, takže to zas taková novinka s tím slyším není.

Chtěl jsem jednou větou reagovat na vystoupení pana poslance Filipa. Má pravdu v tom, že jsme skutečně nezvolili prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu, ale kandidáta na prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu. Stejně tak však můžeme poté, co uplyne lhůta, hlasovat o viceprezidentovi. Je to samozřejmě suverénní právo Sněmovny. Budeme opět volit kandidáta, nikoliv viceprezidenta. Čili myslím, že vyhlášení lhůty není nic závadného.

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji. Předpokládám, že k tomu již nemá nikdo další žádnou poznámku, proto mohu tento bod ukončit.

 

Budeme pokračovat projednáváním dalšího bodu, kterým je

 

67.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 182/2006 Sb.,
o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon),
ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 312/2006 Sb.,
o insolvenčních správcích, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 929/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede pan ministr spravedlnosti Pavel Blažek. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr spravedlnosti ČR Pavel Blažek: Dobrý den. Děkuji za slovo. Dámy a pánové, předkládaný vládní návrh zákona si v podstatě vytyčuje zlepšit některé instituce, úkony a řízení v oblasti takzvaného insolvenčního práva. Dovolte mi, abych byl při prvním čtení docela stručný, protože zákon relativně není tolik obsáhlý.

Takže za prvé by se mělo dojít k tomu, že by mělo dojít ke změně, k takzvanému určování insolvenčních správců, to znamená lidově řečeno takzvaným kolečkem, nikoliv již tím, že soudce určuje podle své vlastní úvahy, koho tím správcem učiní. Nová úprava by se měla týkat oddlužení, to znamená připuštění, aby závazek, dluh z podnikání, nebránil v řešení dlužníkova úpadku oddlužením, a také, a to je významné, zavedení institutu takzvaného společného oddlužení manželů.

Další významná změna, která se navrhuje, je zmírnit kvantitativní kritéria pro reorganizaci, to znamená, aby byla příznivější pro ohrožené podniky, a podpořit tak restrukturalizaci i menších podniků. Současně by mělo dojít k tomu, aby věřitelské orgány mohly zefektivnit insolvenční řízení tam, kde věřitelský výbor de facto nefunguje nebo nemá dostatečný zájem, aby fungoval. To znamená, že v tu chvilku může v některých věcech rozhodovat soud. Dále se řeší souběh exekuce a insolvenčního řízení a dále tam dochází, a to je také významné, k harmonizaci s občanským zákoníkem.

Dámy a pánové, já si myslím, že to ve zkratce o tomto zákonu stačí. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji, pane ministře. Zpravodajem pro prvé čtení je pan poslanec Marek Benda. Prosím, aby se ujal slova.

 

Poslanec Marek Benda: Vážený pane místopředsedo, vážené dámy, vážení pánové, já budu ještě stručnější než pan ministr. Přicházíme k balíku zákonů, které souvisejí s občanským zákoníkem. A zcela upřímně říkám, že se je samozřejmě pokusíme v této Sněmovně poctivě projednat, ale že se přes rok projednávaly ve všech možných i nemožných legislativních orgánech vlády, ministerstev, soudů a dalších institucí, takže se skoro domnívám, že naše zásahy do nich by měly být naprosto minimální, protože snaha občanský zákoník jako hmotné právo přeladit do práva procesního byla velmi důkladná a myslím si, že do ní nemáme nijak zásadně zasahovat. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP