(15.30 hodin)
(pokračuje Müllerová)

Začali jsme vést jednání s panem premiérem, začali jsme vést jednání s Českou spořitelnou a také s dalším dodavatelem služeb, který řešil zasílání složenek, to znamená s Českou poštou. Začátkem prosince jsme došli ke shodě těchto zainteresovaných, to znamená České spořitelny, České pošty a pana premiéra, o tom, jak by vlastně mělo dál vypadat pokračování a užívání sKaret. Bylo shodně konstatováno, že sKarta bude sloužit jako identifikační prostředek, to znamená povinná identifikační funkce karet, a také že bude platební funkce sKaret dobrovolná. Bylo také konstatováno, že v předložené změně legislativy bude akceptováno to, jakým způsobem se vyjádří Úřad pro ochranu osobních údajů, a bude také akceptován názor ombudsmana a dalších, kteří poukazovali na určité legislativní nejasnosti a zejména také poukazovali na rozpor s Listinou základních práv a svobod a také na rozpor s Ústavou.

Po této dohodě jsme začali velmi intenzivně na takovém legislativním řešení pracovat. Podkladem pro připravovanou legislativu nám byla jednoznačně interní analýza, kterou jsme zpracovávali se všemi věcně příslušnými odbory na ministerstvu, a sloužila nám také velmi užitečně i analýza, kterou jsme zadali externí právní kanceláři. Koncem ledna jsme byli připraveni předložit legislativní návrhy, nebo alespoň teze, a ty jsme začali velmi intenzivně projednávat s Českou spořitelnou. Od počátku bylo také jasné, že budeme muset dojít ke změně určitých podmínek i třeba deklaratorních ustanovení, které byly uvedeny ve smlouvě s Českou spořitelnou. Myslím si, že jednání, která jsme vedli, byla velmi vstřícná a nedocházeli jsme k žádným zásadním rozporům. Ministerstvo práce a sociálních věcí tedy v současné době dokončuje - konkrétně dnes dokončuje první fázi legislativního procesu, to znamená vnější připomínkové řízení. Pak bude probíhat normální legislativní postup, to znamená vypořádání připomínek a předložení materiálu do vlády.

Musím říci, že ty návrhy, ta úprava akceptovala zásadní oblasti. Chtěli jsme, aby tedy nezadala jakékoliv pochybnosti o souladu s ústavním pořádkem, za další aby řešila zjištění a také připomínky, které byly vzneseny při kontrole Úřadu pro kontrolu osobních údajů, to znamená, aby nebylo nezákonné zmocnění pro předávání osobních údajů, které také nebyly jednoznačně nebo nejsou legislativně vymezeny, apod. Tato úprava také má řešit, jak jsem již zmiňovala, připomínky veřejného ochránce práv. Ty směřovaly zejména na povinné zřízení účtu u držitele bankovní licence, to znamená u České spořitelny, povinné převzetí, tak jak bylo deklarováno, karty sociálních systémů, také omezení výplaty prostřednictvím poštovních poukázek apod. Tato úprava také měla zahrnovat jednotlivé body, které byly uzavřeny právě v prosinci loňského roku, to znamená další drobnosti, které se týkaly doručování karet apod.

Jednu ze zásadních podmínek, to znamená povinné zřizování účtu k sKartě, jsme však do tohoto legislativního předpisu nezahrnuli. Nezahrnuli jsme ji proto, protože se domníváme, jak jsem již zmiňovala, na základě analýz, že je to v rozporu s ústavním pořádkem. Musím říci, že v tomto bodě jsme se zatím neshodli s Českou spořitelnou a to byl vlastně také důvod, proč neustále pokračuje jednání.

Jednání pokračují teď v rámci komunikační skupiny a předpokládám, že tady asi není nutné teď hovořit o tom, že by ta jednání ať už s vedením České spořitelny, nebo na té nižší pracovní úrovni směřovala k tomu, jak tady bylo avizováno, že se dohadujeme o případných kompenzacích. Nikoliv. Česká spořitelna v tuto chvíli v žádném případě nedeklarovala, že by od smlouvy, kterou uzavřela s Ministerstvem práce, ustoupila. Ano, konstatovala, že v případě, že by legislativní proces byl zdárně dokončen a že by podmínka zřízení účtů, těch pracovně technických, byla takto stanovená, tak že by ta smlouva pro ni nebyla natolik výhodná. Jakékoliv další úvahy o tom, že bude stát čili Ministerstvo práce a sociálních věcí kompenzovat, zatím na jednání nebyly ze strany České spořitelny vzneseny.

Musím také říci, a to vy jistě také víte, že jsme již v Poslanecké sněmovně několikrát téma sKarty řešili jednak prostřednictvím interpelací, jednak jsme se touto situací zabývali velmi intenzivně při senátním návrhu zákona, který omezoval sKartu pouze na hmotnou nouzi. A tak jak tady bylo řečeno, tak senátní návrh, který zcela ruší sKartu, zatím vláda projednala s negativním výsledkem, to znamená nepodpořila jej, nicméně bude teprve na jednání zde v Poslanecké sněmovně.

Já bych v tuto chvíli asi skončila své vystoupení, protože jsem podala velmi aktuální informaci o výsledku jednání. Znovu konstatuji, že v rámci připomínkového řízení ještě nedošlo k vypořádání, protože termín pro podávání připomínek končí dnes, a já předpokládám, že během dalších dnů dojdeme k dalšímu posunu v jednání s Českou spořitelnou.

Děkuji vám za pozornost. (Hluk v sále.)

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji paní ministryni. Zahajuji nyní všeobecnou rozpravu k tomuto bodu. S přednostním právem se přihlásila paní kolegyně Klasnová, poté pan poslanec Marek Benda.

 

Poslankyně Kateřina Klasnová: Vážená paní předsedající, děkuji za slovo.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, mě nesmírně mrzí, za jak malé pozornosti probíhá projednávání tohoto bodu. Měla jsem radost a byla jsem zaskočena, že vůbec tento bod prošel Poslaneckou sněmovnou, ale myslím si, že to je věc, která by si zasloužila pozornost nás všech.

Děkuji paní ministryni, že se mi pokusila vysvětlit současnou situaci. Přesto přese všechno pro mne zůstávají kolem sKaret mnohé otazníky. (Hluk v sále sílí.)

Mám takový pocit... Tato vláda, vláda Petra Nečase, začínala bez přítomnosti žen ve vládě. A mám takový pocit, že paní ministryně - a já chápu a ona také zdůraznila, kdy nastoupila na resort Ministerstva práce a sociálních věcí, že to bylo ve chvíli, kdy vlastně projekt sKaret byl rozjet, ve chvíli, kdy byla podepsána smlouva s Českou spořitelnou. Ale mám takový pocit, že na sebe převzala takovou nepříjemnou roli podobně jako paní ministryně Hanáková na resortu Ministerstva kultury, kde to také rozjeli, bohužel některé věci, které nemají logické důvody a které se třeba těžko zastavují. Přesto bych byla hrozně ráda, kdyby tato vláda byla schopná uznat svoji chybu a uznat to, že sKarty je projekt, který zkrátka není životaschopný, projekt, který se minul svým účinkem.

Byl tady nějaký záměr. My jsme bohužel v tom samotném záměru byli klamáni. Bylo zde na půdě Poslanecké sněmovny několikrát řečeno, že projekt sKaret bude dobrovolný, že se to nebude týkat pojistných dávek, že se nebude týkat starobních důchodů. Poté co byla uzavřena smlouva s Českou spořitelnou, si všichni mohli přečíst, jak ta smlouva je nastavená a že Česká spořitelna uzavírá tu smlouvu v dobré víře, že 98 % dávek včetně těch pojistných půjde přes Českou spořitelnu. To je vlastně objem, který - nerada bych střílela od boku - je zhruba kolem 430 mld. korun, možná trošku víc, možná trošku méně. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP