(10.40 hodin)
(pokračuje Nečas)
Druhým mementem je reforma trestního řízení. Jednoznačně se ukazuje, že řízení v České republice může být v některých případech uměle natahováno, a je teď jedno, jestli ze strany státu, nebo toho obviněného, že je poměrně komplikované, je založené na trestním řádu, který pochází z roku 1961 a mělo by nás opět vést k tomu, abychom toto trestní řízení zrychlili, abychom omezili počet různých možností, kliček a fint, kterými jde toto trestní řízení uměle prodlužovat. Proto beru z hlediska tohoto mementa za vážný úkol mé vlády i zahájit kroky k reformě tohoto trestního řízení ve spolupráci s celou soustavou státního zastupitelství. Jsem přesvědčen, že je to správný a nutný krok. (Poslanci VV umístili na své lavice cedule s výčtem deseti hříchů vlády.)
Protože jsem, dámy a pánové, také ale současně v úvodu své řeči řekl, že amnestie prezidenta republiky je pouze záminkou k vyvolání hlasování o nedůvěře vládě České republiky, protože to není amnestie vlády České republiky, že ve skutečnosti sociální demokraté hledali způsob již před Vánoci, kdy jsme o nějaké amnestii neměli ani tušení, tak mi také dovolte říci, že jsou tady i důvody, aby vládě nebyla odhlasována nedůvěra. Já jsem se tady vyjádřil k amnestii, nicméně chci uvést i důvody, proč si myslím, že by současná vláda měla pokračovat a neměla by ji být vyslovena nedůvěra. Dovolte mi, abych uvedl deset důvodů nebo deset argumentů.
Argument první. V České republice je podle mezinárodních měřítek nejnižší míra chudoby v Evropské unii. Podle Českého statistického úřadu, teď nejčerstvější čísla v České republice, loni klesla míra ohrožení chudobou z 9,8 % na 9,7 %. To znamená, míra ohrožení chudobou v České republice klesla.
Argument druhý. Nezaměstnanost v České republice je stále sedmá nejnižší v Evropské unii a je o čtyři procentní body nižší, než je průměr eurozóny. Tady chci jenom připomenout, že za vlád sociální demokracie jsme byli až na 17. místě, a v případě mohutného politického ataku levice se obávám, že se opět ocitneme v nezaměstnanosti až na chvostu.
Argument třetí. Celkově měla Česká republika v roce 2011 sedmý nejnižší veřejný dluh v Evropské unii.
Argument čtvrtý. Česká republika patří mezi jediné tři státy Evropy, kterým byl za poslední dva roky zvýšen rating o dva a více stupňů, zatímco v drtivé většině jiných zemí došlo ke snížení ratingu. Dokonce bych chtěl připomenout velmi čerstvou informaci jedné z těchto tří klíčových agentur Moody´s, kde je řečeno, že hrozba české opozice, že zvrátí vládní reformy, které zlepšují stav veřejných financí, brání mezinárodní ratingové agentuře Moody´s zvednout Česku známku důvěryhodnosti z A1 na lepší. To znamená, politika a rétorika sociální demokracie komplikuje České republice zvýšení ratingu, politika sociální demokracie tím pádem zvyšuje dluhovou službu, politika sociální demokracie jenom tak, že je vykřikována, již stojí české daňové poplatníky konkrétní miliardy, konkrétní finanční částky. A to jste tu politiku, dámy a pánové ze sociální demokracie, ještě ani nestihli uskutečnit. Vy o ní jenom mluvíte a už tím České republice škodíte.
Chci také zdůraznit, že - jako argument pátý - v lednu až v listopadu stoupl vývoz o téměř 8 % a obchodní bilance vykázala přebytek 307 miliard korun, který byl meziročně o 123 miliard korun vyšší než v předchozím roce. Letos je očekáván rekordní rok pro český export, což je výborná vizitka především pro naše firmy.
Argument šestý. Úrokové náklady na desetiletý český státní dluh klesají a jsou již pod 2 %. To je historický úspěch. V současnosti máme jedny z nejnižších úrokových nákladů na správu státního dluhu. Dámy a pánové, chci připomenout, že se pohybujeme kolem desátého místa, a teď prosím poslouchejte - v globálním měřítku, nikoliv pouze v Evropě. Patříme zhruba mezi desítku zemí, které mají nejnižší úroky vládních dluhopisů na této Zemi. Takže to opět je podle mého názoru důvod, proč by vláda měla pokračovat, protože jsme mimo jiné letos uspořili na správě dluhu přes 22 miliard korun.
Argument sedmý. Podle tzv. indexu mizérie, který srovnává na základě údajů Eurostatu míru nezaměstnanosti a inflace v jednotlivých zemích, byla Česká republika pátá nejlepší v Evropě. Naopak v době vlády sociální demokracie jsme byli až patnáctí. To znamená, v případě pádu této vlády by nás vláda sociální demokracie vedla do této mizérie.
Chci také zdůraznit, že se vláda chce zaměřit na prorůstovou agendu, chce dále snižovat náklady na provoz státu, chce redukovat zbytečné agendy i úřady. Jsou to prostě klíčové kroky, které chce dělat ve zbytku volebního období.
Chci, dámy a pánové, požádat všechny zodpovědné poslance a poslankyně, aby hlasovali proti vyslovení nedůvěry, aby hlasovali proti tomuto avanturistickému politickému kroku České strany sociálně demokratické. Děkuji.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Nyní je zde faktická poznámka. Paní poslankyně Kateřina Klasnová. Prosím.
Poslankyně Kateřina Klasnová: Vážená paní předsedající, děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych chtěla jenom velmi krátce reagovat na slova premiéra. Chtěla bych připomenout premiérovi, že vždy je v životě něco poprvé. Tedy ani on nemusel podepsat amnestii, tak jak ji podepsal. Ústava České republiky jednoznačně říká, že prezident je z výkonu své funkce neodpovědný. A pakliže má právo udělit amnestii, tak ji má právo udělit právě pouze za předpokladu, že ji podepíše i předseda vlády. A za rozhodnutí prezidenta republiky vydané podle odst. 1 vyžaduje ke své platnosti spolupodpis předsedy vlády nebo jím pověřeného člena a za rozhodnutí prezidenta republiky, která tento spolupodpis vyžadují, odpovídá vláda. Vláda jako celek. Tedy neplatí vyjádření premiéra Nečase, že prezident se rozhodl a on měl ústavní povinnost to podepsat. Jelikož je za rozhodnutí prezidenta republiky z Ústavy odpovědná vláda, nemá povinnost nic takového podepisovat a musí se rozhodnout na základě svého vlastního politického uvážení. To bych ráda uvedla na pravou míru.
O důvodech, proč poslanci Věcí veřejných nezvednou ruku pro důvěru vládě Petra Nečase, budeme hovořit. A rozhodně to není pouze amnestie. Děkuji za pozornost.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Další faktická poznámka pan kolega Bohuslav Sobotka. Po něm je s přednostním právem bude vyzván pan ministr spravedlnosti.
Poslanec Bohuslav Sobotka: Děkuji, vážená paní předsedkyně. Dvě poznámky k tomu, co tady před chvílí tvrdil předseda vlády.
Především myslím, že je namístě připomenout, že pravicové vlády nesou odpovědnost za trestní politiku v naší zemi už sedmým rokem. Tuším, že sedmým rokem je na Ministerstvu spravedlnosti nominant Občanské demokratické strany, a já jsem velmi rád, že po těchto sedmi letech přišel pan premiér na to, že máme přeplněné věznice. Ale já se ptám, co s tím těch předchozích sedm let dělali ministři spravedlnosti za ODS. Prostě amnestie, plošná amnestie tohoto typu, není přece žádné poctivé řešení přeplněnosti věznic. Přece všichni víme, že řada lidí se tam bohužel znovu velmi rychle vrátí. Prostě vydávat amnestii za něco, co má řešit přeplněnost věznic, je pokrytectví a je to zastírání skutečného problému.
Druhá věc. Chci se skutečně zeptat pana předsedy vlády, jestli si vyžádal k této amnestii nějaká odborná stanoviska. Jestli mu někdo řekl, čeho se vlastně ta amnestie týká. Protože článek II, to je něco mimořádného. To tady ještě nebylo. Nedává žádný smysl odkazovat se na minulé amnestie, protože článek II říká, že se amnestují trestné činy s maximální sazbou deset let, ale to tady ještě nebylo, protože to se týká těch nejzávažnějších majetkových trestných činů, krádeže, zpronevěry, podvodů, pojistného podvodu, úvěrového podvodu, legalizace výnosu z trestné činnosti, lichvy, porušení povinnosti při správě cizího majetku, poškození věřitele, zvýhodnění věřitele, pletichy v insolvenčním řízení, zkrácení daně, neodvedení daně, neodvedení pojistného, zneužití informací v obchodním styku. Toho všeho se amnestie prezidenta republiky potenciálně mohla dotknout. A já se ptám předsedy vlády, jestli vůbec věděl, co podepisuje. Jednoznačně nesouhlasím s tím, že podpis předsedy vlády je něco automatického. (Upozornění na čas.) Je to výraz odpovědnosti premiéra. ***