(10.10 hodin)
(pokračuje Sobotka)
Tato amnestie narazila na výrazný nesouhlas a polemiku ve všech vrstvách naší společnosti a já se domnívám, že je zcela namístě, že dnes tady na půdě Poslanecké sněmovny budeme tomuto aktu prezidenta republiky, který kontrasignoval předseda vláda, věnovat pozornost.
Amnestie prezidenta republiky vyvolala nesouhlas zejména kvůli článku II, který umožňuje a vlastně nařizuje zastavení neskončeného trestního stíhání u závažných trestních kauz.
Často se zde hovoří a hovořilo se ve veřejné debatě o srovnání této kontroverzní amnestie s amnestií prezidenta republiky Václava Havla, ke které došlo na začátku devadesátých let. Myslím si, že je důležité připomenout, že amnestie prezidenta republiky Václava Havla se týkala úmyslných trestných činů, u kterých trestní sazba nepřekročila tři roky, a nedbalostních trestných činů, u kterých trestní sazba nepřekročila pět let. Článek II současné amnestie zasahuje a dotýká se poprvé takto závažných trestných činů, u kterých trestní sazba nepřekračuje deset let.
Důvod, proč široká veřejnost, ale i zástupci opozice polemizují s podobou amnestie, je fakt, že článek II zasahuje do mimořádně závažné trestné činnosti a prakticky se dotýká kauz, které souvisejí zejména s hospodářskou trestnou činností. Chci tady zmínit několik konkrétních příkladů kauz, které už nyní jsou na základě amnestie zastavovány nebo možná v krátkém čase zastaveny budou. Union banka - byla to banka, která byla vytunelována, a posléze jí byla odebrána bankovní licence. Kauza Moravia Banka, kauza rozkradených fondů TREND, kauza Progres Invest, kauza H-Systemu, kde se bývalí manažeři dopustili podle názoru státního zastupitelství a policie podvodu na celé řadě klientů této společnosti. Kauza KTP Quantum, společnosti, která byla vytunelována s mnohamilionovými ztrátami. Kauza společnosti Bena a Tukový průmysl, které se pokusily získat podle názoru policie a státního zastupitelství neoprávněně stovky milionů korun na České republice. Kauza Agroplast, kauza Český dům, kauza Františka Chvalovského, tedy stomilionových úvěrových podvodů, které se týkají Komerční banky, kauza daňových podvodů spojených se jmény, jako je Tomáš Pitr nebo Provod. Koneckonců kauza gangu konkursního soudce Jiřího Berky, nebo třeba kauza První družstevní záložny, která byla rovněž rozkradena, a byly poškozeny tisíce jejích klientů. Tohle všechno jsou příklady procesů, příklady závažné trestné činnosti, která v důsledku amnestie prezidenta republiky nikdy nebude v rámci trestního řízení pravomocně skončena a pravomocně rozhodnuta. (V sále je rušno.)
Jsme přesvědčeni jako sociální demokraté o tom, že tato podoba amnestie je krajně nešťastná. Tento rozsah amnestie vede k tomu, že jsou zde zpochybněny základní principy právního státu. Tato podoba amnestie je velkým morálním hazardem. Tato podoba amnestie fakticky maří práci policistů, soudců, státních zástupců, která byla odvedena při vyšetřování závažné trestné činnosti, při vyšetřování velkých podvodů, při vyšetřování tunelování. Tato podoba amnestie budí podezření, že ve skutečnosti byla ušita na míru právě na základě několika konkrétních kauz závažné hospodářské trestné činnosti a že těch několik tisíc propuštěných za méně závažné trestné činy má ve skutečnosti vytvořit jenom něco jako kouřovou clonu, že to je ve skutečnosti jenom maskovací manévr, který má zakrýt pravou podstatu, a tou je ukončení celé řady procesů, které se týkají velkých podvodů a které se týkají velkého tunelování ať už státního, nebo soukromého majetku.
Tato amnestie nese celou řadu rysů podivnosti. Já už jsem tady hovořil o tom, že prezident republiky amnestii odůvodnil velmi stručně. V okamžiku, kdy se zvedla vlna odporu, objevily se další argumenty, které u této amnestie odkazovaly na údajné precedenty Evropského soudního dvora pro lidská práva. Na Evropský soudní dvůr pro lidská práva se začal odvolávat jak prezident republiky, tak ministr spravedlnosti, tak i zástupci Kanceláře prezidenta republiky. Posléze, a velmi rychle, se ovšem ukázalo, že tato argumentace je falešná a že tady není žádný obecně platný precedens Evropského soudního dvora pro lidská práva, který by označoval trestní řízení, která trvají déle než šest, nebo dokonce osm let, za trestní řízení, která jsou v rozporu s evropskými právními principy.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Pane poslanče, promiňte. Dámy a pánové, já vás žádám, abyste hovory, které se netýkají projednávané věci, přenesli mimo jednací síň, respektovali toho, jemuž bylo uděleno slovo.
Poslanec Bohuslav Sobotka: V základu této amnestie prezidenta republiky a předsedy vlády tak stojí argumentace, která se v krátkém čase ukázala jako mylná. V krátkém čase se ukázala jako falešná. A pokud si uvědomíme, jak se vyvíjela veřejná debata v dalších dnech, tak je zřejmé, že žádný další skutečný argument, který by odůvodnil existenci článku II v rámci amnestie, se ve veřejné debatě už neobjevil. V okamžiku, kdy byli zástupci Hradu a vlády přichyceni při lži, už s žádným dalším relevantním právním argumentem nepřišli.
Dodnes tak není zřejmé, jak tato amnestie vznikla. Není jasné, kdo se na formování a formulování amnestie podílel, jestli amnestie vznikla na Ministerstvu spravedlnosti, na Pražském hradě, nebo na Úřadu vlády. Není zřejmé, kteří právníci, kteří experti na straně státu se podíleli na přípravě textu amnestie. Není také ani jasné, v jakém časovém rámci tato amnestie ve skutečnosti vznikla.
Předseda Ústavního soudu Pavel Rychetský označil metody a způsob, jakým amnestie vznikla, za diletantství. To je samozřejmě velká otázka. Můžeme vládu podezřívat z toho, že se jednalo o diletantství na straně ministra spravedlnosti, na straně předsedy vlády, možná na straně prezidenta, ale je otázka, jestli to skutečně byl amatérismus, neznalost, nezkušenost na straně těchto ústavních činitelů, nebo zda se jednalo o úmysl, zda se nejednalo náhodou o toleranci na jejich straně, která připustila, že se součástí amnestie poprvé naprosto precedenčně staly i velmi závažné trestné činy, které se týkají hospodářské trestné činnosti. ***