(17.30 hodin)
(pokračuje Ohlídal)
Když si všimnu jiné části rozpočtu, té části, která se týká výzkumu a vývoje pro rok 2013, tak také nemohu být příliš spokojen. Sice vzhledem k roku 2012 dojde v této oblasti k nárůstu zhruba o 3,13 %, což je zhruba 261 500 tis. korun, zvýší se účelová podpora zhruba o 9 %, institucionální podpora o 0,4 %. Bohužel, proč nemohu být spokojen? Protože ten nárůst v oblasti účelové podpory souvisí zejména s nově vznikajícími projekty, nebo programy, přesněji řečeno, které budou v působnosti Ministerstva školství. Jedná se o programy - za prvé - Informace jako základ výzkumu, za druhé - Národní program udržitelnosti. Tyto programy přímo nesouvisí s vědeckou a výzkumnou prací, to jsou spíše programy administrativního charakteru. Proto je ta určitá nespokojenost s tím nárůstem a především s jeho využitím.
Důležité je si uvědomit, že věda a výzkum jsou z hlediska HDP u nás financovány pod 2 %. Necelá 2 % patří z HDP právě financování vědy a výzkumu, a to i v příštím roce 2013. Mimochodem, průměr v Evropě je 3 % z HDP, co se týče podpory vědy a výzkumu z veřejných rozpočtů. Ve vyspělých státech světa je to ještě podstatně více.
Z toho, co jsem říkal jenom z hlediska podkapitoly rozpočtové vysokého školství a vědy a výzkumu, je zřejmé, že svá tvrzení o tom, že vláda bude zvyšovat podporu školství, vědy a výzkumu a že bude hledat stimuly pro rozvoj hospodářství, jenom z pohledu a stručného rozboru právě této části rozpočtu je zřejmé, že tato prohlášení jsou spíš jenom prázdná proklamativní prohlášení vlády a že v praxi vůbec platit nebudou.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Teď bych požádal pana poslance Babáka. Připraví se poslední, koho mám teď tady písemně přihlášeného, Jiří Šlégr. Takže předposlední Michal Babák. Prosím, máte slovo.
Poslanec Michal Babák: Děkuji za slovo, pane předsedající. Dámy a pánové, rád bych se též vyjádřil především za klub Věci veřejné k vládní novele zákona o státním rozpočtu pro rok 2013.
Jak již jsme předeslali v prvním čtení, kdy jsme chtěli poslat tuto vládní novelu zákona o státním rozpočtu k přepracování, s touto novelou nesouhlasíme. Zásadně s ní nesouhlasíme, protože tato novela státního rozpočtu jde proti zákonu o rozpočtových pravidlech, a to na příjmové i výdajové stránce.
Na příjmové stránce jsem se již tady zmiňoval v souvislosti s dnešním schváleným daňovým balíčkem. Absolutně nesouhlasíme s predikcí příjmů pro rok 2013, která je opravdu postavena na imaginárních číslech, a to zejména z toho důvodu, že když se podíváme krátce do historie, a to na roky např. 2009, 2010 i 2011, zjistíme, že veškeré tyto příjmy, resp. výběr daní, byly velmi nadhodnoceny od toho prvního rozpočtování až k tomu poslednímu závěrečnému účtu. Je to dáno tím, že Ministerstvo financí dlouhodobě nekoncepčně a špatně rozpočtuje příjmy, tzn. výběry daní. Pro roky 2009, 2010 i 2011 jsou to desetimiliardy. Například rok 2010 to bylo 22 miliard, kde byl schodek, rok 2011 to bylo 44 miliard a rok 2012 počítá s 50 miliardami též schodku. A opravdu dnes už je jasné, že zvýšení sazeb o jedno procento DPH nevyřeší tento problém a nepřinese do státní kasy kýžených 16 až 18 miliard korun.
Na druhé straně, když se podíváme na výdajovou stránku a především na kapitoly všeobecné pokladní správy a na kapitoly státního dluhu, tak ty jsou dle mého názoru nafouknuty k prasknutí. A opět když se podíváme na rok 2009, 2010 a 2011, kdy Ministerstvo financí rozpočtovalo tyto kapitoly s rozdíly 2010 např. 25,1 miliardy, rok 2011 24,2 miliardy a rok 2013 minimálně 25 miliard, bude mít Ministerstvo financí a ministr Kalousek v těchto kapitolách tzv. vatu. Je to dáno tím, že přerozpočtování těchto kapitol je jednoznačně důsledkem toho, že Ministerstvo financí tím chce zakrýt neschopnost vybírat tyto daně, a proto v podstatě již dlouhou dobu tento problém řeší tímto způsobem, že přerozpočtuje tyto kapitoly.
Další věc, na kterou jsme upozorňovali, je, že na účtech státního podniku českých lesů je v tuto chvíli např. 15 miliard korun. Samozřejmě Ministerstvo financí a vláda tuto věc vědí a řeší, nicméně absolutně nepochopitelně alokují do státního rozpočtu pouze 6 miliard namísto těchto 16 miliard a v podstatě tím např. musí zavést o 1 % vyšší daň z přidané hodnoty jak na té snížené, tak na té zvýšené sazbě.
Vzhledem k tomu, že se nám při prvním čtení nepodařilo prosadit návrh k přepracování, alespoň jsme vypracovali řadu pozměňovacích návrhů, které upravují a napravují dle našeho názoru tyto chyby. V podstatě převádějí a alokují peníze a částky z kapitol především státního dluhu a všeobecné pokladní správy do kapitol, které tyto sumy potřebují. Jeden z našich pozměňovacích návrhů je, že bychom rádi převedli necelou 1 miliardu korun do sociálních služeb. Dalším pozměňovacím návrhem, o kterém tady již mluvila moje kolegyně paní Drastichová, je dorovnání platu učitelů a převod 2,6 miliard korun platů na platy učitelů právě z kapitoly státního dluhu. Další zhruba 2 miliardy bychom rádi převedli z kapitoly státního dluhu do dopravní infrastruktury, 100 mil. na podporu české kinematografie, kde, jak jsme si všimli, jsou i další pozměňovací návrhy našich jak koaličních, tak opozičních partnerů, takže ty hodláme samozřejmě velmi rádi podpořit. Dále bychom chtěli alokovat zhruba 60 milionů korun do divadel, a to jak malých, tak státních. A např. bychom chtěli 10 milionů převést na podporu prevence proti HIV, který dnes v tuto chvíli se vidí jako poměrně dost velký problém za posledních dvacet let. ***