(12.20 hodin)

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Dámy a pánové, se souborem těchto daňových změn, které jsou součástí fiskální strategie vlády a strategie snižování deficitu ve střednědobém výhledu, předstupuji před vás již poosmé. Dosavadní skóre je 6:1 ve prospěch tohoto návrhu, a já si vás dovolím požádat, abyste skóre zvýšili na 7:1. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji. Ptám se pana zpravodaje Suchánka, jestli se chce vyjádřit. Nechce. Takže k tomuto bodu můžeme otevřít rozpravu. Jako první se hlásí s přednostním právem pan předseda Sobotka. Prosím.

 

Poslanec Bohuslav Sobotka: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, musím říci, že mě zaskočil pan ministr financí Kalousek tím, že vůbec nic neřekl na úvod projednávání tohoto návrhu zákona. Já jsem měl pocit, že přece jen on sám je tady s touto šlamastykou, do které se dostal náš daňový systém, přece jenom poněkud více identifikován, než aby tady řekl jakési skóre hlasování a pak od tohoto pultu odešel.

Myslím si, že pan ministr financí pár věcí veřejnosti a Poslanecké sněmovně přece jenom dluží. Myslím si, že by měl vysvětlit, proč jsme se ocitli několik málo dnů před koncem roku v situaci, kdy není zřejmé, jaké v naší zemi budou platit sazby daní. A nejde jenom o daň z přidané hodnoty, ale jde o všechny daňové změny, které jsou předmětem daňového balíčku.

Já si myslím, že je chyba, že pan ministr financí tady v tuto chvíli není, protože on je autorem celé koncepce daňové politiky, která v naší zemi v posledních letech byla prosazována a která vedla k tomu, že se neustále jenom zdražují životní potřeby většiny občanů naší země.

My jsme teď v situaci, kdy se bude zvyšovat znovu daň z přidané hodnoty. Někdo by možná řekl - není to žádné drama. Snížená sazba DPH se zvýší ze 14 na 15 % a základní sazba DPH se zvedne z 20 na 21 %. Takto to nevypadá jako velká dramatická změna. Ale v situaci, kdy se začala zvyšovat daň z přidané hodnoty v naší zemi, tak přece sazby byly někde jinde. Ještě na konci roku 2006 v naší zemi platilo, že ty sociálně nejvíce citlivé položky jako jídlo, potraviny, léky, vodné a stočné, veřejná doprava nebo třeba dětské pleny, zdravotní pomůcky pro zdravotně postižené, bydlení, dodávky tepla pro účely bydlení, tohle všechno v naší zemi ještě na konci roku 2006 bylo daněno sníženou sazbou daně z přidané hodnoty, která byla 5 %. Ne stávajících 14 %, která se budou zvyšovat na 15 %, ale 5 %. A já myslím, že je potřeba se zeptat, jak je možné, že jsme se za šest let dostali do situace, kdy se za bydlení, potraviny, léky platí daň z přidané hodnoty ne 5 % při každém nákupu, ale 14 a v příštím roce už se bude platit 15 %. Kdo je za to odpovědný a kam tato politika vedla?

Kdo je za to odpovědný je jasné. Ten člověk se jmenuje Miroslav Kalousek a je to současný ministr financí. Byl to totiž on, kdo v naší zemi zahájil éru zvyšování daně z přidané hodnoty. Byl to on, kdo na konci roku 2006 přišel s návrhem, aby se potraviny a léky zdaňovaly nikoliv pěti, ale devíti procenty. A byl to Miroslav Kalousek, který v Topolánkově vládě, ve které tehdy seděli lidovci, ODS a zelení, tak tehdy v Topolánkově vládě prosadil zvýšení snížené sazby daně z přidané hodnoty.

Ten první šok zdražení potravin a léků nastal od 1. ledna 2007, kdy se DPH zvedlo za Topolánkovy pravicové vlády na návrh Miroslava Kalouska z pěti na devět procent. Svůj díl k tomu zvýšení pak přidala Fischerova vláda, ve které byl ministrem financí Eduard Janota. Tato vláda zvýšila daň z přidané hodnoty o další jeden procentní bod, a to jak u snížené, tak u základní sazby. To znamená, že sazba se u potravin a léků zvedla na 10 %. Pak - to už byla Nečasova vláda, ale stejný ministr financí, Miroslav Kalousek prosadil zvýšení zdanění potravin a léků, bydlení a dalších sociálně citlivých položek z 10 % dokonce na 14 % sazby daně z přidané hodnoty. Tím jsme se dostali ke stávající sazbě, která činí 14 a 20 %.

Byl to tentýž ministr financí Miroslav Kalousek, který pak předložil do Poslanecké sněmovny za vládu, za vládní koalici ODS, TOP 09 a Věci veřejné, návrh na to, aby se DPH sjednotila, to znamená, aby nebyly dvě sazby jako ve většině evropských zemí, ale abychom měli jednu sazbu DPH 17,5 %. A Miroslav Kalousek a tato vláda navrhli, aby ta jedna sazba 17,5 % platila od příštího roku, od 1. ledna příštího roku.

Řada lidí se totiž ptá na to, a neví, jak se to mohlo stát, že pokud bychom neschválili takzvaný daňový balíček, který tady teď leží, tak že DPH příští rok nebude stávajících 14 % a 20 %, ale změní se na 17,5 %. A nikdo už se k tomu dnes nehlásí, a nikdo není schopen vysvětlit, proč k tomu došlo. Já myslím, že je důležité vyzvat ministra financí Miroslava Kalouska, vyzvat předsedu vlády Petra Nečase, aby se ke svému daňovému experimentu přihlásili, protože, dámy a pánové, byla to tato vláda, která prosadila jednu sazbu DPH v příštím roce ve výši 17,5 %. To, jaká metoda je v naší zemi používána pro změny daňových sazeb, dokladuje i to, že to byla úplně stejná vláda, která nám teď navrhuje, aby DPH příští rok nebylo 17,5 %, ale aby sazby byly 15 % a 21 %.

To znamená, že to, co jsme zažívali v uplynulých letech, bylo za prvé plíživé salámové zvyšování zdanění sociálně citlivých položek. Ministr Miroslav Kalousek opakovaně v této Poslanecké sněmovně s podporou ODS, s podporou TOP 09 a v minulosti s podporou lidovců a zelených prosazoval vyšší a vyšší zdaňování léků, potravin a bydlení. Povedlo se mu to tak, že na rozdíl od doby, kdy tady vládla sociální demokracie a léky a potraviny se zdaňovaly pěti procenty, tak dnes zdaňujeme léky a potraviny, dodávky tepla nebo bydlení 14 % snížené sazby daně z přidané hodnoty. Plíživá salámová metoda postupného utahování šroubů a zvyšování životních nákladů většiny obyvatel naší země. To je výsledek daňové politiky, kterou tady už řadu let prosazuje napříč všemi politickými stranami, kterými prošel, současný ministr financí Miroslav Kalousek, a sekunduje mu u toho Občanská demokratická strana. Salámová metoda zdražování.

Druhá bohužel, to, co jsme tady viděli, je metoda pokus-omyl. Vlády, které tady vládly v minulých šesti letech, neměly ve skutečnosti žádnou dlouhodobější koncepci daňové politiky. Sazby daní se měnily podle toho, kdy a v jaké situaci se sešly koaliční vyjednávací týmy a kdo na ně přišel. Došlo k tomu, že stejná vláda má během dvanácti měsíců absolutně rozdílný pohled na to, jak by se měly vyvíjet sazby daně z přidané hodnoty. Stejný premiér Petr Nečas a stejný ministr financí Miroslav Kalousek, kteří v této Poslanecké sněmovně nás všechny přesvědčovali, válcovali opozici a prosazovali sjednocení DPH od 1. ledna příštího roku na 17,5 %, tak stejný premiér a stejný ministr financí teď přesvědčují Sněmovnu, prezidenta, Senát, že je potřeba, aby sazby byly dvě ve výši 15 a 21 %. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP