(12.10 hodin)
(pokračuje Votava)
Zvyšování DPH má negativní vliv i na podnikatelskou sféru. Neustálé změny v sazbách DPH samozřejmě vytvářejí chaos a vytvářejí nejistotu u podnikatelské sféry a přinášejí podnikatelské sféře i nemalé finanční náklady. Ona taková změna softwaru není, přátelé, levná záležitost! Je to poměrně nákladná věc, a jestliže dnes nevědí podnikatelé, jaké sazby DPH vůbec budou, tak to je prostě - nechci doříci to slovo.
Vlivem nárůstu cen pro konečného spotřebitelé také samozřejmě dochází k omezení spotřeby. O tom už jsme tady mluvili několikrát, že neplatí čím vyšší DPH, tím vyšší výběr daně. To v žádném případě neplatí! Já myslím, že i ten, kdo nemá ekonomické vědomosti, si to už dostatečně uvědomuje. Samozřejmě dochází ke zpomalení růstu HDP, ne-li k propadu HDP. V současné době je HDP v propadu 1,5 %, jestli jsem dobře zaregistroval statistiky, a to samozřejmě má veškeré negativní důsledky na ekonomiku tohoto státu. A to je, přátelé, správná hospodářská politika? Já myslím, že určitě ne!
Dámy a pánové, mohl bych o tomto mluvit ještě, nechci zdržovat, ale sociální demokracie podporuje návrh Senátu, podporuje návrh, se kterým Senát přišel do Sněmovny, byť v rámci této technické novely, protože jeho hlavním smyslem, smyslem pozměňovacích návrhů, je zabránit zvyšování daně z přidané hodnoty a ve finále zabránit dalšímu zdražování. Proto také senátní verzi sociální demokracie podpoří. Já vám děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců ČSSD.)
Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji. Dalším přihlášeným do rozpravy je pan poslanec Babák. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Michal Babák: Děkuji za slovo, pane předsedající. Dámy a pánové, krátce bych se vyjádřil též k vrácenému zákonu, k novele o dani z přidané hodnoty.
Věci veřejné dlouhodobě bojují za to, aby od Nového roku bylo DPH stejné jako v roce 2012, tedy 14, resp. 20 % v základní sazbě. Udělali jsme pro to i mnohá legislativní opatření, a to jak poslaneckou iniciativou, například novelou zákona o DPH, která teď leží před prvním čtením tady ve Sněmovně, anebo i spoustou pozměňovacích návrhů jak k daňovému balíčku, který byl v první fázi sněmovním tiskem jinačím, jak je teď v té druhé fázi, který je spojen s důvěrou vlády.
Já bych rád upozornil na to, že bohužel žádný z těchto pozměňovacích návrhů nám nebyl prohlasován, to znamená, že nám nezbývá nic jiného, než samozřejmě souhlasit s pozměňovacím návrhem ze Senátu, kde je to v podstatě totožný pozměňovací návrh, který jsme podávali my i k této novele zákona o dani z přidané hodnoty, i přesně k tomuto sněmovnímu tisku 733, který byl ještě předtím, než odešel do Senátu, tady na poslanecké půdě, a bohužel nám nevyšlo jeho prohlasování.
Tedy Věci veřejné se zachovají konstantně, to znamená, budou podporovat senátní návrh 14, resp. 20 %, a samozřejmě i v té druhé fázi budou podporovat novelu zákona o dani z přidané hodnoty, sněmovní tisk 733, protože jak tady správně říkal pan ministr, řeší spoustu problémů v daňové problematice s daňovými delikty a dále řeší i spoustu věcí se zjednodušením například administrativy, ať už je to elektronizace faktur atd., což si myslím, že jde správným směrem.
Takže co se týče DPH a záležitosti, jestli má zůstat 14, resp. 20 %, resp. 15 a 21 %, nebo 17,5 %, tady už toho padlo velmi, velmi mnoho. Věci veřejné už toho tady řekly též hodně, co se týče zachování sazeb 14 a 20 %, a myslím si, že ještě bude prostor v následujícím bodě 156 u daňových zákonů, kde se bude řešit DPH taktéž, takže to si nechám ještě na později. Každopádně zopakuji názor klubu Věcí veřejných, které podporují senátní návrh na zachování sazeb 14 a 20 % a taktéž podporují celou novelu zákona o dani z přidané hodnoty, sněmovní tisk 733. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji. Hlásí se ještě někdo další do rozpravy? Protože nikoho nevidím, rozpravu končím. Ptám se pana ministra, event. pana zpravodaje, jestli si přejí závěrečná slova. Nepřejí. Je tady ještě návrh na odhlášení, takže vás všechny odhlašuji a prosím, abyste se znovu přihlásili svými hlasovacími kartami.
Můžeme přistoupit k hlasování podle § 97 odst. 4 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. K přijetí následujícího usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců.
Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, podle sněmovního tisku 733/3, ve znění schváleném Senátem, podle sněmovního tisku 733/4."
Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí s tímto návrhem usnesení? Kdo je proti?
Hlasování pořadové číslo 284, přihlášeno 189, pro 86, proti 101. Konstatuji, že návrh zákona ve znění schváleném Senátem jsme nepřijali.
Nyní tedy budeme hlasovat znovu, a to podle § 97 odst. 5 jednacího řádu Poslanecké sněmovny. K přijetí tohoto usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny všech poslanců, tedy 101 poslance. Kvorum máme nastaveno, takže mohu přednést návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna schvaluje návrh zákona, kterým se mění zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, ve znění, ve kterém byl postoupen Senátu, podle sněmovního tisku 733/3."
Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí s tímto návrhem usnesení? Kdo je proti?
Hlasování pořadové číslo 285, přihlášeno 190, pro 111, proti 71. Konstatuji, že jsme návrh zákona přijali, a tím končím projednávání tohoto bodu.
Přistoupíme k projednání bodu s pořadovým číslem
156.
Návrh zákona o změně daňových, pojistných a dalších zákonů
v souvislosti se snižováním schodků veřejných rozpočtů
/sněmovní tisk 801/3/ - zamítnutý Senátem
Usnesení, jímž Senát zamítl tento návrh, jsme obdrželi jako sněmovní tisk 801/4. Pana senátora Jiřího Lajtocha již jsme přivítali.
Prosím, aby za navrhovatele se k usnesení Senátu o zamítnutí vyjádřil pan ministr financí Miroslav Kalousek. Prosím, pane ministře. ***