(12.00 hodin)

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Dámy a pánové, Poslanecká sněmovna schválila předlohu vládního návrhu této novely zákona s tím, že se jedná jednak o transpozici směrnice Evropské komise a Rady a dále, a za to velmi děkuji, Poslanecká sněmovna schválila v této novele celou řadu opatření, která vedou k minimalizaci daňových úniků z oblasti DPH.

Senát projednal tuto novelu, neměl žádné výtky oproti opatřením, která směřují k minimalizaci vůči daňovým únikům, ale použil to, neboť je to samozřejmě otevřený zákon o DPH, logicky jako nosič k parametrickým změnám sazeb, což je obsahem pozměňujících návrhů Senátu.

Návrhy jsou v rozporu s fiskální strategií vlády, jsou koneckonců v rozporu s následujícím bodem, který budeme projednávat v rámci daňových zákonů. Proto vás jistě nepřekvapí, že ač děkuji Senátu za odpovědné projednání tohoto návrhu, prosím vás, abyste přijali tuto novelu ve znění schváleném Poslaneckou sněmovou a pozměňující návrhy Senátu odmítli. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji, pane ministře. Ptám se zpravodaje rozpočtového výboru pana poslance Suchánka, jestli se chce vyjádřit k pozměňovacím návrhům Senátu. Ano. Prosím, pane zpravodaji.

 

Poslanec Pavel Suchánek: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já bych stejně jako pan ministr financí požádal Sněmovnu, aby setrvala na sněmovní verzi tohoto tisku. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji. K tomuto bodu otevírám rozpravu. Jako první se hlásí do rozpravy pan senátor Jiří Lajtoch. Prosím, pane senátore. (Trvalý hluk v sále.)

 

Senátor Jiří Lajtoch: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, cílem této novely zákona o dani z přidané hodnoty je transpozice směrnice Rady Evropské unie, kterou se mění směrnice z roku 2006. V důsledku jejího přijetí je nezbytné zásadně modifikovat pravidla fakturace, vystavování a uchovávání dokladů, zprovozněně elektronických dokladů s listinnými. Z nově schváleného prováděcího nařízení Rady Evropské unie pak vyplývá nezbytnost provést rozsáhlé legislativní změny pravidel pro určení místa plnění. Návrh zákona obsahuje zpřesnění dosavadní úpravy jak v souvislosti s novými požadavky evropských směrnic, tak i s požadavky správce daně.

Vláda deklarovala, že změny týkající se vystavování, zasílání a ukládání dokladů spočívají především ve zjednodušení pravidel, což by mělo přinést snížení administrativní zátěže pro podnikatelskou sféru, tak správce daně.

Vzhledem k nestabilní politické situaci shledal Senát Parlamentu České republiky, že není přípustné, aby od 1. ledna 2013 vzešel v platnost zákon č. 370, aby jednotná sazba DPH byla 17,5 %, což je pro nárůst cen, hlavně léků a potravin, nepřijatelné. Z důvodu výše uvedeného Senát Parlamentu České republiky schválil pozměňovací návrh. V bodu 5 se stanovují dvě sazby, a to ve výši 20 % a 14 %. V bodu 11 se do zákona vracejí přílohy, ve kterých se stanovují zboží a služby podléhající snížené sazbě daně.

Z výše uvedeného vyplývá, že daň z přidané hodnoty se od 1. ledna 2013 bude odvádět za stejných podmínek jako v roce 2012.

V ostatních bodech jde o promítnutí těchto daňových změn do stávajícího platného zákona, podle kterého by od 1. ledna 2013 jinak existovala jediná sazba ve výši 17,5 %. Dále jde o přizpůsobení ustanovení, která se de facto vracejí do zákona po jejich zrušení novelou zákona č. 370/2011 Sb. nově navrhovaného znění zákona.

Toť vše. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji, pane senátore. Dalším přihlášeným do rozpravy je pan poslanec Votava. Prosím, pane kolego, máte slovo.

 

Poslanec Václav Votava: Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. Kolegyně, kolegové, ze Senátu se nám vrací zákon o dani z přidané hodnoty s pozměňovacími návrhy Senátu, který reaguje na neustálé zvyšování daně z přidané hodnoty a i na hrozbu, že by po 1. 1. 2013 mohla býti zavedena sazba jednotná, a to ve výši 17,5 %. Tento návrh, který nám předkládá Senát, je zachování současných sazeb daně z přidané hodnoty, tedy nezvyšování daně z přidané hodnoty. A je třeba říci, že sociální demokracie tento návrh Senátu také podporuje.

Je třeba se stále ptát - a myslím si, že by to měla i veřejnost neustále slyšet, že by to měli slyšet voliči, slyšet občané České republiky -, kde jsou vlastně předvolební sliby o nezvyšování daní. Kde jsou sliby, na které dnešní vládní strany lákaly své voliče, sliby o nezvyšování daní? Vládní strany - Občanská demokratická strana a TOP 09 - jako by zapomněly na vlastní sliby o nezvyšování daní. A co bylo před volbami? Teď máme většinu, tak to prohlasujeme, tak to postupuje. Co je nám do slibů, co je nám do veřejného mínění? Ignorace a pohrdání občany. A teď nemluvím ani o té partičce LIDEM, která se chová jak korouhvička ve větru nebo kam vítr, tam plášť.

Vládní koalici jde zvyšováním DPH o jediné - zvýšit ceny základních životních potřeb našich občanů v prvé řadě zvyšováním cen potravin, léků, bydlení, tepla, sociálních služeb, dopravy, a tak bych mohl pokračovat dál, a takto získanými penězi, vydřenými především ze sociálně nejslabších obyvatel, ale i ostatních obyvatel, chce zalepit rozpočtové díry, které si nadělala a které také nadělá i třeba vznikem opt-outu, vyvedením prostředků do soukromých penzijních fondů v rámci své velice pochybné důchodové reformy.

Samozřejmě největší dopad zvyšování daně z přidané hodnoty je na důchodce, nízkopříjmové domácnosti, mladé rodiny s dětmi, zdravotně postižené občany. Řadu z nich tak neustálé zdražování základních životních potřeb vrhá do chudoby. To nejsou prázdná slova. To je skutečnost, o tom hovoří i statistiky.

Naše vláda také neváhá pošlapat své sliby o vzdělanostní společnosti, o podpoře dostupnosti vzdělání. Opravdu krásná ukázka podpory vzdělanosti národa! Já myslím, že by si toho veřejnost také měla všimnout. Pokračující zdražování knih, učebnic, skript, novin, časopisů, not - v civilizovaných zemích věc jistě nemožná. U studentů pak přibude možná i školné, které chce nyní vláda schovávat za tzv. zápisné - kamuflovat to tzv. zápisným, což je jedno a totéž, školné nebo zápisné. To vše zřejmě proto, aby vzdělání zase bylo jen výsadou pro ty, kteří na to mají. Pro ty, kteří na to nemají, holt vzdělání bude těžko dosažitelné. Opravdu krásná ukázka podpory vzdělání a rovného přístupu ke vzdělání, dámy a pánové!

Pokračuje také narušování soudržnosti společnosti, narušování solidarity vyšších příjmových skupin s nízkopříjmovými skupinami obyvatel. Dokonce se to obrací na jakousi solidaritu chudých s bohatými, na jakéhosi Jánošíka naruby. To vše prohlubuje sociální rozdíly ve společnosti a zakládá i problémy ve společnosti. Zásadně to narušuje sociální smír ve společnosti. A lidé nejsou hloupí, nejsou hluší. Já myslím, že to lidé vidí a dávají to také jasně najevo. Najevo této asociální vládě.

Zcela samostatnou kapitolou je dopad zvyšování DPH na rozpočty krajů, měst a obcí. Je mezi vámi řada starostů obcí nebo členů rady nebo členů zastupitelstev. Já myslím, že si všichni uvědomujete, nakolik mají dnes obce prostředky na svůj rozvoj, nakolik mají kraje prostředky na opravu silnic, na opravu svého majetku. Ony dostávají daňové příjmy, příjmy, které vybere stát, a tyto příjmy jsou závislé hodně, nebo vysloveně na ekonomické politice tohoto státu, na politice, která je prachbídná!

***




Přihlásit/registrovat se do ISP