(18.30 hodin)
(pokračuje Šťastný)

Ty největší obavy, když pominu obavy lékárníků, kteří se bojí, že najednou - zejména je to lékárnická komora, která poslední týden žhaví linky všech poslankyň a poslanců zde v tomto sále, která se bojí více či méně oprávněně toho, že najednou se na internetu objeví doplatky všech léčivých přípravků vázaných na lékařský předpis, ony tam už jsou dnes, ale v takové chvíli by se konkurence jednotlivých lékáren mohla objevit na internetu, a všichni mi jistě dáte za pravdu, že pacient, který přijde do lékárny, přijde do té jedné, možná do druhé, ale už nemá přehled z desítek dalších. Ono by to samozřejmě tlačilo ceny dolů. Tak to je asi jedna velká obava.

Ale to není hlavní obava, proč já chci tuto věc ještě dopracovat. Hlavním důvodem je ta skutečnost, že se skutečně objevily názory, že by mohla být tato věc zneužita při doručování, to znamená, že by léčivý přípravek mohl být nějakým způsobem zaměněn a v případě existence padělků by tak - nebo v nějakém složitém kriminálním případu že by mohlo dojít k tomu, že by byl nahrazen něčím jiným a pacient by nemusel dostat do ruky to, co by chtěl.

Proto tady diskutujeme o změně, kterou bychom představili v první polovině příštího roku, která bude vázána také na elektronický předpis s účinností od 1. ledna 2015, která by umožnila učiniti smlouvu či nějakou dohodu či registraci mezi pacientem a konkrétním lékárníkem a v rámci takové dohody by ten lékárník garantoval distanční výdej. Tady by bylo zajištěno skutečně to, že pacient by dostal i na dálku ten preparát, přestože je třeba imobilní, osamělý, na opuštěném místě, má to daleko do lékárny, a bezpečnost by byla zachována.

Tolik tedy k nejdůležitějším změnám, které projednal zdravotní výbor. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji, pane poslanče. K tomuto bodu otevírám obecnou rozpravu. Do rozpravy eviduji zatím jednu přihlášku a je to paní kolegyně Soňa Marková. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Soňa Marková: Děkuji za slovo. Hezký podvečer, dámy a pánové. Já mám trošičku usnadněnou práci tím, že tak jak tady vyznělo z té poněkud dlouhé řeči pana zpravodaje, tak vlastně mluvil o tom, že bude stahovat svůj pozměňovací návrh, svůj a pana kolegy Skalického a Rusnoka, na změnu zákona o léčivech. Tento pozměňovací návrh se týká právě zásilkového výdeje léčivých přípravků, jejichž výdej je vázán na lékařský předpis. Tento pozměňovací návrh i pozměňovací návrh o elektronické preskripci a centrálním úložišti těchto receptů byl načten v rámci jednání výboru bez jakéhokoliv předešlého projednávání, bez odborné diskuse, bez možnosti oponentury a v podstatě ani na zdravotním výboru nebyl dán prostor k tomu, aby mohly být tyto pozměňovací návrhy projednávány.

Já bych se tady chtěla ohradit proti této nežádoucí praxi, která se objevuje právě v otázce zdravotnictví, kdy původně transpoziční novela, která měla řešit problém farmakovigilance, tedy ochrany před poškozením spojeným s užíváním léků a zabránění vstupu padělaných léčivých přípravků do legálního dodavatelského řetězce, je využita možná i k lobbistickým zájmům. Já se proti tomu musím tady ohradit, protože skutečně k tomu došlo opět na jednání zdravotního výboru.

Jsem ráda, že obavy lékárníků, ale i dalších odborníků z toho, že by mohl být zaveden distanční výdej těchto léčivých přípravků na předpis, vedly předkladatele těchto pozměňovacích návrhů k tomu, aby svůj poněkud kontroverzní návrh stáhli. Domnívám se, že by tak měli učinit i u toho, o čem tady dlouze hovořil pan kolega Šťastný, protože ani tento pozměňovací návrh nebyl dostatečně projednán a do této novely se skutečně nehodí.

Chci tady prohlásit, že pokud tyto pozměňovací návrhy projdou závěrečným schvalováním ve třetím čtení, tak nemůžeme takový návrh zákona rozhodně podpořit. Myslím si, že tyto věci nejsou politické, ale je potřeba je velmi významně projednat, a nechápu, proč není možné vést ve zdravotním výboru rovnoprávnou diskusi.

Děkuji za pozornost. (Potlesk zleva.)

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji, paní kolegyně. Pokud se nikdo nehlásí do obecné rozpravy - ještě pan ministr Heger. Prosím, pane ministře.

 

Ministr zdravotnictví ČR Leoš Heger Děkuji. Já bych ještě v obecné rozpravě chtěl vyslovit odlišný názor od toho, který zde zazněl od paní poslankyně Markové. My jsme jako ministerstvo byli tím pozměňovacím návrhem, který zde předkládali poslanci Šťastný, Skalický a Rusnok, který se týká elektronického receptu, ministerstvo bylo konzultováno a shledali jsme, že tento návrh je zcela v intencích Ministerstva zdravotnictví, které ho může podpořit, přestože se domnívalo, že bude implementován až v příštím roce, s tím, že by začal platit až v roce 2015.

Děkuji zároveň panu předsedovi výboru za dobrou spolupráci i za možnost ještě oddálit novelizační bod v pozměňovacím návrhu zdravotního výboru číslo 31, který se týká distančního prodeje. Ministerstvo zdravotnictví s tím záměrem, tak jak ho prezentoval pan předseda, naprosto souhlasí. Důvod, proč jsme rádi, že se ještě oddálí do příští poloviny roku, je, že precizace, jak vymezit to, co je možno posílat elektronicky, případně distančně, je poměrně choulostivou záležitostí a legislativně technickou, kterou již nebylo možno nějakým způsobem upravit teď před druhým čtením, ale principiálně se naprosto shodujeme, podobně tak, jako souhlasí s řadou principů i Česká lékárnická komora.

Za Ministerstvo zdravotnictví mohu ujistit, že na tomto důležitém detailu toho zákona budeme dále pracovat. Ten zákon zcela určitě přebírá zkušenosti, které dnes jsou z Německa, z Dánska, ze severských zemí, a bude v tomto duchu dále novelizován. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji, pane ministře. Hlásí se ještě někdo z místa do obecné rozpravy? Protože nikoho nevidím, obecnou rozpravu končím. Protože v ní nezazněl žádný návrh, můžeme přistoupit k rozpravě podrobné, kterou tímto zahajuji. Jako první je přihlášen pan poslanec Jiří Rusnok. Prosím.

 

Poslanec Jiří Rusnok: Děkuji za slovo, pane předsedající. Dámy a pánové, já se chci přihlásit ke dvěma pozměňujícím návrhům. Pod číslem 4888 je v systému uložen návrh, který řeší zvýhodňování jednotlivých poskytovatelů lékárenské péče při předepisování humánních léčivých přípravků. Cílem návrhu je zabránit tomuto zvýhodňování, a zajistit tak právo pacienta na svobodnou volbu poskytovatele lékárenské péče. Součástí pozměňovacího návrhu je i sankce za toto porušení. Upřesňuji, že u bodu číslo tohoto pozměňujícího návrhu, týkajícího se § 80, se jedná o pozměňovací návrh k pozměňovacímu návrhu uvedenému v usnesení výboru pro zdravotnictví pod bodem číslo 26. Pozměňovací návrh má nabýt stejné účinnosti jako navrhované znění v § 80 uvedené v usnesení výboru pro zdravotnictví. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP